Erfaringer med KTM 790 Duke og 790 Adventure S/R?

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Erfaringer med 790 Duke?

Legg inn av AJ »

nem skrev: 22 jul 2019, 01:12
schnellfahrer skrev: 22 jul 2019, 00:59 En bekjent måtte avbryte sommerturen med sin 790 Adventure på Lørdag og ta toget hjem da sykkelen overopphetet. Har ikke fått noen detaljer. Han var heldigvis bare i Norge.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
Jeg melder meg gjerne på abonnementlisten for oppdateringer med hva som skjedde! :vs
Samme her!

Sykkelen får for øvrig uhemmet skryt fra denne karen.
Spesielt interessant at nettopp S-modellen er såpass bra utafor allfarvei, slik denne karen påstår:



Dette er absolutt en sykkel jeg kan tenke meg :yeyeye !
Men så må jeg samtidig erkjenne at jeg begynner å bli skeptisk til KTMkvaliteten... :-k .
Dårlig start på fjorårssesongen og begredelig avslutning på årets med feil og ukesvis på verksted gjør at jeg begynner å miste trua.
Synd, siden jeg aldri har hatt bedre sykkel - når den virker som den skal...

Jeg får håpe feilen med startbryteren og keylessfunksjonen blir det siste som går gæernt og at jeg kan starte neste sesong med trua på KTM igjen :overtro .
Sykkelen står fortsatt på verksted, bryteren som verkstedet mener har skylda for problemene er kommet så jeg har begrunnet håp om å kunnbe hente sykkelen til uka.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1301
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: Erfaringer med 790 Duke?

Legg inn av biker7 »

AJ skrev: 18 okt 2019, 11:58 Men så må jeg samtidig erkjenne at jeg begynner å bli skeptisk til KTMkvaliteten... :-k .
Det er akkurat DET som er grunnen til at jeg ikke har hatt noen KTM i stallen enda.. :-k

Har nok noen ganger oppigjennom årene vurdert div. KTM-modeller, men synes det har lett for å være en del feil og "plunder" med dem. Har flere bekjente som har/har hatt KTM og virker fornøyde. Men "småfeil" dukker opp rett som det er virker det som, og oftere enn på feks. japser og tyskere er ihvertfall mitt inntrykk..
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Erfaringer med KTM 790 Duke og 790 Adventure S/R?

Legg inn av kvase »

hadde man laga en tråd om et annet mc merke så kunne mange av slike skremsel historier dukka opp også -
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

510smr
Innlegg: 9
Registrert: 19 aug 2012, 01:22
Motorsykkelen din: Husky701sm

Re: Erfaringer med KTM 790 Duke og 790 Adventure S/R?

Legg inn av 510smr »

Har aldri vært noen spes tilhenger av adventure sykler men 790´n er jeg utrolig fornøyd med(Har adventure s). Fint med vindskjerm, cruise control og varmeholker. Og egentlig godt drag i motor´n, og sykkel´n føles utrolig lett ut i forhold til egentlig vekt. Og overraskende veldig smidig og lett å manøvre. Så nå er 765 Rsˋn parkert for vinter´n mens 790´n går ennå:)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Erfaringer med KTM 790 Duke og 790 Adventure S/R?

Legg inn av AJ »

kvase skrev: 18 okt 2019, 14:28 hadde man laga en tråd om et annet mc merke så kunne mange av slike skremsel historier dukka opp også -
Det kan det hende du har rett i.
Men ikke enig i at dette er "skremselshistorier".
Dette er faktaopplysninger basert på eiererfaring. Og slike erfaringer synes jeg det er greit å dele med andre. Så får potensielle KTM-eiere gjøre sine egne vurderinger. Det samme med meg selv med tanke på framtidige sykkelvalg.

Jeg var storfornøyd med den forrige KTM'en, som også hadde sine småting som måtte fikses. Men langt fra like alvorlige som den jeg har nå.
Uansett så blir ting fikset - på garantien, regner jeg med som sikkert. Men slike ting jeg har opplevd på denne KTM'en burde ikke skje. Dette er tross alt en sykkel i det øvre prissjiktet som sånn sett burde ha gjennomtestet premiumkvalitet på alle detaljer.

Men tilbake til 790'ene.
La oss håpe disse syklene er godt bygd uten "slurvefeil" i produksjonen, som det kan tyde på at 1290 SA S lider under.
Og ja, jeg har vært innom andre forum også og lest flere historier ikke helt ulik min egen. Også om 1090 modellene.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Erfaringer med KTM 790 Duke og 790 Adventure S/R?

Legg inn av kvase »

Mente ikke at tråden her var skremsel tråd. tenkte at det fort kan bli det.
Selv har jeg ingen stygge hendelser med mine 2 KTM 1090R ADV.
Jeg syns for eksempel 3-4 andre mc er av ulike navn kan være god kandidat for toring ved neste handel + 2 forskjellige grus mc er
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Erfaringer med KTM 790 Duke og 790 Adventure S/R?

Legg inn av dypen »

Har kjørt 13 - 14 mil med KTM 790 Adventure R på asfalt, flott lettkjørt sprek sykkel. Var veldig begeistret etter annonsering og før jeg prøvekjørte. Hadde jeg brukt sykkel’n over litt tid så kunne jeg sikkert blitt litt mere begeistret, kom rett fra KTM 1050 Adventure og følte jeg satt litt mye på toppen av sykkel’n med mindre moment selvfølgelig, på 1050’n sitter du i sykkel’n og den er mye romsligere (større) og selvfølgelig mere pondus selv om den har turtallskutt. Har 15 mil på 1090 Adventure R som er samme sykkel som 1050’n men R utgave og 30 hk mer og ingen turtallskutt som på 1050’n. Nå høres det ut som turtallskutt på 1050’n er et problem, det er det ikke. De store er romsligere med mere moment som jeg liker bedre på dagsturer på 30 - 60 mil
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Erfaringer med KTM 790 Duke og 790 Adventure S/R?

Legg inn av mekkern »

En ting med 790... uten "hoveddemper/cat" er det en helt ekstrem støy, mulig en kan slippe unna med en skikkelig lang demper med db killer i...
testet decat mellomrør og det bråket noe helt ekstremt-selv med originalpotta.
så en kurrant litt lang slipon ala arrow uten db killer og beholde cat er nok max en kan kjøre med uten å tiltrekke seg onkel blå fra hele distriktet og få naboene forbannet.

skikkelig vanvittig smell i pulsene... :notlistening
har forøvrig ingen sykler med "fiselyd" selv, men det finnes en grense for hva som er ok...
funker forøvrig gull med bridgestone S22-de orginalmonterte dekka er ikke noe å skryte av...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Haggleskyttern
Innlegg: 3
Registrert: 17 nov 2022, 21:36
Motorsykkelen din: Ktm 890 Adventure

Re: Erfaringer med KTM 790 Duke og 790 Adventure S/R?

Legg inn av Haggleskyttern »

Hei. Jeg er ny på forumet, igrunn også ganske ny på mc. Kjøpte meg en gammel Honda 700 for 2 år siden for å øvelseskjøre med min sønn.
Men det ga mersmak, og da ble det en 2008 suzuki 650 v strom. Veldig fornøyd med den sykkelen, men savner det lille ekstra draget da, selv om den sikkert drar mer enn godt nok.
Sikler veldig på Ktm 790/890 adventure. Har ikke fått testet de enda, men liker sittestilling og utseende veldig godt. Har sett på en 790 som nok kan prutes litt på, og en 890 som neppe er veldig prutbar (demosykkel)
Forskjellene på disse er vel i hovedsak mer kraft og noe mer tekniske greier. 890 er det quickskift på.
Det er vel 20000,- i prisdiff nå, men tror det kan ende på ca 30.
Spørsmålet er da, er de ekstra kreftene og quickshift verdt prisen? Sitter en teckpack på 890, men usikker på om dette er noe jeg kommer til å få bruk for.
790 har det jeg trenger, men nå er det ho sånn at man stadig skal ha noe bedre, og kan jo fort angre. Pr nå så er gjerrigheta såpass at jeg tenker 790 holder, men ønsker selvsagt ikke angre😀
Noen her som har prøvd begge og kan fortelle litt om de store forskjellene.
Tenker selvsagt å få prøvekjørt før evt kjøp, må bare vente til kulda gir seg nu😀

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Erfaringer med KTM 790 Duke og 790 Adventure S/R?

Legg inn av AJ »

Heisan @Haggleskyttern :vs ! Og velkommen til oss her på MCsiden.no :) !

Jeg har to KTM'er, en 1290 SA S, som er min andre 1290, og en spontaninnkjøpt 390 Duke.
Begge har quickshifter. Litt skummelt med slike ting som dette siden når man først begynner å bruke dette tilleggsutstyret så ender man gjerne med å bli hekta på disse greiene etter kort tid...
Som jeg selv er blitt :redface . Bruker quikshifteren hele tiden og den fungerer strålende på begge syklene.

Så da skinner det vel rimelig klart igjennom at om jeg hadde vært i dine kjøresko hadde jeg nok kommet til å gå for 890'en ;) .

Men begge er høyst potente sykler, selvfølgelig også uten dette tilleggsutstyret, bare så det er nevnt.
Kommer til å følge spenst med på hvilken av disse du ender opp med :) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Erfaringer med KTM 790 Duke og 790 Adventure S/R?

Legg inn av Olav K »

Har ikke kjørt mye med disse syklene, men har kamerater som har hatt både 790 og 890.
Det er store forskjeller i bunndrag og hvor lett du "kveler" dem, under kjøring i mer tekniske spor.
Det var godt merkbart selv for meg som kun prøvde de syklene, med flere mnd mellomrom.

Og så må jeg jo spør, er det forskjell på modellene her, at begge er R eller S modeller? Slik at du sammenligner like modeller?

Men viktigst:
Lykke til med valget :thumleft
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Erfaringer med KTM 790 Duke og 790 Adventure S/R?

Legg inn av dypen »

Kvaliteten på KTM er jeg ikke engstelig for! Derimot en ren konkurranse KTM som jeg betrakter som Gruppa A eller WRC overrasker meg ikke om det oppstår feil på som skyldes bruk / bruker eller produsent.

Men … derimot hvordan noen forhandlere / verksteder håndterer enklere feil ved å bruke lang tid for å finne feilen og på toppen lang ventetid for å få deler i hus for å sluttføre jobben. Det er dette som gir negativ omtale og skaper misnøye.

Når vi ser hvor rask levering det er mulig å få i dag både fra USA og Kina så er det bare snakk om kroner for å få rask levering fra hovedlager i Skandinavia eller Europa. Første prioritet for verkstedet må være å få deler i bestilling hvis det ikke er lagervare for å sluttført jobben så kunde er raskt på veien igjen. Verkstedet må prioritere riktig!
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Haggleskyttern
Innlegg: 3
Registrert: 17 nov 2022, 21:36
Motorsykkelen din: Ktm 890 Adventure

Re: Erfaringer med KTM 790 Duke og 790 Adventure S/R?

Legg inn av Haggleskyttern »

Olav K skrev: 11 des 2022, 19:40 Har ikke kjørt mye med disse syklene, men har kamerater som har hatt både 790 og 890.
Det er store forskjeller i bunndrag og hvor lett du "kveler" dem, under kjøring i mer tekniske spor.
Det var godt merkbart selv for meg som kun prøvde de syklene, med flere mnd mellomrom.

Og så må jeg jo spør, er det forskjell på modellene her, at begge er R eller S modeller? Slik at du sammenligner like modeller?

Men viktigst:
Lykke til med valget :thumleft
Begge er Adventure. Ifølge selger på Mysen var det ingen som het S.. spurte faktisk om det da jeg har lest tester etc som det står nevnt.
Uansett, ingen av de er R utgaven, std Adventure utgave.
890 er i grå utgave, flott fargekombinasjon syntes jeg, 790 i sort oransje, fin den å😀

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Erfaringer med KTM 790 Duke og 790 Adventure S/R?

Legg inn av AJ »

Haggleskyttern skrev: 11 des 2022, 21:53 890 er i grå utgave, flott fargekombinasjon syntes jeg, 790 i sort oransje, fin den å😀
Sort/grå er litt uvanlig KTM fargekombo, men veldig fin, enig i det. @dypen's 1290 har denne fargekombinasjonen, mens jeg har sort/orange på min.
Og 390 er hvit/orange.
Flotte sykler alle trev :D :thumleft .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Erfaringer med KTM 790 Duke og 790 Adventure S/R?

Legg inn av dypen »

dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Svar