Garasjetid Z1A & KZ900A4

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 3022
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Min motorsykkel: 1290SAS KZ900 Z1A900
Sted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Mangler deler til Z1A’n for å montere topplokket.

Ser etter 8 stk ventilfjærholdere, 16 ventillåser (halvmåner), 8 stk ventilfjærer (innerfjær), 8 stk ventilfjærer (ytrefjær). PM her. Kanskje jeg også har deler du trenger :)

Delenummer:
8 stk SPRING INNER VALVE 12007-011
8 stk OUTER VALVE SPRING 12007-012
8 stk VALVE SPRING RETAINER 12009-005
16 stk COLLAR VALUE SPRING 12011-002
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60, Suzuki AC 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6601
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Min motorsykkel: Harley Davidson Electra Glide Classic
Sted: Alta

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av Jompa »

Prøv cmsnl.com
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 3022
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Min motorsykkel: 1290SAS KZ900 Z1A900
Sted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Jompa skrev: 19 sep 2022, 21:33Prøv cmsnl.com
Takker :thumleft De har faktisk alt sammen … men håpet var å få en litt hyggeligere pris og mye av delene er like bra brukt, ventilfjærene må testes selvfølgelig hvis de kjøpes brukt før jeg kan si om de kan brukes.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60, Suzuki AC 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 3022
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Min motorsykkel: 1290SAS KZ900 Z1A900
Sted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Tidligre i sommer sluttet setelåsen å virke, det vil si sete kunne ikke åpnes så jeg måtte demontere sete hengslene for å komme til låsen fra undersida. Mutter hadde falt av som holder låsebrikke og årsak til feilen. Fikk demontert sete, fastback, bakskjerm med innerskjerm, kjedekasse og sidedekslene for å komme til for å få det hele sammen igjen. Benyttet anledningen til å montere ny lås på seteåpner for å få lik lås på hele sykkelen med en nøkkel. Bytter tenningslås og styrelås senere.
422DF3EC-069D-4DEF-BFCE-01C38274A98E.jpeg
FFD4C84A-3183-4344-8D16-C9A2A8BC87D8.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60, Suzuki AC 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 3022
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Min motorsykkel: 1290SAS KZ900 Z1A900
Sted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

En liten detalj på Z1A’n instrumentpanel over tenningsnøkkel er det hull som er tiltenkt «KEY HOLDER» som kan suppleres med gummiplugg som nøkkel settes / parkeres i :) Se bilde … en slik må jeg ha! Har ikke sett dette på noen sykkel men på bilder.
B7F13850-59A0-48A0-8483-F2C596BB109F.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60, Suzuki AC 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6601
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Min motorsykkel: Harley Davidson Electra Glide Classic
Sted: Alta

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av Jompa »

Lurt. Så vet du hvor du har reservenøkkelen 😅
Ok, jeg skjønner ikke hensikten men en morsom kuriositet er det absolutt.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1544
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Min motorsykkel: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av Kjellrf »

dypen skrev: 21 sep 2022, 22:29 En liten detalj på Z1A’n instrumentpanel over tenningsnøkkel er det hull som er tiltenkt «KEY HOLDER» som kan suppleres med gummiplugg som nøkkel settes / parkeres i :) Se bilde … en slik må jeg ha! Har ikke sett dette på noen sykkel men på bilder.

B7F13850-59A0-48A0-8483-F2C596BB109F.jpeg
Vil tro det er i tilfelle du har 2 nøkler på nøkkelringen, da kan du sette den som ikke er til tenningslåsen der, istedenfor å la den slite på dekselet...
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 3022
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Min motorsykkel: 1290SAS KZ900 Z1A900
Sted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Har du bare en nøkkel på ringen har det jo ingen hensikt og parkerer du er ikke det stedet å sette nøkkel’n når du forlater sykkel’n. Uansett så ser det kanskje bedre ut med gummiplugg i hullet der :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60, Suzuki AC 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 627
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Min motorsykkel: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av Audi Mannen »

Enig Dypen, er det slikt orginalt så skal det være på plass.

https://www.ebay.com/itm/183193976689
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 3022
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Min motorsykkel: 1290SAS KZ900 Z1A900
Sted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Se der ja, på eBay finner du det meste :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60, Suzuki AC 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 3022
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Min motorsykkel: 1290SAS KZ900 Z1A900
Sted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Har lastet ned «Min dagbok» for iPhone / iPad som jeg trodde var Norsk med engangskjøp kr 129,- Under «Vilkår» som jeg ikke har lest får jeg inntrykk av noe annet ..,
https://tommystudioservice.lofter.com/p ... _12e4c9a50

Tanken var å bruke denne på flere håndholdte telefon / nettbrett selv uten internett som «Notatblokk / Dagbok» under restaurering av Z1A’n med notater, bilder etc som det er behov for å huske. Tester for å se hvordan det funker.
FA40D98B-851F-4E5F-8EAC-373DCE132230.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60, Suzuki AC 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 3022
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Min motorsykkel: 1290SAS KZ900 Z1A900
Sted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Sykkel’n Z1A’n er fra 1974 og «matching numbers» på ramme (VIN) og motornummer, sjekker i første omgang det som er lett å sjekke med tanke på originalitet og produksjonsdato for å se om delene har vært byttet etter produksjonsdato i -74. Felgene har produksjonsdato og matcher med ny produksjon på sykkel. Ikke alt er dato merket men mye og jeg vil ta hele lista.
3BCF9127-5555-4A7F-8C40-4A6E53BDD4D1.jpeg
69FEE347-213A-44EC-9634-22DF26273D29.jpeg
Topplokket er nå ferdig overhalt og som nytt, kammer sammen med puchere må flyttes over fra sykkel’n før ventiler kan justeres / shimses. I og med sylinder er lakkert sort vil jeg kulepolere den som topplokket så det blir som det kom fra Kawasaki fabrikken.

Må også ganske snart ta stilling til om jeg skal plukke alt ned for å sandblåse og pulverlakkere ramme. Da hadde det også vært fristende å kulepolere blokka.
ECDDA265-825C-4A7B-9455-732513295D2B.jpeg
49983405-5FA4-4687-8862-BF3627D583B5.jpeg
8C407AFC-0E69-4DD5-AFE0-AC6A5D58ED8F.jpeg
B320C6B5-0541-42AA-9187-FEA61AF06FD0.jpeg
Har også fått tak i nytt instrumentpanelet da tideligre eier har frisert bort øvre del av panelet.
B65EBA80-5FFC-4148-ACCD-1AFE1A18000C.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60, Suzuki AC 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 3022
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Min motorsykkel: 1290SAS KZ900 Z1A900
Sted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Der det har vært gunstig å kulepolere aluminium deler i forbindelse med reparasjon / restaurering, har fått utført det siden det gir en veldig fin / frisk overflate som er fin å se på og lettere å holde ren. Eksempel er topplokket til Z1A’n der alt var demontert og blant annet hjulnavene på KZ’n siden de var nedplukket for skift av felgringer og hjullager. Men, hva er kulepolering … Fant dette som beskriver prosessen:
Kulepolering
– er en maskinell prosess hvor produktet legges i et sterkt vibrerende kar som er fylt med små stållegemer – oftest runde kuler, feks Ø 3. Pga den sterke vibrasjonen vil kulene hamre mot overflaten på produktet og jevne ut de høyere toppene i metallets overflatestruktur, slik at denne framstår som blank. Forstørret vil man se at overflaten har fått såkalt «appelsinhud». Kulepolering gir en tett overflate og dermed forbedret korrosjonsbestandighet feks på aluminium. Prosessen er våt, idet det benyttes vann med tilsetning av en compound som holder prosessen ren og dessuten har en viss kjemisk effekt på produktet.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60, Suzuki AC 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 3022
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Min motorsykkel: 1290SAS KZ900 Z1A900
Sted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

Internett er en vanvittig tidstyv når du starter søk etter noe spesielt, det dukker bestandig opp andre ting som er av interesse i tillegg til det du i utgangspunktet søkte etter som blir lest og plutselig er hele kvelden gått.

Ofte kommer jeg inn på andre forum hvor trådene kan være veldig gamle og ofte linkes det til andre sider som er avgjørende for innholdet men sidene er endret eller ikke eksisterende lengre. Med snevre interesser hvor det har vært kreative løsninger med alternative deler og ombygging for å få eldre tohjulinger på veien igjen.

Det jeg søkte opp i dette tillfelle var gearkasse alternativ / deler til Z1 900 hvor innlegget jeg har limt inn her dukket opp, fant i samme runde en Danske på FB som så sent som for noen dager siden annonserer att han utfører denne ombygging eller selger ombyggingskit som trengs for ombygging.
Conversion J / GPZ transmission to the early 900 / 1000 cases.

To fit the J/GPZ trans in the Z1/KZ case the mods are as follows: Input shaft: Using a J input shaft you must bore the threaded end so the 3/8” ball and the Z1 pusher fits inside. Using a GPZ shaft the threaded end must be shortened and re threaded as well as boring.
The 5th gear input needs to be turned down to clear the shift drum and the drum must also be turned because you cannot take all the material from just one of them.
The 4th – 5th fork must be clearanced on both sides to clear 3rd and 4th gear on the input shaft.
A conversion bearing, spacer and seal are also necessary.
There is also some re shimming to be done on both shafts to obtain proper neutral clearances and engagements. If this is not done correctly, it will get itself into 2nd and 5th at the same time and cause considerable damage. I’ve seen it plenty of times. Chewed up teeth and broken dogs—Very ugly!
There are two different 3rd gear sets and output shafts. The J has 21/30 T and the GPZ has 19/ 27T. They are both the same ratio, but the GPZ set uses a larger tooth pitch with less teeth. The J output shaft uses a bolt to secure the sprocket and the GPZ uses a nut and also has about 3mm. more spline. The GPZ parts are the more desirable ones. If you cannot find these parts, the gpz output shaft (13128-1048) and 3rd input (13129-1566) are still available from BB Racing. The 3rd output is no longer available, but I make a replacement that is stronger than the stock one.
There are a few more small details, but this is the majority of what has to be done.

BB Racing carries the full Robinson Industries Bearing conversion kit. It costs $125.00
Var også inne på en side som omtalte prosessen restaurering av motorsykkel med merking av deler, lagre, organisere, demontere / montere samt dele prosjektet inn i mindre håndterbare arbeidsmål. Ser på det som veldig viktig ved fullstendig demontering av en Z1 900 inklusiv motor som gjerne vil ta litt tid fra demontering til alt er ferdig og montert igjen. Ikke fordi det er så vanvittig mange arbeidstimer men noe må sendes bort for chrom, kulepolering, pulverlakk, lakk osv og noen deler kan ta lang tid å skaffe. Garasjeoppholdet skal være kos med rom for prat kaffe og rom for andre sysler :)
Motorcycle Restoration Planning – Breaking Your Project Into Manageable Segments

Restoring motorcycles has been a long, 40+ year dream that became a hobby many years ago. As a hobby, it’s given me years of enjoyment and fulfillment of those years waiting. I’ve met many of my best friends in the process of restoring and collecting too. The restorations had me reaching out to people and businesses all across the world for parts, knowledge, and resources. It’s really amazing how much the Internet changed the How, What, and most significantly, the Quality of restoring I could accomplish. Starting in the mid 90’s, the Internet boom gave us forums, message boards, and on-line shopping where we could learn and find better parts. In just a few short years, NOS parts long gone from local dealerships could be purchased off of eBay and other valuable sites. With today’s Internet resources, I believe it is possible to produce almost any production motorcycle ever made from new, NOS or pattern parts. It is possible to build a vintage machine today and do it better than it was new – you can “Google” and buy today what was practically impossible to find 20 years ago…..

Way too often, I run into people that see me out on one of my old, antique machines that say “I had one of those”, or “I had a (put your favorite here) and I wish I still had it”. Well, “Wishing won’t do it” I tell them. “Go home tonight and start looking on the Internet. Someone has one they don’t want and will sell it”. I can only hope that some of you have taken or will take my advice and replace your memories. For those that have or will do, I want to share these steps that I’ve learned through many years of restoring and my collecting of vintage motorcycles. Keep in mind as you read and look at the photos, all of these were done out of my home’s garage. No fancy shop, just good tools and a love for the process of restoring. You can do it too, just break it down into small, manageable steps that you can do daily, weekly, or 2 months later – all at your pace and you won’t get lost.

Ja det er mye mer, se link.
Link til artikkel:
https://www.rrrtoolsolutions.com/motorc ... e-segments
Sist redigert av dypen den 09 okt 2022, 19:46, redigert 1 gang totalt.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60, Suzuki AC 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 3022
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Min motorsykkel: 1290SAS KZ900 Z1A900
Sted: Lillestrøm

Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4

Legg inn av dypen »

«RUBBER KEY HOLDER» og to 20A glassikringer til Z1A i hus fra Tyskland og kiloprisen er syk …
2F1FE4F0-0C60-4AB9-AD9C-EC9787495EFF.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av dypen den 09 okt 2022, 19:44, redigert 1 gang totalt.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60, Suzuki AC 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900

Svar