Z1 900 og KZ900 logg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: 452 ft² Garasje’n Z1A og KZ900

Legg inn av Bjerknez »

Jeg ser mange av kablene er skjøtet. Jeg kan anbefale disse:
https://www.aliexpress.com/item/4001226 ... f19cfb5V42

Med krympestrømpe over ser du ikke en gang skjøten. :)

Du lodder bare ledningen fast og trer på krympestrømpe. Så kutter du bare der skjøten er.

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5294
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: 452 ft² Garasje’n Z1A og KZ900

Legg inn av dypen »

De kablene jeg har skjøtet med krympestrømpe er ut fra blinklysene, noen jordinger da disse var isolasjonen borte eller brudd. Har også brukt krympestrømpe i forbindelse med tilkobling av Dyna tenningsanlegg da det må skjøtes inn og strøm tar jeg fra strømmen som går til coilene. Ja også har jeg forlenget kablene (laget kabler) til hornet. Takker for tips @Bjerknez

Har også bytta gassvirer 2 stk og betjeninga ble noe helt annet :) Har fått på noen strips før oppstart og varmkjøring av Z1A’n er gjort og alt funka fint :twothumbs:
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: 452 ft² Garasje’n Z1A og KZ900

Legg inn av Bjerknez »

Disse "bullet" pluggene er meget nice. Man trenger kun å lodde dem. Jeg inbiller meg at kontaktflaten også er større, noe som betyr mindre motstand. Sleng en krympestrøpe over og kutt deretter der skjøten er. Da får du en helt perfekt skjøt som nesten ikke synes. Ønsker du å sikre at dem går fre hverandre, så la vær og kutte.

Jeg har disse selv, og dem sitter ganske bra sammen. :)

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5294
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Garasje’n Z1 og KZ900

Legg inn av dypen »

Det blir mindre og mindre på arbeidsbenken, kaffekoppen er ofte med i garasjen :)
IMG_5652.jpeg
Oppdaget noe jeg ikke var klar over, i holder for hovedsikringen ligger det to reserve sikringer som kommer til syne når du trekker sikringsholderen ut av feste :thumleft
IMG_5653.jpeg
Måtte bytte blinklysrele da det var litt stor forskjell på H og V blinklys frekvens, byttet sikringsholderen med litt friskere kabler, montert sete sammen med syrefylling og klargjøring av batteri. Det er alltid noe å pusle med i garasjen :)
IMG_5660.jpeg
IMG_5655.jpeg
IMG_5656.jpeg
IMG_5659.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5294
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Garasje’n Z1 og KZ900

Legg inn av dypen »

Setestropp på plass :)
IMG_5670.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5294
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Garasje’n Z1 og KZ900

Legg inn av dypen »

Som nevnt tidligere Z1A’n med gammel tenningskive (stifter og kondensatorer) er byttet ut med elektronisk tenning Dyna S tenningsanlegg for 1973 - on KAWASAKI Z1 900, link:
https://www.dynaonline.com/dyna-s-ignit ... 100-ds2-1/
IMG_0412.jpeg
Installasjons anvisning med justering av tenningstidspunkt, link:
https://www.mpsracing.com/instructions/ ... -1_2-2.pdf
IMG_0408.jpeg
IMG_0409.jpeg
IMG_0410.jpeg
IMG_0411.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5294
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Garasje’n Z1 og KZ900

Legg inn av dypen »

Er egentlig veldig fornøyd nå, klar for å fylle tanken sammen med prøvekjøring men får vente til asfalten er tørr. Har god tid til å polere lakk og chrom. Foreløpig ser det ut så her etter noen kroner men også masse kvalitetstid i bøker nettbrett og ikke minst i garasjen :twothumbs:
IMG_5698.jpeg
IMG_5700.jpeg
IMG_5701.jpeg
IMG_5702.jpeg
IMG_5703.jpeg



IMG_5699.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av dypen den 20 feb 2024, 12:38, redigert 1 gang totalt.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Garasje’n Z1 og KZ900

Legg inn av Bjerknez »

Meget bra jobba! Jeg synes dette er en utrolig fin klassisk sykkel!

Nå har du sikkert skrevet dette tidligere, men er det slik at denne fremstår som mer eller mindre ny? Altså med overhalt motor etc.?

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5294
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Garasje’n Z1 og KZ900

Legg inn av dypen »

Vil ikke påstå den er som ny men motor er boret med første overdim på stempler, topplokk er overhalt med nye ventiler +++ Bunn på motor sammen med oljepumpe har vært av for å rense +++ Stator, tenning åpnet kontrollert, nye motordeksler +++ Nytt ledningsnett, overhalt speedometer turteller, ny instrumentpanel, nytt sete, kjede drev nytt. Forgaffel er satt tilbake med -74 innmat, overhalt og polert gaffelbein. Begge hjul med nye eiker, felgringer, hjullager, dekk og kulepolert / lakkert hjulnav. Supplert deler som manglet ved kjøp som senterstøtte, støtdempere bak med refleks, dokumentskuff i fastback +++ Begge styrebrytere er byttet og høyt styre montert, 2 nye gassviere, ny lykteinnsats, nye jordinger til blinklys foran +++ Ja det er mere men nå er det middag :prf

Har ikke strippet ned ramme for lakk og bunn av motor er ikke kulepolert men topp og sylinderblokk er kulepolert. Ja topplokket kjøpte jeg brukt fra Krangnes motor for å overhale, det gamle var det noen defekte kjøleribber etc på.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Garasje’n Z1 og KZ900

Legg inn av Bjerknez »

Okay. Har du planer om å selge den, eller skal den brukes?

Hva er denne verdt tror du hvis du hadde lagt den ut på finn i dag og truffet "den rette" kjøper?

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5294
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Garasje’n Z1 og KZ900

Legg inn av dypen »

Den blir i garasjen og skal brukes :) Hva jeg kan få solgt den for idag … du har sikkert hørt om de som har blitt solgt på auksjon i USA i løpet av siste året. Har prisliste fra 2024 i USD som jeg legger ved bilder fra for 1974 modell :)
IMG_5707.jpeg
IMG_5708.jpeg
IMG_5706.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37880
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Garasje’n Z1 og KZ900

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 19 feb 2024, 15:03 Er egentlig veldig fornøyd nå, klar for å fylle tanken sammen med prøvekjøring men får vente til asfalten er tørr. Har god tid til å polere lakk og chrom. Foreløpig ser det ut så her etter noen kroner men også masse kvalitetstid i bøker nettbrett og ikke minst i garasjen :twothumbs:

Bilde
Ja, det er noe eget ved disse Kawasakiene fra syttitallet.
Men nyretrosykler som denne er heller ikke så verst :crazy:

Bilde

Bilde

Når jeg ser den kromma bøyla på begge syklene angrer jeg litt på at jeg byttet den ut med den sorte...
Med den er sykkelen tross alt blitt langt mer praktisk, men Guzzien ser unektelig bedre ut med krombøyla :prf .

Vi får vel gjøre et nytt forsøk på en Rundkioskentur med disse straks det er vær og kjørefold til det swer @dypen :) ?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5294
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Garasje’n Z1 og KZ900

Legg inn av dypen »

Moto Guzzi’n er kjempeflott og selvfølgelig finest med chrom bøyle :thumleft Men du bruker jo sykkel’n på tur og da kan ikke alt surres på sete. Ja vi får til kanskje flere turer til Rundkiosken til sommeren :D
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37880
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Garasje’n Z1 og KZ900

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 19 feb 2024, 16:49 Moto Guzzi’n er kjempeflott og selvfølgelig finest med chrom bøyle :thumleft Men du bruker jo sykkel’n på tur og da kan ikke alt surres på sete.
Sant nok.
Jeg kunne strengt tatt valgt å gå for en chrombøyle med mulighet for toppboks, noe noen få andre V7 Special eiere har gjort.
Men skitt au, løsningen jeg har nå funker bra så denne lille detaljen henger jeg meg ikke så veldig mye opp i selv om jeg fortsatt synes chrombøyla tar seg best ut selvfølgelig... ;)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5294
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Garasje’n Z1 og KZ900

Legg inn av dypen »

Er igang med litt småpjusk på KZ900’n, skal rense bunnpanne og oljesil. Liten skrapejobb for å fjerne gamle pakninger men ellers er det rett frem :)

Nyoverhalt original turteller og spedometer med km/t visning skal også monteres.
IMG_5714.jpeg
IMG_5718.jpeg
IMG_5720.jpeg
IMG_5726.jpeg
Har aldri hatt problem med å stå på kne men etter å ha olja to verandagulv og trappa her hjemme for noen år tilbake fikk jeg betennelse i begge kne’a.

Den opplevelsen klarer jeg meg godt uten så når jeg jobber under motor med blant annet skraper gammel pakning tar jeg ingen sjanser. Knebeskyttere :)
IMG_5716.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av dypen den 22 feb 2024, 18:47, redigert 1 gang totalt.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Svar