Hvilken sykkel egner seg til både pendling og vinterkjøring i en og samme sykkel?
-
- Innlegg: 58
- Registrert: 29 jan 2017, 07:44
- Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR, Husqvarna 701, Honda MSX 125
- Bosted: Drammen
Hvilken sykkel egner seg til både pendling og vinterkjøring i en og samme sykkel?
Driver å legger planer for sesongen 2020. Ønsker å kjøpe en sykkel jeg kan bruke for å pendle til og fra jobb. Senere på året ønsker jeg å bruke samme sykkelen til vinterkjøring, tenker hovedsaklig på å kjøpe ny sykkel fra forhandler. Det er 5,3 mil fra meg og til jobb tur/retur, primært E18 og E134, men sideveier er tilgjengelig. Denne strekningen kjøres minimum 5 dager i uka, noen ganger hele uka. Alt i fra 26,5 til 37,1 mil i uka. Dette er "unødvendige" kilometere jeg ikke ønsker å putte på sykkelen jeg eier i dag (CBR 600RR).
Når vinteren kommer vil jeg fortsette å bruke denne sykkelen, men jeg vet ikke helt hva jeg skal kjøpe enda. Sykkelen kan lagres under tak både hjemme og på jobb. Eneste alternativet jeg har sett meg ut foreløpig er en Honda CRF250L, vurderer 450'en også, men ser for meg at jeg kun "ønsker" de ekstra kreftene på sommerstider. DRZ 400 har også blitt anbefalt av bekjente. Supermotard, naken eller R-sykkel er vel det eneste som er av interesse.
Noen som har forslag de ønsker å komme med? :)
Når vinteren kommer vil jeg fortsette å bruke denne sykkelen, men jeg vet ikke helt hva jeg skal kjøpe enda. Sykkelen kan lagres under tak både hjemme og på jobb. Eneste alternativet jeg har sett meg ut foreløpig er en Honda CRF250L, vurderer 450'en også, men ser for meg at jeg kun "ønsker" de ekstra kreftene på sommerstider. DRZ 400 har også blitt anbefalt av bekjente. Supermotard, naken eller R-sykkel er vel det eneste som er av interesse.
Noen som har forslag de ønsker å komme med? :)
"When life throws you a curve, lean into it."
-
- Innlegg: 826
- Registrert: 13 des 2015, 13:22
- Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
- Bosted: Bartebyen
Re: Hvilken sykkel egner seg til både pendling og vinterkjøring i en og samme sykkel?
Finnkode : 158047096
Så du skrev ny sykkel men prøver meg med denne vinterigga og skuddsikre sykkelen.
Så du skrev ny sykkel men prøver meg med denne vinterigga og skuddsikre sykkelen.
- Borg
- Innlegg: 17
- Registrert: 12 des 2008, 19:22
- Motorsykkelen din: Speed Triple 1050 RS / Tenere 700
- Bosted: Larvik
Re: Hvilken sykkel egner seg til både pendling og vinterkjøring i en og samme sykkel?
250 er nok fin på vinteren, men vil nok være litt slapp på sommeren. Går du for noe større så tenk vekt. Kjekt med noe som veier lite på glatta.
Ville ikke brukt for mye på en vintersykkel da saltet spiser den opp. Kjapp måte å la sykkelen forfalle på. Ideelt sett ville jeg gått for en vintersykkel og en sommersykkel. Da kan de godt være litt eldre og rimeligere enn en nyere som uansett er ferdig etter tre sesonger i saltet.
Ville ikke brukt for mye på en vintersykkel da saltet spiser den opp. Kjapp måte å la sykkelen forfalle på. Ideelt sett ville jeg gått for en vintersykkel og en sommersykkel. Da kan de godt være litt eldre og rimeligere enn en nyere som uansett er ferdig etter tre sesonger i saltet.
____________________________
Re: Hvilken sykkel egner seg til både pendling og vinterkjøring i en og samme sykkel?
Hva tenker dere på mcsiden om en eldre grisebillig driftsikker XJ600 for nevnte bruk med to nye dekk og service før den blir satt i drift ... Jeg er litt der
https://armchairbiker.com/yamaha-xj600- ... -its-best/

https://armchairbiker.com/yamaha-xj600- ... -its-best/
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39829
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Hvilken sykkel egner seg til både pendling og vinterkjøring i en og samme sykkel?
Passe stor motormessig, men kanskje i tyngste lagetdypen skrev: 03 nov 2019, 19:29 Hva tenker dere på mcsiden om en eldre grisebillig driftsikker XJ600 for nevnte bruk med to nye dekk og service før den blir satt i drift ... Jeg er litt der![]()
https://armchairbiker.com/yamaha-xj600- ... -its-best/

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Hvilken sykkel egner seg til både pendling og vinterkjøring i en og samme sykkel?
198 kg med styrekåpe og dobbelt eksosanlegg ... finner litt forskjellig vekter, fant en side med 182 kg
Pros vs Cons

Pros vs Cons
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Hvilken sykkel egner seg til både pendling og vinterkjøring i en og samme sykkel?
Jeg hører at tråsyklene til kolleger ødelegges av korrosjon i løpet av 3 vintersesonger, vanligvis. Hører snakk om at noen strekker bruken til 5 sesonger før sykkelen ikke lengre er brukbar. Dersom motoren hadde vært sterk nok til å klare å holde tilstrekkelig hastighet, kunne jeg tenkt meg å kjøpe en Honda 125, som ny koster under 30 000.- Billig i drift, og kunne avskrives i løpet av 3- 5 år.John92 skrev: 03 nov 2019, 18:06 Driver å legger planer for sesongen 2020. Ønsker å kjøpe en sykkel jeg kan bruke for å pendle til og fra jobb. Senere på året ønsker jeg å bruke samme sykkelen til vinterkjøring, tenker hovedsaklig på å kjøpe ny sykkel fra forhandler. Det er 5,3 mil fra meg og til jobb tur/retur, primært E18 og E134, men sideveier er tilgjengelig. Denne strekningen kjøres minimum 5 dager i uka, noen ganger hele uka. Alt i fra 26,5 til 37,1 mil i uka. Dette er "unødvendige" kilometere jeg ikke ønsker å putte på sykkelen jeg eier i dag (CBR 600RR).
Når vinteren kommer vil jeg fortsette å bruke denne sykkelen, men jeg vet ikke helt hva jeg skal kjøpe enda. Sykkelen kan lagres under tak både hjemme og på jobb. Eneste alternativet jeg har sett meg ut foreløpig er en Honda CRF250L, vurderer 450'en også, men ser for meg at jeg kun "ønsker" de ekstra kreftene på sommerstider. DRZ 400 har også blitt anbefalt av bekjente. Supermotard, naken eller R-sykkel er vel det eneste som er av interesse.
Noen som har forslag de ønsker å komme med? :)
(Togpendling koster for min del 8-9000 i året, og da tar det dobbelt så lang tid som med mc. "Dessverre" er det 90-soner på vegen, og trafikken går raskere, så 125 ccm virker ikke særlig fristende, da jeg antar en 125 cc ville ha problemer med å følge med trafikken.
Har pendlet med vekselvis Kawasaki Ninja 250R og Honda CR 250R i 7-8 år. De motorene holder egentlig i lange baner, selv på motorveg.
Honda 125:
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=149863917
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=162191604
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
Re: Hvilken sykkel egner seg til både pendling og vinterkjøring i en og samme sykkel?
125 vil jeg tro du må jage hardt på veier med 80+ som påvirker levetid og på motorvei med 110 går trafikken raskt så der spørs det
Men var jeg 16 ville valget vært lett 


dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Hvilken sykkel egner seg til både pendling og vinterkjøring i en og samme sykkel?
Transalp kanskje. Jeg for min del synes 160kg er mer enn nok å holde kontroll på når det sklir.
Re: Hvilken sykkel egner seg til både pendling og vinterkjøring i en og samme sykkel?
Transalp veier det samme som XJ600 men i en annen prisklasse ...
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39829
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Hvilken sykkel egner seg til både pendling og vinterkjøring i en og samme sykkel?
Helt enig.FredrikE24 skrev: 03 nov 2019, 21:00 Transalp kanskje. Jeg for min del synes 160kg er mer enn nok å holde kontroll på når det sklir.
Gjerne en del mindre kg. enn det også.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- kvase
- Innlegg: 1064
- Registrert: 29 des 2015, 02:35
- Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
- Bosted: Arendal
- Kontakt:
Re: Hvilken sykkel egner seg til både pendling og vinterkjøring i en og samme sykkel?
Til og med en G 310 GS veier over 160kg
Yamaha TT 350 130 kg
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=160861590
Yamaha TT 350 130 kg
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=160861590
Vespa Piago 75cc
Panter 50 cc
Honda FT 500 cc
XT660 Z Tennere
KTM
1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R
i tillegg en Suzuki DRZ 400
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/






i tillegg en Suzuki DRZ 400

https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Hvilken sykkel egner seg til både pendling og vinterkjøring i en og samme sykkel?
Jawa’n veier 160kg. Den er letthåndterlig på mange måter, men så fort den skal løftes, eller holdes blir den også tung. Dog ok å gjøre øvelsen et par ganger i sesongen. Så er det greit!
Re: Hvilken sykkel egner seg til både pendling og vinterkjøring i en og samme sykkel?
Hva tenker trådstarter om pris på sykkel ?
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- kvase
- Innlegg: 1064
- Registrert: 29 des 2015, 02:35
- Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
- Bosted: Arendal
- Kontakt:
Re: Hvilken sykkel egner seg til både pendling og vinterkjøring i en og samme sykkel?
Har en DRZ 400 sm til salgs her registrert for 2 seters Årsmodell 2005 146 kg. med 21"+18" felg å dekk
Vespa Piago 75cc
Panter 50 cc
Honda FT 500 cc
XT660 Z Tennere
KTM
1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R
i tillegg en Suzuki DRZ 400
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/






i tillegg en Suzuki DRZ 400

https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Re: Hvilken sykkel egner seg til både pendling og vinterkjøring i en og samme sykkel?
Gå for en BMW G310 GS, omtrent samme pris som CRF 250 Rally, men med større motor og effekt.
https://www.bikerdudes.no/single-post/2 ... fun-factor
https://www.bikerdudes.no/single-post/2 ... fun-factor
- kvase
- Innlegg: 1064
- Registrert: 29 des 2015, 02:35
- Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
- Bosted: Arendal
- Kontakt:
Re: Hvilken sykkel egner seg til både pendling og vinterkjøring i en og samme sykkel?
Det er også prute tid på mc nå https://www.finn.no/mc/all/search.html? ... 310&sort=2Nomade skrev: 04 nov 2019, 11:20 Gå for en BMW G310 GS, omtrent samme pris som CRF 250 Rally, men med større motor og effekt.
https://www.bikerdudes.no/single-post/2 ... fun-factor
Vespa Piago 75cc
Panter 50 cc
Honda FT 500 cc
XT660 Z Tennere
KTM
1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R
i tillegg en Suzuki DRZ 400
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/






i tillegg en Suzuki DRZ 400

https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Hvilken sykkel egner seg til både pendling og vinterkjøring i en og samme sykkel?
Hva er egentlig budsjettet her?
Uansett hvor mye man vasker og smører, så vil sykkelen bli dritstygg, veldig fort!
Jeg husker Jawaen da jeg kjøpte den. Strøken i lakken, flotte blanke felgringer, blanke eiker.
To uker i saltet og den så helt jævlig ut.
Uansett hvor mye man vasker og smører, så vil sykkelen bli dritstygg, veldig fort!
Jeg husker Jawaen da jeg kjøpte den. Strøken i lakken, flotte blanke felgringer, blanke eiker.
To uker i saltet og den så helt jævlig ut.
Re: Hvilken sykkel egner seg til både pendling og vinterkjøring i en og samme sykkel?
Godt poeng med salting. Har opplevd det selv, og det tar ikke mange vintrene før skaden er skjedd.Borg skrev: 03 nov 2019, 19:10 250 er nok fin på vinteren, men vil nok være litt slapp på sommeren. Går du for noe større så tenk vekt. Kjekt med noe som veier lite på glatta.
Ville ikke brukt for mye på en vintersykkel da saltet spiser den opp. Kjapp måte å la sykkelen forfalle på. Ideelt sett ville jeg gått for en vintersykkel og en sommersykkel. Da kan de godt være litt eldre og rimeligere enn en nyere som uansett er ferdig etter tre sesonger i saltet.
Re: Hvilken sykkel egner seg til både pendling og vinterkjøring i en og samme sykkel?
Den første sykkelen jeg brukte på vinterføre var en Yamaha FZ6N 600cc. Den er er veldig komfortabel å kjøre med god vektfordeling og balansering. Du bør kunne finne 10 års modeller til rundt 40-45.000. De har også relativt lavt behov for vedlikehold sammenlignet med nyere og mer avanserte sykler.
Uansett hvilken sykkel du kjøper er det kjempeviktig å skaffe gode klær som beskytter deg fra kulda.
Uansett hvilken sykkel du kjøper er det kjempeviktig å skaffe gode klær som beskytter deg fra kulda.
Re: Hvilken sykkel egner seg til både pendling og vinterkjøring i en og samme sykkel?
Jeg har kjørt både crf 250 l og drz 400. Vil enkelt si at hondaen er mer komfortabel - ikke minst etter 5-6 mil - og oppleves som en mer moderne sykkel, men drz 400 er sprekere, selvsagt. Ved noen anledninger, dvs. forbikjøringer i slak oppover, savnet jeg litt krefter i hondaen. Til vinterbruk, som vel betyr forsiktig kjøring i halvmørke og variable føreforhold, ville jeg gått for hondaen. Lurer forresten på om du får mer effekt av crf 450 i forhold til 250? Er det ikke 25 hk på begge? Tror det var noe vekt/effekt-forholdet der, som begrenser noe.
Re: Hvilken sykkel egner seg til både pendling og vinterkjøring i en og samme sykkel?
Men må si meg enig at jeg ikke ville kjøpt ny sykkel til vinterbruk, pga saltet. Ev. en brukt 250 crf til rundt 35-40000. Framfor en rimelig, men ganske tung touring (xj 600), ville jeg gått for en japansk en-sylinder, med noe off-Road preg, Yamaha 600 xt, Honda dominator, f.eks, eller Suzuki freewind. Lettere å kjøre og håndtere på alle måter. Rundt 30000 for velholdte eksemplarer til høst-/vinterpris. Men regn meg en del salt-/rust-relaterte ekstrakostnader...snakker av erfaring
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Hvilken sykkel egner seg til både pendling og vinterkjøring i en og samme sykkel?
crf450l koster vel 120 - 130 000 ny. 250'en rundt 56-57000. Synes 450'en virker overpriset i forhold til mye annet.snøgg skrev: 06 nov 2019, 07:27 Jeg har kjørt både crf 250 l og drz 400. Vil enkelt si at hondaen er mer komfortabel - ikke minst etter 5-6 mil - og oppleves som en mer moderne sykkel, men drz 400 er sprekere, selvsagt. Ved noen anledninger, dvs. forbikjøringer i slak oppover, savnet jeg litt krefter i hondaen. Til vinterbruk, som vel betyr forsiktig kjøring i halvmørke og variable føreforhold, ville jeg gått for hondaen. Lurer forresten på om du får mer effekt av crf 450 i forhold til 250? Er det ikke 25 hk på begge? Tror det var noe vekt/effekt-forholdet der, som begrenser noe.
Denne cbr 250 r'en lå for noen uker siden til salgs for 26 000.- :
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=157710500 Går muligens an å få enda billigere nå. Lett, og sprek nok vil jeg tro.
Jeg har pendlet 12000 km i løpet av et drøyt år, på en slik. Lett sykkel det og. Motoren har på papiret 26 hk, men kjennes sterkere ut på
lavere turtall enn Kawasaki 250R, som hevdes å ha 33-34 hk. (Jeg har kjørt 56 000 km på Kawa'en, så jeg vet hvordan begge syklene oppfører seg.)
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80