Endelig trådløs Airbagvest for både On- og Offroad (Klim m.fl) 😃

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
TommyS
Innlegg: 12
Registrert: 02 sep 2021, 18:51
Motorsykkelen din: ?

Re: Endelig trådløs Airbagvest for både On- og Offroad (Klim m.fl) 😃

Legg inn av TommyS »

Vurderer å kjøpe meg airbag vest.
Er hovedsakelig kjøring på veg og jeg ønsker en vest som kan være under jakken.

Har sett på desse alternativene, er kanskje flere.
Noen kan enkelt skiftes patron på selv, andre må sendes inn dersom de har løst seg inn.
Vet ikke om dette spiller så stor rolle, planlegger ikke å tryne så ofte.....
Og noen har abonementsløsninger.

Noen med gode tips?

Dainese airbag vest:
Alpinestars Tech Air 5
Ixon Airbagvest
AI-1 RALLY AIRBAG VEST KLIM
FURYGAN AIRBAG VEST BLACK
Held Airbag

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Endelig trådløs Airbagvest for både On- og Offroad (Klim m.fl) 😃

Legg inn av pingvin »

TommyS skrev: 06 mar 2023, 07:25 Vurderer å kjøpe meg airbag vest.
Er hovedsakelig kjøring på veg og jeg ønsker en vest som kan være under jakken.

Har sett på desse alternativene, er kanskje flere.
Noen kan enkelt skiftes patron på selv, andre må sendes inn dersom de har løst seg inn.
Vet ikke om dette spiller så stor rolle, planlegger ikke å tryne så ofte.....
Og noen har abonementsløsninger.

Noen med gode tips?

Dainese airbag vest:
Alpinestars Tech Air 5
Ixon Airbagvest
AI-1 RALLY AIRBAG VEST KLIM
FURYGAN AIRBAG VEST BLACK
Held Airbag
De 4 siste (og flere til) bruker alle In&motionsitt system så tror identisk airbag, elektronikk etc., vestene også rimelig like tror jeg men litt forskjellig ryggskinner som følger med. Så vidt ser kun Furygan som kommer med Level 2 d3o ryggskinne som standard så selv om ikke airbag løser ut har du likevel bedre beskyttelse enn de fleste. Furygan har også opsjon for brystbeskytter.

Jeg har Ixon sin kjøpt hos Motorspeed/Lillehammer. Men kjøpte faktisk Furygans ryggskinne senere og byttet ut den originale. Ixon sin vest fungerer bra den, heldigvis ikke testet i kræsj enda. Har kjøpt abonnement på Adventure (offroad) og Road, kjapt å switche i app. Oppdateres gjennom app (eller wifi men fikk aldri til å fungere).

Skal være enkelt å skifte patron (som ikke er gratis), tror 3 ganger så må man sende inn vest til inspeksjon.

Kjenner ikke Alpinestars eller Dainese sine systemer men sikkert bra de også.

Om ikke har noe i mot wire så er dette både billigere og kanskje sikrere, men jeg ville ha uten wire. Eneste må huske er å skru vesten på før kjører, så kan man glemme den. Batteriet varer lenge, flere dagers kjøring, så ikke nødvendig å skru av/på ved pauser.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Endelig trådløs Airbagvest for både On- og Offroad (Klim m.fl) 😃

Legg inn av pingvin »

Iflg email mottak nå enda sikrere In&Motion airbag, om skal tro hyp'en så nå 95% sannsynlighet at løser ut når skal.

"In&box update : Palmarella 6.1.0 version

A real leap forward!

An update is available for your In&box.

Named "Palmarella", this upgrade includes a new detection algorithm that offers a real advance in system performance.

A new detection algorithm

The Palmarella version features a new detection algorithm that provides optimal fall detection for even more effective performance.
With this update, the road mode detection rate increases from 91% to 95%. This is regardless of the type of fall (360° collisions, lowside and highside falls) or the accident's speed, including at a standstill.

This update is an important step forward in terms of protection performance."
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

BjørnSover
Innlegg: 385
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Endelig trådløs Airbagvest for både On- og Offroad (Klim m.fl) 😃

Legg inn av BjørnSover »

Det er nesten dobbelt så godt med 95 vs 91% - men er det å foretrekke vs ‘manuell’ utløser som Helite har?

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Endelig trådløs Airbagvest for både On- og Offroad (Klim m.fl) 😃

Legg inn av pingvin »

BjørnSover skrev: 04 apr 2023, 07:28 Det er nesten dobbelt så godt med 95 vs 91% - men er det å foretrekke vs ‘manuell’ utløser som Helite har?
Wire er vel veldig nær 100% vil jeg tro...om du ikke velger å holde fast i styret når du low-sider som MotoGP gutta (som gjør det for å holde clutchen inne så ikke kveler motoren) :)

Men å ikke ha airbag er 0% (sannsynlighet for at airbag løser ut) så rimelig bra med 95% tenker jeg så blir det opp til hver enkelt om viktig også med de siste 5% og/eller du synes wire er et problem. Og håper jo at ikke stopper der, algoritmene blir vel forbedret kontinuerlig så kommer enda nærmere 100% for "trådløs" etter hvert.

Personlig så er det at tross alt har en level 2 d3o ryggskinne om airbagen ikke løser ut vikitig, betyr at worst-case minst like bra beskyttet som de fleste som kjører MC uansett.

Kan legge til at sloss med app'en 1 time i går for å få kontakt med vesten men ga opp. Må kontakte In&motion så ordner det seg nok men slikt hassel (som hater, vil bare ting skal funke) slipper man med wire. Er enklere på alle måter med wire...bortsett fra når skal av/på MC hvor må koble på/av wire da.

Ser at utvalget vester/jakker med deres airbag øker, særlig RST som f.eks. XLmoto fører, masse jakker for de som ikke liker løs vest. Denne i skinn hadde jo passet bra på Scrambleren

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Svar