Side 1 av 1

La nytt, umontert batteri stå ute?

Lagt inn: 30 nov 2020, 08:40
av PWL
Relativt kort spørsmål idag. Jeg kjøpte for en stund tilbake et nytt batteri, men har ikke montert det i sykkelen eller fylt på/satt inn syren enda. Har aldri gjort det før, så bear with me på begrepene her. Det var tydeligvis en beholder syra var i som skal settes inn i batteriet :P

Er det ok å la stå ute i vinter, eller bør det lagres inne selv om syra ikke er satt inn enda?

Re: La nytt, umontert batteri stå ute?

Lagt inn: 30 nov 2020, 10:02
av cannon
Jeg ville ha tilsatt syre, og ladet opp, ihht leverandørens ansvisninger. Deretter lagres kjølig gjennom vinteren, men ikke nødvendigvis ute hvis det er beinkaldt der du bor. Batteriet tåler fint noen kuldegrader, og et oppladet batteri har det best med kald lagring.

Re: La nytt, umontert batteri stå ute?

Lagt inn: 30 nov 2020, 10:36
av oivindg
cannon skrev: 30 nov 2020, 10:02 Jeg ville ha tilsatt syre, og ladet opp, ihht leverandørens ansvisninger. Deretter lagres kjølig gjennom vinteren, men ikke nødvendigvis ute hvis det er beinkaldt der du bor. Batteriet tåler fint noen kuldegrader, og et oppladet batteri har det best med kald lagring.
Hvorfor ikke vente til etter vinteren med å fylle på syre? Trodde batteriet kunne stå "uendelig lenge" før syrepåfylling.

Re: La nytt, umontert batteri stå ute?

Lagt inn: 30 nov 2020, 12:19
av kjellv
oivindg skrev:
cannon skrev: 30 nov 2020, 10:02 Jeg ville ha tilsatt syre, og ladet opp, ihht leverandørens ansvisninger. Deretter lagres kjølig gjennom vinteren, men ikke nødvendigvis ute hvis det er beinkaldt der du bor. Batteriet tåler fint noen kuldegrader, og et oppladet batteri har det best med kald lagring.
Hvorfor ikke vente til etter vinteren med å fylle på syre? Trodde batteriet kunne stå "uendelig lenge" før syrepåfylling.
Korrekt. Det er derfor mange syrebatteri leveres slik, skal klargjøres før det tas i bruk. Da kan det stå lenge på lager hos distributør eller forhandler uten å forringes. Straks det er syrefylt og klargjort starter holdbarhetsklokka å tikke.
Vent til våren med klargjøring.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Re: La nytt, umontert batteri stå ute?

Lagt inn: 01 des 2020, 09:36
av PWL
kjellv skrev: 30 nov 2020, 12:19 Korrekt. Det er derfor mange syrebatteri leveres slik, skal klargjøres før det tas i bruk. Da kan det stå lenge på lager hos distributør eller forhandler uten å forringes. Straks det er syrefylt og klargjort starter holdbarhetsklokka å tikke.
Vent til våren med klargjøring.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Takk! Det var det jeg så for meg :D

Re: La nytt, umontert batteri stå ute?

Lagt inn: 01 des 2020, 11:08
av cannon
kjellv skrev: 30 nov 2020, 12:19
oivindg skrev:
cannon skrev: 30 nov 2020, 10:02 Jeg ville ha tilsatt syre, og ladet opp, ihht leverandørens ansvisninger. Deretter lagres kjølig gjennom vinteren, men ikke nødvendigvis ute hvis det er beinkaldt der du bor. Batteriet tåler fint noen kuldegrader, og et oppladet batteri har det best med kald lagring.
Hvorfor ikke vente til etter vinteren med å fylle på syre? Trodde batteriet kunne stå "uendelig lenge" før syrepåfylling.
Korrekt. Det er derfor mange syrebatteri leveres slik, skal klargjøres før det tas i bruk. Da kan det stå lenge på lager hos distributør eller forhandler uten å forringes. Straks det er syrefylt og klargjort starter holdbarhetsklokka å tikke.
Vent til våren med klargjøring.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Ok, det stemmer sikkert.
Er disse batteriene "tørr-ladet", slik det ble praktisert tidligere? Jeg har levert mange tørrladede batterier i biler. Bare å fylle de opp og miontere, uten lading. Tørrlading ble ganske fort svekket ved lagring.

Re: La nytt, umontert batteri stå ute?

Lagt inn: 01 des 2020, 12:31
av kjellv
cannon skrev:
kjellv skrev: 30 nov 2020, 12:19
oivindg skrev:
cannon skrev: 30 nov 2020, 10:02 Jeg ville ha tilsatt syre, og ladet opp, ihht leverandørens ansvisninger. Deretter lagres kjølig gjennom vinteren, men ikke nødvendigvis ute hvis det er beinkaldt der du bor. Batteriet tåler fint noen kuldegrader, og et oppladet batteri har det best med kald lagring.
Hvorfor ikke vente til etter vinteren med å fylle på syre? Trodde batteriet kunne stå "uendelig lenge" før syrepåfylling.
Korrekt. Det er derfor mange syrebatteri leveres slik, skal klargjøres før det tas i bruk. Da kan det stå lenge på lager hos distributør eller forhandler uten å forringes. Straks det er syrefylt og klargjort starter holdbarhetsklokka å tikke.
Vent til våren med klargjøring.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Ok, det stemmer sikkert.
Er disse batteriene "tørr-ladet", slik det ble praktisert tidligere? Jeg har levert mange tørrladede batterier i biler. Bare å fylle de opp og miontere, uten lading. Tørrlading ble ganske fort svekket ved lagring.
De fleste er tørrladet. Fyller med syre fra ampuller eller fra dunk, så aktiveres batteriet i løpet av en halvtime. Som nevnt før, YTX batteriene krever spesiell lader og ladeprogram for aktivering.
Når batteriene settes på lading varierer det litt. Noen lyser grønt etter noen minutter, andre etter noen timer. Men alle bør lades helt opp med elektronisk lader før montering for å ha beste utgangspunkt.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk