Onsløv's Blogg: I'm back!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Onsløv's Blogg - XJ'en i dvalemodus

Legg inn av Onsløv »

tagesk skrev:
Onsløv skrev:Er ikke ferdig å demontere, må av med oljekjøler, gasswire og clutchwire før jeg kommer til toppdekselet tror jeg...
Du fortjener en BMW GS.
Der trenger du å ta av NULL for å komme til toppene. Og NULL for å skifte olje. Og filter. Og NULL for å skifte plugger.
Ett deksel (fire skruer) for å skifte dynamorem (hver 30.000 km). Klosser skiftes uten å ta av kalipperen.
Enkel-svinge gjør at bakdekket kan skiftes uten å demontere noe.

Motto: Intet kjede å smøre gir mer tid til å kjøre :lol

En av de aller beste MC-ferier vi har hatt var med en XJ900 vi leide i Sandefjord for noe slikt som ti år siden.
Kjørte sørnorge på kryss og tvers. Strålende sol.

[TaSK]
Toppene er ikke så ofte man er innpå, hvert 24.000 om man følger serviceboka.
Skifte olje og filter bør gå relativt greit :D
Tennplugger kan nok bli litt tricky uten å ta av kåpa, kanskje.
Klossene bak skiftes uten å ta av kaliperen.
Klossene foran må jeg ha av kaliperen, men det er to skruer og ganske overkommelig.
Bakdekket tas nok av like enkelt som et bildekk.
Dynamoen fjernes med to skruer. (etter demontering av kåper)

Men at man må demontere så mye for å komme til batteriet, irriterte meg. Der kunne de hatt det under setet eller lignende.

Om MC'en dere leide var relativt ny, så kan det kanskje være min, da den kommer fra sandefjordstraktene ;-)
Riktignok fyller den "bare" 9 år i år.

Men ja, det blir nok en BMW eller Moto Guzzi neste gang... Bilde

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Onsløv's Blogg - XJ'en i dvalemodus

Legg inn av Onsløv »

Vært et par timer i garasjen i dag og... Og mens eg venter på at butikkene skal åpne:

Før:
Bilde
Shot at 2010-05-24

Halvveis:
Bilde
Shot at 2010-05-24

Etter:
Bilde
Shot at 2010-05-24

Og her er en av årsakene til at man ikke skal vaske sykkern med høyttrykk.
Bilde
Shot at 2010-05-24

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Onsløv's Blogg - XJ'en i dvalemodus

Legg inn av Globe »

Grattis med nytt 4-2 ;e
Lækkert :thumleft

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Onsløv's Blogg - XJ'en i dvalemodus

Legg inn av Onsløv »

Litt ble gjort idag og. Fikk bytta shims'en til en 285, hos Yamaha, og nå var klaringen helt OK.

Fikk fiklet litt på oljekjøleren idag og. Håper funksjonen blir bedre enn formen :D Og at funksjonen er bedre enn før.
Bilde

Kunne sikkert sprayet over med svart lakk? Hvordan vil det funke? Får den dårligere funksjon? Bli tett?

Skrudde ihvertfall på oljekjøleren og luftfilterboksen, så nå venter jeg på at blant annet luftfilter, bensinfilter og tennplugger skal komme i posten........så jeg får skiftet dette før jeg skrur på bensintanken igjen.
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Onsløv's Blogg - XJ'en i dvalemodus

Legg inn av Onsløv »

Nuja.
Endelig dukket forsendinga fra Wemoto opp. :prf

Så etter jeg har stått 3 timer i stillas og skiftet vannbord, rensket takrenner og plukket fuglereir ut av taket, så tok jeg en tur opp til garasjen hvor sykkelen står for tiden.

Idag har jeg fått byttet fremdekk, luftfilter, bensinfilter og tennplugger, skrudde på tanken (to ganger faktisk), for jeg glemte å skru til noen slangeklemmer til luftinnsuget til gasserene.

Imorgen har jeg ikke tenkt å gjøre en dritt for sameiet, sambizen skal gå 7-fjellsturen, så da kommer jeg til å kose meg masse med MC. Kommer til å se om jeg får fyrt den i gang, og skiftet olje og oljefilter, så blir det litt gnikking og påmontering av noen av kåpene.

Kanskje det blir en liten tur i morgen????

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Onsløv's Blogg - XJ'en på veien igjen.

Legg inn av Onsløv »

Fikk fyrt den igang idag, og skiftet olje og oljefilter.

Låt ikke som normalt da jeg startet den opp, lyden kom ikke fra motoren. Men etter en kort feilsøking, fant jeg ut at jeg hadde glemt to slanger til veivhus-ventilasjonen... :lol
Satt de på, og motoren malte som en klokke etterpå!

Så da fikk jeg satt på hovedlykta og frontkåpa. De andre må jeg gnikke litt på før jeg setter dem på.

Hjemom et ærend, så er det ut på tur i nærområdet. :janikk

Det som gjenstår er vel skifte bremsevæske og kardangolje.

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Onsløv's Blogg - XJ'en på veien igjen.

Legg inn av Onsløv »

Da var hele sykkelen endelig skrudd sammen igjen. Tenkte før jeg begynte at jeg skulle vaske hver del før montering, men det gadd jeg ikke.

Lakkerte kåpedeler igår med biltema-spraylakk. Ble ikke så bra, så det taes nok oppigjen i vinter ellerno av proff-lakkerer.

Imorgen kommer testturen som viser om det blir noen tur til oslo og evike-treffet eller ikke.
Da kjører vi oss en snartur til Geilo. :prf

Nå er det sengetid og pleie av hodepine. Ser frem til dagen imorgen.
Må opp tidlig og pakke til en ukes fravær fra heimen. :-k
Teltet har jeg ikke fått prøvd, men satser på ly hos dexter eller noen andre, eller lån av telt dersom det er helt kokelimonke. Evnt kjøper jeg nytt, trenger sikkert et til turen i sommer aniwei.

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Onsløv's Blogg - XJ'en på veien igjen.

Legg inn av Dexter »

Lykke til med testturen! Håper det blir bra og at det ender opp hos evike!

På gjestelista til Dexters-residens og rekonvalesenscenter er følgende pasienter:
- Dexter
- Globe
- Onsløv
:knegg :lol
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Onsløv's Blogg - XJ'en på veien igjen.

Legg inn av Onsløv »

Dexter skrev:Lykke til med testturen! Håper det blir bra og at det ender opp hos evike!
På gjestelista til Dexters-residens og rekonvalesenscenter er følgende pasienter:
- Dexter
- Globe
- Onsløv
:knegg :lol
:lol :knegg vel, etter en test av min egen lånte residens, 15 min før tiltenkt avgang, så fant jeg ut at dette var brukendes..
[album]539[/album]

XJ'en er fullpakket, og sambizen vil komme seg avgårde...
[album]540[/album]

Vi kjørte til Geilo og overnattet der, neste dag satt eg hu på toget heimatt, og jeg kjørte aleine t oslo :D

Vel innkvartert på hotellet, og omsider fått MC'en i parkhus. Tatt et bad og en liten spasertur, var det ikke så mange sykler å se på Karl Johan.
[album]541[/album]

Nå lurer eg bare på hva jeg skal gjøre med bagasjen og klærene etter endt kurs...? kan sikkert legge dem i "bagasjerommet" på hotellet, mens jeg kurser... men hvordan skal jeg komme meg inn i parkhuset for å hente MC'en?....

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37906
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Onsløv's Blogg - XJ'en på veien igjen.

Legg inn av AJ »

Onsløv skrev: XJ'en er fullpakket, og sambizen vil komme seg avgårde...
[album]540[/album]

Vi kjørte til Geilo og overnattet der, neste dag satt eg hu på toget heimatt, og jeg kjørte aleine t oslo :D
Ja...? Hvordan er XJ'en på langtur, syns du? Er du fornøyd så langt?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Onsløv's Blogg - XJ'en på veien igjen.

Legg inn av Onsløv »

Veldig fornøyd med langtur egenskapene. Føler at jeg kan sitte lengre på denne enn på gamlesykkelen.

Synes kanskje den drikker litt mye suppe? Hadde visst brukt 3/4 av tanken da jeg kom til Geilo, men kjørte helt til veggli før jeg fylte 16 liter / av 24.

Det merkes ihvertfall godt på tyngden, veide ca 500 kg til Geilo, og under ca 440kg etter Geilo, uten at jeg har veid i ettertid.

Vi får se når jeg er kommet hjem igjen, hvordan bensinforbruket har vært.

Planla egentlig å kjøre innom AJ-land og Cheron-land, men kjørte "feil" :mc7, brukte en del tid på dette, og etterhvert ble jeg så trøtt og sliten at jeg bare ville parkere... og droppet de planene.

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Onsløv's Blogg - XJ'en på veien igjen.

Legg inn av Onsløv »

Da er vi tre nesten klar for ny tur.
[img]http://img25.imageshack.us/img25/2289/05062010466.jpg[/img]

Men veeeent "sambizen"; Du har glemt hjelm, hansker, jakke og sko. Dessuten skal du sitte bak! Og så støtta da, den må opp. :lol


Kjør pent folkens!!
:mc_p:

Pollti

Re: Onsløv's Blogg - XJ'en på veien igjen.

Legg inn av Pollti »

Først tar de fjernkontrollen og så blir de frekkere og frekkere . :[-X Jag a rundt huset i kveld så lærer hun å adlyde ordre fra beskjed. Viltsmak blir det i a og hvis du jager henne mange nok runder. :janikk

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Onsløv's Blogg - XJ'en på veien igjen.

Legg inn av Onsløv »

Pollti skrev:Først tar de fjernkontrollen og så blir de frekkere og frekkere . :[-X Jag a rundt huset i kveld så lærer hun å adlyde ordre fra beskjed. Viltsmak blir det i a og hvis du jager henne mange nok runder. :janikk
Jagde henne rundt og rundt og rundt. Men noe mer viltsmak har det ikke blitt. Jaija....
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Onsløv's Blogg - Blitt onkel igjen

Legg inn av Onsløv »

Fikk en go nyhet igår.
Er blitt onkel for andre gang igår.
Marlene hadde en fødselsvekt på 3545 og 49cm.
Så vinglassene får ikke stå så mye i fred nå... :lol

Svar