Bil - hvor fort ruster bremseskiver?

... om entusiastbiler, veteranbiler, verksted- og biltekniske spørsmål, andre bilprosjekter, bilrally osv.
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bil - hvor fort ruster bremseskiver?

Legg inn av Bjerknez »

KåreDump skrev: 28 jan 2020, 12:51
dypen skrev: 28 jan 2020, 11:30 Lite bruk, hyppig vasking, fuktig vær, pen kjøring med minimalt med bremsing er den perfekte oppskrift på rust og spesielt på innsiden mot beskyttelses skjoldet hvor fuktigheten holder seg lengst. Lykke til, kjør mye og vær aktiv på bremsen spesielt etter vask :)
Enig!
Bare se på el-biler! Der ruster skivene så og si konsekvent i stykker lenge før de blir slitt.
Vi har el-bil (e-Golf) og denne har nå gått kun 28.000km. på 3 år. Aldri vert noe rust eller problemer med skivene på denne. Den er også damekjørt så jeg vil ikke tro bremsene er brukt mer enn absolutt nødvendig heller...

Når jeg ser hva som står i første post, så kan jeg ikke se at dette skal være normalt?

Brukeravatar
tormodg
Innlegg: 281
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 2018
Sted: Oslo

Re: Bil - hvor fort ruster bremseskiver?

Legg inn av tormodg »

Jeg valgte å bytte forbremsene også, og de gikk over og fjernet rust på bakbremsene og rådet meg til å "bremse mer". :) Jeg har forsøkt å være oppmerksom på dette den siste uka og det er mye bedre nå. Så det er kanskje ikke så galt dette.

Svar