Hjelmtrøbbel

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Online
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hjelmtrøbbel

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg kjører med pottetette propper. Husker ikke merket, men de tror jeg demper 35dB. Noe som er betydelig. Viktig at proppene ikke berører hjemme under kjøring.

Jeg har selv kjørt for mye uten propper og har pådratt meg hvit støy/svak tinnitus hele tiden. Ikke plagsomt, men utsetter jeg meg for bråk i korte perioder kommer pipelydene snikende på. Hammerslag og slike ting er jeg også blitt veldig var for..

Å få en hjelm så støyfri uten bruk av propper at man kan hindre hørselskade er vanskelig. Om ikke umulig. Man sitter tross alt med hodet fritt med naturen pressende på i 100 km/t.

Fattern dro det så langt med MC-kjøring at han måtte til med høreapparat. Så man må være forsiktig. Jeg bruker propper selv på den minste tur.

Milla86
Innlegg: 15
Registrert: 14 jun 2020, 16:08
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP

Re: Hjelmtrøbbel

Legg inn av Milla86 »

olechm skrev: 14 jun 2020, 20:51 Vis du ser på scorpion exo 510 feks, har de sånne luftpumper på hver side av kinnputene som kan pumpes opp for en mer tightere passform, kanskje verdt og sjekke ut :)
Takk for tips! Det skal jeg sjekke ut 👌😁
2019 Yamaha MT-09 SP

Milla86
Innlegg: 15
Registrert: 14 jun 2020, 16:08
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP

Re: Hjelmtrøbbel

Legg inn av Milla86 »

FredrikE24 skrev: 14 jun 2020, 21:33 Jeg kjører med pottetette propper. Husker ikke merket, men de tror jeg demper 35dB. Noe som er betydelig. Viktig at proppene ikke berører hjemme under kjøring.

Jeg har selv kjørt for mye uten propper og har pådratt meg hvit støy/svak tinnitus hele tiden. Ikke plagsomt, men utsetter jeg meg for bråk i korte perioder kommer pipelydene snikende på. Hammerslag og slike ting er jeg også blitt veldig var for..

Å få en hjelm så støyfri uten bruk av propper at man kan hindre hørselskade er vanskelig. Om ikke umulig. Man sitter tross alt med hodet fritt med naturen pressende på i 100 km/t.

Fattern dro det så langt med MC-kjøring at han måtte til med høreapparat. Så man må være forsiktig. Jeg bruker propper selv på den minste tur.
Høres veldig likt ut som det jeg opplever- lydmessig. Jeg kjører heller ikke uten propper nå, uansett hvor kort jeg kjører. Er veldig redd for å gjøre det verre, det orker jeg ikke. Ille nok som det er. 🙈 35 db var jo heftig. Mulig jeg må kjøre på med økt støydemping, mer enn de 20 jeg har nå. Takk for input!
2019 Yamaha MT-09 SP

Online
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hjelmtrøbbel

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg har Schubert C3 Pro med SRC kommunikasjonskragen. Jeg blåser på full rulle med radio når jeg kjører til og fra jobb. Ingen problem med å høre på radio/musikk. Så jeg tenker at det er OK.

Jeg bruker Moldex Spark plugs. Du får de på Clas Ohlsson. Jeg får de gratis. Så jeg skal ikke klage.
Har lomma full og trekker to tilfeldige propper hver gang. Så jeg rullerer på de. De kan gjenbrukes igjen og igjen.
Tar meg veldig kort tid å mose de og skru de inn så jeg går fra å høre til å ikke kunne kommunisere med folk rundt.
Man kan si mye om vindskjermer osv osv. Jeg sliter like godt på kåpeløs sykkel uten vindskjerm til kåpesykkel med vindskjerm. Så er ikke der problemet mitt ligger. Det er den konstante vindstøyen som er skadelig.

iPaal
Innlegg: 32
Registrert: 30 mai 2020, 21:51
Motorsykkelen din: Honda CB650R

Re: Hjelmtrøbbel

Legg inn av iPaal »

Jeg har også nylig kjøpt Shoei Air 2 og har montert Sena Srl 2. Sliter også med forferdelig vindstøy. Har fått påmontert de største kinnputene. De bedret en del. Det er særdeles viktig å montere kinnputene riktig. Det er litt vrient å få til når det ligger ledninger til headsettet der. Før jeg fikk de på plass så godt som mulig hadde jeg ekstrem vindstøy. Plystring til tider. Forsker stadig på muligheter for utbedring i min hjelm. Hvis jeg løfter skuldrene tett oppunder hjelmen når jeg kjører blir det nesten stille, så jeg har et lite håp om å komme i mål.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2020 CB650R ——-> i dag

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hjelmtrøbbel

Legg inn av AJ »

iPaal skrev: 20 jun 2020, 16:37 Hvis jeg løfter skuldrene tett oppunder hjelmen når jeg kjører blir det nesten stille, så jeg har et lite håp om å komme i mål.
Kjent effekt med "høye" skuldre... ;) .
På den måten reduseres avstanden i området der det meste av vindstøyen finner veien inn ui hjelmen, nemlig fsa undersiden og nakkeregionen.
Det vil kunne hjelpe for mange å bruke en lang buff/halsstrømpe som slutter godt om hals og nakke mellom nedre hjelmkant og nakke og skuldre.
Ingen universell løsning for alle, men må bare eksperimentere litt til man finner det som funker.
Når det gjelder hjelmer så er min oppfatning at ingen er gode nok på støy i seg selv som beskyttelse mot varige hørselskader. Selv om noen er bedre enn andre. Det må ekstra beskyttelse til, som ørepropper og andre mulige lyddempende tiltak som allerede nevnt.
Kan i den forbindelse også nevne at Biltema for noen år siden solgte en halskrage for å dempe støy til bruk mellom hjelm og nakke/skuldre.
Om denne fortsatt er å få tak vet jeg dog ikke.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Toven

Re: Hjelmtrøbbel

Legg inn av Toven »

Om dette er tilfelle på Gt-air 2 vet jeg ikke, men på 1'ern er det fryktelig mye støy (turbulent, lavfrekvent "buldring") på grunn av designet rundt hakepartiet. Hvis jeg tok hånda opp til under hakepartiet ble det brutt og ble mye mer stille. Brukte lenge en buff hengende ut på fremsiden av reimen som hjalp veldig. Fikk etterhvert en kompis i USA å kjøpe hakespoileren til Shoe X-spirit 3, for å se om denne kunne monteres og om det hjalp. Fikk den omsider på plass og det har løst dette problemet - for meg i alle fall.

Fikk ikke tak i den spoileren andre steder enn USA amazon, men kan jo være at f.eks. shoei forhandler her kan skaffe. Kostet ikke stort, så er jo et forsøk verdt om den passer på Gt-air 2 :)

Bilde
https://www.shoei.com/worldwide/en/part ... s_667.html

iPaal
Innlegg: 32
Registrert: 30 mai 2020, 21:51
Motorsykkelen din: Honda CB650R

Re: Hjelmtrøbbel

Legg inn av iPaal »

AJ skrev:
iPaal skrev: 20 jun 2020, 16:37 Hvis jeg løfter skuldrene tett oppunder hjelmen når jeg kjører blir det nesten stille, så jeg har et lite håp om å komme i mål.
Kjent effekt med "høye" skuldre... ;) .
På den måten reduseres avstanden i området der det meste av vindstøyen finner veien inn ui hjelmen, nemlig fsa undersiden og nakkeregionen.
Det vil kunne hjelpe for mange å bruke en lang buff/halsstrømpe som slutter godt om hals og nakke mellom nedre hjelmkant og nakke og skuldre.
Ingen universell løsning for alle, men må bare eksperimentere litt til man finner det som funker.
Når det gjelder hjelmer så er min oppfatning at ingen er gode nok på støy i seg selv som beskyttelse mot varige hørselskader. Selv om noen er bedre enn andre. Det må ekstra beskyttelse til, som ørepropper og andre mulige lyddempende tiltak som allerede nevnt.
Kan i den forbindelse også nevne at Biltema for noen år siden solgte en halskrage for å dempe støy til bruk mellom hjelm og nakke/skuldre.
Om denne fortsatt er å få tak vet jeg dog ikke.
Logisk når du sier det Bilde En drøm om hjelmen hadde vært så stille. Jeg har en billig hjelm fra LS2 jeg kjøpte Xlmoto. Den er faktisk mye bedre, men er for stor slik at den kan trekkes av hodet. Skal kjøpe noen buffer å teste litt, men skal uten tvil bestille formstøpte ørepropper.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2020 CB650R ——-> i dag

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Hjelmtrøbbel

Legg inn av niko »


iPaal
Innlegg: 32
Registrert: 30 mai 2020, 21:51
Motorsykkelen din: Honda CB650R

Re: Hjelmtrøbbel

Legg inn av iPaal »

Noen som har prøvd denne typen?

Bilde


Sent from my iPhone using Tapatalk
2020 CB650R ——-> i dag

iPaal
Innlegg: 32
Registrert: 30 mai 2020, 21:51
Motorsykkelen din: Honda CB650R

Re: Hjelmtrøbbel

Legg inn av iPaal »

niko skrev:Noen som har prøvd denne ? https://www.biltema.no/bil---mc/mc/mc-k ... 2000020854
Koster så lite, så denne skal jeg prøve Bilde


Sent from my iPhone using Tapatalk
2020 CB650R ——-> i dag

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Hjelmtrøbbel

Legg inn av niko »

iPaal skrev: 20 jun 2020, 17:51
niko skrev:Noen som har prøvd denne ? https://www.biltema.no/bil---mc/mc/mc-k ... 2000020854
Koster så lite, så denne skal jeg prøve Bilde


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gi en tilbakemelding :-)

iPaal
Innlegg: 32
Registrert: 30 mai 2020, 21:51
Motorsykkelen din: Honda CB650R

Re: Hjelmtrøbbel

Legg inn av iPaal »

niko skrev:
iPaal skrev: 20 jun 2020, 17:51
niko skrev:Noen som har prøvd denne ? https://www.biltema.no/bil---mc/mc/mc-k ... 2000020854
Koster så lite, så denne skal jeg prøve Bilde


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gi en tilbakemelding :-)
I will :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
2020 CB650R ——-> i dag

Solo-rider
Innlegg: 777
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Re: Hjelmtrøbbel

Legg inn av Solo-rider »

Toven skrev: 14 jun 2020, 19:18
oivindg skrev: 14 jun 2020, 18:56 3 Desibel oppleves som en halvering av lydnivået, så bare å skifte fra 20 til 26 skal være stor forskjell.
Ikke helt riktig. Det er en halvering av lydnivået (intensitet eller SPL). Eller er vel forskjeller mellom 3 dB og 6 dB mtp intensitet eller lydtrykk, et par år siden det var pensum :-k :knegg - men det oppleves ikke som en halvering før en er - 10 dB, med tanke på opplevd lyd og psychoacoustics.
Tatt avstøpning og bestilt hos Hantek lokalt i Vestfold. De sa at det ble levert mest PRO 20. Og jeg skal få prøve dem først . Om jeg ikke var fornøyd med dem kunne jeg få bytte til annet filter uten kostnad. Venter spent på å få dem.
(PRO20
Perfekt for by- og turkjøring (20 dB) – Demper vind- og motorstøy uten å ta for mye av lyden fra omgivelsene og intercom i hjelm.)

Neste steg er: PRO26
Perfekt for bråkete sykler og høyere hastigheter (26 dB) – Passer godt for deg som har behov for kraftigere demping på lengre turer eller banekjøring.
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Hjelmtrøbbel

Legg inn av oivindg »

Solo-rider skrev: 24 jun 2020, 17:28 Tatt avstøpning og bestilt hos Hantek lokalt i Vestfold. De sa at det ble levert mest PRO 20. Og jeg skal få prøve dem først . Om jeg ikke var fornøyd med dem kunne jeg få bytte til annet filter uten kostnad. Venter spent på å få dem.
Blir spennende å høre hvordan de funker. Har du sett hva filterne koster løst, i tilfelle man ønsker å kunne bytte demping? Regner med at selve pluggene er det som er dyrest.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Svar