Helite Airbag jakke

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Helite Airbag jakke

Legg inn av rolf-arne »

koris skrev: 10 mar 2021, 20:32 En må velge utstyr etter egne behov og prioriteringer. Jeg vurderte flere merker, både vest og jakker, men endte opp med Helite med snor av flere årsaker. For det første ser den ut til å gi overlegen beskyttelse enn andre merker. Det er skikkelig støtte av hode. Når vesten er oppblåst så går den helt opp til underkant hjelm og støtter dermed hode og nakke skikkelig. Videre går den langt ned på korsryggen og beskytter dermed hele ryggen.
Med jakke på så føler man seg godt innpakket - selv ute å ha utløst vesten.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Kråka
Innlegg: 42
Registrert: 05 apr 2018, 22:01
Motorsykkelen din: MC løs
Sted: Oslo

Re: Helite Airbag jakke

Legg inn av Kråka »

Dette spørsmålet gjelder vest utgaven:

Helite 2 kommer med integrert ryggskinne. Hvor godt sitter denne til ryggen når vest ikke er oppblåst? På bilder og video syntes det ikke til å sitte så tight. Tenker litt om vesten ikke skulle løse seg ut. Da ville jeg følt meg tryggere om jeg viste at jeg hadde ryggskinnen der uansett. Er det et alternativ å fjerne ryggskinnen i vesten og bruke egen ryggskinne under?

Brukeravatar
koris
Innlegg: 15
Registrert: 16 sep 2020, 08:22
Motorsykkelen din: BMW R1250RT 2021

Re: Helite Airbag jakke

Legg inn av koris »

Kråka skrev: 13 apr 2021, 01:49 Dette spørsmålet gjelder vest utgaven:

Helite 2 kommer med integrert ryggskinne. Hvor godt sitter denne til ryggen når vest ikke er oppblåst? På bilder og video syntes det ikke til å sitte så tight. Tenker litt om vesten ikke skulle løse seg ut. Da ville jeg følt meg tryggere om jeg viste at jeg hadde ryggskinnen der uansett. Er det et alternativ å fjerne ryggskinnen i vesten og bruke egen ryggskinne under?
Vesten ligger utenpå jakken og vesten skal jo sitte litt løst slik at den får blåst seg opp. Ryggskinnen kan ikke tas ut. Det er ikke noe problem å ha en ekstra ryggskinne innerst. Jeg stoler på at dersom ulykken skjer så blåser vesten seg opp som den skal.

Dersom jeg skulle valg en vest nå så hadde jeg også vurdert vesten fra Klim. Ut fra det jeg har sette så er dette den som gir best beskyttelse av de som en har under vanlig jakke, spesielt rundt nakke og nedover ryggen (har ingen tester å vise til).
https://www.xlmoto.no/mc-utstyr/mc-klae ... PM-4917223

Her er det In&motion som leverer teknikken. Den er felles hos flere produsenter slik at man kan flytte "hjernen" mellom flere jakker/vester.
https://www.inemotion.com/en/moto/equipped-products/
BMW R1250RT 2021
(Yamaha XJ6 Diversion 2012)
(Honda CBR 600F 1987)

Kråka
Innlegg: 42
Registrert: 05 apr 2018, 22:01
Motorsykkelen din: MC løs
Sted: Oslo

Re: Helite Airbag jakke

Legg inn av Kråka »

Klim ser elektronisk ut og krever lading? Vil i så fall slippe det. Spurte importør om det var mulig å ha skinne under. Var ikke noe problem, men han så ikke poenget. En butikk mente skinnen kunne tas ut. Da tar jeg en test med skinne og jakke, med vest utenpå. Når skinnen min har sittet i 5 min merker jeg ikke at den er på uansett :-)

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Helite Airbag jakke

Legg inn av pingvin »

Fikk følgende email nettopp:

"Hei alle glade,

Helite tar nå den grå Touring jakken ut av sortimentet. Vi har noen igjen på lager som vi selger ut til sterkt redusert pris. Normal pris: 7990,- nå nedsatt 2000,- til 5990,- så lenge lageret rekker.

Jakken finnes på lager i Norge i begrenset antall i str S,M,XL,2XL og 3XL

Følg linken under for å bestille.

Vi kan dessverre ikke love at det blir mulig å bytte str på disse ettersom vi ikke vet hva som vil være igjen på lager her eller i Frankrike.

Bilde

Touring Jacket Grå - Tekstil jakker - Johansen Produkter (helite.no)

Videresend gjerne mailen om du kjenner noen som burde sikre seg en Helite jakke før neste sesong.


Med vennlig hilsen / Best Regards

Johansen Produkter
Knut U Johansen
Elise Sverdrups Vei 1
3610 Kongsberg
Norge
+47 90632191
Mail: post@helite.no
Web: www.helite.no "
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Helite Airbag jakke

Legg inn av AJ »

Anstendig tilbud.
Men ikke aktuelt for egen del. Holder meg til Heldjakkene - uten airbagfunksjon, så er det nevnt, hvorav den siste ble innkjøpt til et par tusen kr. lavere pris og litt mer avslag i forhold til oppgitt førpris enn denne Helite4 Airbagjakka.

Uansett, helt sikkert et bra produkt fra Helite, dette.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Helite Airbag jakke

Legg inn av pingvin »

Ikke aktuell for meg heller. Selvfølgelig også fordi har airbag vest allerede.

Men for meg var døsmanns-wire en show stopper så ventet til trådløs kom, men det betaler man for da (abonnement i tillegg til innkjøp). Og tar meg råd til high-end produkter, ser ut som litt lavere spec på jakken men betyr ikke at dårlig av den grunn.

Tenker litt som med ryggskinne, selv om de beste er bedre enn de billigere så er den store forskjellen om man bruker det eller ikke.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Helite Airbag jakke

Legg inn av pingvin »

Får stadig emails fra Helite Norge (borti gata her), Helite kommet med ryggsekk som dobler som airbagvest, kanskje ikke så dumt, spesielt om du uansett kjører med sekk.

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Helite Airbag jakke

Legg inn av rolf-arne »


pingvin skrev:Ikke aktuell for meg heller. Selvfølgelig også fordi har airbag vest allerede.

Men for meg var døsmanns-wire en show stopper så ventet til trådløs kom, men det betaler man for da (.
For meg er snora akkurat det som gjorde at valget var enkelt.

Jeg skjønner ikke at man i spørsmål om sikkerhet, flesker til med elektroniske duppedingser istedet for solide enkle mekaniske løsninger.

Vi fikk ifjor et eksempel i MotoGP hvor en klar førsteplass ble til en 7ende plass på grunn av en elektronisk utløst vest.

Har kjørt med Helite jakke i 2 år no, og brukt den... og den funker som bare det.

Snora må man ha i tankene, men det blir fort en vane.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Helite Airbag jakke

Legg inn av pingvin »

rolf-arne skrev: 11 feb 2023, 09:12
pingvin skrev:Ikke aktuell for meg heller. Selvfølgelig også fordi har airbag vest allerede.

Men for meg var døsmanns-wire en show stopper så ventet til trådløs kom, men det betaler man for da (.
For meg er snora akkurat det som gjorde at valget var enkelt.

Jeg skjønner ikke at man i spørsmål om sikkerhet, flesker til med elektroniske duppedingser istedet for solide enkle mekaniske løsninger.

Vi fikk ifjor et eksempel i MotoGP hvor en klar førsteplass ble til en 7ende plass på grunn av en elektronisk utløst vest.

Har kjørt med Helite jakke i 2 år no, og brukt den... og den funker som bare det.

Snora må man ha i tankene, men det blir fort en vane.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Gode argumenter for snor, billigere er det også :)

Så for alle som ikke har snorfobi, løp&kjøp :thumleft
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Svar