Min erfaring av Aliexpress.com

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Min erfaring av Aliexpress.com

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har de siste månedene bestillt enorme mengder varer fra AliExpress. For det meste små pakker som kommer i postkassen, men også noen større pakker jeg må hente på posten. Jeg har bestillt intet mindre enn totalt 112 stk. pakker på under 2 måneder og ny bestilling er lagt inn i skrivende stund.

Så langt har 92 av pakkene kommet frem helskinnet. Det tar selvsagt litt tid. Man må beregne rundt 30 dager fra man bestiller til man finner den i postkassen. Ingen av varene har vert skadet så langt. Det er for det meste elektronikk jeg har bestillt.

Jeg har spart så enormt med penger ved å handle derfra at om noen av pakkene skulle komme på avveie så gjør det ingenting. Det skal sies at jeg stort sett kun kjøper produkter som har fått gode tilbakemeldinger og eller som det har blitt solgt mange av.

Så min erfaring med Aliexpress.com er faktisk langt bedre enn forventet. Jeg har spurt en selger tre ganger om et produkt etter kjøp da jeg glemte å sjekke detaljer og jeg fikk svar på under 6 timer.

Så tommel opp for Aliexpress :thumleft :D

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Min erfaring av Aliexpress.com

Legg inn av Sakkle »

Bjerknez skrev: 10 jan 2020, 06:55 Jeg har spart så enormt med penger ved å handle derfra at om noen av pakkene skulle komme på avveie så gjør det ingenting.
Nuvel... la oss være enige om å være uenige der. Det er klart, når man bestiller i slikt volum som du gjør, så vil kanskje pengebesparelsen mer enn veie opp for eventuelle tapte forsendelser.

For folk flest vil det ikke det. For meg så er en pakke som ikke kommer frem, en for mye. Det jeg har betalt for, skal jeg pokker meg ha i posten, uansett hvor billig det måtte være.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Min erfaring av Aliexpress.com

Legg inn av Bjerknez »

Sakkle skrev: 10 jan 2020, 08:11
Bjerknez skrev: 10 jan 2020, 06:55 Jeg har spart så enormt med penger ved å handle derfra at om noen av pakkene skulle komme på avveie så gjør det ingenting.
Nuvel... la oss være enige om å være uenige der. Det er klart, når man bestiller i slikt volum som du gjør, så vil kanskje pengebesparelsen mer enn veie opp for eventuelle tapte forsendelser.

For folk flest vil det ikke det. For meg så er en pakke som ikke kommer frem, en for mye. Det jeg har betalt for, skal jeg pokker meg ha i posten, uansett hvor billig det måtte være.
Skulle jeg kjøpt det jeg bestiller i Norge eller andre steder kan man gange summen med fire, MINST. Frakten er også latterlig lav. Så hvis feks. 10 pakker a en samlet verdi på la oss si 300 kroner, så har jeg fortsatt spart flerfoldige tusen kroner.

Men som nevnt, jeg har til gode å ikke fått noen pakker så langt. Alt har kommet frem :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Min erfaring av Aliexpress.com

Legg inn av Bjerknez »

Men selvsagt er jeg enig med deg. Alle pakkene skal så klart komem frem, uansett verdi på innholdet. Jeg sa bare at HVIS det skulle sje, så er ikke det noen krise for min del.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Min erfaring av Aliexpress.com

Legg inn av Geiroe »

Da har du jo spart over 15000.- i gebyr. Nå er det jo blitt moms og gebyr på alt uansett pris.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Min erfaring av Aliexpress.com

Legg inn av Sakkle »

Bjerknez skrev: 10 jan 2020, 08:28 Men som nevnt, jeg har til gode å ikke fått noen pakker så langt. Alt har kommet frem :thumleft
Åja... leste litt feil jeg da. Forsto det slik at 92 av 112 hadde kommet frem, men der resterende er kanskje relativt nylig bestlit...?
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Min erfaring av Aliexpress.com

Legg inn av Bjerknez »

Sakkle skrev: 10 jan 2020, 09:56
Bjerknez skrev: 10 jan 2020, 08:28 Men som nevnt, jeg har til gode å ikke fått noen pakker så langt. Alt har kommet frem :thumleft
Åja... leste litt feil jeg da. Forsto det slik at 92 av 112 hadde kommet frem, men der resterende er kanskje relativt nylig bestlit...?
112 pakker er dte jeg hadde bestillt på første ordre. Av disse har jeg fått 92 så langt og resterende er på vei.

Så la jeg inn ny bestilling i dag på til sammen 64 pakker. :thumleft

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Min erfaring av Aliexpress.com

Legg inn av Olav K »

Hvordan blir det å bestille haugevis med stæsj, nå som den 350kr regelen er fjerna?
Betaler man KUN mva, eller kommer det gebyrer i tillegg?

Jeg kjøpte noen greier til verkstedet og motorsyklene.
I beste fall vil jeg kalle kvaliteten for tvilsom, eller fraværende. Noe som ikke er en overraskelse når man tar hensyn til prisen
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Min erfaring av Aliexpress.com

Legg inn av Bjerknez »

Olav K skrev: 10 jan 2020, 10:32 Hvordan blir det å bestille haugevis med stæsj, nå som den 350kr regelen er fjerna?
Betaler man KUN mva, eller kommer det gebyrer i tillegg?

Jeg kjøpte noen greier til verkstedet og motorsyklene.
I beste fall vil jeg kalle kvaliteten for tvilsom, eller fraværende. Noe som ikke er en overraskelse når man tar hensyn til prisen
Altså, man må vite litt hva man skal kjøpe tror jeg. jeg hadde aldri kjøpt noe til motorsykkelen derfra. Det jeg har kjøpt er elektronikk og i stor grad komponenter etc. Slikt lages jo uansett stort sett i Kina så kvaliteten der er god nok.

Men å kjøpe hjelm, kjøreklær og andre dyrere ting ville jeg ikke gjort. Det er helt klart mye mygel man får kjøpt på Aliexpress. Ting til motorsykkelen ville jeg nok kjøpt et annet sted :)

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Min erfaring av Aliexpress.com

Legg inn av cannon »

Olav K skrev: 10 jan 2020, 10:32 Hvordan blir det å bestille haugevis med stæsj, nå som den 350kr regelen er fjerna?
Betaler man KUN mva, eller kommer det gebyrer i tillegg?

Jeg kjøpte noen greier til verkstedet og motorsyklene.
I beste fall vil jeg kalle kvaliteten for tvilsom, eller fraværende. Noe som ikke er en overraskelse når man tar hensyn til prisen
Man må betale 25% moms på varepris + porto for hver forsendelse/pakke. For hver pakke påløper det i tillegg et gebyr som skal dekke kostnadene som påløper ved adm og innkreving av momsen. Dette ligger ofte på 150 til 200 kroner.
Det er altså en fordel å samle småkjøp i en felles forsendelse. Dette kan være krevende i praksis, fordi en bestilling/varekurv på for eksempel 10 småvarer kan ende opp som 10 enkeltforsendelser. Da blir det 10 gebyrbelastninger også.

Bjerknez kan sikkert svare på om betaling av én samlet varekurv på Ali medfører én forsendelse eller mange små. Jeg tror det blir mange små. På ebay løser dette seg hvis alle varene i en varekurv er bra samme ebay "seller" eller "store".

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Min erfaring av Aliexpress.com

Legg inn av Bjerknez »

Litt usikker på hvordan dette fungerer egentlig, men regningen kommer når den kommer uansett. Jeg har okke som spart mange kroner med å handle fra Aliexpress. :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Min erfaring av Aliexpress.com

Legg inn av Bjerknez »

Har sjekket litt kjapt rundt om og ser at det er svært få som har blitt krevd tollavgifter hvis kjøpesummen er over grensen. Grunnen er at selgerne derfra er flinke til å merke varene med mindre verdi enn det man betalte. Dette for å unngå dårlige tilbakemeldinger etc.

Det er også langt mindre sjanse for å få noe ekstrautgifter rundt forsendelsen når man frakter med båt etc. Bruker man express og dyrere fraktløsninger med mer seriøse transportører er sjansen større for at man må punge ut.

Er vertfall slik jeg har forstått det. Så langt har jeg vertfall ikke betalt noe som helst ekstra, og skulle det dukke opp en regning så skal jeg nok ri han av :)

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Min erfaring av Aliexpress.com

Legg inn av mekkern »

350kr grensen for alt utenom næringsmidler gjelder til april
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Min erfaring av Aliexpress.com

Legg inn av Olav K »

mekkern skrev: 10 jan 2020, 17:04 350kr grensen for alt utenom næringsmidler gjelder til april
Takk for oppklaringen... da er det bare å rå-shoppe et par måneder til :-k
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Min erfaring av Aliexpress.com

Legg inn av Geiroe »

Handle av noen som har global shipping, da gjør de jobben med moms gratis, får som regel bedre frakt også.
Du kan jo sjekke om de har noe av den elektronikken du skal ha på amazone.de, da får du momsen lagt til, og pakken rett hjem.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Svar