Motorsykkel? Erru gæern !?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1883
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Sted: Oslo, Dal/Brenna

Re: Motorsykkel? Erru gæern !?

Legg inn av Baron von Waffel »

Da har jeg også kastet meg på bølgen og sendt et innlegg.
Har en trafikkulykkessak alltid to sider?

Jeg har gjennom http://www.mcsiden.no" onclick="window.open(this.href);return false; sett på innleggsvekslingen mellom XXXXX XXXX og Kjetil Kolbjørnsen i saken om påkjørsel av en motorsyklist.”En sak har alltid to sider.” Som både motorsyklist, syklist, fotgjenger og bilist skremmer den meg. Saken bygger på en enkeltepisode. Men den er ikke den eneste hvor det skjer en ulykke fordi en trafikant ikke ser en annen. Dessverre vil dette skje igjen.

XXXX XXXXs poeng er at motorsyklister må ta et eget ansvar for å være synlige. Og å forsikre seg at man blir sett. Og hun føler seg uskyldig fordi hun ikke så motorsykkelen før sammenstøtet.

Motorsyklister er generelt fokusert på sikkerhet. De kjører alltid med lys på. Lys i bevegelse er det i særklasse beste tiltaket for å bli sett i trafikken.

I all kjøreopplæringen for motorsyklister fokuseres det på å se og bli sett. Og på at de alltid skal se etter det uventede. Man skal alltid være forberedt på at enhver annen trafikant er en idiot i trafikken til det motsatte er bevist. En tanke som er urettferdig mot de aller fleste medtrafikanter. Men den har reddet meg. Men selv om jeg skulle overse det uventede, vikepliktsbruddet, overfører ikke det ansvaret for et sammenstøt på meg.

Det kommer med jevne mellomrom opp saker i pressen hvor det har vært sammenstøt mellom bilist og mykere trafikanter. Og bilisten har da ikke sett motorsyklisten, syklisten eller fotgjengeren. De sakene er like skremmende hver gang. For de viser at bilisten ikke har vært seg sitt ansvar bevisst. For det er bilisten som får skylden i 80% av sammenstøtssakene. Bilisten har ikke skjønt skadeevnen man har med et stort og tungt kjøretøy som kommer i stor fart. Bilisten har ikke sett den mykere trafikanten og dermed forårsaket en skade, noen ganger tap av liv. Som den mykere trafikant er det selvfølgelig viktigere å ikke bli statistikk enn å snakke om skyld. Men å la bilisten forbli i troen på at noe av ansvaret kan overføres på motorsyklistene blir uansett feil.

Bilisten kan aldri fritas for ansvaret for sitt valg av å kjøre så fort eller så uoppmerksomt at hun ikke oppfattet hindringen i tide og unngikk sammenstøt. Og det er ikke unnskyldelig å kjøre sånn.

Harald Knudtzon
Om det kommer inn i avisen vet vi jo ikke. Men vi vet godt at AJ sørger for å gi oss beskjed hvis avisen trykker det. :D
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Motorsykkel? Erru gæern !?

Legg inn av Snikkeren »

Joda, jeg er enig at jeg var temmelig kvass i det svaret mitt, men hvis man leser mellom linjene på innlegget hennes også, så er hun ikke så mye bedre selv. Men som jeg skrev, vi får se om avisen trykker det. Uansett så er jeg ferdig med saken.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37865
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Motorsykkel? Erru gæern !?

Legg inn av AJ »

Baron von Waffel skrev:Da har jeg også kastet meg på bølgen og sendt et innlegg.

Om det kommer inn i avisen vet vi jo ikke. Men vi vet godt at AJ sørger for å gi oss beskjed hvis avisen trykker det. :D
Bra innlegg dette også, BvW :thumleft

Og jada!
Jeg skal nok holde dere løpende orientert :janikk
Plutselig kan det også hende at avisen blir nysgjerrige på hva denne MCsiden.no er for noe siden leserbrevskribentene henviser dit hele tiden... :knegg
Skader ikke å få litt oppmerksomhet på den måten heller, om det skulle skje...
Vi er tross alt en tydelig "stemme" for en stor gruppe høyst bevisste trafikanter, noe mange av diskusjonene og engasjementet her inne viser.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1883
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Sted: Oslo, Dal/Brenna

Re: Motorsykkel? Erru gæern !?

Legg inn av Baron von Waffel »

Snikkeren skrev:Joda, jeg er enig at jeg var temmelig kvass i det svaret mitt, men hvis man leser mellom linjene på innlegget hennes også, så er hun ikke så mye bedre selv. Men som jeg skrev, vi får se om avisen trykker det. Uansett så er jeg ferdig med saken.
Hun er absolutt ikke noe bedre. Men det er hun som ligger nede. :punch
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Motorsykkel? Erru gæern !?

Legg inn av Snikkeren »

Baron von Waffel skrev:
Snikkeren skrev:Joda, jeg er enig at jeg var temmelig kvass i det svaret mitt, men hvis man leser mellom linjene på innlegget hennes også, så er hun ikke så mye bedre selv. Men som jeg skrev, vi får se om avisen trykker det. Uansett så er jeg ferdig med saken.
Hun er absolutt ikke noe bedre. Men det er hun som ligger nede. :punch
Ja, det blir litt sånn som ungene i sandkassen egentlig. "Uuuææææææææææ! Han gjorde sånn og sånn mot meg" - "Jammen, uuæææææ, hun gjorde sånn og sånn mot meg først". osv.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Bubbu
Innlegg: 898
Registrert: 20 mar 2010, 20:35
Motorsykkelen din: KTM Super Adventure R
Sted: Trondheim

Re: Motorsykkel? Erru gæern !?

Legg inn av Bubbu »

Bra innlegg Snikkeren :thumleft
(The Beast )

SveinT
Innlegg: 349
Registrert: 03 nov 2009, 23:49
Motorsykkelen din: Div japseveteraner + -97 VFR
Sted: Lardal, Vestfold
Kontakt:

Re: Motorsykkel? Erru gæern !?

Legg inn av SveinT »

ojda skrev:
Nå bør vi vel være forsiktig så vi ikke skyter på feil blink her, eller skal vi si på feil høne
Den godeste .... er Oslobeboer, og bruker vel lite trolig en Hadelandsavis som talerør for sine frustrasjoner, og når det viser seg at det lever en av arten med postadresse Jaren klatrer vel denne litt høyere opp på aktualitetstreet. Men det er fortsatt skudd fra hofta.
Ja, et merkelig sammentreff var det, navn mot jobb-bakgrunnen, det var jo rent pussig !
Så Oslobeboeren hadde nok ikke blitt lykkelig om hun hadde lest Hadelandsavisa hun heller.
Om vi redigerer bort denne pussige blindveien i meldingene, så spiller det jo ingen rolle for utgangspunket.

Og utgangspunktet hadde det vært interessant å lese, dvs artikkelen som sto i avisa om ulykken, som førte til dette leserinnlegget fra MS. Var ikke mulig å finne på hadeland.net ved søk i alle fall.

I alle fall ikke særlig vanskelig å engasjere seg når det skrives slike leserinnlegg.
Når vi skal kjøre rundt i et trafikkbilde som til tider er ganske kaotisk,
er det bare seg selv en bør stole på, og ingen andre.
Jeg kan i alle fall ikke velte ansvaret over på en motorsyklist for at jeg skal se han/hun,
når jeg er ute og kjører bil. Det kan jeg ikke med syklende unger heller.
Det å tenke to trekk fram, og kjøre med margin for å ha en sjanse
til å komme unna andres feil er jo viktig, spesielt på motorsykkel.
Av og til hjelper det ikke å være gul og synlig heller...

Baron von Waffel : Veldig bra bidrag.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Motorsykkel? Erru gæern !?

Legg inn av Snikkeren »

Da har jeg fått svar fra avisen om at innlegget mitt ikke kommer på trykk. De mente at diskusjonen begynner å bli for personlig. Nesten som forventet det. Men på en annen side synes jeg det begynte å bli personlig allerede ved hennes forrige innlegg. ](*,)
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1883
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Sted: Oslo, Dal/Brenna

Re: Motorsykkel? Erru gæern !?

Legg inn av Baron von Waffel »

Snikkeren skrev:Da har jeg fått svar fra avisen om at innlegget mitt ikke kommer på trykk. De mente at diskusjonen begynner å bli for personlig. Nesten som forventet det. Men på en annen side synes jeg det begynte å bli personlig allerede ved hennes forrige innlegg. ](*,)
Jeg har ikke fått beskjed om at jeg er avvist. Ennå. Så vi får se. Den stakkars dama visste nok ikke hva hun gjorde, hverken da hun kjørte på motorsyklisten eller da hun skrev sitt avisinnlegg som fikk deg i gang.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Motorsykkel? Erru gæern !?

Legg inn av Snikkeren »

Hvis du ikke har fått noe beskjed enno, så regner jeg med at du får ditt innlegg på trykk. :thumleft
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1883
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Sted: Oslo, Dal/Brenna

Re: Motorsykkel? Erru gæern !?

Legg inn av Baron von Waffel »

Snikkeren skrev:Hvis du ikke har fått noe beskjed enno, så regner jeg med at du får ditt innlegg på trykk. :thumleft
Jeg og. Men i morgen tidlig kjører jeg til fjells på høstferie. Og da er jeg frikoblet fra verden til søndag kveld. Og jeg kjører bil så da er jeg ikke så lett å overse. Heller ikke for bevisstløse damer.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Motorsykkel? Erru gæern !?

Legg inn av Geir »

Baron von Waffel skrev:
Snikkeren skrev:Hvis du ikke har fått noe beskjed enno, så regner jeg med at du får ditt innlegg på trykk. :thumleft
Jeg og. Men i morgen tidlig kjører jeg til fjells på høstferie. Og da er jeg frikoblet fra verden til søndag kveld. Og jeg kjører bil så da er jeg ikke så lett å overse. Heller ikke for bevisstløse damer.
Her er det på sin plass med et par "bank i bordet", salt over skulderen osv... ;e God tur!
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
Bubbu
Innlegg: 898
Registrert: 20 mar 2010, 20:35
Motorsykkelen din: KTM Super Adventure R
Sted: Trondheim

Re: Motorsykkel? Erru gæern !?

Legg inn av Bubbu »

Noen mennesker har ikke evnen til å se at de har feil. Håper jeg aldri møter et slikt menneske i trafikken. Er det derfor min kjørelærer sa til oss at man skal kjøre som om alle andre i trafikken er idioter. Jeg tror faktisk han har rett ;e
(The Beast )

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3347
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Motorsykkel? Erru gæern !?

Legg inn av Dexter »

Slike mennesker møter jeg fra tid til annen, ikke mange, men noen. Jeg møter sikkert mange slike i trafikken også, men da uten å vite det. Jeg tror mennesker har forskjellig grad av egen-innsikt og at dette gjenspeiler og er en del av våre individuelle forskjeller. Men så er det noen da, som ser ut til å fullstendig mangle egen-innsikt og evnen til å se seg selv fra andre perspektiver. Noen av de jeg har blitt kjent med i denne kategorien har tilsynelatende godt utviklede empatiske evner, men likevel ser det ut som at empatien er "skolebok empati" og faktisk ikke reèll, de tror de utviser empati, men de gjør bare det de tror er forventet av dem, uten at det nødvendigvis treffer i det hele tatt. Disse menneskene gjør seg som oftest svært bemerket på sin vei i livet, og er etter min erfaring til dels farlige, både for seg selv og menneskene rundt seg. Jeg har svidd fingrene mine på slike ved flere anledninger - før jeg klarte å oppfatte de manglende sosiale evnene som er nevnt.

Litt filosofisk fra meg her i dag, mens regnet pøser ned ute. Men hva var nå poenget egentlig? Jo! Når det er sagt at vi ikke ønsker å møte mennesker i trafikken som den kategorien dette emnet startet med, så tenker jeg at jeg ønsker ikke å møte disse menneskene i utgangspunktet og uansett hvor... (nå sier ikke jeg at dama som emnet starter med er uten egen-innsikt og med manglende reèll empati, det var bare en generell betraktning)

brent barn lukter ille... *sniffeunderarmen* lukter jeg ille?? :scratch

Næh! :P :p
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37865
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Motorsykkel? Erru gæern !?

Legg inn av AJ »

Intet Baron von Waffel innlegg i avisen idag. Kommer sannsynligvis i morra...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar