SilverSmurfer skrev: ↑19 jul 2022, 00:38
Bjerknez skrev: ↑19 jul 2022, 00:23
SilverSmurfer skrev: ↑18 jul 2022, 23:58
Bjerknez skrev: ↑18 jul 2022, 22:41
Sitter nok langt inne for madammen og betale slike summer vedrørende vedlikehold av en scooter. Da kan det kanskje heller hende ho kjøper seg en pent brukt moped og kjører den til den stopper eller evt. kan jeg sikkert få til å bytte olje på den.
Jeg har kjørt en 1979 modell Honda MB-5 som var ca. 12 år gammel i 1992 og den holdt i to år uten at jeg rørte så mye som en skrue. Om motoren på en moped (scooter) i værste fall detter av etter 2 år så har man uansett hatt et billig fremkomstmiddel. Ho slipper også MC lappen og dyr forsikring (kun ansvar) og alt som er av service. Enkle ting som å sjekke bremser og bytte olje skal vel selv jeg få til på en moped tror jeg.
Men som nevnt, det er noe dritt med den plomberingen på 45km/t.
Serviceintervallene er da de samme eller enda kortere på moped, servicekostnadene også. Og alternativet å gi faen i alle servicer og oljeskift blir omtrent det samme, og spesielt Honda sine 125cc sykler kan fint gå enormt langt uten service. Har hørt om de som har gått langt over 100k med bare oljeskift.
Forøvrig stemmer Freewheelburning sitt regnestykke ganske godt, 2 kr per kilometer for en 300cc scooter kjørt over 60000 km, tilsvarer det jeg har beregnet på min 350. Og det er kostnaden for alt, bensin, forsikring, service og verditap.
Sammenlignet med en bil hvor Smarte Penger regner 7.43 kr per kilometer. Og din nye Rocket må da ligge på minst 6-7 kr per kilometer.
Poenget er at en scooter (moped) til 10ish laken i mine øyne ikke er verdt og ta service på. Holder den i la oss si tre år med kun oljeskift tatt av undertegnede samt enkelt vedlikehold gjort hjemme i garasjen, så snakker vi 10.000 kr. Delt på 36 måneder. Altså 277 kroner pr. Mnd. I kostnader, hvis man kaster mopeden på dynga etter tre år. Noe man neppe trenger å gjøre. Trekk fra noen hundrelapper til olje evt.
Så slipper hun å ta MC lappen, samt betale høyere kasko forsikring etc.
Ser ingen grunn til å betale penger for at et verksted skal ta service på en moped til 10 laken. De pengene man bruker på service vil man trolig aldri få igjen uansett. En pent brukt helt ny scooter av ymse merke til 10K klarer seg helt sikkert helt fint med enkelt vedlikehold hjemme i garasjen.
Men som nevnt, det er den plomberingen som den store haken her tror jeg.
For å være en mann som kjøper sykkel til 300k og skryter av at du bruker 0.8 på mila er du jaggu ikke mye villig til å bruke penger på dama.
Men for all del, hvis du ønsker en scooter til minimumspris så er det veien å gå. Eventuelt så kan du kjøpe en 2021 modell Honda PCX til ca 30k, gi den en service i året og du har en trygg og god sykkel så lenge du gidder å vedlikeholde den. Og en sykkel som da klarer å holde følge med trafikken på alle norske veier, knapt bruker bensin og som er langt mer komfortabel å ha med å gjøre enn en moped.
Det blir opp til hver enkelt. Men som jeg nevnte tidligere, hvis du først skal ta lappen så er en ny Forza 125 eller helst 350 et at de mest fornuftige valgene du kan gjøre.
Jeg vet ikke hvilket århundre du lever i, men det er ikke slik at det er jeg som forsørger madammen. Det klarer hun helt fint selv. Det er ho som skal bruke sine penger på dette. Jeg har faktisk en interesse for motorsykler, det har ikke ho. Ho skal bare ha et fremkomstmiddel sommerstid for å slippe unna den verste køen på vei hjem samt slippe noe av bompengene som snart også kommer til å inkludere el-biler.
Enig med deg angående Honda PX. Har kjørt en slik i mine yngre dager og dem virker robuste. Faktisk et godt poeng.
Hvis ho evt. bestemmer seg for å bruke penger på lappen samt øke budsjettet, så blir selvsagt prioriteringene annerledes. Men i vår husstand er vi altså to selvstendige individer som bruker pengene på akkurat det vi vil uten å spørre om lov. Så dette er noe hun får betale for selv hvis ho ønsker det. Noe ho fint har råd til, bare så det er sagt.
Edit:
Regnet med du mente Honda PX og ikke PCX?
Edit 2:
Du mente sikkert 125 Honda PCX. Men det er altså foreløpig ikke aktuelt med en 125cc. Ho kommer i tillfelle uansett til å starte med en moped muligens. Men du fikk meg på tanken av en Honda PX/PXR 50. Ikke lett og få tak i lenger, men man finner en og annen fra tid til annen.