Trenger 1KOHM NTC "Thermistor"

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23012
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Trenger 1KOHM NTC "Thermistor"

Legg inn av Bjerknez »

Vi er i grunn helt enige. Jeg trodde først det var snakk om en slik thermistor jeg linket til. Siden han også nevnte mitt nick og snakket om elektronikk annslo jeg at han ikke trengte en spesifikk Honda del, men en mer random component som ofte befinner seg i skuffen hos en som driver hobby elektronikk.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Trenger 1KOHM NTC "Thermistor"

Legg inn av cannon »

Bjerknez skrev: 28 apr 2020, 17:17 Vi er i grunn helt enige. Jeg trodde først det var snakk om en slik thermistor jeg linket til. Siden han også nevnte mitt nick og snakket om elektronikk annslo jeg at han ikke trengte en spesifikk Honda del, men en mer random component som ofte befinner seg i skuffen hos en som driver hobby elektronikk.
Du har rett. Jeg er ute etter en liten, billig elkomponent, som kanskje finnes fra Honda, men da i en "Honda"-pose, og til pris ca 200 x normal stykkpris. I manualen står det faktisk "replace fuel pump assembly". Det koster noen tusen.
Honda deler seff ikke tek data på komponenten, men det kan man måle og teste seg fram til.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Trenger 1KOHM NTC "Thermistor"

Legg inn av cannon »

Bjerknez skrev: 28 apr 2020, 14:51 Jeg ser nå du skriver 1kohm. Usikker på om jeg da har det du vil ha. Min blir betraktet som en ren temperatursensor. Aner ikke verdien på den i skrivende stund.
Kan du måle resistans ved ca 25 grader, og dele et bilde?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23012
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Trenger 1KOHM NTC "Thermistor"

Legg inn av Bjerknez »

cannon skrev: 28 apr 2020, 18:18
Bjerknez skrev: 28 apr 2020, 14:51 Jeg ser nå du skriver 1kohm. Usikker på om jeg da har det du vil ha. Min blir betraktet som en ren temperatursensor. Aner ikke verdien på den i skrivende stund.
Kan du måle resistans ved ca 25 grader, og dele et bilde?
Kan teste dette senere i kveld. Men får ikke gjort dette i 25 grader. Kanskje 20 grader. Trolig litt under.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Trenger 1KOHM NTC "Thermistor"

Legg inn av cannon »

Bjerknez skrev: 28 apr 2020, 18:19
cannon skrev: 28 apr 2020, 18:18
Bjerknez skrev: 28 apr 2020, 14:51 Jeg ser nå du skriver 1kohm. Usikker på om jeg da har det du vil ha. Min blir betraktet som en ren temperatursensor. Aner ikke verdien på den i skrivende stund.
Kan du måle resistans ved ca 25 grader, og dele et bilde?
Kan teste dette senere i kveld. Men får ikke gjort dette i 25 grader. Kanskje 20 grader. Trolig litt under.
Helt fint det. Takker:-)

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Trenger 1KOHM NTC "Thermistor"

Legg inn av cannon »

gsx750_80 skrev: 28 apr 2020, 15:56
Bjerknez skrev: 28 apr 2020, 15:46 Tar Honda 68 pund for en slik thermistor?????

Koster i så fall 7 kroner for 20 stk. her...
https://www.aliexpress.com/item/3286570 ... hweb201603_
At begge har negativ (NTC) temperaturkarakteristikk og kan ha samme resistans under visse forhold, betyr ikke at Honda-delen og en slik komponent fra Ali Express er såpass like at en komponent fra Ali Express (av typen du viser) kan erstatte Honda-delen på en vellykket
måte.
For å ta en analogi: Selv om en kilo småstein og en kilo kjøtt veier det samme, så betyr ikke det dermed at en kilo småstein erstatter en kilo kjøtt for alle formål. Og omvendt.
Feks er det ikke opplagt at en slik komponent fra Ali Express vil tåle omgivelsen Honda-delen skal befinne seg i.
Funksjonen her er veldig enkel. "Lav" motstand ved "varm" komponent, dvs at den er over bensinnivå og varmes opp av egen energiomsetning, bensinlampa får nok strøm til å gjøde. Når den er nedsenket av bensin blir den "kald" i forhold, motstand går opp og bensinlampa får ikke nok strøm til å gløde.
Du har et god poeng ang "omgivelsen". Komponenten må tåle bensin. Det skal jeg teste, uansett hvor jeg får tak i den fra.

(Dette er for øvrig en enkel måte å lage seg "bensinlampe" på en hvilken som helst sykkel.)

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Trenger 1KOHM NTC "Thermistor"

Legg inn av ejs »

Samme prinsipp som på min guzzi. 800 ohm ntc som må drive ei pære på 1,2 W
W
If it ain't broke, I'll break it.

mekkern
Innlegg: 7608
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Trenger 1KOHM NTC "Thermistor"

Legg inn av mekkern »

Lurer på om det ikke er noe mer greier i den lille "boksen" for en tempmåler alene kan ikke si om det er bensin tilstede eller ikke.. hadde det derimot også vært en liten resistor som laget litt varme så...ellers så bør den gi feil ved høy temp i omgivelsene også?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Trenger 1KOHM NTC "Thermistor"

Legg inn av cannon »

mekkern skrev: 28 apr 2020, 20:14 Lurer på om det ikke er noe mer greier i den lille "boksen" for en tempmåler alene kan ikke si om det er bensin tilstede eller ikke.. hadde det derimot også vært en liten resistor som laget litt varme så...ellers så bør den gi feil ved høy temp i omgivelsene også?
Når ntc er tørr så blir den varm av sin egen energiomsetning. Når den kjøles av bensin så blir den kald som bensinen. Ntc'en er nettopp en resistor som lager sin egen varme.
Og, når den blir varm så synker motstanden, og den slipper gjennom nok strøm til at bensinlampa(koblet i serie) gløder.

mekkern
Innlegg: 7608
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Trenger 1KOHM NTC "Thermistor"

Legg inn av mekkern »

cannon skrev: 28 apr 2020, 20:27
mekkern skrev: 28 apr 2020, 20:14 Lurer på om det ikke er noe mer greier i den lille "boksen" for en tempmåler alene kan ikke si om det er bensin tilstede eller ikke.. hadde det derimot også vært en liten resistor som laget litt varme så...ellers så bør den gi feil ved høy temp i omgivelsene også?
Når ntc er tørr så blir den varm av sin egen energiomsetning. Når den kjøles av bensin så blir den kald som bensinen. Ntc'en er nettopp en resistor som lager sin egen varme.
Og, når den blir varm så synker motstanden, og den slipper gjennom nok strøm til at bensinlampa(koblet i serie) gløder.
så den blir såpass varm ja...har brukt en del ntc som tempmålere i større over for innkrymping av foringer (i 3-4 tonns størrelse`i hus på 16 tonn)men da bare som tempmålere -ikke som "bryter" :thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4727
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Trenger 1KOHM NTC "Thermistor"

Legg inn av FredrikE24 »

Du får ulike varianter. Enkelte akkumulerer ikke like mye varme på egenhånd som andre. Mao. De avgir varmen til omgivelsene bedre. Alt til sitt bruk.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23012
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Trenger 1KOHM NTC "Thermistor"

Legg inn av Bjerknez »

Sjekket i kjellern nå og det viser se gat jeg ikke hadde en slik allikevel. Jeg mener jeg hadde ett par som fulgte med et arduino kitt jeg kjøpte, men disse er borte ser det ut til. Dem er jo så uhyre små at dem kan ligge hvor som helst...

Online
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6966
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Trenger 1KOHM NTC "Thermistor"

Legg inn av kjellv »

Det neste du må bygge er en avansert alarm til furtebua, siden det forsvinner ting derfra..

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23012
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Trenger 1KOHM NTC

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 29 apr 2020, 07:38 Det neste du må bygge er en avansert alarm til furtebua, siden det forsvinner ting derfra..

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Jeg er allerede i gang med det, men det blir et lanngtidsprosjekt. Jeg har allerede en alarm som gir meg beskjed på telefonen når døren blir åpnet (er bare en vei inn der og det er gjennom døren og ingen vinduer). Men det skader jo ikke å lage noe litt mer avansert for morro skyld.

På døren har jeg allerede montert magnetkontakt og inne kan jeg fint montere IR sensorer og laser sensorer. Men det blir litt smør på flesk da man uansett må inn gjennom døren.

Men ett kodepanel med nøkkelkort styring stå på planen. Det vanskelige er å få dette til å fungere skikkelig uten falske alarmer etc. Det skal være dønn solid og det krever at alt er på stell. Siden jeg ikke akkurat en noen elektroingeniør så krever det nok litt ekstra :)

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Trenger 1KOHM NTC "Thermistor"

Legg inn av oivindg »

Du bør jo kunne detektere folk som kommer seg inn i furtebua ved å grave tunnel under gulvet. Jeg anbefaler LIDAR. Utrolig kult instrument å pusle med.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Svar