Z1 900 og KZ900 logg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5270
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Har ladet batteriene på begge veteranene så får vi se hva slags måling jeg får i morgen.

Sopt og brukt støvsugern på gulvet, ryddet, mont fire fester for små vinkelslipere / slipere på sveisevogna +++ i garasjen.

Lang lunsj ute på terassen med kaffe i strålende sol :)
3DE47A00-D3CD-4FCC-B2C3-B996FC96A645.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37871
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 01 apr 2023, 17:41 Har ladet batteriene på begge veteranene så får vi se hva slags måling jeg får i morgen.

Sopt og brukt støvsugern på gulvet, ryddet, mont fire fester for små vinkelslipere / slipere på sveisevogna +++ i garasjen.

Lang lunsj ute på terassen med kaffe i strålende sol :)
Nyter det gode livet i dype velbehagelige åndedrag der altså :crazy: !
Veldig bra :D !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5270
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Har målt batteriet til Z1A’n som er fra 2017 til 12,60V og batteriet til KZ’n som var væskefylt og nytt sommer 2022 til 12,69V …

Shinet en gammel (sliter) vinkelsliper fra -80 tallet idag Metabo EW 7 125S, det som overasker mest er at ledningen er 5 meter lang … ellers funker den fortsatt fint :) Må se om jeg får kjøpt «håntak» til den som er veldig lenge siden den har vært utstyrt med :)

Apropos vinkelslipere og tilbehør så dukket det opp en god artikkel om hvilke slipeskiver, skjæreskiver, pusseskiver og stålbørste etc du bør velge til motorsykkel arbeider :thumleft
https://www.bikeexif.com/how-to-choose-an-angle-grinder

Mest tid på verandaen i dag :)
6BE1A7DA-A3C2-4027-8EE6-D85BE3BC69EC.jpeg

AEC37E77-51DB-40F4-B999-92973770DC2E.jpeg

DC2FE07C-2381-4F35-89A5-8D55C1CC030D.jpeg
42428266-2769-41C0-AE85-B30E6A67C451.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22908
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av Bjerknez »

12.7V er vel helt innafor det vil jeg tro. Det sier selvsagt ikke noe om tilstanden til batteriet, men hvilespenningen isolert sett ser bra ut.

Prøv og starte sykkelen med multimeter tilkoblet. Er multimeteret raskt nok klarer det å vise hvor mye spenningen synker når batteriet lastes. Jeg er usikker på hva grenseverdien er med tanke på hvor lav spenningen bør gå under last vedrørende start, men det vet helt sikkert andre her inne :)

I slike tillfeller er faktisk et analogt multimeter og foretrekke. Eller evt. et oscilloscop. :)

Online
Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1596
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av Kjellrf »

dypen skrev: 02 apr 2023, 18:34 Har målt batteriet til Z1A’n som er fra 2017 til 12,60V og batteriet til KZ’n som var væskefylt og nytt sommer 2022 til 12,69V …

Shinet en gammel (sliter) vinkelsliper fra -80 tallet idag Metabo EW 7 125S, det som overasker mest er at ledningen er 5 meter lang … ellers funker den fortsatt fint :) Må se om jeg får kjøpt «håntak» til den som er veldig lenge siden den har vært utstyrt med :)

Apropos vinkelslipere og tilbehør så dukket det opp en god artikkel om hvilke slipeskiver, skjæreskiver, pusseskiver og stålbørste etc du bør velge til motorsykkel arbeider :thumleft
https://www.bikeexif.com/how-to-choose-an-angle-grinder

Mest tid på verandaen i dag :)

6BE1A7DA-A3C2-4027-8EE6-D85BE3BC69EC.jpeg



AEC37E77-51DB-40F4-B999-92973770DC2E.jpeg

DC2FE07C-2381-4F35-89A5-8D55C1CC030D.jpeg


42428266-2769-41C0-AE85-B30E6A67C451.jpeg
Da jeg jobbet i Tess for 20 år siden, leverte vi flere Metabo vinkelsliper til en mekanisk bedrift.
De sa det var eneste vinkelsliperen som holdt hardkjøret med flere timers drift hver dag.
Var vanlig å bytte børster hver 3. måned.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5270
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Kjellrf skrev: 05 apr 2023, 21:23
dypen skrev: 02 apr 2023, 18:34
Shinet en gammel (sliter) vinkelsliper fra -80 tallet idag Metabo EW 7 125S, det som overasker mest er at ledningen er 5 meter lang … ellers funker den fortsatt fint :) Må se om jeg får kjøpt «håntak» til den som er veldig lenge siden den har vært utstyrt med :)

Apropos vinkelslipere og tilbehør så dukket det opp en god artikkel om hvilke slipeskiver, skjæreskiver, pusseskiver og stålbørste etc du bør velge til motorsykkel arbeider :thumleft
https://www.bikeexif.com/how-to-choose-an-angle-grinder
Da jeg jobbet i Tess for 20 år siden, leverte vi flere Metabo vinkelsliper til en mekanisk bedrift.
De sa det var eneste vinkelsliperen som holdt hardkjøret med flere timers drift hver dag.
Var vanlig å bytte børster hver 3. måned.
Det var god reklame for Metabo :thumleft Har jobbet på mekanisk verksted og kan bekrefte det ble brukt veldig mye vinkelsliper på enkelte deler i produksjon.

Kan ikke huske alder på min Metabo vinkelsliper men den har vært i bruk på verksted, har brukt den i forbindelse med oppussing av leilighet hvor jeg blant annet skjærte større døråpninger i betong og nå har den vært her i garasjen siden 2015 men like god :) Ønsker å ha en 125mm vinkelsliper til hvert verktøy, stålbørste, fiberskive, skjæreskive osv
E95A323E-DCA0-423B-9939-112D65F47DAD.jpeg
88BDE63B-3E3A-4D6B-9FA8-AEF4AC322AD7.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av HeHy »

Kan skrive under på at metabos vinkelslipere fortsatt er bra, men det er 2 forskjellige serier. Billigserien er laget i Kina og er av lav kvalitet. Dyre proffserien fra 1250W? og oppover (125mm/5") opp til 1700W er av god kvalitet.
På jobb har vi brukt Metabo i mange år i industrien og de har holdt gjennom mye misbruk. Der bruker vi mye 1700W versjonen med quickstop på under 2 sekunder pga sikkerhet. Eneste jeg sliter ut på de er mutteren som er tool less for å bytte skiver.
For sveiserne våre som bruker mye 7" så sliter de hardere på maskinene og må bytte ut litt oftere.
Har selv 3 stykker Metabo maskiner hjemme, 1 på 1500W og 2 på 1350W for å slippe å bytte skive så ofte.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5270
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Styrelås på plass da det ikke har vært der på en stund …
E06DAE9B-1443-4235-A1EA-6CDE8B53AE40.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5270
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Bytter fra lavt til høyt styre som var levert på alle Europa modeller, alt går om hverandre utenom to gassvire som er kjøpt. Mulig det har vært høyt styre på sykkel’n tidligre.

Montert dren slanger på alle fire gasserne, to nye lufteslanger på gasserne med nye slangefester og klemmer.

Demontert, renset, lakkert og overhalt brems foran som bilder viser.

Demontert eksos igjen, demontert klokker, tenningslås med brakett, hovedlykt og deler av el anlegget.

Er i ferd med å plukke ned fronten for å se over alt inklusiv gaffelbeina. Har kjøpt nye Bridgestone dekk som går på under montering.

I og med eksosen er demontert er saksejekken på plass så kan bakparten demonteres uavhengig av front for ny el kit til bakenden, nytt kjede med drev går på, må se over felgene om det er nødvendig å gjøre noe utenom polering før nye dekk blir montert.
60B005A6-F3FF-4730-B76D-7BDDE87EE3B9.jpeg
D24428BC-0C4B-440F-9203-D7BC506F8DC1.jpeg
310D76AF-8F06-4ED6-A491-B3612804890A.jpeg
95F80B36-FF62-4A22-8041-89EAFAE1E226.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Toalmar
Innlegg: 346
Registrert: 16 mar 2013, 14:18
Motorsykkelen din: Vespa 300 GTS
Sted: Gjøvik

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av Toalmar »

Svært imponerende arbeid du legger ned Dypen :)

Moro og følge tråden din :twothumbs:
Vespa 300 GTS 2011 modell

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37871
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av AJ »

Toalmar skrev: 12 apr 2023, 21:23 Svært imponerende arbeid du legger ned Dypen :)

Moro og følge tråden din :twothumbs:
Helt enig med @Toalmar :thumleft !

Også ser jeg fram til genuin- og nyretroklassiker-tur med @dypen i løpet av de hektiske MC-sesongmånedene vi har foran oss.
Vet jeg har nevnt det før, men skader neppe noen å gjenta det igjen :):

Rundkiosken på Gjøvik og en grilltur til Solbergfoss, kanskje?
Og kanskje også en onsdagstrefftur til Vormsund?
Mange muligheter.
Eller mer korrekt, bare muligheter :crazy: !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5270
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Når du skrur på gamle kjøretøy dukker det opp ting som ikke er så bra, har ikke delt mye av det hvis jeg i det hele har delt noe. Manglende vedlikehold er ting som går igjen, slitasje defekter skade på enkelte deler komponenter men også tidligre reparasjoner av tvilsom karakter hvor det ikke er montert riktig. Det mangler, skruer, skiver, klips, slangeklemmer, pakninger, for korte / lange skruer, montert med defekte deler, pakninger og foringer er feil montert. Ja lista blir lang, noen ganger føles det som hele sykkeln har vært demontert hvor alle deler og skruer legges i sandkassa også får du barnehagen til å hekte det sammen. KZ’n var det ikke mye av det siste jeg nevner, den var gammel og brukt med behov for service og bytte av slitedeler med shining. Det er Z1A’n som ble kjøpt i «god bruksstand» som av og til frustrerer men litt min skyld også når du har tillit til selger og flere sykler er blitt solgt foran nesen på deg tidligre.

Første bilde er av bremsevæska på forbrems i dag, andre bilde viser bunnpanna etter demontering og siste bilde viser oljesil på oljepumpa.
FA0D19B9-CC60-4A61-979C-F7A4BBB992DD.jpeg
47BD8D27-7B43-47F8-BDF6-81F9FFA12B50.jpeg
177CF081-1989-4E63-A7D0-E75A61F27094.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5270
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Takker og bukker @Toalmar og @AJ :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5270
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Mere kvalitetstid i garasjen :) Demontert litt samt vask av deler som tar tid og fått vrengt av bakdekket.
10C34FC6-D2D5-4D3A-887C-E69B5E2A0BD8.jpeg
Her var atter en finurlig ny vri som dukket opp ved demontering av kjede, kjedelåsen er «sikra» med sort Sikafleks og ståltråd … :O
C1C57F61-0049-4857-B6E3-B389CF2F230D.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1296
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av Gammelsmurfen »

:lol Den med kjedelåsen var ny, orginal vri kan man si :crazy:
Det anbefales vel lås med klink også på alt over 520 kjede.

Svar