BjørnO skrev: ↑29 apr 2021, 21:38 og Triumph Tiger
Tenker at jeg kanskje vil ha ett effektanlegg, er lang ifra sikker men lurer jo da.. Og er det "verdt" pengene? Andre alternativer? Jeg forbinder det mest med lyd, men ser at det gir litt mer effekt og lettere i vekt.
Flott sykkel du har valgt å skaffe deg
. Har seriøst vurdert denne selv, men valgt å holde tilbake enn så lenge siden jeg ikke er helt "ferdig med" KTM, for å si det på den måten.
Min nærmeste MC-forhandler er bare et kvarters kjøretur unna og er Norges største Moto Guzzi forhandler i tillegg til at de også selger Honda og Aprilia tung-MC.
Og som pensjonert journalist hvor jeg hadde hovedansvaret for bil- og MC-stoffet i lokalavisen, fikk jeg oftere enn de fleste prøvekjøre forhandlerens demo-modeller.
Og V85TT har jeg fått prøvd ganske mange ganger etter at den kom på markedet. Veldig fin sykkel i original tapning, synes jeg. Spesielt eksosanlegget med slank potte tett inntil sykkelen
Langt bedre integrert og designet enn på Moto Guzzi Stelvio, sykkelen jeg hadde før jeg kjøpte min første KTM 1290 i 2015.
Til Stelvio'en kjøpte jeg en Zard slipon og brukte denne en god stund, men etter en langtur i Sverige ble jeg såpass plaget av av eksoslyden at jeg valgte å sette på originalanlegget igjen. Da merket jeg også at sykkelen gikk bedre og at forbruket sank.
Skal her legge til at det ikke ble gjort noen justering av ECU / innsprøytningen, kun montering av Zardpotte.
Jeg monterte også slip-on potter på de forrige syklene mine, Yamaha TDM og Triumph Tiger 1050 SE.
Men har ikke gjort det på den forrige og nåværende KTM 1290.
Hvorfor ikke? Fordi jeg ikke synes det er verd det. Koster for mye og gjør ikke all verdens heller med utseendet på sykkelen.
Produsentenes påståtte effekt- og momentøkninger er det også grunn til å stille spørsmål ved når man kun bytter eksospotte.
En fordel man derimot får med de fleste slip-on potter er lavere vekt. Dvs. at sykkelen totalt sett får en noe lavere vekt. Men ikke mye, kun noen få kilo.
Og så skal det nevnes at etter hvert som er er blitt eldre og en mer erfaren motorsyklist enn hva jeg var i 2006 da jeg tok opp igjen MC-interessen etter 14 års pause, setter mer og mer pris på dempet eksos og motorlyd.
Om jeg noen gang kommer til å skaffe meg en Moto Guzzi V85TT vet jeg ikke. Men om det skjer så kommer jeg nok ganske sikkert til å beholde den originale eksospotta.
Når du nå som nybakt V85TT eier vurderer å sette på slip-on potte er altså min anbefaling å ikke gjøre dette.
Men! skulle du falle ned på avgjørelsen om å gjøre det så må du i hvert fall satse på noe fra Italia, selvfølgelig
!
Så her er tre produsenter du må sjekke nærmere, nemlig Mistral, Agostini og Zard:
https://shop.officineitalianezard.it/en ... d-exhaust/
https://ecommerce.agostinimandello.com/ ... &id_lang=1
https://www.mgcycle.com/index.php?main_ ... ts_id=5766