Samferdsel, en vinner i Statsbudsjettet...

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37887
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Samferdsel, en vinner i Statsbudsjettet...

Legg inn av AJ »

Jeg har ikke satt meg detaljert inn i Statsbudsjettet som legges fram i disse dager, men jeg har fått med meg at samferdselssektoren vurderes som en av vinnerne i kampen om budsjettkronene.

Det skal visstnok bygges mange nye fine veier. Flott. Men hva med de veiene vi allerede har? Vil de bli tilgodesett med vedlikeholdsmidler? Høyst tiltrengt mange steder, spør du meg...

Så lurer jeg på en annen ting. Kanskje litt på siden av dett med veibygging og veivedlikehold:
Hva med all denne vegetasjonen langs veien våre?
Masse ulemper med disse trærne så tett inntil veiene som de faktisk er mange steder.
Trær som skygger for sol og sørger for sein snøsmelting (=sen start på MC-sesongen for mange...), i tillegg til at ishinnen mange steder ikke forsvinner på tider som f.eks. nå i oktober og sørger for svært usikre kjørefohold for oss på MC.

Mange plasser kan sesongen utvides med mange uker hvis trær som skygger for sola langs veien våre blir borte.

En annen gevinst som ikke misnt turister setter pris på er at fjerning av veikantskog gir nye landskap, dvs. mye bra utsikt som utlenlandske turister elsker når de farer langs norske veier.

Noe å tenke på når budsjettkronene skal brukes?
Hvorfor ikke hogge ned skog som skygger for sol og skjuler flott utsikt?

Var bare en tanke som slo meg når jeg tenker på hva man bør gjøre med norske veier i tillegg til å vedlikeholde selve veidekket...

Enig eller har dere andre meninger om saken?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 7592
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Samferdsel en vinner i Statsbudsjettet...

Legg inn av mekkern »

satser vel på noen pyromaner skal brenne rent som ved Arendalstraktene for et par år siden tenker jeg...gir ikke noe fine strekninger og åpne med ompaorkester og snitter og sole seg i glansen det vet du...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Snill Vaffel
Innlegg: 1001
Registrert: 07 nov 2008, 18:11
Motorsykkelen din: Suzuki GSXR 1000
Sted: Buskerud

Re: Samferdsel en vinner i Statsbudsjettet...

Legg inn av Snill Vaffel »

Jeg er helt enig med deg AJ med all det tette vegitasjoenen blir hvertfall jeg sittende å lure på om det er i dag jeg møter skogens konge. Når det gjeller veien her i Norge er det ikke mye å skryte av så vi får håpe at de satter av litt peng til å fikse det vi allerede har :janikk

Det er jo blitt lovet flere år nå at det skal bli utbedring av disse veiene men kan ikke se at jeg har sette noe til det her i Røyken traktene og mener de at utbedring er å fylle hullene med grus ](*,) eller bare ha en bil som kaster av litt asfalt i disse hulene å klapper på de men en spade.

I sommer hadde de fylt på med grus på utsiden av veien :eh så det lå strødd i veibanen ](*,)
Snill Vaffel

Du har tatt det første skrittet mot visdom, når du har lært å holde munn.

2011 Suzuki GSXR 1000

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Samferdsel, en vinner i Statsbudsjettet...

Legg inn av Intruder »

Ingen fare med skogens kongle i Ringsaker--nå skyter de den på dyrket mark med småunger som tilskuere. :sleepy :bandana :vetikke :bandana
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Pantress
Innlegg: 51
Registrert: 31 aug 2009, 13:17
Motorsykkelen din: Driver å tar lappen
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Re: Samferdsel, en vinner i Statsbudsjettet...

Legg inn av Pantress »

Jeg har ikke satt meg så grundig inn jeg heller.... Men samferdsel er noe dritt når ikke samferdsel alene er vei....
Desverre går mange av pengene også til et tog som ikke kommer til tiden eller ikke kommer i det hele tatt... Men ja mye går også til ny 4 feltsvei..... men ikke tro at det blir noe billigere av den grunn..... mye av sluttsummen skal fortsatt finnansieres med bompenger..... Bra vi kan kjøre mc halve sessongen da... sparer litt i forhold til de som må kjøre bil.....

4 feltsen gjennom Vestfold skal etter planen stå ferdig om 4 år..... jaja sier jeg..... vente å se... for de er jo ikke enige om hvor trasseen skal ligge alle steder....

Men når man snakker om Samferdsel så må man jo også se hvor de skal trekke inn mer penger..... avgifter på biler store/små biler..... men men

Nok prat fra meg da...... :)

Ha en fin dag!

Pollti

Re: Samferdsel, en vinner i Statsbudsjettet...

Legg inn av Pollti »

Mye av problemet er at politikerene styrer i detalj og da blir det ihvertfall møl ut av det. Legg hele vei og vedlikeholds budsjett i en stor post og la Veivesenet styre det. Navarskinnets veisatsing i 2009 er en svær bløff forresten, Staten håver inn 65 millioner mere enn de legger ut takket være bompenger.
Når det gjelder tog så er vi ordentlig lure i Norge. Det har ikke vært gjort investeringer av betydning siden 1970. Nå har en AP Sutre Konge fra Vestfold fått grini seg til dobbelt spor i store deler av Vestfold . Det er jo flott å la togene stå på 2 spor pga feil på signal anlegg. Få et oppegående signal anlegg i drift så togene kommer inn og ut av Oslo området så kan de modernisere skinnegangen etterpå. Det mangler en helhetlig plan og ikke minst visjoner.
Klatt veibygging og vedlikehold holder ikke. Ditt for toget.

Svar