Svolp sine eventyr!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Svolp sine eventyr!

Legg inn av Svolp »

Bjerknez skrev: 27 des 2022, 23:18 Jeg ser den. :)

Jeg kunne selv tenkt meg noe ala den sykkelen du nevner, eller noe annet som er eldre, men da som nummer to sykkel. Kjører jo ikke mye jeg heller egentlig.

Her hjemme i bygda kan jeg kjlre hva som helst. Men på langtur (ca. 3000km. I løpet av 2 uker) så vil jeg ha noe nytt, rått og pålitelig. :)
Jeg skulle gjerne hatt en sykkel for hver anledning men akkurat i denne fasen i livet kan det ikke forsvares. Derfor blir det noe som kan brukes rundt i nærområdet med en å annen helgetur hvis sjansen byr seg.

Var forøvrig inne å tittet på nyervervelsen din, heftige saker :yeyeye
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Svolp sine eventyr!

Legg inn av Bjerknez »

Svolp skrev: 28 des 2022, 11:01
Bjerknez skrev: 27 des 2022, 23:18 Jeg ser den. :)

Jeg kunne selv tenkt meg noe ala den sykkelen du nevner, eller noe annet som er eldre, men da som nummer to sykkel. Kjører jo ikke mye jeg heller egentlig.

Her hjemme i bygda kan jeg kjlre hva som helst. Men på langtur (ca. 3000km. I løpet av 2 uker) så vil jeg ha noe nytt, rått og pålitelig. :)
Jeg skulle gjerne hatt en sykkel for hver anledning men akkurat i denne fasen i livet kan det ikke forsvares. Derfor blir det noe som kan brukes rundt i nærområdet med en å annen helgetur hvis sjansen byr seg.

Var forøvrig inne å tittet på nyervervelsen din, heftige saker :yeyeye
Ser den. Vi har alle våre grunner og behov.

Jada, Rocket'en kan man vel også trygt si er kraftig overkill i forhold til bruken, men gud så artig de tre ukene i året jeg er på langtur med den. :twothumbs:

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hei igjen og takk for sist!

Legg inn av dypen »

Tøffel, nei … eldre og mer fornuftig … ok :-k Livet består av forskjellige faser der det må prioriteres og alt til sin tid. Apropos motorsykkel valg så er det moro å teste litt forskjellig og i ettertid kan vi alle innrømme noen valg ikke var det optimale men det funket der og da. En ZZR1400 eller GTR1400 er faktisk to sykler jeg godt kunne tenkt meg, en pent brukt av eldre dato ville også vært ett flott «budget» valg idag. Kawasaki VN700 har jeg ingen kjennskap til men store V-Twin liker vi og det er mange merket og modeller å velge av. Men, solskinnsykkel er ett minimum vi må ha for det ser jo ut som du til tider har fått din mc dose :) Lykke til!
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Hei igjen og takk for sist!

Legg inn av Svolp »

dypen skrev: 28 des 2022, 13:51 Tøffel, nei … eldre og mer fornuftig … ok :-k Livet består av forskjellige faser der det må prioriteres og alt til sin tid. Apropos motorsykkel valg så er det moro å teste litt forskjellig og i ettertid kan vi alle innrømme noen valg ikke var det optimale men det funket der og da. En ZZR1400 eller GTR1400 er faktisk to sykler jeg godt kunne tenkt meg, en pent brukt av eldre dato ville også vært ett flott «budget» valg idag. Kawasaki VN700 har jeg ingen kjennskap til men store V-Twin liker vi og det er mange merket og modeller å velge av. Men, solskinnsykkel er ett minimum vi må ha for det ser jo ut som du til tider har fått din mc dose :) Lykke til!
Jepp, det er et minimum å ha et eller anna med motor og 2 hjul i garasjen. Blir derfor kjekt å fikle litt med denne i vinter hvis jeg kjøper nå i kveld.

Jeg har kjørt svært mye i inn og utland når jeg var i tyve åra med ZZR og jeg må jo innrømme å si selvom jeg gjerne er litt innhabil, syntes jeg ZZR1400 er så sinnsyk rå at den burde vært på unescos verdensarvliste sammen med Geirangerfjorden og alt det andre :lol

Fantastisk sykkel som bare gir, gir og gir.. Når jeg kjøpte sykkelen første gang var jeg vell 21-22 år gammel. Brukte alt jeg hadde av penger og litt til men en slik sykkel SKULLE jeg bare ha. Betalte vell rundt 25.000kr i forsikring første året :crazy: Men, det betydde ingenting, gleden var større en kostnaden.
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Ble ikke noe mc kjøp i dag.

Legg inn av Svolp »

Var i kveld og kikket på en 35 år gammel Kawasaki VN700 LTD som jeg hadde lyst på som tidligere skrevet. Skulle få sykkel for en grei penge og den skulle etter alt å dømme ikke trenge noen fiks, sånt rent teknisk iflg selger.

Når jeg kikket på den var det oljelekkasje flere plasser i motor, blant annet i pakning på bunnpannen samt der giret går inn i motoren.

Videre hadde selger nettopp byttet olje og pakninger på fremgaffel men de var jo fuktige, av olje.. Slik skal det da ikke være? :-k

Jeg får litt skrekken med en gang det er en eller flere olje lekkasjer fordi da kan det fort være flere man ikke ser sånn umiddelbart.

Kanskje for langt å forvente at en sykkel som er like gammel som meg ikke skal ha en lekkasje eller to men jeg ser for meg at billig biken fort kan bli dyr...

Jeg titter litt videre nå i vinter så dukker det nok opp noe annet :prf
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Ny sykkel i hus

Legg inn av Svolp »

Da har jeg blitt ny eier av en meget pen og god gammel cruiser.

En 1998 modell Suzuki Mauruder 800 med 30.000km på telleren. Importert fra Sveits i fjor og ser da meget pen ut. Hentet den på onsdag og satt den rett på vinterlagring i noen lokaler 30 min unna. Den lille kjøreturen inn i lokalet gjør at det GLEDES til våren kommer, dette blir kjekt :twothumbs:

Jeg har plass hjemme her i garasjen men holder på å bygge soverom og vaskerom i gamle garasjen så akkurat nå er det ikke plass :roll

Skal få lagt ut noen bilder litt senere. Forøvrig kjøpte jeg sykkel av en forhandler, men snakke seg til en luring av en forhandler. Mer informasjon angående det kommer litt senere når jeg finner tid å skrive om opplevelsen :scratch

Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Svolp sine eventyr!

Legg inn av Jompa »

Gratulere med "nysykkeln".
Du får komme med historien og bildene ganske snart.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Svolp sine eventyr!

Legg inn av dypen »

Gratulerer :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

En forhandler til besvær!

Legg inn av Svolp »

Hei. Bildene lar vente på seg pga av vinterlagring men det får komme senere.

Jeg nevnte såvidt at det var en spesiell opplevelse og kjøre 14 timer tur/retur for å hente sykkel. Med å hente sykkel mener jeg at når jeg kjører så langt er det ikke for å kjøre tomhendt hjem igjen, da er det 99% sjanse på at den blir med meg hjem igjen.. Noe den ble :prf

Det som var litt spesielt er at dette var en mindre forhandler, i hovedsak bruktbil så sykkel var tatt i innbytte. Jeg hadde avtale om å treffe forhandler mellom kl 14-15 men ved ankomst var det låste dører. Strike 1 :-# :x

Etter jeg spurte om hvor vedkommende var fikk jeg beskjed om at han stod i Oslo... 1 1/2 unna meg, på forespørsel om avtalen vi hadde fikk jeg beskjed om at en kompis kunne låse opp lokalene men han kunne ikke treffe meg... Det kvalifiserer til strike 2 :scratch

Sykkel var heldigvis som forespeilet, meget pen og kun forventet slitasje på en 25 år gammel sykkel. Jeg ble låst inn av bekjent av forhandler og lastet den på bil. Ble enig med forhandler om at vi ordnet alt digitalt så jeg betalte og startet 7 timer lang tur hjem igjen.

Vell hjemme var ennå ikke salgsmelding eller omregistrering utført, jeg purret og sa at nå skal sykkel stå i et lokale på vinterlagring så den må omregistres omgående slik at jeg kan forsikre biken. Fikk beskjed at det skal jeg gjøre asap. Dagen etter var det ennå ikke gjort og sist jeg sjekket hva asap betyr betydde det så snart som mulig. Jeg syntes da at 16 timer etter at jeg har betalt for sykkelen bør det være i orden. Strike 3 :sk?

20 timer etter at sykkel var hentet og betalt ringte jeg på nytt og sa at NÅ MÅ DU fikse papirene slik at jeg kan forsikre sykkel da den er uforsikret. DA ble salgsmelding sendt og jeg godkjente. Siden det var en forhandler som solgte var den avregistrert med skiltene på i butikkem, da stod det på Statens vegvesen sine sider at salgsmelding er godkjent men den er ennå ikke omregistrert. Dette var forrige torsdag så ble det stille.... Helt stille... Strike 4 :crazy:

I dag tok jeg kontakt med Statens vegvesen og forklarte situasjonen at jeg har kjøpt en sykkel der forhandler ikke vil/kan/klarer å omregistrere sykkel over på meg. Dette syntes de svært lite om da forhandler har levert ut en sykkel med skilter som er avregistrert. De skulle ta kontakt med forhandler direkte i dag og gjett hva, da får jeg en telefon med bortforklaringer i det vide og brede av forhandler men summen er at nå er omsider sykkel omregistrert over på meg og kontrakten er signert.

Vil også legge til at det er kjekt at det tikket inn en sms fra avsender SVV der det stod: Vi kontaktet forhandler som avtalt og ser nå at den er omregistrert over på deg så nå er alt i orden. Jeg ser for meg at SVV ga han en liten verbal lærepenge på at sånt kan du ikke holde på. Applaus til Statens vegvesen :twothumbs:

Hva har jeg lært av dette? Egentlig ingenting annet enn at selvom du kjøper i fra en forhandler kan det desverre tidvis være like useriøst som hvilke som helst privatperson. Karakter? Stryk...

Mvh Kenneth
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Svolp sine eventyr!

Legg inn av Relax »

Flott sykkel var det hvert fall, og i en av de fineste fargekombinasjonene :thumleft
"Do the right thing"

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Svolp sine eventyr!

Legg inn av dypen »

Verbal lærepenge er jeg sikker på det ikke blir, dette er brudd på betingelsene forhandler har som innvilges autoreg. For det første så får de etter en søknads runde tilgang til SVV sine systemer om å foreta av og på registrering av kjøretøy. Kjennemerke kan etter en dato i september i fjor høst sitte på kjøretøyet i egne lokaler, kjøretøyet skal ikke brukes eller selges (flyttes) uten eierskifte (påregistreres). Før september i fjor måtte kjennemerke lagres avlåst som var godkjent ved inspeksjon fra SVV. Forhandlere har som regel også prøveskilt som kan brukes men da må kjennemerke av, ikke begge deler under flytting / kjøring. Bare en ting ikke riktig utfylt / eller ikke utfylt kjøreseddel ved en kontroll vil kjennemerke bli inndratt for en gitt periode på noen måneder. I slike tilfeller blir forhandler / firma innkalt til møte hos SVV hvor saken diskuteres og du får mulighet til å uttale deg om regelverket er uklart og tilliten du har fått men det får veldig sjelden påvirke sanksjons verktøyet SVV har i slike saker. Her har de fått tilbakemelding direkte fra deg eller det kan dukke opp avvik ved kontroll hos forhandler, det kan også være en utekontroll som avdekker slike ting. Mange variabler her men sanksjons verktøyet deres svir i og med de innvilges tillit i deres systemet.

Uten sammenligning men selvopplevd på egen arbeidsplass hvor kjennemerke har vært inndratt flere måneder på grunn av rot med kjøreseddel, etterkontroll på PKK hvor utført reparasjon (ikke festet bremserør i henhold til lovverket) av bileier som ble innkalt til etterkontroll hos SVV førte til flere måneder uten mulighet til å utføre PKK kontroller.

Har lest om bedrifter som utfører PKK hvor bilen fysisk ikke har vært inne på verksted ved kontroll hvor ansatte får «sparken» for å redde bedriften til å kunne beholde sin godkjenning.

SVV sine arbeidsverktøy som veldig mange bedrifter er avhengig av får konsekvenser hvis tilliten brytes.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Svolp sine eventyr!

Legg inn av Svolp »

dypen skrev: 19 jan 2023, 09:25 Verbal lærepenge er jeg sikker på det ikke blir, dette er brudd på betingelsene forhandler har som innvilges autoreg. For det første så får de etter en søknads runde tilgang til SVV sine systemer om å foreta av og på registrering av kjøretøy. Kjennemerke kan etter en dato i september i fjor høst sitte på kjøretøyet i egne lokaler, kjøretøyet skal ikke brukes eller selges (flyttes) uten eierskifte (påregistreres). Før september i fjor måtte kjennemerke lagres avlåst som var godkjent ved inspeksjon fra SVV. Forhandlere har som regel også prøveskilt som kan brukes men da må kjennemerke av, ikke begge deler under flytting / kjøring. Bare en ting ikke riktig utfylt / eller ikke utfylt kjøreseddel ved en kontroll vil kjennemerke bli inndratt for en gitt periode på noen måneder. I slike tilfeller blir forhandler / firma innkalt til møte hos SVV hvor saken diskuteres og du får mulighet til å uttale deg om regelverket er uklart og tilliten du har fått men det får veldig sjelden påvirke sanksjons verktøyet SVV har i slike saker. Her har de fått tilbakemelding direkte fra deg eller det kan dukke opp avvik ved kontroll hos forhandler, det kan også være en utekontroll som avdekker slike ting. Mange variabler her men sanksjons verktøyet deres svir i og med de innvilges tillit i deres systemet.

Uten sammenligning men selvopplevd på egen arbeidsplass hvor kjennemerke har vært inndratt flere måneder på grunn av rot med kjøreseddel, etterkontroll på PKK hvor utført reparasjon (ikke festet bremserør i henhold til lovverket) av bileier som ble innkalt til etterkontroll hos SVV førte til flere måneder uten mulighet til å utføre PKK kontroller.

Har lest om bedrifter som utfører PKK hvor bilen fysisk ikke har vært inne på verksted ved kontroll hvor ansatte får «sparken» for å redde bedriften til å kunne beholde sin godkjenning.

SVV sine arbeidsverktøy som veldig mange bedrifter er avhengig av får konsekvenser hvis tilliten brytes.
Høres sånt ut, useriøs forhandler. Nå èn mnd senere har han enda ikke sendt signert kontrakt i retur..

Men, jeg bryr meg ikke lengere. Sykkel er i mitt navn og jeg så hva jeg kjøpte og videre er det en gammel sykkel. Dukker det opp noe småtterier har jeg ikke så mye muligheter på å gå på selger uansett.

Regner med det er en bra sykkel i god teknisk stand slik den så ut som under besiktigelse og prøveturen. Snart vår :)
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 460
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Svolp sine eventyr!

Legg inn av Canutus »

Forstår ikke hvordan slike forhandlere er levedyktige... :scratch

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Svolp sine eventyr!

Legg inn av Bjerknez »

Canutus skrev: 15 feb 2023, 11:09 Forstår ikke hvordan slike forhandlere er levedyktige... :scratch
Uvitenhet og dårlig kunnskap finner man over alt. Desverre kan det se ut som i mine øyne at det blir vanligere og vanligere rundt om.

Har selv opplevd "profesjonelle" fra annerkjente firmaer gjøre så mange fil og slapp jobb at man ikke trodde det var mulig. Som oftest har jeg opplevd små firmaer gjøre det bedre. Vertfall når det kommer til håndverkere. men dem er jaggu ikke feilfrie dem heller.

Å jeg snakker ikke små feil her heller.

Svar