Tips til lett mc?

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Vegaref
Innlegg: 3
Registrert: 15 jul 2020, 23:31
Motorsykkelen din: Har ikke mc enda

Tips til lett mc?

Legg inn av Vegaref »

D
Sist redigert av Vegaref den 19 okt 2020, 00:20, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tips til lett mc?

Legg inn av AJ »

Heisan og velkommen til oss her på MCsiden.no :vs !

Å anbefale en bestemt motorsykkelmodell er nok litt vanskelig. Disse må prøvesittes for å få en følelse med sittehøyde, tyngdepunkt og balanse, avstand til styre, knevinkel osv.

Når det gjelder motorsykkelprodusenter er det nok mange som sverger til de japanske. Yamaha og Honda er som oftest solide problemfrie sykler.
Men så er kanskje modeller fra KTM og Aprilia mer spennende... ;) .
Og kanskje ikke like pålitelige... :-k

Kort eller lang vei til forhandler med tanke på service og evt. garantisaker vil også spille inn når valg av sykkel skal tas.

Når det gjelder å ta lappen så er det på mange måter slik at har man en gang lært å sykle så skal det nok også kunne gjøres å lære å håndtere en motorsykkel ;) .
I Norge er kjøreopplæring på MC god og grundig, så du må nok regne med noen kjøretimer og en kjørelærer som ikke gir slipp på deg før han eller hun er så sikre de kan være på at du har lært det du trenger for å kjøre helt på egenhånd og eget ansvar i trafikken.

Og med det ønsker jeg deg all lykke til med sykkelvalg og kjøreopplæring når den tid kommer :thumleft
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Tips til lett mc?

Legg inn av SilverSmurfer »

Yamaha er kjent som det merket som har færrest feil på sine motorsykler etter 4 års eierskap. Kun 11% av motorsyklene Yamaha selger har trengt arbeid dekket av utsalgssted/fabrikant etter 4 års eierskap. Honda, Suzuki og Kawasaki ligger like etter med 12-13%.

KTM sine tall er ikke offentlige, men det spekuleres i at de ligger omtrent ved gjennomsnittet for motorsykkelindustrien som er 24%. Så det kan fort lønne seg å gå for en Yamaha, spesielt hvis du bor et stykke unna verkstedet.

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Tips til lett mc?

Legg inn av Fjeldern »

Jeg hadde selv en Honda CBR 125 da jeg var 16 og var svært fornøyd med den! Alt av det japanske er det lite feil på og har ikke hørt om noen problemer på Honda sine lettsykler.
Hvis man vil sitte litt mer oppreist, ha en sykkel som går enda billigere (nå bruker ikke en CBR 125 mye i det hele tatt), så er Honda CBF tingen. Dem går omtrent gratis. Tror derimot det er mindre hester i den enn i de andre syklene, men er vel derfor man kan kjøre tur-retur Oslo på en tank.
Ofte får man jo disse to, litt eldre, i rød og svart som jeg synes er veldig lekkert. Nyere Hondaer er (dessverre) ofte hvite, svarte eller røde med blå dekaler. I tillegg har dem gått bort ifra delte "sinte" lykter på CBR etter 2015 (?).

Jeg kjenner en del som har hatt KTM. Dem har ikke hatt nevnverdige problemer med disse, enn sin egen kjøring. Mener også at serviceinterval er tettere og at det er dyrere enn det var på Honda. Er ikke sikker, men det er jo også noe å sjekke opp.

Skulle jeg hatt en helt ny lettsykkel, så tror jeg at jeg hadde gått for Yamaha sin MT125. Det er bare fordi utseendet på den er rå. Elsker fremlyktene. Det er få lettsykler som ser så "tøffe" ut.
Har ikke kjørt MT125, men har jo prøvd MT-09 og har Tracer versjonen selv. Disse er veldig gode å kjøre ihvertfall.
Skal være med en kamerat for å mest trolig kjøpe en MT-07 i morgen. Sånn sett tror jeg ikke du går feil med det.
Ikke noe feil med dem brukte heller altså, det er bare at dem forandret utseendet på årets modell.

Jeg vil anbefale deg å søke opp dvs tester av syklene du er interessert i. Du finner fort både erfaringer fra andre sjåfører på internasjonale sider og dvs blader og youtube sider som har testet sykkelen. Kanskje finner du også samletester hvor alle syklene du ser etter er tatt med.

Når det kommer til å ta lappen så kan det variere veldig.
Jeg anbefaler deg å øvelseskjøre mye med bil. Både landevei og i byen.
Denne øvelseskjøringen gjør at du venner deg til trafikkbildet og hvordan du skal reagere i dvs situasjoner. Du lærer deg skilt, vikeplikt, hva du må følge med på rundt deg i trafikken osv. Dette gjør at du kan fokusere på selve sykkelen og kjøringen av den da du har kjøretimer.
Kjenner du noen med MC-lappen, så er det også muligheter for å øvelseskjøre med MC. Hvis dem er villig.
Hvis det ikke er muligheter for det, prøv å kjøre litt langs grusveien hvis du har det frem til huset. OM dette så bare er 100 meter, så er dette en grei måte å lære seg giring, kjøring ved bruk av clutchen osv.

Har du muligheter til å frakte motorsykkelen så er det muligheter til å kjøre sykkelen på samme område som kjørelærere bruker. Altså kjøregården. Det er her dem fleste sliter. Hvis det er langt til der dem har kjøregården, så kan en tom parkeringsplass fungere. På en tom parkeringsplass er det viktig med kommunikasjon og jeg vil tro evnt politi krever at den som er med har førerkort. Litt usikker på om dem er så strenge på det når det kommer til kjøregården, så lenge du har fraktet den dit uten å faktisk kjøre.

Når det kommer til tips i kjøregården, så er det best å få prøvd og hørt hva kjørelæreren sier før du får eventuelle tips herifra. Finnes noen forskjellige teknikker og fremgangsmåter, men ikke noen vits i å tenke på dem før du faktisk har prøvd hva det går ut på og kjørelæreren har fått sagt og demonstrert sin måte.

Uansett lykke til! Så får du høre ifra deg hvordan ting går, hvordan sykkel du velger og kaste inn flere spørsmål du får etterhvert.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Tips til lett mc?

Legg inn av kjellv »

Tenker du ny sykkel så er Yamaha et skritt foran konkurrentene igjen nå med sin nye YZF-R125 fra 2019 og MT-125 med samme nye motor fra 2020. Denne har fortsatt 15 hk, men har fått variable kammer som ved 5700rpm åpner eksosventilene litt ekstra.
Toppfarten på YZF.R125 er nå 140 km/t. Det er det i teorien også på MT-125 som har samme motor, girkasse og drev, men den har litt mer luftmotstand og i praksis vanskelig å oppnå turtallsperra i 6 gir på flat vei.
Men 140 km/t er jo en sikker måte å kvitte seg med lappen på Norske veier og anbefales ikke..

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tips til lett mc?

Legg inn av Bjerknez »

Når jeg ser diverse Youtube videoer så ser jeg at MT125 trenger rundt 15 sekunder for å nå 100km/t.

Den veier ca. 150 kg. Og har 15HK`er.

Nå vet ikke jeg om dette er vanlig eller noe, men er ikke det ganske begredelige tall? Eller har jeg sett feil videoer?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Tips til lett mc?

Legg inn av FredrikE24 »

Er nok helt normalt det. Er ganske daue saker, men godt nok til å holde fin fart!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tips til lett mc?

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 20 jul 2020, 00:56 Er nok helt normalt det. Er ganske daue saker, men godt nok til å holde fin fart!
Okay, jeg trodde faktisk det var mer futt i disse 125 kubikkerne, men da vet jeg det :thumleft

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Tips til lett mc?

Legg inn av Snikendeugle »

Bjerknez skrev: 20 jul 2020, 17:58
FredrikE24 skrev: 20 jul 2020, 00:56 Er nok helt normalt det. Er ganske daue saker, men godt nok til å holde fin fart!
Okay, jeg trodde faktisk det var mer futt i disse 125 kubikkerne, men da vet jeg det :thumleft
Skal man ha futt i den kubikkstørrelsen må man kjøre to-takt, men de blir det færre av stadig vekk :<
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Tips til lett mc?

Legg inn av mekkern »

i dagens termer så blir jo sammenligningen "A1" med "A" sykler som BMW I3 og en Tesla s P90D.. :lol
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Tips til lett mc?

Legg inn av Geiroe »

Skjønner ikke helt det med 0-100 på lettsykkel. Vi var glad vi passerte hundre på sletta, med 100cc vår back in the days. :D
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Tips til lett mc?

Legg inn av mekkern »

Geiroe skrev: 20 jul 2020, 19:55 Skjønner ikke helt det med 0-100 på lettsykkel. Vi var glad vi passerte hundre på sletta, med 100cc vår back in the days. :D
Uten å ta plomba var jo max 80... 7.5 hk...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tips til lett mc?

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 20 jul 2020, 19:07 i dagens termer så blir jo sammenligningen "A1" med "A" sykler som BMW I3 og en Tesla s P90D.. :lol
Jeg sammenligner ikke med A sykler. Jeg beit meg bare merke i disse 15 sekundene. Jeg hadde nok forestillt meg en bedre tid enn dette. Toppfarten (i følge youtube) på en MT125 var rundt 130km/t som man oppnår med en god dose hjemlengsel, litt nedoverbakke og en rytter som ikke kaster skygge. Altså en topphastighet som ikke er reell i mitt hode.

Men uansett, dette er ingen sammenligning selvsagt :thumleft

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Tips til lett mc?

Legg inn av Geiroe »

mekkern skrev: 21 jul 2020, 00:09
Geiroe skrev: 20 jul 2020, 19:55 Skjønner ikke helt det med 0-100 på lettsykkel. Vi var glad vi passerte hundre på sletta, med 100cc vår back in the days. :D
Uten å ta plomba var jo max 80... 7.5 hk...
Plomba var borte før førstegangsservice :knegg
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Tips til lett mc?

Legg inn av Fjeldern »

Bjerknez skrev: 20 jul 2020, 00:40 Når jeg ser diverse Youtube videoer så ser jeg at MT125 trenger rundt 15 sekunder for å nå 100km/t.

Den veier ca. 150 kg. Og har 15HK`er.

Nå vet ikke jeg om dette er vanlig eller noe, men er ikke det ganske begredelige tall? Eller har jeg sett feil videoer?
Mente at min 2008 modell CBR 125R var kjappere enn 15 sekunder til 100.
Fra det jeg finner, så ser det vel ut som CBR125R har blitt tregere med årene.
Jeg hadde ikke trodd den skulle bli kjappere, men tregere hadde jeg ikke forventet.
Innsparing i materiell og dermed høyere vekt kanskje?

Svar