Z1 900 og KZ900 logg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Bjerknez skrev: 30 mar 2023, 19:19 To av skruhjernene henger litt skjevt dypen. Må du ta deg sammen.
Var ute i garasjen nå og fikk ordna det. Skal ikke gjenta seg :lol
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 30 mar 2023, 19:38
Bjerknez skrev: 30 mar 2023, 19:19 To av skruhjernene henger litt skjevt dypen. Må du ta deg sammen.
Var ute i garasjen nå og fikk ordna det. Skal ikke gjenta seg :lol
Jeg har på en måte orden i kaoset jeg også, men for utenforstående ser det nok ut som et bomba h***hus :lol

Hovedgrunnen til kaoset hos meg er dog fordi jeg har alt for mye stæsh. Har ikke noe sted å legge alt. Sliter litt med organiseringen...
4D3126C0-33EF-4E3D-BEC6-F1617006D4F8.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Relax skrev: 30 mar 2023, 19:09 Ryddig og meget elegant verksted og jobbing du driver med, Dypen, du for en log her jeg håper du tar vare på,, altså at det blir lagret slik at du ikke mister det.
Morsomt og interessant å følge med deg :thumleft
Takker :thumleft Apropos lagring det har jeg ikke tenkt på, skal se hvordan det kan løses … Har overlatt alt ansvar til @AJ :D
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av Bjerknez »

Det er nok desverre helt opp til AJ hvor lenge man har tilgang til innhold her i forumet. Skal man sikre seg en logg som varer evig som også skal deles med andre så er eget domen med webhotell og backup løsning veien å gå.

Men forum som dette funker nok bra nok for dem fleste vil jeg tro. :)

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Ikke kaos hos deg @Bjerknez Det blir litt når det jobbes :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 30 mar 2023, 19:52 Ikke kaos hos deg @Bjerknez Det blir litt når det jobbes :thumleft
Men det var litt ryddigere rett etter at kjellerbenken var bygget og gikk amok på AliExpress :lol
B828DDAD-DBE6-4023-861C-D75C170D1CC9.jpeg
Derimot kan jeg trolig skryte av gatas mest solide kjellerbenk. Bordet er laget av doble 2x4 og bordplaten består av 2x2 som er limt OG skrudd sammen samt planslipet og satt inn med gulvmaling. Hadde du parkert en bil på den benken hadde den ikke knirket en gang. :knegg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Ser bra ut :) Dette var jo når du var ferdig med verkstedet, det så veldig bra ut :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 30 mar 2023, 20:03 Ser bra ut :) Dette var jo når du var ferdig med verkstedet, det så veldig bra ut :thumleft
Ja, hadde EGENTLIG planer om et lite verksted for bygging av ting og tang innen treverk i starten, men etter hvert fikk jeg øynene opp for elektronikk og derfor har furtebua mi blitt litt begge deler, selv om jeg ikke driver med trearbeide lenger så kommer jeg trolig til å rydde bort den biten for å gjøre plass til elektronikk verktøy.

men foreløpig har jeg verktøy for begge deler fremme. Jeg har også kjøpt meg planhøvel, søyledrill, kapp/gjærsag, bordsag og mye annet. Desverre ser det ut til at jeg trolig aldri får brukt dette, sett bort fra en og annen oppussing i fremtiden.

Hvis noen er ute etter en Blåbosh bordsag, veldig lite brukt, en Cotech planhøvel så er det bare å skrike ut. :twothumbs:

Synes det er gøy og følge med på andre prosjekter. Det være seg om det er motoroverhalling eller andre ting. Så jeg ser frem til fortsettelsen her :)

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Det var hyggelig @Bjerknez :)

Klarte ikke å dy meg, topplokkmutrene var ikke så pene og da ble de som vises bytta mot nye!
EC988BCF-DA14-4BFF-8F91-150C8C934878.jpeg
Legger ved bilder av register timing på Z1A’n, tenningsmerket på veiva har to merker T og F merket med 1 og 4 for samme sylindre. T for Top Dead Center og F for FIRE.

Veivaksel på merket T da er sylinder nummer 1 på topp tenning og sylinder 4 veksle, da skal merket på eksos kamaksel flukte med anlegg for toppdeksel og peke forover. Etter merke (teller ikke pinnen som er på merke) teller du 28 pinner til det flukter med pila og 28 merke på innsug kamaksel. Da skal knastene på begge kammene flukte med anleggsflate for toppdeksel. Se bilder:


E1C41432-A3F2-4F66-A35C-402879F91F23.jpeg
A2DC81DF-ABA3-4842-AF47-9B4C136C1C44.jpeg
77183D50-DAC0-4058-B915-9FB0B8E0AF54.jpeg
3EA18C12-545E-4CE4-891D-12295A4CA2E5.jpeg
Etter litt handel og opprydding sitter jeg igjen med speedometer KPH som er identisk og turteller som begge kan restaureres med nye tallskiver, på turteller endres rødmerket til 9000 RPM og med varsellys for STOP LAMP isteden for HEAD LAMP som kommer fra nyere modell.
F01D2D30-DCC3-4E36-8815-17CCA9C4465E.jpeg
4CA71560-0ACD-4C6C-9096-D81BED590994.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av dypen den 31 mar 2023, 17:42, redigert 1 gang totalt.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 31 mar 2023, 15:54 Klarte ikke å dy meg, topplokkmutrene var ikke så pene og da ble de som vises bytta mot nye!
Ser helt nydelig ut :yeyeye ! Hele pakka!
Selv de nye tooplokkmutterne som har et litt mer moderne utseende med kon-formet (er det noe som heter det, tro... :-k ) skivekant ;)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Det kommer seg :)

Fra 1972 og oppover har Z1 900 hatt lukka topplokk muterer med kobberskiver på de to ytterste på hver side og stålskiver på alle de andre, kuppelmuterer er vel det norske ordet … «CYLINDER HEAD DOME NUT» står i delekatalog.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Batteri fra 19. juli 2017 i en sykkel som ikke har vært brukt mye … Toppladet batteriet før jeg satte det inn igjen etter å ha montert blokk og topp, startet 4 - 5 ganger hvorpå motor har gått til den har fått litt varme pluss litt av på med tenning for sjekk lys. Hadde egentlig tenkt å kjøpe nytt … men det ser jo ut som det holder seg bra :)
B1B508A8-2437-43B4-947A-482CF9A528A5.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av Gammelsmurfen »

dypen skrev: 31 mar 2023, 21:41 Batteri fra 19. juli 2017 i en sykkel som ikke har vært brukt mye … Toppladet batteriet før jeg satte det inn igjen etter å ha montert blokk og topp, startet 4 - 5 ganger hvorpå motor har gått til den har fått litt varme pluss litt av på med tenning for sjekk lys. Hadde egentlig tenkt å kjøpe nytt … men det ser jo ut som det holder seg bra :)

B1B508A8-2437-43B4-947A-482CF9A528A5.jpeg
Nja.. hvis det der er ubelastet hvilespenning så nærmer du deg veldig når du bør lade.
Under 12,4v bør det ikke gå, kommer du ned på 12,2 eller lavere regnes det som utladet.

Lader du det opp og lar det stå ett døgn eller noe sånt etter å ha koblet fra laderen bør du måle 12,7v eller mer.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Da blir det lading og ser hva jeg måler :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 31 mar 2023, 21:41 Batteri fra 19. juli 2017 i en sykkel som ikke har vært brukt mye … Toppladet batteriet før jeg satte det inn igjen etter å ha montert blokk og topp, startet 4 - 5 ganger hvorpå motor har gått til den har fått litt varme pluss litt av på med tenning for sjekk lys. Hadde egentlig tenkt å kjøpe nytt … men det ser jo ut som det holder seg bra
B1B508A8-2437-43B4-947A-482CF9A528A5.jpeg
Ser du ikke bruker Fluke. Da kan du desverre ikke stole på den målingen du har gjort :knegg
Jeg sa det før FredrikE24 :knegg

Mitt batteri har stått i 6 mnd. I uisolert kald garasje og sist jeg målte det flr jeg jeg startet den målte jeg tett opptil 13V faktisk. Jeg har ikke startet den eller ladet batteriet før jeg målte.

Når jeg startet sykkelen for noen uker siden for første gang dro den i gang jten problemer. Startet kjapt.

BMW S1000R'en(e) jeg hadde MÅTTE ha lading i løpet av vinteren og når jeg startet sykkelen så hørtes den ut som et treskeverk. Tror sjelden jeg har hørt en mer ubehagelig lyd av en motor. Hørtes nesten it som en gressklipper eller snøfreser. Det tok ett par minutter flr de ulydene forsvant.

Svar