Helite Airbag jakke

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
koris
Innlegg: 15
Registrert: 16 sep 2020, 08:22
Motorsykkelen din: BMW R1250RT 2021

Helite Airbag jakke

Legg inn av koris »

Noen som har erfaring med Helite sin Airbag jakke?
Hvis en først skal ha en løsning med airbag så blir det ikke så mye dyrere å kjøpe en jakke med samme airbag innebygd. Er det noen ulemper med dette? Jeg regner med at en airbag også har begrenset levetid og må byttes ut slik som vanlige jakker må.
http://helite.no/nettbutikk/33-tekstil ... ket-svart/
BMW R1250RT 2021
(Yamaha XJ6 Diversion 2012)
(Honda CBR 600F 1987)

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Helite Airbag jakke

Legg inn av rolf-arne »

Ser på det samme nå - bruker høsten til å finne ut hvem og hvor man skal kjøpe og ikke minst om man skal kjøpe jakke eller vest. Falt litt for touringjakken, alt i et
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
koris
Innlegg: 15
Registrert: 16 sep 2020, 08:22
Motorsykkelen din: BMW R1250RT 2021

Re: Helite Airbag jakke

Legg inn av koris »

Jeg bestilte jakken, men jeg syntes den var litt for tung. Jeg returnerte derfor jakken og kjøpte en vest i stedet. Totalt sett blir det nok like tungt, men vesten kan tross alt tas av når man ikke kjører. Da er det mulighet for å hvile ryggen litt.
BMW R1250RT 2021
(Yamaha XJ6 Diversion 2012)
(Honda CBR 600F 1987)

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Helite Airbag jakke

Legg inn av rolf-arne »

koris skrev: 09 okt 2020, 14:26 Jeg bestilte jakken, men jeg syntes den var litt for tung. Jeg returnerte derfor jakken og kjøpte en vest i stedet. Totalt sett blir det nok like tungt, men vesten kan tross alt tas av når man ikke kjører. Da er det mulighet for å hvile ryggen litt.
Jeg har fått jakka- og måtte tenke lenge , nettopp på grunn av vekta. Men no henger den i skapet, etter å ha brukt den en dag (inn og ut av bil osv.) så har jeg funnet ut at for meg passer det best å ha alt integrert. Men blei litt overrasket av vekta..... :O
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Helite Airbag jakke

Legg inn av FredrikE24 »

Er det ikke nyrebelte i den som hjelper litt?

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Helite Airbag jakke

Legg inn av rolf-arne »

FredrikE24 skrev: 02 des 2020, 20:12 Er det ikke nyrebelte i den som hjelper litt?
Nyrebelte er vel det eneste som ikke er der
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Helite Airbag jakke

Legg inn av pingvin »

Ryan hos Fort9 har noen gode poenger her...

2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Helite Airbag jakke

Legg inn av oivindg »

pingvin skrev: 09 mar 2021, 08:18 Ryan hos Fort9 har noen gode poenger her...
Enig

Samtidig er han på vanlig måte litt unyansert og svart hvitt. Virker som han har bestemt seg for at Helite er best og ut fra det finner argumenter for at alle de andre er mer eller mindre ubrukelige. Det er vel imaget han har laget seg og skal leve opp til. Alpinestars har vel ca. 30 timer driftstid. Jeg tror det vil være veldig få som opplever at vesten er tom for batteri når de skal ut på tur. Og den dekker skuldrene bedre enn Helite, som er best på nedre del av kroppen. Det er fordeler og ulemper med begge systemene for utløsning.

Poenget burde være at nesten uansett type airbag, så gir den ekstra beskyttelse. Hva man velger blir mer et spørsmål om preferanser. Hvilket system for utløsning, hvor mye beskyttelse og om man vil ha den inni eller utapå jakka.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Helite Airbag jakke

Legg inn av pingvin »

Ja, helt enig i det du sier :)

Blir litt som med ryggskinne, de beste ryggskinnene beskytter deg bedre enn de ikke så bra men den store forskjellen er tross alt ingen ryggskinne kontra i det hele tatt å ha ryggskinne.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Helite Airbag jakke

Legg inn av rolf-arne »

oivindg skrev: 09 mar 2021, 09:21
pingvin skrev: 09 mar 2021, 08:18 Ryan hos Fort9 har noen gode poenger her...
Enig

Samtidig er han på vanlig måte litt unyansert og svart hvitt. Virker som han har bestemt seg for at Helite er best og ut fra det finner argumenter for at alle de andre er mer eller mindre ubrukelige. Det er vel imaget han har laget seg og skal leve opp til. Alpinestars har vel ca. 30 timer driftstid. Jeg tror det vil være veldig få som opplever at vesten er tom for batteri når de skal ut på tur. Og den dekker skuldrene bedre enn Helite, som er best på nedre del av kroppen. Det er fordeler og ulemper med begge systemene for utløsning.

Poenget burde være at nesten uansett type airbag, så gir den ekstra beskyttelse. Hva man velger blir mer et spørsmål om preferanser. Hvilket system for utløsning, hvor mye beskyttelse og om man vil ha den inni eller utapå jakka.
Er nok litt uenig med deg Øyvind-- hvor ofte går man tom for strøm på , telefon, kamera,intercom osv. i hovedsak på grunn av vår egne sløvhet.
Ryan har noen feil - den viktigste er prisen - den prisen som ogiees her var for en vest - men det var mer enn hva jeg betalte for jakke med integrert airbag.

For meg som bor litt utafor sentrum så er vedlikehold viktig, det å bruke et system som vi kjenner å har brukt i snart 30 år (redningsvester) gir meg trygghet. Det å kunne skifte patron sjøl er også viktig - samtidig så har jeg back-up i patronen for å fylle dekk.

Sånn som jeg ser det nå så ville jeg ikke ha kjøpt vest, nå er alt i ett.. alt er på plass
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Helite Airbag jakke

Legg inn av oivindg »

Er ikke uenig med deg, rolf-arne, men vi har forskjellige prioriteringer. Jeg ville foretrukket en oversikt over hva som er fordelene og ulempene med de forskjellige alternativene, så kunne jeg selv konkludert med hva som passer best for meg.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

ErikW
Innlegg: 684
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: Helite Airbag jakke

Legg inn av ErikW »

Jeg vurderer Helite og tar nok turen til Speed en dag for å se. Har snakket med de tidligere om denne.
Hvorfor jeg velger den er pga. jeg kan bytte patronen selv og ha full kontroll på den måten. Jeg har tlf å lade på tur + hjelm å lade på tur, så ønsker ikke flere dubbeditter å huske på rett og slett.
Så har jeg sansen for og mest tro på Helite sin pga. at den blåser seg godt opp mot hjelmen og beskytter/stabiliserer nakken bakover og sideveis meget bedre enn de andre jeg har sett tester av. For meg er det et meget viktig punkt.
En vest under jakken kan umulig klare det samme opp mot nakken!

Vestene til å ha under jakke synes jeg er en dårlig løsning og tenker på hvordan jeg i huleste skulle hatt plass til den på langturen i 2020 med ullgenser, ull undertøy osv. Måtte kjøpt 4 x XL jakke da :lol :lol

Kommer også til å ta en titt på Helite sin jakke, men siden jeg har ny Goretex jakke, så heller det mot vesten :-k

Brukeravatar
koris
Innlegg: 15
Registrert: 16 sep 2020, 08:22
Motorsykkelen din: BMW R1250RT 2021

Re: Helite Airbag jakke

Legg inn av koris »

En må velge utstyr etter egne behov og prioriteringer. Jeg vurderte flere merker, både vest og jakker, men endte opp med Helite med snor av flere årsaker. For det første ser den ut til å gi overlegen beskyttelse enn andre merker. Det er skikkelig støtte av hode. Når vesten er oppblåst så går den helt opp til underkant hjelm og støtter dermed hode og nakke skikkelig. Videre går den langt ned på korsryggen og beskytter dermed hele ryggen. Alpinestars sin vest stopper i praksis rett under den innebygde ryggskinnen i oppblåst tilstand. Det ser ut til at den trekker seg oppover når den blåses opp. Da er nedre del av ryggen ubeskyttet. Det samme ser man på fremsiden. Der ser det ut til at vesten stopper rett under ribbeinene. Her dekker Helite sin mer og er også oppgitt til å fungere som et nyrebelte. Jeg er litt usikker på hvordan Alpinestars og andre dekker det.
Helite trenger heller ikke sendes inn etter at den er løst ut. Alpinestars oppgir at det koster 300 dollar. Selv om de normalt ikke skal løse ut ved feil så kan det skje. Det kan også skje at den løser ut ved et lett fall. Da blir det fort dyrt.
Jeg valgte selv bort den elektroniske utgaven fordi jeg regner med at den med snor har en lenger levetid. Hva skjer f.eks med batteriene etter noen år. Kan de byttes?
Jeg ser lett at vester som Alpinestars sine merkes mindre ved bruk, men selv har jeg prioritert dette bort til fordel for en antatt bedre sikkerhet.
Legger ved et bilde for å vise forskjellene mellom Alpinestars og Helite:
Alpinestars vs Helite.PNG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW R1250RT 2021
(Yamaha XJ6 Diversion 2012)
(Honda CBR 600F 1987)

ErikW
Innlegg: 684
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: Helite Airbag jakke

Legg inn av ErikW »

koris skrev: 10 mar 2021, 20:32 En må velge utstyr etter egne behov og prioriteringer. Jeg vurderte flere merker, både vest og jakker, men endte opp med Helite med snor av flere årsaker. For det første ser den ut til å gi overlegen beskyttelse enn andre merker. Det er skikkelig støtte av hode. Når vesten er oppblåst så går den helt opp til underkant hjelm og støtter dermed hode og nakke skikkelig. Videre går den langt ned på korsryggen og beskytter dermed hele ryggen. Alpinestars sin vest stopper i praksis rett under den innebygde ryggskinnen i oppblåst tilstand. Det ser ut til at den trekker seg oppover når den blåses opp. Da er nedre del av ryggen ubeskyttet. Det samme ser man på fremsiden. Der ser det ut til at vesten stopper rett under ribbeinene. Her dekker Helite sin mer og er også oppgitt til å fungere som et nyrebelte. Jeg er litt usikker på hvordan Alpinestars og andre dekker det.
Helite trenger heller ikke sendes inn etter at den er løst ut. Alpinestars oppgir at det koster 300 dollar. Selv om de normalt ikke skal løse ut ved feil så kan det skje. Det kan også skje at den løser ut ved et lett fall. Da blir det fort dyrt.
Jeg valgte selv bort den elektroniske utgaven fordi jeg regner med at den med snor har en lenger levetid. Hva skjer f.eks med batteriene etter noen år. Kan de byttes?
Jeg ser lett at vester som Alpinestars sine merkes mindre ved bruk, men selv har jeg prioritert dette bort til fordel for en antatt bedre sikkerhet.


Legger ved et bilde for å vise forskjellene mellom Alpinestars og Helite: Alpinestars vs Helite.PNG

Veldig enig i det du skriver her :thumleft :D

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Helite Airbag jakke

Legg inn av JK95 »

Interessant diskusjon dette, har selv planer om airbag, men da Alpinestars sin vest som passer i kjöredressen jeg har. Da kan jeg programmere inn om jeg kjörer på bane eller vei, for de forskjellige algorytmer som måtte väre gjeldende i forskjellige ulykker. Ikke er jeg avhengig av GPS som Dainese, men jeg får en antatt raskere reaksjon enn Helite sin trådmekanisme. OG, etter en utlösning kan jeg sende bare vesten inn til Alpinestars, og fortsette å kjöre med dressen om den ikke er for skadet :twothumbs: 25 timers batteri holder enkelt to lange dager i salen for min del, den fullades på en kort natt(6timer) og henter 4 timers brukstid på en times lading, så om jeg blir for nervös for å ikke väre beskyttet så kan jeg lade mye på en lunsjpause :thumleft Nå er jeg uansett vant med å kjöre uten airbag, men full dress og ryggskinne, så om de siste tre milene av en langtur er batterilöse så blir det neppe et problem :mk

Svar