Dunking i fothvilerne

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
space-ace
Innlegg: 98
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
MC: Ducati 748

Dunking i fothvilerne

Legg inn av space-ace » 24 mar 2020, 17:52

Var ute på første prøvetur med min gsxr. Jeg merket at det var en dunking i fothvilerne. Dunking. Var i takt med farten. Men husker ikke om den var turtallsavhengig.

Tips til dette kan være? Kan det være kjedet? Det ser litt redusert ut etter å ha stått mye ute, men jeg har smurt og renset det

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 946
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
MC: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Dunking i fothvilerne

Legg inn av TGR » 24 mar 2020, 17:54

space-ace skrev:
24 mar 2020, 17:52
Var ute på første prøvetur med min gsxr. Jeg merket at det var en dunking i fothvilerne. Dunking. Var i takt med farten. Men husker ikke om den var turtallsavhengig.

Tips til dette kan være? Kan det være kjedet? Det ser litt redusert ut etter å ha stått mye ute, men jeg har smurt og renset det
Kan være kjedet ja, hvis du har en lenke som har satt seg....

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 349
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
MC: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Dunking i fothvilerne

Legg inn av LarsE » 24 mar 2020, 22:51

Hadde noe lignende i GSen min for noen sesonger siden, da mener jeg det var kjedet som hang seg opp eller ble for stramt ved et punkt. Ble ihvertfall byttet kjede rimelig fort. Ble også byttet lager bak på samme sykkelen rundt samme tid, men tror ikke det hadde skylden for dunkingen.

space-ace
Innlegg: 98
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
MC: Ducati 748

Re: Dunking i fothvilerne

Legg inn av space-ace » 24 mar 2020, 23:46

vanskelig å si / se om en lenke har satt seg.

burde vell kanskje bytte drev også om man bytter kjedet? dette "setter seg" kanskje litt sammen det.

eller er det håp om at dette går seg til med litt kjøring? tilstand på drev iallfall så ikke så verst ut

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 946
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
MC: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Dunking i fothvilerne

Legg inn av TGR » 25 mar 2020, 12:04

Det er ikke vanskelig å sjekke et kjede. Slakk det opp litt, og inspiser alle ledd, lettest fra undersida, midt mellom drevene, om hvert enkelt ledd er lett å bevege.

Drev kan ikke forårsake slik dunking, og behøver ikke byttes før de er synlig slitt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 29886
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Dunking i fothvilerne

Legg inn av AJ » 25 mar 2020, 12:18

Regner med at trådstarter har sjekket at framdrevet ikke sitter løst.
En sjelden gang forekommer dette visstnok på enkelte sykler...

Trege kjedeledd kan fikses med tang og olje; godt med olje på leddene og tang eller bruk av hendene (husk hansker!) og beveg leddene til leddbevegelsen er myk, jevn og uten unormal motstand.
Denne fiksen fungerer gjerne en stund, men må nok ses på som en midlertidig løsning i de aller fleste tilfeller.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 568
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
MC: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Dunking i fothvilerne

Legg inn av E-strom » 25 mar 2020, 13:47

space-ace skrev:
24 mar 2020, 23:46
vanskelig å si / se om en lenke har satt seg....
Tips:
Sett sykkelen på midtstøtten eller få noen til å trille den sakte, og så ser du på kjedet der det forlater bakdrevet. Hvis et ledd er stivt vil det ikke rette seg ut med en gang, men heller holde på bøyen det fikk på vei rundt drevet. Trill sakte så du får tid til å se på hvert enkelt ledd.

Som AJ skriver så kan du fikse dette midlertidig med olje, men kjedet er egentlig utslitt så det er bare å bestille nytt...
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

space-ace
Innlegg: 98
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
MC: Ducati 748

Re: Dunking i fothvilerne

Legg inn av space-ace » 27 mar 2020, 23:44

E-strom skrev:
25 mar 2020, 13:47
space-ace skrev:
24 mar 2020, 23:46
vanskelig å si / se om en lenke har satt seg....
Tips:
Sett sykkelen på midtstøtten eller få noen til å trille den sakte, og så ser du på kjedet der det forlater bakdrevet. Hvis et ledd er stivt vil det ikke rette seg ut med en gang, men heller holde på bøyen det fikk på vei rundt drevet. Trill sakte så du får tid til å se på hvert enkelt ledd.

Som AJ skriver så kan du fikse dette midlertidig med olje, men kjedet er egentlig utslitt så det er bare å bestille nytt...
Takk for godt tips, jeg skal ta en titt

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2179
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
MC: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Dunking i fothvilerne

Legg inn av gsx750_80 » 28 mar 2020, 00:58

space-ace skrev:
24 mar 2020, 23:46
vanskelig å si / se om en lenke har satt seg.

burde vell kanskje bytte drev også om man bytter kjedet? dette "setter seg" kanskje litt sammen det.

eller er det håp om at dette går seg til med litt kjøring? tilstand på drev iallfall så ikke så verst ut
Skift begge tannhjul med det samme, så varer nytt kjede mye lengre enn om du setter det på slitt tannhjul. Har lært det på den kostbare måten, selv..
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 946
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
MC: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Dunking i fothvilerne

Legg inn av TGR » 28 mar 2020, 10:14

Et drevsett varer vanligvis til 2 kjeder. Som før nevnt, så bytter man erfaringsvis drev enten dersom de er synlig slitt, eller rutinemessig ved annethvert kjedeskift. Ingen grunn til å bytte drev bare for å bytte, hvis de ser helt fine ut. :)

Men, det er jo klart, at hvis man ikke ikke riktig vet hvordan et friskt drev ser ut, eller er usikker, ja så bytt like gjerne, så får man optimal levetid på kjedet.

I så fall er det lurt å sammenligne nytt og gammelt drev, så skaffer man seg litt erfaring med å se forskjellene. Og dersom det gamle da viser seg å være like fint som det nye, så kan man spare drevskiftet til neste kjedeskift :)

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 568
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
MC: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Dunking i fothvilerne

Legg inn av E-strom » 28 mar 2020, 20:29

Her er bilde av et slitt framdrev som ligger oppå et nytt - det har gått med en del metall på ca 30000km
Bilde
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester