niko og AJs sommertur 2019

Her kan du boltre deg med så mye tekst og bilder du bare vil fra korte og lange turer - alene eller sammen med andre.
Link gjerne bilder fra eksterne bildedatabaser.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: niko og AJs sommertur 2019

Legg inn av AJ »

Det ble ikke mange fotostopp langs Helgelandskysten. Egentlig ganske bevisst fra oss begge. Vi var rimelig samkjørte på dette at vi ville oppleve Kystriksveien i fin flyt uten fotostoppavbrudd.
Derfor må de som forventer mange bilder heller gå til nettsteder som bl.a. denne: https://www.visitnorway.no/reisemal/tro ... riksveien/

Min vurdering av strekningen er at denne passer ypperlig for både nybegynnere og de mer erfarne.
Det som slo meg først etter en god del mil på veien var de flotte svingene, forutsigbare med en fin og jevn kurve uten overraskende brå kurveendringer. Svinger som gir en god flyt i kjøringen gjennom et kupert landskap med utrolige naturskjønne scenarier svært mange steder. Stedvis majestetisk og ufattelig vakkert!
Rettstrekningene på Kystriksveien blir aldri plagsomt lange, men avløses akkurat tidsnok med både kupert terreng og disse flotte lettleste svingene, som jeg altså mener passer ypperlige for erfarne som nybegynnere.

Så til fergene. Korte og lengre strekninger hvor niko og jeg konsekvent kjørte forbi bilkøen, hvor det også befant seg motorsyklister.
Kanskje litt uerfarne flere av dem, men ønsket å gi uttrykk for noe annet. Det var nemlig en i et følge som sto i kø og ristet på hodet av oss med et lite blidt oppsyn da vi passerte dem og parkerte fremst i sidefeltet.
Sure fordi vi snek i køen? Dem om det...
Fergemannskapene på de aller flest fergene langs kysten vår foretrekker motorsyklistene fremst i køen for å fylle opp fergedekket best mulig.
For sikkerhets skyld spurte vi et fergemannskap om dette etter opplevelsen med hoderystingen og fikk selvfølgelig bekreftet det vi allerede visste.

En annen litt selsom opplevelse på en av de lengste fergestrekningene (ca. 1 time) var at alle vippet syklene opp på midtstøtta. Noen med litt større utfordringer enn andre pga. bagasjeomfanget.
Jeg var den eneste som ikke gjorde det. KTM'en ble trygt plassert på sidestøtte og i 1. gir.

I min bok er det en tydelig og klart :[-X til midtstøtteparkering på fergedekk.

Og det var spesielt og ikke minst litt nesten lattervekkende komisk å se førere av tungt lastede bimmere streve med å få syklene ned av midstøtta de de skulle i land...
Det varte og rakk for de kom av båten, noe jeg tydelig la merke til der jeg sto og ventet på kaia på niko, som havnet litt bak meg som var først i køen.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: niko og AJs sommertur 2019

Legg inn av niko »

Jeg gikk på en nybegynnersmell på nevnte ferge. Alle andre baska syklene opp på midtstøtta og selv om jeg har fått beskjed på forumet tidligere om hvordan det skal gjøres, gjorde jeg som nesten alle andre. Lovte AJ å ALDRI gjøre det mer. I dag har jeg kjørt maraton. Starta fra Senja halv sju, sitter nå i Mosjøen klokka åtte. Gikk greit men er ganske blåst i hue. Ny maraton i morgen. Tdmen går som ei klokke men har nok brukt en liter olje totalt innen vi er hjemme. Kanskje ikke så verst for en tjue år gammel motor som er kjent for å bruke litt ?

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: niko og AJs sommertur 2019

Legg inn av Sakkle »

niko skrev: 15 jul 2019, 19:52 Jeg gikk på en nybegynnersmell på nevnte ferge. Alle andre baska syklene opp på midtstøtta og selv om jeg har fått beskjed på forumet tidligere om hvordan det skal gjøres, gjorde jeg som nesten alle andre. Lovte AJ å ALDRI gjøre det mer.
Hva er det vi snakker om? (Aldri tatt ferge med MC)
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: niko og AJs sommertur 2019

Legg inn av niko »

På rolig sjø er det ikke noe pes, men på litt lengre strekninger ovet åpen sjø gir fergemannskapet beskjed om at vi må stroppe fast syklene. Da mener vi (har jeg etter hvert lært) måten å gjøre det på, er å sette sykkelen på sidestøtta og sette den i første gir før man stropper den fast.(stropper fins på fergene) Da står den på tre punkter. Forhjul bakhjul og støtte. På midtstøtta....to punkter.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: niko og AJs sommertur 2019

Legg inn av Sakkle »

niko skrev: 15 jul 2019, 20:26 På rolig sjø er det ikke noe pes, men på litt lengre strekninger ovet åpen sjø gir fergemannskapet beskjed om at vi må stroppe fast syklene. Da mener vi (har jeg etter hvert lært) måten å gjøre det på, er å sette sykkelen på sidestøtta og sette den i første gir før man stropper den fast.(stropper fins på fergene) Da står den på tre punkter. Forhjul bakhjul og støtte. På midtstøtta....to punkter.
Ahaa...

Ja, jeg har ikke senterstøtte så det er ikke et problem for meg pr. nå. Men da vet jeg det, og det gir god mening i mitt hode.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: niko og AJs sommertur 2019

Legg inn av AJ »

På lengre strekninger og hvor ferga skal innom en eller flere havner ber mannskapene om at syklene stroppes .Dette fordi de ikke vil ha noen klagesaker i etterkant om sykler velter som følge av bl.a hard "landing", som fra tid til annen (svært sjeldent) forekommerpå fergeleiene.

Når det gjelder urolig sjø skal det ganske mye til før en sykkel parkert på sidestøtte i gir på dekk skal velte. Verre med en midtstøtteparkert sykkel, som langt fra er like godt "plantet" på dekk med det som niko helt rett påpeker, nemlig for- og bakhjul i tillegg til sidestøtte.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: niko og AJs sommertur 2019

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har aldri hatt senterstøtte, men jeg mener det er ganske logisk at motorsykkelen står stødigst på sidestøtten. Da hviler sykkelen på støtten og hjulene støtter opp. Man har altså tre kontaktflater.

Jeg ser for meg at det kan bli en utfordring og få en sykkel av senterstøtten hvis den veier litt ja. På hardt underlag (stål mot stål) så er det også lite friksjon. Er det vått i tillegg kan man fort få et problem med at sykkelen kanskje sklir fremover på støtten fremfor å "ta tak" og felle seg opp. Ser jeg for meg vertfall.

Når det er sagt, så har jeg vert borti såpass mange episoder medsidestøtteparkering nå at jeg har valgt å kjøpe meg et bredere hode til den støtten jeg har, for den er ganske spiss. Skal ikke mye til før den synker gjennom underlaget.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: niko og AJs sommertur 2019

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 16 jul 2019, 02:02
Når det er sagt, så har jeg vert borti såpass mange episoder medsidestøtteparkering nå at jeg har valgt å kjøpe meg et bredere hode til den støtten jeg har, for den er ganske spiss. Skal ikke mye til før den synker gjennom underlaget.
Du mener selvfølgelig større fot til sidestøtten, ikke hode... ;) :knegg .
Selv bruker jeg en medbrakt forsterket plastplate til bruk der jeg mistenker at parkeringsunderlaget gir etter, være seg grus, hardpakket jord eller myk (nylagt) asfalt, som kan gi etter.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: niko og AJs sommertur 2019

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 16 jul 2019, 07:59
Bjerknez skrev: 16 jul 2019, 02:02
Når det er sagt, så har jeg vert borti såpass mange episoder medsidestøtteparkering nå at jeg har valgt å kjøpe meg et bredere hode til den støtten jeg har, for den er ganske spiss. Skal ikke mye til før den synker gjennom underlaget.
Du mener selvfølgelig større fot til sidestøtten, ikke hode... ;) :knegg .
Selv bruker jeg en medbrakt forsterket plastplate til bruk der jeg mistenker at parkeringsunderlaget gir etter, være seg grus, hardpakket jord eller myk (nylagt) asfalt, som kan gi etter.
Hehe, det stemmer :redface

Joda, jeg er klar over løsningene du beskriver og har gjort dette ofte, men jeg ønsker nok å kjøpe en mer permanent løsning her tror jeg. :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: niko og AJs sommertur 2019

Legg inn av FredrikE24 »

Dette med midtstøtte er jo veldig individuelt til sykkeltypen. Min gamle K100RS var tung å nappe opp på midtstøtta, likeså hard å få ned. Var et integrert håndtak i gummi man vippa ut for å få et skikkelig tak, så var det bare å spenne til alt man kunne. Jeg er relativt høy, kollegaen som kjøpte sykkelen derimot, han rekker ikke ned til bakken med beina når den står på midtstøtta. For å lettest få den ned av støtta med full last var å stå på fothvilerne og hente fart bak og bykse frem med sykkelen i 1.gir og motor igang. Så når sykkelen begynte å vippe frem så var det ut med clutchen å gjøre seg klar til kjøre. Så ganske stilig ut hvertfall.. Jeg vet det er sånt man trener på for showoff hos Touratech. Den ville nok aldri falt av midtstøtta på noe ferje, hvertfall ikke med feriepakking bakpå.
På flislagt gulv så må man sette beina foran støtta og røske til.

K1200RSen derimot, den går lett på midtstøtta som bare det. Like godt går den av midtstøtta også. Ikke noe å gjøre på en ferje. Den står der, men skal ikke så mye til å få den til å gå ned på bakken igjen.
GSer har jo en veldig høy midtstøtte slik at man enkelt kan fjerne både forhjul og/eller bakhjul ute i villmarken om det skjer noe. Står støtt, men tung å tråkke opp. Like vanskelig å få ned.

Når det er sagt, så bruker jeg utelukkende sidestøtte. Midtstøtta brukes ved vask, vedlikehold og lagring. På en ferje er det sidestøtte og i de verste tilfellene en stropp over salen.

Folk som står med en moralsk pekefinger og svetter i køen på ferjer eller i motorveikø kan jo bare holde på. Sålangt det er plass så kjører jeg forbi det som kan kjøres forbi, særlig i tunneler med dårlig luft. Om kjører i kø i en lang tunell hver dag. Særlig på vinteren er jeg sotet i ansiktet når jeg kommer hjem :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: niko og AJs sommertur 2019

Legg inn av AJ »

Litt uskarpt bilde, men vil tro dere tydelig ser forskjellen på disse to, min KTM og spanjolens BMW GS 1200 Adv. med forhjulet i været, begge med fullt koffertsett, ombord på den av fergene hvor alle unntatt KTM'en ble parkert på midtstøtta...:
Parkering på fergedekk.JPG
Om ferga får en litt hard kailanding (eller hva det nå heter...) ville det ikke overraske meg om midtstøtteparkert sykkel kunne risikere å vippe av støtta.
Og ved urolig sjøgang med mye sideveis bevegelse er neppe midstøtteforankringen på dekk det beste...
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: niko og AJs sommertur 2019

Legg inn av Bjerknez »

Enig med AJ der :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: niko og AJs sommertur 2019

Legg inn av AJ »

Her er resten av de få bildene jeg tok på turen.

Mange fergeturer på andre dagen av reisen langs Helgelandskysten:
Fergekø.JPG
Fergestemning.JPG
Fergestemning 2.JPG
Holm Camping Bindal.JPG
En campingplass av den riktig gamle gode sorten, med alle rettigheter. Angrer nå at jeg ikke tok flere bilder av baren og rommene.
Her tror jeg at jeg kan si vi begge gjerne overnatter igjen :) .
Scenisk rute.JPG
En av gamleveiene der det er tunnel, som fortsatt var åpen. Artig avstikker på en nesten gjengrodd vei. Husker ikke i farten hvor... :redface
Underveis.JPG
Et av stedene vi spiste og slappet av før vi fór videre...
Avskjed.JPG
Ellers ble det, som nevnt flere ganger tidligere i tråden, tatt få bilder.
Vi storkoste oss med kjøringen og fant flyten.
Selv om det var kjølig på store deler av strekningen var vi likevel heldige med været og fikk se mye flott natur i løpet av turen. Det er ingen tvil om at Helgelandskysten kan påberope seg å være en av verdens vakreste kjøreruter.
Hvor mye jeg enn ville ha ønsket å få fram mine synsinntrykk ved hjelp av kamera, ville det ikke kommet fullt ut til sin rett.
Derfor anbefaler jeg alle motorsyklister til å ta turen og suge inn inn synsinntrykkene som vil feste seg på netthinna og minnet for resten av livet.

Jeg kommer garantert til å ta turen igjen og bruke mer tid på stopp og opplevelser underveis.
Denne gangen var det fokus på å kjenne på kjøreopplevelsen på Kystriksveien. Og for min del var den så nær optimal som mulig.
Det er strekninger på denne veien hvor jeg virkelig storkoste meg :crazy: :twothumbs: !

Så får niko komme med sine betraktninger og refleksjoner, men jeg er rimelig sikker på at han også fikk sitt livs største MC-opplevelse så langt i sin korte MC-karriere :) .
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: niko og AJs sommertur 2019

Legg inn av AJ »

Glemte dette bildet... :knegg
AJ og drikkebegeret hans.JPG
Med hjelmsveisen intakt og drikkebegeret fylt opp med Nordlandspils :cheers :prf .
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: niko og AJs sommertur 2019

Legg inn av niko »

Nå har jeg akkurat kommet inn døra hjemme. Har lasta av sykkelen, parkert og lar all bagasje stå til i morgen. Har spist, tatt en øl og en støttedram. Blir nok en til.
For en tur! 414 mil.
Først sykkelen: ikke ett feilslag. Gått som ei klokke, stabil og fin selv med en god del bagasje. Bruker litt olje – en liter på 414 mil. Greit for meg, må bare være flink og følge med.
Så reisefølget: kunne ikke vært bedre. Utrolig kunnskapsrik på sykkel, flink til å kjøre (kjørte rævva av meg i hvert fall), en djevel til å sette opp telt og en god mann å være på tur med på alle andre måter også. (Han holdt på å kjøre fra meg da jeg sa jeg hadde lyst til å ta av dekalene på TDM’en, men jeg fikk godsnakka han i humør igjen og dekalene blir sittende.)
Så meg: har lært masse, blitt en litt bedre motorsyklist tror jeg – det kjennes i hvert fall slik – og kanskje alle viktigst, fått kjenne litt på noen grenser.
AJ har sagt nesten alt som skal sies om turen, men har glemt en viktig detalj. Den har forløpt 100% problemfritt, vi har heller ikke opplevd noen farlige situasjoner.. Jeg veit ikke hvor vanlig det er, men min erfaring så langt er at motorsykkelturer forløper helt uten problemer av noe slag. Andre har kanskje andre erfaringer.
Til slutt: De to siste etappene prøvde jeg meg på langdistanse. I går Senja- Mosjøen, i dag Mosjøen Oslo. Brukte en 12-14 timer, men det gikk forbausende greit. Var flink og tok en stopp ca hver time. Tror det var veldig lurt.
Har storkost meg i 14 dager!

Svar