motorolje og break-in

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: motorolje og break-in

Legg inn av rolf-arne »

Denne tråden har fått meg til å sitte i timesvis - om litt blir det dagesvis å sjekke alt hva folk mener rundt om - og etter egentlig å bare ha skummet litt av "fløten" så ser det ut til at det finnes et mønster /årsak til at tidligere tiders motorer og annet varte og varte - mens det i dag ser ut til å være korttids varighet på mer enn vi liker å tenke på.

Kanskje et produkt av forretningslivets/ reklamens tenkning ?

Men uansett - det har sporet meg inn på nyere kunnskap og gitt ny interesse for motor.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: motorolje og break-in

Legg inn av mekkern »

instruksjonsboka for Indian FTR:
8. If starting a COOL engine, DO NOT open the throttle while
starting. Idle speed is computer controlled and will adjust
automatically. Allow the engine to warm up for 30 seconds
minimum at low RPM after starting. Do not run the engine above
2500 RPM. If starting a WARM engine, DO NOT open the throttle
while starting.
og:
Tip.
Do not rev the engine or put the transmission in gear
immediately after starting the engine. Allow the engine to idle for
about 30 seconds after a warm start or at least one minute after a
cold start (longer in cold weather). This will allow oil to reach all
areas before the engine is put under load.

Ellers så har det pleid å stå at man skal kjøre pent avgårde med en gang etter start for å minske oppvarmingstiden.

Men at vi må takke dagens oljer for at de holder så lenge er ingen tvil.
Vi har økt literytelsen drastisk siden 70 tallet på de fleste motorer.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: motorolje og break-in

Legg inn av kjellv »

rolf-arne skrev: 29 okt 2022, 17:33 /årsak til at tidligere tiders motorer og annet varte og varte - mens det i dag ser ut til å være korttids varighet på mer enn vi liker å tenke på.

Kanskje et produkt av forretningslivets/ reklamens tenkning ?
Meget interessant tema ja.
Men oppi dette skal vi også ha i bakhodet at mye har endret seg. Motorene for 30-50 år sia var nok mer solide, og mer lettskrudde. Men service og vedlikehold var det mer av. Ikke uvanlig måtte det byttes toppakninger, kamaksler, ventiler, rådelager og stempler. Kanskje også flere ganger i løpet av kjøretøyets levetid. Men dette var ingen stor sak, det var ofte fort gjort. Samtidig gikk motorene med oljeprodukter som ikke var spesielt avanserte sammenlignet med dagens. Det var stort sett smøring det handlet om. Dagens moderne oljer har langt flere oppgaver, og gjerne mye lengre levetid før den bør byttes ut.
Dagens motorer er bygget av lettere materialer, og er samtidig mye mer avanserte og høyeffektive. Det er mye mer komplisert/tidkrevende både å feilsøke og reparere, hvis man ser bort fra det som kan feilsøkes og repareres med elektroniske hjelpemidler.
Tidligere tiders motorer var ofte bygget for å vare veldig lenge. Nå er som regel målet at en motor eller en bil ikke nødvendigvis bør bli noe særlig eldre enn 10 år, så bør absolutt alt i den gjenvinnes og materialene skal gjenoppstå i nye produkter.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: motorolje og break-in

Legg inn av mekkern »

sannhet med modifikasjoner-en Opel 1700/1900 motor holdt stort sett max 100000km før den var kass-med dagens oljer holder de samme motorene nærmere 300000km..eneste forskjell er olja.Astra konket kammen kjapt med "vanlig" olje-men med bra olje nix prob.
Gamle Honda mc motorer også samme forholdet før de drekker olje og går dårlig.
Dagens oljer er også snillere med gummitetninger og pakninger.
Eneste ventilseter -DER er en prisgitt materialene.

Topp-pakninger på motorer med støpejern blokk og alu topp -Der må pakningen ryke før eller senere grunnet differansen i materialenes utvidelser i varm/kald tilstand.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar