Hvilken teoribok for MC?

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne.
Svar
Lars A.M.
Innlegg: 2
Registrert: 28 des 2020, 00:51
Motorsykkelen din: Ingen - enda

Hvilken teoribok for MC?

Legg inn av Lars A.M. »

Hei

Mitt navn er Lars Andreas Melsæter og jeg planlegger å ta MC-lappen. I den anledning har jeg lagt meg til merkes at det er tilgjengelig flere ulike teoribøker, mest merkverdig er utgaver fra 2017 og 2020. Er det nødvendig å kjøpe den nyeste utgaven eller er bøker fra 2017 eller tidligere fortsatt tilstrekkelig?

På forhånd tusen takk for hjelpen

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Hvilken teoribok for MC?

Legg inn av SilverSmurfer »

Ikke kjøp teori bok. De er dønn kjedelige og på grensen til det uleselige.

Jeg leser enormt mye. Gjerne 100-200000 A4 sider tekst i året men å komme meg i gjennom teori boken til klasse b var hardt. Det føltes som om den var skrevet for totale idioter og den var så ekstremt belærende. Så halvveis i gjennom den kjøpte jeg i stedet et abonnement på Teoritentamen.

Fortsatte å ta prøver frem til jeg sluttet å feile, så tok jeg teori prøven og det gikk helt topp.

Jeg har ikke tatt klasse A enda selv men jeg kan ikke forestille meg at situasjonen er så veldig annerledes der.

Teori prøve på nett krever mindre innsats og er enklere å lære av.

Brukeravatar
Snekker.edvin
Innlegg: 494
Registrert: 30 des 2017, 23:30
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 850

Re: Hvilken teoribok for MC?

Legg inn av Snekker.edvin »

:yeyeye Eller gå førerkort.xxx og kjøpe seg en til hver situasjonen.
:[-X
Nå seriøst : papagøy metoden funker dårlig. Du kan huske 100% hva du skal svare på spørsmål 4 men uten forståelse hvorfor.
Jeg har flyttet til landet 16 år siden. Hadde A. B. C. minst i 10 år og uansett hvor "fantastisk" føreren jeg var, jeg leste teori til å forstå hvordan det funker her i landet.
Skaf seg en teoribok!

Sattphalat
Innlegg: 293
Registrert: 20 mai 2018, 10:19
Motorsykkelen din: -

Hvilken teoribok for MC?

Legg inn av Sattphalat »

Kjøp et abbonement på teoritentamen.

https://teoritentamen.no/

Det holder hvis du har førerkort og kjøreerfaring fra før. Husk å klikk på bakgrunnsinfo på de du har feil. Ikke bare kjør igjennom testene 1000 ganger som et spill.
Jeg tok lappen i 18. og måtte lære meg å regne bremselengder , og få på plass litt fagspråk/begrep (felt, sperrelinjer kantlinje ) så sto jeg lett.
Helt unødvendig med bok, avlegs læringsteknologi.
Tenker jeg.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro

Brukeravatar
AdeyMC
Innlegg: 39
Registrert: 21 jun 2020, 22:04
Motorsykkelen din: Kawasaki Z650 2020
Sted: Skien,Telemark

Re: Hvilken teoribok for MC?

Legg inn av AdeyMC »

Tok lappen i 2020 og brukte kun teoritentamen på nett. Har hatt billappen i 10 år og da var det nok å lese på nett og klarte teoriprøva på A på 12 min med 2 feil. Men ta prøvene på nett mange ganger og les ekstra på det du er usikker på. Står tips og forklaringer også når du går igjennom på teoritentamen.

For min del var det ikke noe behov for å kjøpe teoribok

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Hvilken teoribok for MC?

Legg inn av oivindg »

Jeg kjøpte 30-dagerspakke på teoritentamen.no. Da er "teoribok" på nett inkludert. Leste først teorien, så tok jeg en haug med prøver. Studerte feilene jeg gjorde, og lærte av dem. Det å gjøre mange prøver økte forståelsen min. Supert opplegg!
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

RobinATN
Innlegg: 3
Registrert: 27 des 2020, 23:26
Motorsykkelen din: Suzuki gsr750

Re: Hvilken teoribok for MC?

Legg inn av RobinATN »

Som flere andre her har sagt så kjøp tilgang på teoritentamen.no, tok lappen selv i år og brukte denne siden veldig mye. Her får du også lydbok der alt blir lest opp samt mye prøver. Virkelig verdt pengene😄 lykke til!

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hvilken teoribok for MC?

Legg inn av kjellv »

Teoritentamen.no er kjempefin den, men kun til det den er fin til. Å teste seg selv i forhold til teoritentamen.
Den egner seg lite til opplæring, kun til å pugge spørsmål og svar. Man lærer lite om alt som er spesielt for motorsykkel i trafikken. Det hjelper en del å ha kjørt bil en del år, man har da en del ryggmargsrefleks inne. Men å kjøre motorsykkel er likevel noe helt annet.
Les boka, uansett om den oppleves kjedelig. Jeg syntes ikke den var kjedelig. Tvert om, jeg fant den veldig interessant. Men det var fordi jeg var interessert i stoffet, selv om jeg hadde kjørt bil i 35 år.
Mitt råd er å lære seg stoffet først. Kombiner gjerne lesing med en mengde opplæringsvideoer du finner på youtube. Teoritentamen begynner du med når du føler du trenger å teste om du har forstått det boka handler om.
Vil ellers tro at boka fra 2017 er god nok, det kan neppe være så mye nytt i senere utgivelser.

Lykke til :thumleft

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hvilken teoribok for MC?

Legg inn av dypen »

Må si meg enig med kjellv. Det hjelper lite å svare rett på spørsmål hvis det ikke ligger forståelse bak svaret.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Hvilken teoribok for MC?

Legg inn av Rune75 »

SilverSmurfer skrev: 28 des 2020, 02:53 Ikke kjøp teori bok. De er dønn kjedelige og på grensen til det uleselige.

Jeg leser enormt mye. Gjerne 100-200000 A4 sider tekst i året men å komme meg i gjennom teori boken til klasse b var hardt. Det føltes som om den var skrevet for totale idioter og den var så ekstremt belærende. Så halvveis i gjennom den kjøpte jeg i stedet et abonnement på Teoritentamen.
Er det negativt og mener du at boka hadde en ovenifra-og-ned holdning?

Brukeravatar
Tiger
Innlegg: 55
Registrert: 12 jul 2015, 15:21
Motorsykkelen din: BMW 1200 GSA, Honda Dominator

Re: Hvilken teoribok for MC?

Legg inn av Tiger »

Det som forundrer meg er mang ens tanke om hvordan ta lappen fortest og enklest, ikke hvordan lære å kjøre mest mulig sikkert! Å kjøre en hver doning handler om å kjøre med hodet, dvs å bruke kunnskap og erfaring for å ta seg sikkert fram. Utfordringen i dagens trafikk er ikke bare samspillet mellom deg og sykkel, men i særdeleshet deg og øvrig trafikk.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Hvilken teoribok for MC?

Legg inn av oivindg »

Hva er det som er med i teoriboka som ikke er med i teoridelen på teoritentamen.no?
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Snekker.edvin
Innlegg: 494
Registrert: 30 des 2017, 23:30
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 850

Re: Hvilken teoribok for MC?

Legg inn av Snekker.edvin »

dypen skrev: 28 des 2020, 17:06 Må si meg enig med kjellv. Det hjelper lite å svare rett på spørsmål hvis det ikke ligger forståelse bak svaret.
Dette prøvde jeg å forklare til TS. Papagøy = dårlig :lol

Brukeravatar
Snekker.edvin
Innlegg: 494
Registrert: 30 des 2017, 23:30
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 850

Re: Hvilken teoribok for MC?

Legg inn av Snekker.edvin »

Kanskje jeg er anerledes, men jeg Må vite hvorfor riktig svar er nr. 3 og ikke nr1 eller 4

Brukeravatar
Snekker.edvin
Innlegg: 494
Registrert: 30 des 2017, 23:30
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 850

Re: Hvilken teoribok for MC?

Legg inn av Snekker.edvin »

Tiger skrev: 28 des 2020, 18:19 Det som forundrer meg er mang ens tanke om hvordan ta lappen fortest og enklest, ikke hvordan lære å kjøre mest mulig sikkert! Å kjøre en hver doning handler om å kjøre med hodet, dvs å bruke kunnskap og erfaring for å ta seg sikkert fram. Utfordringen i dagens trafikk er ikke bare samspillet mellom deg og sykkel, men i særdeleshet deg og øvrig trafikk.
Helt enig i det :twothumbs:

Svar