Vurderer brukt sykkel, trenger tips!

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne.
Svar
KiMedic
Innlegg: 275
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Bosted: Sunnmøre
Kontakt:

Vurderer brukt sykkel, trenger tips!

Legg inn av KiMedic »

Hei!

En stund siden jeg har vært aktiv her inne. Tenkte å lufte noen tanker og kanskje få litt hjelp :-k

Solgte MT07 jeg hadde i 2017. Den ble mest brukt til kosekjøring på regnfrie dager. Tror jeg kan innrømme at jeg brukte mer tid på pleie å kos hjemme på tunet, en timer på veien :redface

Jeg har flyttet ut av byen og hjem til bygda. Har en grusvei på ca 400m. opp til huset fra hovedveien. Vil komme til å bruke sykkelen mest på landevei. Har alltid hatt lyst på adv sykkel, så er det jeg primært ser etter..

Forrige gang jeg ville ha sykkel handlet jeg nytt, denne gang vil jeg ha noe brukt og "gammelt".

Har sett litt på disse:

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=173379605

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=161958090

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=172853263

Noen som har erfaring med en/flere av disse? (Deletilgang, kjente feil, driftsikkerhet etc.)

Jeg skrur det meste, men er ikke veldig glad i elektronikk :sk?
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Bosted: Trondheim

Re: Vurderer brukt sykkel, trenger tips!

Legg inn av JK95 »

Dette var jo interessante sykler, liker tankegangen :prf Mange kommer nok til å si sitt om italienske syklers kvalitetsrykte, men Rotax-motoren som er tilsvarende til den BMW bruker i F650 er kvalitet av ypperste sort, og det er begrenset med elektronikk å finne i eldre sykler, så jeg synes selv at spesielt den hvite Pegasoen var interessant :thumleft Generelt sett så er det deletilgang på uvanlige italienere som er verst, der blir fort Ebay mer hjelpsom enn enkelte forhandlere, men motor er standard nok til at der finnes alt, dekk og bremser burde heller ikke være et problem slik jeg ser det ;)

KiMedic
Innlegg: 275
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Bosted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Vurderer brukt sykkel, trenger tips!

Legg inn av KiMedic »

JK95 skrev: 28 mar 2020, 17:44 Dette var jo interessante sykler, liker tankegangen :prf Mange kommer nok til å si sitt om italienske syklers kvalitetsrykte, men Rotax-motoren som er tilsvarende til den BMW bruker i F650 er kvalitet av ypperste sort, og det er begrenset med elektronikk å finne i eldre sykler, så jeg synes selv at spesielt den hvite Pegasoen var interessant :thumleft Generelt sett så er det deletilgang på uvanlige italienere som er verst, der blir fort Ebay mer hjelpsom enn enkelte forhandlere, men motor er standard nok til at der finnes alt, dekk og bremser burde heller ikke være et problem slik jeg ser det ;)
At kvalitet på italiensk vs. tysk/japansk skulle bli et tema forventer jeg meg :knegg Dette har jeg tenkt på. Planen er å holde meg til under 30k. Så det utelukker eventuelt andre er jeg redd. Enig med deg i at den hvite Pegasoen er mest interessant :prf
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Bosted: Oslo

Re: Vurderer brukt sykkel, trenger tips!

Legg inn av niko »

Hva med en gammel Yamaha TDM?

KiMedic
Innlegg: 275
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Bosted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Vurderer brukt sykkel, trenger tips!

Legg inn av KiMedic »

niko skrev: 28 mar 2020, 18:17 Hva med en gammel Yamaha TDM?
Det er absolutt et alternativ! Men da blir vel gruskjøring litt utelukket :-k

Har sett denne:

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=170743171
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Vurderer brukt sykkel, trenger tips!

Legg inn av mekkern »

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5028
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Vurderer brukt sykkel, trenger tips!

Legg inn av FredrikE24 »

Hadde det vært meg, så hadde BMW R1150GS Adventure, eventuelt det billigere alternativet R1100GS vært det jeg hadde gått for.
Er nok litt mer opptatt av BMW enn mange andre, men det får så være. Dette mener jeg er flotte sykler med god kvalitet og kjøreglede.

Som en nummer to, så ville jeg gått for en eldre Triumph Tiger.

KiMedic
Innlegg: 275
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Bosted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Vurderer brukt sykkel, trenger tips!

Legg inn av KiMedic »

mekkern skrev: 28 mar 2020, 18:37 Eller en slik?
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=173835011
Den der er også fin! Men syns kanskje den blir litt tung. Har den på favorittlista på finn :thumleft
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

KiMedic
Innlegg: 275
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Bosted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Vurderer brukt sykkel, trenger tips!

Legg inn av KiMedic »

FredrikE24 skrev: 28 mar 2020, 19:02 Hadde det vært meg, så hadde BMW R1150GS Adventure, eventuelt det billigere alternativet R1100GS vært det jeg hadde gått for.
Er nok litt mer opptatt av BMW enn mange andre, men det får så være. Dette mener jeg er flotte sykler med god kvalitet og kjøreglede.

Som en nummer to, så ville jeg gått for en eldre Triumph Tiger.
Enig med deg. Men det blir litt over budsjett. Ønsker meg også en lettere sykkel til jeg blir tryggere på grus. Kjørte MX som ungdom, men det er noen år siden. Så da vil jeg helst under 200kg..
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Bosted: Oslo

Re: Vurderer brukt sykkel, trenger tips!

Legg inn av niko »

KiMedic skrev: 28 mar 2020, 18:31
niko skrev: 28 mar 2020, 18:17 Hva med en gammel Yamaha TDM?
Det er absolutt et alternativ! Men da blir vel gruskjøring litt utelukket :-k

Har sett denne:

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=170743171
Jeg har ikke kjørt grus, men leter du på nett finner du mye som taler for TDM som et alternativ også på grus. Jeg er kjempefornøyd med min. Bruker en del olje, det er litt irriterende.

KiMedic
Innlegg: 275
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Bosted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Vurderer brukt sykkel, trenger tips!

Legg inn av KiMedic »

niko skrev: 28 mar 2020, 19:30
KiMedic skrev: 28 mar 2020, 18:31
niko skrev: 28 mar 2020, 18:17 Hva med en gammel Yamaha TDM?
Det er absolutt et alternativ! Men da blir vel gruskjøring litt utelukket :-k

Har sett denne:

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=170743171
Jeg har ikke kjørt grus, men leter du på nett finner du mye som taler for TDM som et alternativ også på grus. Jeg er kjempefornøyd med min. Bruker en del olje, det er litt irriterende.
Skal sjekke TDM litt mer ut. Er en sykkel jeg absolutt kunne hatt. Fornøyd med forrige Yamaha jeg hadde :prf
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39779
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Vurderer brukt sykkel, trenger tips!

Legg inn av AJ »

KiMedic skrev: 29 mar 2020, 12:24 Skal sjekke TDM litt mer ut. Er en sykkel jeg absolutt kunne hatt. Fornøyd med forrige Yamaha jeg hadde :prf
Skulle du være heldig å komme over en TDM 900, bør du seriøst vurdere å kikke nærmere på denne.
Jeg hadde en 2006 mod., kjøpt ny høsten 2006, som jeg hadde i fire år og nærmere 60K km.
En sykkel jeg ikke hadde noe tull med og veldig mye glede av.
God på mye også langturer med passasjer og full oppfatning.
Tok heller ikke skrekken av gruskjøring, men litt for tung til denslags, etter min smak.
Beste grussykkelen jeg har kjørt er Husaberg 570 :yeyeye :mc1 !
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

KiMedic
Innlegg: 275
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Bosted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Vurderer brukt sykkel, trenger tips!

Legg inn av KiMedic »

AJ skrev: 29 mar 2020, 12:44 Skulle du være heldig å komme over en TDM 900, bør du seriøst vurdere å kikke nærmere på denne.
Jeg hadde en 2006 mod., kjøpt ny høsten 2006, som jeg hadde i fire år og nærmere 60K km.
En sykkel jeg ikke hadde noe tull med og veldig mye glede av.
God på mye også langturer med passasjer og full oppfatning.
Tok heller ikke skrekken av gruskjøring, men litt for tung til denslags, etter min smak.
Beste grussykkelen jeg har kjørt er Husaberg 570 :yeyeye :mc1 !
Jeg skal vurdere en TDM. Har noen på lista men de er litt over budsjettet jeg hadde tenkt. Men kjenner jeg meg selv rett, blir det alltid litt over det man tenkte seg!

Stemmer det at den fikk facelift i 2002? litt større motor og innsprøytning? Er det veldig forskjell på en 850 vs. 900?
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39779
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Vurderer brukt sykkel, trenger tips!

Legg inn av AJ »

KiMedic skrev: 29 mar 2020, 14:16 Stemmer det at den fikk facelift i 2002? litt større motor og innsprøytning? Er det veldig forskjell på en 850 vs. 900?
850 modellen hadde to eller tre facelifts i sin 10 år lange levetid, hvor den siste versjonen fikk oppgradert motoren fra 76 til 80 HK (2000-2001, om jeg husker rett).

900 modellen var en helt ny modell basert på samme ide og konsept som 850.
Men disse to modellene har ellers lite om noe til felles. Tenker da spesielt på deler som ikke går omhverandre på disse to.
Motorene er like i den forstand at begge er tosyindret rekkemotor med 270 graders tenningsrekkefølge.
Men 900 motoren er ikke videreutviklet fra 850 motoren, men laget helt på nytt fra bunnen av.
En spesiell detalj på 900 motoren er at den har 10 ventiler, altså 5 pr. sylinder, mens 850 motoren har 4 pr. sylinder.
Videre har 900 motoren innsprøytning og en langt lettere måte å sjekke oljenivået, nemlig med en peilepinne, enn den klønete konstruksjonen med nivåglass som er vanskelig å avles.
Og en ting til med 900 motoren er at den knap bruker olje, i motsetning til 850 m8toren som faktisk er konstruert for å bruke litt motorolje.
På min var det aldri behov for etterfylling mellom oljeskiftintervallene.
Kan også nevne at 900 modellen veier mindre enn 850'en. Mye vektbesparelse ved at 900 har lettmetallsramme, mens 850 har stålramme.

900 gjennomgikk ingen faclifts annet enn endring av farger i løpet av den tiden den ble produsert.
Samme gjelder motoren på 86 Hk og 89 Nm dreiemoment, om jeg husker riktig.
Sprek fin motor, men dessverre ikke spesielt servicevennlig, synes jeg med mine begrensede mekanikkegenskaper...
Men serviceprisene på verksted var slett ikke avskrekkende.

I det hele tatt en sykkel jeg var veldig godt fornøyd med.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

KiMedic
Innlegg: 275
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Bosted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Vurderer brukt sykkel, trenger tips!

Legg inn av KiMedic »

AJ skrev: 29 mar 2020, 14:57
850 modellen hadde to eller tre facelifts i sin 10 år lange levetid, hvor den siste versjonen fikk oppgradert motoren fra 76 til 80 HK (2000-2001, om jeg husker rett).

900 modellen var en helt ny modell basert på samme ide og konsept som 850.
Men disse to modellene har ellers lite om noe til felles. Tenker da spesielt på deler som ikke går omhverandre på disse to.
Motorene er like i den forstand at begge er tosyindret rekkemotor med 270 graders tenningsrekkefølge.
Men 900 motoren er ikke videreutviklet fra 850 motoren, men laget helt på nytt fra bunnen av.
En spesiell detalj på 900 motoren er at den har 10 ventiler, altså 5 pr. sylinder, mens 850 motoren har 4 pr. sylinder.
Videre har 900 motoren innsprøytning og en langt lettere måte å sjekke oljenivået, nemlig med en peilepinne, enn den klønete konstruksjonen med nivåglass som er vanskelig å avles.
Og en ting til med 900 motoren er at den knap bruker olje, i motsetning til 850 m8toren som faktisk er konstruert for å bruke litt motorolje.
På min var det aldri behov for etterfylling mellom oljeskiftintervallene.
Kan også nevne at 900 modellen veier mindre enn 850'en. Mye vektbesparelse ved at 900 har lettmetallsramme, mens 850 har stålramme.

900 gjennomgikk ingen faclifts annet enn endring av farger i løpet av den tiden den ble produsert.
Samme gjelder motoren på 86 Hk og 89 Nm dreiemoment, om jeg husker riktig.
Sprek fin motor, men dessverre ikke spesielt servicevennlig, synes jeg med mine begrensede mekanikkegenskaper...
Men serviceprisene på verksted var slett ikke avskrekkende.

I det hele tatt en sykkel jeg var veldig godt fornøyd med.

Takk for utfyllende svar! Jeg syns 900 ser mye finere ut en 850 også!

Litt pruting, så er denne innen rekkevidde kanskje..Burde jeg være obs på noe ved høy km. stand?

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=172133182
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Bosted: Oslo

Re: Vurderer brukt sykkel, trenger tips!

Legg inn av niko »

Du kan prøve "ønsket kjøpt" på Finn også. Det lå flere fine TDM'er ute i høst. Ikke sikkert alle blei solgt. Km ville ikke jeg vært så redd for så lenge sykkelen har fått godt stell, men her er det sikkert mange synspunkter. Min har gått 90. nå og går som ei klokke. Bra fres i den fortsatt. Ellers syns jeg 850 er MYE tøffere enn 900. :P

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39779
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Vurderer brukt sykkel, trenger tips!

Legg inn av AJ »

KiMedic skrev: 29 mar 2020, 15:14 Takk for utfyllende svar! Jeg syns 900 ser mye finere ut en 850 også!

Litt pruting, så er denne innen rekkevidde kanskje..Burde jeg være obs på noe ved høy km. stand?

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=172133182
Jeg pleier å slå et slag for sykler med høy km., nettopp fordi at disse faktisk er brukt :thumleft ! Dvs. kjørt mye med. Noe som vanligvis er et godt tegn, både når det gjelder fravær av problemer og ikke minst fordi eieren(e) åpenbart har vært fornøyd med sykkelen.

Og jeg har nevnt det her på forumet flere ganger tidligere og gjør det gjerne igjen, nemlig at jeg var veldig i tvil om jeg skulle kvitte meg med den forrige KTM'en for to år siden etter 55000 km, fordi den da gikk bedre enn moen gang.
Jeg tør nesten påstå at store tosylindrede motorsykler, som jeg har mest erfaring med, omtrent er ferdig innkjørt ved denne km.standen ;) .
Det gjaldt også TDM'en. Fikk en finere og finere motorgange og ble stadig kvikkere etter hvert som kilometerne rullet på.

Mår det et sagt skal det nok også sies at bortimot 130000 km. på en TDM 900 begynnet å bli voksent, for å si det på den måten.
Men har sykkelen en dokumentert servicehistorikk og ikke vært utsatt for skader, kan dette likevel være et godt førstegangskjøp.
Ser i annonsen at ene sidevesken er oppskrapet. Dette kan tyde på en velt. Ikke så farlig om det har vært en støtte- eller annen stillstandsvelt.
Mer betenkelig om det har vært en velt under kjøring...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39779
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Vurderer brukt sykkel, trenger tips!

Legg inn av AJ »

niko skrev: 29 mar 2020, 15:37 Ellers syns jeg 850 er MYE tøffere enn 900. :P
Veldig mange som er enig med deg i det. Og de beinharde 850 puristene sverger selvfølgelig til de første årgangene med runde lykter :yeyeye !
Modellen din er fortsatt bøllebroren i TDM familien, men med det nymotens lyktepartiet ligner den litt for mye på storesøsterjåla 900... :knegg
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Bosted: Oslo

Re: Vurderer brukt sykkel, trenger tips!

Legg inn av niko »

AJ skrev: 29 mar 2020, 15:44
niko skrev: 29 mar 2020, 15:37 Ellers syns jeg 850 er MYE tøffere enn 900. :P
Veldig mange som er enig med deg i det. Og de beinharde 850 puristene sverger selvfølgelig til de første årgangene med runde lykter :yeyeye !
Modellen din er fortsatt bøllebroren i TDM familien, men med det nymotens lyktepartiet ligner den litt for mye på storesøsterjåla 900... :knegg
Ja, og hadde det enda vært noenlunde lys i dem. :P . Men fargen har mye å si på 850 syns jeg. Noen er nokså grelle. Der er 900 mye finere.

KiMedic
Innlegg: 275
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Bosted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Vurderer brukt sykkel, trenger tips!

Legg inn av KiMedic »

AJ skrev: 29 mar 2020, 15:44
niko skrev: 29 mar 2020, 15:37 Ellers syns jeg 850 er MYE tøffere enn 900. :P
Veldig mange som er enig med deg i det. Og de beinharde 850 puristene sverger selvfølgelig til de første årgangene med runde lykter :yeyeye !
Modellen din er fortsatt bøllebroren i TDM familien, men med det nymotens lyktepartiet ligner den litt for mye på storesøsterjåla 900... :knegg
Kanskje det bare er fargen som gjør at jeg syns 900 er finere en 850. For om jeg ser på detaljer så er ikke forskjellen så stor.

Prisen på disse er jo ganske lik.

850:
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=170743171

900:
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=172133182

Så da ville dere begge valgt 850? den har jo gått mye mindre. Gul farge kan jeg sikkert leve med :knegg
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Bosted: Oslo

Re: Vurderer brukt sykkel, trenger tips!

Legg inn av niko »

Du må ta mine råd for hva de er siden jeg har hatt lappen i tre år og eid to sykler. Jeg hadde valgt 850ien. Den pakka du ser på ligner veldig på det jeg kjøpte i sin tid. På min har jeg bytta hjullager bak, det slipper du. Nye dekk er flott, for meg ser det ut som tut og kjør. På min er det bytta til en stivere demper bak. Jeg har bare kjørt med den og ikke prøvd med original, men har lest at det er et bytte som gir deg veldig mye bedre kjøreegenskaper. Dette veit sikkert andre her ikke mer om. Og gul er slettes ikke ille. Finnes verre fargekombinasjoner. Bare pass på oljeforbruket. Kan hende du er heldigere enn meg. Det varierer visst fra sykkel til sykkel. Lykke til! Fortell hva du kjøpte når du har bestemt deg.

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Bosted: Oslo

Re: Vurderer brukt sykkel, trenger tips!

Legg inn av niko »

niko skrev: 29 mar 2020, 16:09 Du må ta mine råd for hva de er siden jeg har hatt lappen i tre år og eid to sykler. Jeg hadde valgt 850ien. Den pakka du ser på ligner veldig på det jeg kjøpte i sin tid. På min har jeg bytta hjullager bak, det slipper du. Nye dekk er flott, for meg ser det ut som tut og kjør. På min er det bytta til en stivere demper bak. Jeg har bare kjørt med den og ikke prøvd med original, men har lest at det er et bytte som gir deg veldig mye bedre kjøreegenskaper. Dette veit sikkert andre her ikke mer om. Og gul er slettes ikke ille. Finnes verre fargekombinasjoner. Bare pass på oljeforbruket. Kan hende du er heldigere enn meg. Det varierer visst fra sykkel til sykkel. Lykke til! Fortell hva du kjøpte når du har bestemt deg.
Skal være "veit andre her sikkert mer om"

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39779
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Vurderer brukt sykkel, trenger tips!

Legg inn av AJ »

KiMedic skrev: 29 mar 2020, 15:59 850:
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=170743171

900:
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=172133182

Så da ville dere begge valgt 850? den har jo gått mye mindre. Gul farge kan jeg sikkert leve med :knegg
Av disse to ville jeg ganske sikkert valgt 850'en :thumleft .
Gul(l)fargen skulle jeg fint kunne levd med ;) .

Edit:
Etter å ha lest nikos innlegg kan jeg bekrefte at bedre (hardere) bakdemper gir bedre kjøreegeskaper og retningsstabilitet. Byttet ikke på TDM'en, men på Triumph Tiger 1050, som jeg kjøpte etter TDM eierskapet. På den byttet jeg også til Øhlins fjærer framme.
Merkbart bedre kjøreegenskaper spesielt under akselerasjon og kraftige nedbremsinger.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

KiMedic
Innlegg: 275
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Bosted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Vurderer brukt sykkel, trenger tips!

Legg inn av KiMedic »

niko skrev: 29 mar 2020, 16:09 Du må ta mine råd for hva de er siden jeg har hatt lappen i tre år og eid to sykler. Jeg hadde valgt 850ien. Den pakka du ser på ligner veldig på det jeg kjøpte i sin tid. På min har jeg bytta hjullager bak, det slipper du. Nye dekk er flott, for meg ser det ut som tut og kjør. På min er det bytta til en stivere demper bak. Jeg har bare kjørt med den og ikke prøvd med original, men har lest at det er et bytte som gir deg veldig mye bedre kjøreegenskaper. Dette veit sikkert andre her ikke mer om. Og gul er slettes ikke ille. Finnes verre fargekombinasjoner. Bare pass på oljeforbruket. Kan hende du er heldigere enn meg. Det varierer visst fra sykkel til sykkel. Lykke til! Fortell hva du kjøpte når du har bestemt deg.
Litt olje skal jeg klare å etterfylle. Så lenge det er normalt så er det ikke noe problem. Skal si fra når jeg har bestemt meg :P

Blir kanskje litt plundrete å reise for hente sykkel på en henger nå om dagen :scratch Så får håpe det blir lettet på litt restriksjoner etterhvert..
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

KiMedic
Innlegg: 275
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Bosted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Vurderer brukt sykkel, trenger tips!

Legg inn av KiMedic »

AJ skrev: 29 mar 2020, 16:16
KiMedic skrev: 29 mar 2020, 15:59 850:
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=170743171

900:
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=172133182

Så da ville dere begge valgt 850? den har jo gått mye mindre. Gul farge kan jeg sikkert leve med :knegg
Av disse to ville jeg ganske sikkert valgt 850'en :thumleft .
Gul(l)fargen skulle jeg fint kunne levd med ;) .
Heheh, det skal jeg også klare :thumleft
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

Svar