Litiumbatteri istedet for VRLA
Litiumbatteri istedet for VRLA
Heisann godtfolk.
Kjøpte meg på impuls en pendlesykkel som både tilfredsstiller mitt krav til moro på smale asfalterte skogsveier på vei til jobb; og husfred fra min bedre halvdel som aldri har sett meg kjøre 2hjuling i sitt liv - 2020modell Honda CB125R.
Kjørte lettmc fra slutten av 90 tallet til jeg solgte sykkelen i 2003. Ikke kjørt siden, og har ikke tatt tunglappen heller for den saks skyld (ennå).
Det var litt om meg, over til spørsmålet mitt.
Kan jeg bytte det lille batteriet som er montert, til et litiumbatteri uten å gjøre noe med ladingen?
Årsak til at jeg tenker det kan være lurt er følgende.
Har lyst til å montere ekstra fjernlys på den, da jeg føler den originalmonterte hovedlykta har litt for "pinsett" lysbilde, vil ha lys i bredden også.
- og er derfor redd OEM batteriet blir for puslete.
Kjøpte meg på impuls en pendlesykkel som både tilfredsstiller mitt krav til moro på smale asfalterte skogsveier på vei til jobb; og husfred fra min bedre halvdel som aldri har sett meg kjøre 2hjuling i sitt liv - 2020modell Honda CB125R.
Kjørte lettmc fra slutten av 90 tallet til jeg solgte sykkelen i 2003. Ikke kjørt siden, og har ikke tatt tunglappen heller for den saks skyld (ennå).
Det var litt om meg, over til spørsmålet mitt.
Kan jeg bytte det lille batteriet som er montert, til et litiumbatteri uten å gjøre noe med ladingen?
Årsak til at jeg tenker det kan være lurt er følgende.
Har lyst til å montere ekstra fjernlys på den, da jeg føler den originalmonterte hovedlykta har litt for "pinsett" lysbilde, vil ha lys i bredden også.
- og er derfor redd OEM batteriet blir for puslete.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39827
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Litiumbatteri istedet for VRLA
Heisan Methano
!
Kan dessverre ikike gi deg noe godt svar på det du spør om, men vil gjerne ønske deg velkommen med første innlegg her på MCsiden.no forumet nesten 12 år (!) etter at du registrerte deg som medlem her inne.
Fantastisk flott
!
Samtidig, gratulerer med ny MC
!
Så satser jeg på at du får gode svar fra andre kunnskapsrike brukere her inne på det du spør om
.

Kan dessverre ikike gi deg noe godt svar på det du spør om, men vil gjerne ønske deg velkommen med første innlegg her på MCsiden.no forumet nesten 12 år (!) etter at du registrerte deg som medlem her inne.
Fantastisk flott

Samtidig, gratulerer med ny MC

Så satser jeg på at du får gode svar fra andre kunnskapsrike brukere her inne på det du spør om

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Litiumbatteri istedet for VRLA
Takk for det AJ.
Interessen for mc har vært til stede hele tiden, men muligheten til å kjøpe har ikke vært her før nå.
Har ofte lest og lest her i dette forumet - en ufattelig flott måte å holde drømmene vedlike :)
Marius
Interessen for mc har vært til stede hele tiden, men muligheten til å kjøpe har ikke vært her før nå.
Har ofte lest og lest her i dette forumet - en ufattelig flott måte å holde drømmene vedlike :)
Marius
Re: Litiumbatteri istedet for VRLA
Har litium batteri på alle 3 syklene mine, på 450 sto det på originalt, 690en og 990en så var det blybatterier men bare å bytte uten å gjøre noe, i hvert fall har ikke jeg gjort det og null problem. De på Biltema er faktisk bra, er strengt tatt ikke Biltema men rebrand av batteri mange andre (deriblant Ducati) bruker.
Ikke hatt problemer, de oppfører seg litt pussig i kulde da først virker som ikke så mye liv når trykker på startknappen men de må "vekkes" til live så plutselig kommer de som ei kule. Har lader som er beregnet også for litium men funnet ut at best bare å la de være, litium batterier lader ut sent, tror 5% pr. år? Men koble gjerne fra for vinteren og sett et sted hvor ikke gjør skade om mot formodning skulle ta fyr.
Ifht ekstralys spørs vel hvor stort batteri du har men mener bestemt mye mer Ah enn oem batterier med samme fysiske størrelse. Og om du har led-lys som ekstralys så drar de uansett lite strøm og er vel ingen grunn til å ha annet enn led-lys i 2020.
Personlig har jeg gått for litium aller mest fordi veier noen kg mindre, billigste og enkleste måten å spare vekt på. Har bare byttet til litium når batteriet som sto i har tatt kvelden.
Ikke hatt problemer, de oppfører seg litt pussig i kulde da først virker som ikke så mye liv når trykker på startknappen men de må "vekkes" til live så plutselig kommer de som ei kule. Har lader som er beregnet også for litium men funnet ut at best bare å la de være, litium batterier lader ut sent, tror 5% pr. år? Men koble gjerne fra for vinteren og sett et sted hvor ikke gjør skade om mot formodning skulle ta fyr.
Ifht ekstralys spørs vel hvor stort batteri du har men mener bestemt mye mer Ah enn oem batterier med samme fysiske størrelse. Og om du har led-lys som ekstralys så drar de uansett lite strøm og er vel ingen grunn til å ha annet enn led-lys i 2020.
Personlig har jeg gått for litium aller mest fordi veier noen kg mindre, billigste og enkleste måten å spare vekt på. Har bare byttet til litium når batteriet som sto i har tatt kvelden.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
Re: Litiumbatteri istedet for VRLA
Takk for svar @pingvin.
Ene leverandøren vi har på jobb har også mc batterier, kan sjekke med dem om de har noe som passer. (Kan jo forsåvidt bare kjøpe et og se om det funker i denne hondaen.)
Jeg jobber i caravanbransjen, og enkelte av bobilene og campingvognene misliker sterkt å bare bare ut bodelsbatteriet sånn helt uten videre til litium- derfor er jeg litt bekymret. :)
Er LED i alle lys på sykkelen min, og jeg tenkte noen ledlys med så diffust lys som overhode mulig for å se alle dyrene i veikanten.
Har drømmevei til jobb med sykkel, smale flotte asfalterte skogsveier med masse svinger og opp og ned. Ca 1,5mil hvor du sjelden kommer opp i hastighet før neste sving uansett. :)
(Meget yndet vei for mange motorsyklister iløpet av sesongen)
Ene leverandøren vi har på jobb har også mc batterier, kan sjekke med dem om de har noe som passer. (Kan jo forsåvidt bare kjøpe et og se om det funker i denne hondaen.)
Jeg jobber i caravanbransjen, og enkelte av bobilene og campingvognene misliker sterkt å bare bare ut bodelsbatteriet sånn helt uten videre til litium- derfor er jeg litt bekymret. :)
Er LED i alle lys på sykkelen min, og jeg tenkte noen ledlys med så diffust lys som overhode mulig for å se alle dyrene i veikanten.
Har drømmevei til jobb med sykkel, smale flotte asfalterte skogsveier med masse svinger og opp og ned. Ca 1,5mil hvor du sjelden kommer opp i hastighet før neste sving uansett. :)
(Meget yndet vei for mange motorsyklister iløpet av sesongen)
Re: Litiumbatteri istedet for VRLA
Risikoen er nok større med litium enn bly/gel, ja, men likevel veldig liten om behandles som forutsatt. Leser om de tilfellene hvor litium batteri tatt fyr men ikke de millionen som ikke tatt fyr. Tar likevel batteriet ut og setter sikkert sted for vinteren, koster så lite og forhindrer at noe utilsiktet drar strøm. Men dette kan helt sikkert andre mer om enn meg.
Batterier kommer i standard størrelser så bare å måle bredde og lengde så tipper jeg lett å få litium som passer rett inn. Tror Biltema kommer i flere høyder (og økende Ah med høyden naturlig nok) med samme bredd x lengde, om du trenger lite strøm kan du spare noen kroner og gram og gå for en lavere, følger med spacere så bygger opp. Men har bare kjøpt samme høyde som oem, skader ikke med litt ekstra Ah og liten forskjell i pris og vekt.
Ifht lysstyrke, hatt led med dimmer så kan stille trinnløst.
Batterier kommer i standard størrelser så bare å måle bredde og lengde så tipper jeg lett å få litium som passer rett inn. Tror Biltema kommer i flere høyder (og økende Ah med høyden naturlig nok) med samme bredd x lengde, om du trenger lite strøm kan du spare noen kroner og gram og gå for en lavere, følger med spacere så bygger opp. Men har bare kjøpt samme høyde som oem, skader ikke med litt ekstra Ah og liten forskjell i pris og vekt.
Ifht lysstyrke, hatt led med dimmer så kan stille trinnløst.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
Re: Litiumbatteri istedet for VRLA
Tenkte selvfølgelig å ta ut batteriet utenfor sesong. :)
Må ta fram målebåndet, og se om jeg finner noe som passer.
Kikket på ekstralyssett fra rigid som de selger på ekstralys.no (nei, har ikke noe samarbeid med dem), det har dimming, noen tusen lumen og det er på hele 12w :)
Må ta fram målebåndet, og se om jeg finner noe som passer.
Kikket på ekstralyssett fra rigid som de selger på ekstralys.no (nei, har ikke noe samarbeid med dem), det har dimming, noen tusen lumen og det er på hele 12w :)
Re: Litiumbatteri istedet for VRLA
Rigid skal være bra så det funker sikkertMethano skrev: 28 nov 2020, 22:51 Kikket på ekstralyssett fra rigid som de selger på ekstralys.no (nei, har ikke noe samarbeid med dem), det har dimming, noen tusen lumen og det er på hele 12w :)

2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
Re: Litiumbatteri istedet for VRLA
Er ladingen tilstrekkelig, trenger man jo ikke batteri med mer Ah..er den utilstrekkelig er det et spm om tid før det er tomt, og hvor ofte det høyeste strømtrekket er aktivert.
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Litiumbatteri istedet for VRLA
Hiv på lys først. Dropp lithium i første omgang
Re: Litiumbatteri istedet for VRLA
På vei til jobb kjører jeg med fjernlys på de første 20 minuttene før jeg kommer til trafikkert og belyst vei, selvfølgelig dimmet ned ved møtende trafikk. Og på returen likedan hvis jeg jobber sent.
Aner ikke hvor mye den lille 125en lader, og eventuell konsekvens av at den "går tom" for strøm underveis(?).
Kjenner til prinsippet av lading og forbruk, og forstår at dersom jeg monterer et større batteri - også trenger lengre tid for å lade dette helt opp.
Snur vi litt på flisa så vil jo aldri et fulladet batteri ta til seg mer strøm så lenge det er fulladet, derfor tanken på et litt mer romslig litium :)
Bør vel ikke snakke om den firhjulte pendlesaken min i samme tråd; men den har jeg montert ekstralys på - har ikke angret et sekund. Når denne parkeres kopler jeg på vedlikeholdslader i gjennom DEFA kontakten for å ikke gå tom for strøm, og for å ha motoren varm på vinteren før start.
Kan vel gjøre noe tilsvarende, altså montere en utvendig kontakt for tilkopling av ekstern lader for vedlikeholdslading?
Aner ikke hvor mye den lille 125en lader, og eventuell konsekvens av at den "går tom" for strøm underveis(?).
Kjenner til prinsippet av lading og forbruk, og forstår at dersom jeg monterer et større batteri - også trenger lengre tid for å lade dette helt opp.
Snur vi litt på flisa så vil jo aldri et fulladet batteri ta til seg mer strøm så lenge det er fulladet, derfor tanken på et litt mer romslig litium :)
Bør vel ikke snakke om den firhjulte pendlesaken min i samme tråd; men den har jeg montert ekstralys på - har ikke angret et sekund. Når denne parkeres kopler jeg på vedlikeholdslader i gjennom DEFA kontakten for å ikke gå tom for strøm, og for å ha motoren varm på vinteren før start.
Kan vel gjøre noe tilsvarende, altså montere en utvendig kontakt for tilkopling av ekstern lader for vedlikeholdslading?
Re: Litiumbatteri istedet for VRLA
12W er neppe "nok" til å true ladingen. Monter og kjør i vei tenker jeg. Du kan jo sjekke speningen på batteriet når den har stått over natta. Er det mer enn 12.8V er alt vel.
-
- Innlegg: 868
- Registrert: 11 apr 2010, 19:42
- Motorsykkelen din: Ducati V4 S 2025
- Bosted: Vestfold
Re: Litiumbatteri istedet for VRLA
Fant litt om lading i manualen til en Honda CB 125 r
BATTERY/CHARGING SYSTEM SPECIFICATIONS
IGNITION SYSTEM SPECIFICATIONS
ITEM SPECIFICATIONS
Battery Capacity 12 V - 6 Ah
Current leakage 0.1 mA max.
Voltage
(20°C/68°F)
Fully charged 13.0 – 13.2 V
Needs charging Below 12.4 V
Charging current Normal 0.6 A/5 – 10 h
Quick 3 A/1 h
Alternator Capacity 0.290 kW/5,000 min-1 (rpm)
Charging coil resistance (20°C/68°F) 0.2 – 0.6 Ω
Kilde:
https://data2.manualslib.com/pdf6/125/1 ... cb57c13d0b

BATTERY/CHARGING SYSTEM SPECIFICATIONS
IGNITION SYSTEM SPECIFICATIONS
ITEM SPECIFICATIONS
Battery Capacity 12 V - 6 Ah
Current leakage 0.1 mA max.
Voltage
(20°C/68°F)
Fully charged 13.0 – 13.2 V
Needs charging Below 12.4 V
Charging current Normal 0.6 A/5 – 10 h
Quick 3 A/1 h
Alternator Capacity 0.290 kW/5,000 min-1 (rpm)
Charging coil resistance (20°C/68°F) 0.2 – 0.6 Ω
Kilde:
https://data2.manualslib.com/pdf6/125/1 ... cb57c13d0b
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S
Re: Litiumbatteri istedet for VRLA
Tusen takk for alle svar og meninger.
Det er Dere som har erfaringen med 2 hjul på veien, og hvordan dere finner ut av ting.
Spesielt fint engasjement med tanke på at jeg bare har en lettmorosykkel.
Jeg kommer nok ikke til å oppgradere til større før behovet mitt øker, og fart er heller ikke en av behovene mine lengre. :)
Da blir det lys i første omgang, og om strømkravet skulle bli for stort, monterer jeg litium :)
Marius
Det er Dere som har erfaringen med 2 hjul på veien, og hvordan dere finner ut av ting.
Spesielt fint engasjement med tanke på at jeg bare har en lettmorosykkel.
Jeg kommer nok ikke til å oppgradere til større før behovet mitt øker, og fart er heller ikke en av behovene mine lengre. :)
Da blir det lys i første omgang, og om strømkravet skulle bli for stort, monterer jeg litium :)
Marius
Re: Litiumbatteri istedet for VRLA
...det som er viktig å forstå er at det hjelper ikke med større batteri om ladingen ikke er tilstrekkelig....det vil før eller senere gå tomt om ikke ladingen er tilstrekkelig...selv om du har 50000Ah..
Du må finne ut hva generatoren gir ut og hva du som maks lan ha i ekstra strømtrekk, men du navnte vel 12W på disse ekstralysene, og det kan da ikke bli et problem tenker jeg.
Du må finne ut hva generatoren gir ut og hva du som maks lan ha i ekstra strømtrekk, men du navnte vel 12W på disse ekstralysene, og det kan da ikke bli et problem tenker jeg.
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: Litiumbatteri istedet for VRLA
Han sier vel at han kan lade batteriet hjemme? I så fall er det ikke bare lading fra dynamoen som bestemmer, men også hvor lenge han skal kunne kjøre med lysene på mellom hver gang han lader hjemme.ZZR-Erling skrev: 29 nov 2020, 13:38 ...det som er viktig å forstå er at det hjelper ikke med større batteri om ladingen ikke er tilstrekkelig....det vil før eller senere gå tomt om ikke ladingen er tilstrekkelig...selv om du har 50000Ah..
Du må finne ut hva generatoren gir ut og hva du som maks lan ha i ekstra strømtrekk, men du navnte vel 12W på disse ekstralysene, og det kan da ikke bli et problem tenker jeg.
Re: Litiumbatteri istedet for VRLA
Ja, det stemmer. Lademulighetene hjemme er ikke noe problem. Har stort verksted hjemme hvor jeg kan parkere innendørs og lade så lenge jeg vil, pluss dobbelt garasje om verkstedet skulle vært fullt av andre kjøretøy :)oivindg skrev: 29 nov 2020, 13:50Han sier vel at han kan lade batteriet hjemme? I så fall er det ikke bare lading fra dynamoen som bestemmer, men også hvor lenge han skal kunne kjøre med lysene på mellom hver gang han lader hjemme.ZZR-Erling skrev: 29 nov 2020, 13:38 ...det som er viktig å forstå er at det hjelper ikke med større batteri om ladingen ikke er tilstrekkelig....det vil før eller senere gå tomt om ikke ladingen er tilstrekkelig...selv om du har 50000Ah..
Du må finne ut hva generatoren gir ut og hva du som maks lan ha i ekstra strømtrekk, men du navnte vel 12W på disse ekstralysene, og det kan da ikke bli et problem tenker jeg.
(Det er noen fordeler med å bo på gård.) :)
Har montert utvendig stikk til lading på alle mine andre kjøretøy, dog dette er første av mine kjøretøy jeg vurderer litium- derfor jeg har lurt på om det er mulig. :)
Har kikket på andre lystyper også, men det kan man forsåvidt ta en annen tråd på, da de er kategorisert som tåkelys (for å få bredden på lysbildet). :)
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Litiumbatteri istedet for VRLA
Jeg undrer meg om hvorfor du vil bytte til lithium egentlig. Vekt er vel eneste positive fordelen slik jeg ser det. Ellers vil det funke selvom du setter på et par lys ekstra.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Litiumbatteri istedet for VRLA
Jeg tror energitettheten er større i Lithium enn i konvensjonelle batterier. Han får altså plass til flere Ah innenfor samme fyiske mål på batteriet. Men et par LED ekstralys kan sikkert drives av sykkelens egen generator, og større batteri er trolig ikke nødvendig.FredrikE24 skrev: 29 nov 2020, 23:16 Jeg undrer meg om hvorfor du vil bytte til lithium egentlig. Vekt er vel eneste positive fordelen slik jeg ser det. Ellers vil det funke selvom du setter på et par lys ekstra.
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Litiumbatteri istedet for VRLA
Eksempel
Hentet fra batterionline.no..
Koster 949.-
Er bare på 2,4 Ah
Hentet fra batterionline.no..
Koster 949.-
Er bare på 2,4 Ah
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
If it ain't broke, I'll break it.
Re: Litiumbatteri istedet for VRLA
Ja, det var jo ikke så gal pris. :)
Dersom det stemmer, så er det jo ikke akkurat helt spekket med amperetimer.
Får vel da heller fokusere på de 400gram som batteriet veier.
Er jo flere som har nevnt vekt som en positiv ting med litium.
Med 13 elleville hestekrefter, og en sjåfør som på papiret veier 75kg (kremt), så er den jo ikke akkurat klar for å kjøre på isle of man
Power to weight ratio er rimelig f#cked uansett. :)
Legger tråden død til jeg har fått montert lysene, så ser jeg om det fungerer helt topp. :)
Takk atter engang for all engasjement
Marius
Re: Litiumbatteri istedet for VRLA
Gikk på en smell.
Ble et litium på meg idag
Var omtrent 2kg forskjell på nye og gamle, helt villt. Føltes som om det ikke var noenting inni, bare plastskall
Sånn kronemessig, ikke så galt. Definitivt høyere kilopris enn det originale, men det er greit å ha et ekstra batteri. :)
Har fått byttet til meg noen ekstralykter som blir montert ved anledning, er tross alt noen mnd til jeg planlegger å hive meg i salen :)
Ble et litium på meg idag

Var omtrent 2kg forskjell på nye og gamle, helt villt. Føltes som om det ikke var noenting inni, bare plastskall

Sånn kronemessig, ikke så galt. Definitivt høyere kilopris enn det originale, men det er greit å ha et ekstra batteri. :)
Har fått byttet til meg noen ekstralykter som blir montert ved anledning, er tross alt noen mnd til jeg planlegger å hive meg i salen :)
Re: Litiumbatteri istedet for VRLA
Er ladingen tilstrekkelig er alt ok..men nu har du jo kjøpt batteri..lykke til
- Kjellrf
- Innlegg: 1622
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Litiumbatteri istedet for VRLA
Bare husk at hvis sykkelen lader med for mye volt, kan LiIon-batteriet ta fyr. Du skal ha matchende (MOSFET) regulator. Det skjedde en gammel nabo av meg.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Litiumbatteri istedet for VRLA
Lettvektsbatterier til MC (diverse Lithium-x) er bygget opp med battericeller og beskyttelseselektronikk som gjør at de tåler lading med vanlige ladere og vanlig MC-regulator/likeretter. De som bygger sine egne batteripakker har erfart brann og mye rart, både til MC, modellhobby osv, men de bygger da gjerne uten beskyttelse, og uten nødvendig kunnskap.Kjellrf skrev: 11 jan 2021, 17:38 Bare husk at hvis sykkelen lader med for mye volt, kan LiIon-batteriet ta fyr. Du skal ha matchende (MOSFET) regulator. Det skjedde en gammel nabo av meg.
Jeg har rundt 150 FB-venner i racingmiljøet som har kjørt med lettvektsbatterier i årevis. Har aldri hørt om brann-problemer, og ingen har byttet rgaulator, som jeg kjenner til. Jeg har skrudd og kjørt i dette miljøet i mer enn 10 år. Ærlig talt, jeg tror det er et dårlig råd å bytte regulator når man kjøper et Li-x-batteri som er bygget for MC.
Jeg har slike batterier i 3 av mine sykler, og det er ingen probelmer, etter mange år.
Noen erfaringer: disse batteriene leverer stor kapasietet i mindre innpakning, de er lette, og de beholder spenningen gjennom vinteren uten ekstra lading. De tåler også godt full utladning, og de lades fort opp igjen. Ulempen er at de koster litt mer.
Jeg har brukt Shorai, ZeroGravity og BT lettveksbatterier.