Kawasaki vn800 startproblem.

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Luckyme666
Innlegg: 7
Registrert: 13 apr 2020, 09:36
Motorsykkelen din: Kawasaki vn800. Kawasaki kx250f

Kawasaki vn800 startproblem.

Legg inn av Luckyme666 »

Hei.

Har en kawasaki vn800 som ikke vil starte. Har bra innslag på starteren, har gnist på pluggene men syns muligens gnisten virker noe svak. Målte/ohm coilene og fikk da følgende resultat. +/- på coil 03,0 og fra + på coil og til plugghette 18,3. Er usikker på om dette er innafor?
Har også prøvd med startgass uten hell.
Batteriet er nytt.
Noen som kan ha noen hjelpende forslag på hvor jeg kan fortsette å feilsøke?

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5290
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Kawasaki vn800 startproblem.

Legg inn av dypen »

Sykkel var kjørt med i hele fjorsessongen uten problemer, starter ikke etter vinterlagring... Tok du noen grep før, evt under lagring ...
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37879
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kawasaki vn800 startproblem.

Legg inn av AJ »

Heisan Luckyme666. Velkommen her på MCsiden.no :vs
Kanskje bensinen er "gått ut på dato"?
Som regel aldri noe problem med vårstart med full tank 98 oktan som det siste man gjør når sykkelen vinterlagres.
95 tåler ikke lagring like godt.
Bensin er ferskvare...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4718
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Kawasaki vn800 startproblem.

Legg inn av FredrikE24 »

Bensin går ikke ut på dato, ikke over vinteren. Etter min erfaring ikke etter 10år heller. Som tidligere nevnt her på forumet har jeg personlig aldri opplevd tull med lagret bensin i småmotorer, mopeder, motorsykler og biler som har stått. Med mindre bensinen er full av vann.

Den tenner ikke på startgass?

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Kawasaki vn800 startproblem.

Legg inn av gsx750_80 »

FredrikE24 skrev: 13 apr 2020, 11:22 Bensin går ikke ut på dato, ikke over vinteren. Etter min erfaring ikke etter 10år heller. Som tidligere nevnt her på forumet har jeg personlig aldri opplevd tull med lagret bensin i småmotorer, mopeder, motorsykler og biler som har stått. Med mindre bensinen er full av vann.

Den tenner ikke på startgass?
Bensin av i dag er ikke som bensin for 10 år siden. AJ kan absolutt ha et meget godt poeng.

At du personlig ikke har registrert problemer knyttet til lagring av bensin beviser 0 og niks.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37879
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kawasaki vn800 startproblem.

Legg inn av AJ »

Vel...
Delte meninger om hvor godt 95 oktan bensin holder seg over tid i en bensintank over vinteren.
Jeg ville uansett tappet av den gamle og fylt på ny bensin
Starter sykkelen da så kan man anta at man har funnet årsaken til problemene.
Starter den ikke så får man fortsette feilsøkingen.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Kawasaki vn800 startproblem.

Legg inn av gsx750_80 »

AJ skrev: 13 apr 2020, 11:39 Vel...
Delte meninger om hvor godt 95 oktan bensin holder seg over tid i en bensintank over vinteren.
Jeg ville uansett tappet av den gamle og fylt på ny bensin
Starter sykkelen da så kan man anta at man har funnet årsaken til problemene.
Starter den ikke så får man fortsette feilsøkingen.
Ja, de fleste tema er det delte meninger om. Skaper trafikk på slike forum, i det minste..
mvh

-gsx750_80

Luckyme666
Innlegg: 7
Registrert: 13 apr 2020, 09:36
Motorsykkelen din: Kawasaki vn800. Kawasaki kx250f

Re: Kawasaki vn800 startproblem.

Legg inn av Luckyme666 »

Nei den tenner heller ikke på startgass.

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Kawasaki vn800 startproblem.

Legg inn av HeHy »

Bensin som står, særlig i forgassere kan skape problemer som geleaktig masse som tetter dyser o.l. 95 oktan inneholder opptil 10 % etanol som enhver annen alkohol så tiltrekker det seg vann som også kan skape problemer. Andre problemer kan være kondens på en delvis fylt tank spesielt.
Kondens og littegranne vann i bensinen burde ikke føre til en situasjon der sykkel ikke går i det hele tatt som i OP sin post, men kan føre til røff gange og andre problemer.
Når sykkel ikke starter med startgass engang er det tydelig at det er andre problemer, som for eksempel gnist som han er inne på. Hvis Op har forgasser ville jeg kanskje vurdert å sjekket den og eventuelt renset den, da må du ta den helt ifra hverandre og rense hver minste del.
Du kan også prøve å trillstarte sykkel i 2. Giret, få fart på sykkel, clutch hurtig ut i 2. Gir og se om sykkel starter da.
Hvis du kan finne en servicemanual burde Ohm verdiene for coil stå i den, eventuelt finne dem på nettet for din sykkel.

Sent from my ELE-L29 using Tapatalk


mekkern
Innlegg: 7590
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Kawasaki vn800 startproblem.

Legg inn av mekkern »

Gressklipperen min startet heller ikke på startgass da pluggen kortsluttet av alt vannet som lå i forgasseren etter den flotte E10 bensina(95oktan) hadde faseseparert.
Tømte tanken fersk bensin, drenerte gasseren, tørket pluggen og startet tvært.
Bensina har gradvis blitt værre og værre de siste åra med økende innblanding.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5290
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Kawasaki vn800 startproblem.

Legg inn av dypen »

Luckyme666 skrev: 13 apr 2020, 11:55 Nei den tenner heller ikke på startgass.
Fint hvis du beskriver hendelsesforløpet som jeg forsøkte å lede deg inn på i mitt første innlegg. Blir litt lettere å gi noen råd!
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Kawasaki vn800 startproblem.

Legg inn av E-strom »

Hmmm...
Så du har gnist, men den tenner ikke på startgass?
- kanskje du har byttet om på tennpluggkablene?
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Luckyme666
Innlegg: 7
Registrert: 13 apr 2020, 09:36
Motorsykkelen din: Kawasaki vn800. Kawasaki kx250f

Re: Kawasaki vn800 startproblem.

Legg inn av Luckyme666 »

Nei det er jeg sikker på at jeg ikke har. Skal prøve med nye plugger i dag.

Luckyme666
Innlegg: 7
Registrert: 13 apr 2020, 09:36
Motorsykkelen din: Kawasaki vn800. Kawasaki kx250f

Re: Kawasaki vn800 startproblem.

Legg inn av Luckyme666 »

Jeg målte spenningen på batteriet (det er nytt) og det var 12,6. Da jeg kjørte den på starteren så datt det ned til 9,4. Er det normalt?

Brukeravatar
Subsea79
Innlegg: 230
Registrert: 13 nov 2018, 09:28
Motorsykkelen din: 2020 BMW F900R

Re: Kawasaki vn800 startproblem.

Legg inn av Subsea79 »

"You can perform a test with the battery under load (working) to get an idea of the current flowing through it. Note that this isn’t the “right” way to do this, but it’s another clue to help you confirm or deny your battery’s health. Hook up your DVOM in the same manner you did for the standing voltage test, and have an assistant thumb the starter. While the starter is spinning, observe the voltage. The starter should be running at normal speed. A good battery should not drop below 9.6 volts over 10 seconds or so"


https://www.revzilla.com/common-tread/h ... le-battery

Svar