Hva er regler og praksis rundt Lane splitting ...

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5223
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Hva er regler og praksis rundt Lane splitting ...

Legg inn av dypen »

Hva er praksis og regler (lovverket) rundt Lane splitting for dere her på MCsiden ... Spørsmålet dukket opp på FB her om dagen som jeg har limt inn under samt at jeg praktiserer Lane splitting sammen med kjøring i kollektivfeltet de gangene jeg har kløna det til så jeg må gjennom Oslo på de mest ugunstige tidene trafikkmessig. Det må nevnes at i rushtrafikk er jeg ikke alene om det, jeg ligger i mc kø med samling i lyskryssene.

Sitat fra FB
Jeg kjører lastebil i Oslo om dagen og da lurer jeg på en ting. Til dere som kjører mellom filene (line splitting) hva er greia med å kjøre med nødblinken på og bunnruse motoren med gjevne mellomrom?
Sånn raskt ville jeg svart på denne: Bruker ikke nødblinken men venstre blink fordi jeg kjører forbi trafikk i høyre felt og om jeg ikke bunnruser motor så høres min hvis jeg øker turtallet litt for å vekke bilister som er dypt inne i mobilen med tekstmeldinger etc så de holder retningen til jeg har passert.

Har ikke opplevd mange råtasser på Lane splitting men det finnes unntak med fullt koffertsett og store handguards i metall som ikke er engstelig for ett speil. Leste i en annen tråd her inne der en forumbruker mente du ville gå over ende hvis du kom borti ett speil med handguards men det kan jeg love du ikke gjør. Stor tung motorsykkel i fart mot bilspeil som er ettergiende i alle retninger på saktegående eller stillestående bil er rått parti i favør av mc.

Bilister som gjør alt de kan for å hindre at en mc smyger seg forbi finnes også men de fleste er veldig hyggelig og gir god plass :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37832
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hva er regler og praksis rundt Lane splitting ...

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 29 mai 2021, 16:56
Bilister som gjør alt de kan for å hindre at en mc smyger seg forbi finnes også men de fleste er veldig hyggelig og gir god plass :)
Det finnes selvfølgelig unntak, men de aller fleste bilister slipper gjerne en bakenforkjørende MC forbi. Mange er faktisk litt redd for å ha en MC kjørende bak seg, av en eller annen grunn... :-k .

Om det står eksplisitt, som heter på fint, noe om fil- og kjørebanedeling i trafikkreglene er jeg ikke sikker på.
Men så vidt jeg vet er det tillatt så sant forholdene gjør det mulig uten fare for seg selv som trafikant og andre trafikanter.
Og som hovedregelen er ved annen forbikjøring, så skal den foretas til venstre for den som forbikjøres. Og når man endrer kjøretøyets plassering i sideretning skal det brukes blinklys som varsling om dette til andre trafikanter.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Hva er regler og praksis rundt Lane splitting ...

Legg inn av SilverSmurfer »

Hovedregelen er vel at dersom du kan passere biler i samme fil mens du kjører i gangfart så har du lov til å gjøre det. Hvis du må over gangfart så er det fort uforsvarlig kjøring.

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5223
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hva er regler og praksis rundt Lane splitting ...

Legg inn av dypen »

Google fant denne tråden fra 2012 men ikke «søk» her på siden :)

https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?t=4404
Svolp skrev: 15 mai 2012, 18:22 DET ER TILATT

Fordi det ikke er noen regel om at det ikke er tilatt som NMCU og UP så pent forteller!

"Det står ikke noe i loven om det er lov eller ikke, og en motorsyklist som kjører forbi mellom feltene gjør ikke noe ulovlig, sier politisk sekretær Morten Holm i Norsk Motorcykkel Union."

"- Men så sant man ikke bryter andre trafikkregler så er det ikke ulovlig, sier Johnsen. "
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Sattphalat
Innlegg: 293
Registrert: 20 mai 2018, 10:19
Motorsykkelen din: -

Hva er regler og praksis rundt Lane splitting ...

Legg inn av Sattphalat »

Kjører en i byen så må en lanesplitte før eller siden. Det er også vanlig å kjøre forbi stillestående kø med møtene trafikk.
Slik jeg gjør det….
jeg kjører ikke så veldig aggressivt, heller passivt. Kjører forbi og vurdererer en og en bil av gangen.
Laneplitter alltid mellom ytterste venstre ,og midtre felt. Hvis det er 3 eller flere felt.
Ligger stødig på streken selv om det stopper opp helt. Da er jeg synlig i speila til bilene i begge felt. Bruker ikke blink, men blinker meg inn når jeg skal inn i felt igjen (Venstre eller Høyre)
Legger meg inn i felt når det er heltrukket linje, eller sperrefelt.
Har ikke noe bråkeeksos, men bruker noen ganger lyshorn for å varsle helt hjernedøde bilister.
Prøver også å flytte meg ut av vei for mc som kommer i høyere fart bakfra. Hvis en er veldig konsentrert fremover så kommer ofte de som en overraskelse.

Kjører jeg forbi stillestående kø med møtende trafikk bruker jeg venstreblink hele tiden. Kjører alltid forbi på venstre side.

Synes det er bra med en diskusjon om emnet, endrer gjerne kjørestil hvis det finnes en felles kotyme/anbefaling. Å gjøre trafikkbildet litt mere forutsigbart for bilistene bedrer vår mc sikkerhet.
Tenker jeg..


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Sist redigert av Sattphalat den 30 mai 2021, 00:34, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Hva er regler og praksis rundt Lane splitting ...

Legg inn av erik m »

Gjør det sjøl her i Oslo i rushen. Jeg bruker blinklyset, men svigersønn på Harley velger å ruse litt for å gjøre oppmerksom på at han kommer. MEN! På kontinentet er det strengt forbudt i de fleste land! Tyskerne er kjent for at om du lanespiltter i stillestående kø på Autobahn, vil før eller siden en bil sperre deg. Og det kan skje brått, om han har en skade fra før og trenger en oppretting på den sida! Store bøter også om du blir tatt, noe mange bilister ikke er seine om å rapportere.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37832
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hva er regler og praksis rundt Lane splitting ...

Legg inn av AJ »

Vi visste det var forbudt, men gjorde det likevel, kjørekompisen og jeg, da vi var på tur til og fra Mandello del Lario i september 2016.
Og bilene i den delvis stillestående og saktekjørende køen kjørte faktisk til side og slapp oss fram.
Alle gjorde dette, faktisk!
Var heldigvis ingen politibiler i nærheten...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5223
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hva er regler og praksis rundt Lane splitting ...

Legg inn av dypen »

På gode varm dager er det ingen fornøyelse å stå i kø med full kjørebekledning og bagasje, bedre å holde det rullende. Bilistene har klima og har det tross alt mer levelig.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Hva er regler og praksis rundt Lane splitting ...

Legg inn av rolf-arne »

Har sakset dette intrvjuet fra Motor - med Oslo politiet - i 2017

Vi spurte først Trafikkorpset i Oslopolitiet, som i all hovedsak selv bruker motorsykler i tjensten. Men neeeei, dette ville de helst spille over til juridisk ekspertise. Påtaleseksjonen neste:

- Motorsyklister som kjører mellom køene er formelt på tynn is, ja, sier politiinnspektør Egil Brekke i påtalegruppen for trafikk og sjø.

Men er blitt kutyme
- Det er imidlertid blitt kutyme å tillate slik kjøring dersom det gjøres på en forsvarlig måte, utdyper Brekke.

Han påpeker at slik kjøring i utgangspunktet er å betrakte som forbikjøring. Det er per definisjon forbudt på høyre side - med ett unntak, dersom køen i høyre fil står stille eller flyter svært sakte.

- I slike tilfeller vil motorsyklisten, med aktsom og forsiktig kjøring, kunne forsere trafikkøene uten at våre folk vil gripe inn, sier Brekke.

Og for de som skal til Storbritannia så gjelder følgende:
Filtering (known as "lane splitting" in some countries) means moving past queues of stationary or slow-moving traffic. Go to any town or city and you'll see cyclists and motorcyclists doing this. In the UK, filtering is perfectly legal and it enables cyclists and motorcyclists to keep moving when wider vehicles cannot.

Men i samme artikkel så får sykkelister spesielt en advarsel om å kjøre i blind sonen til store kjøretøy. De nevner også at enkelte nyere kjøretøy har signal som sier; 'Right side' (on the off side) and 'Suicide' (on the near side).

Så så man litt på Frankrige og Tyskland - i Frankrige har man hatt et forsøk de site 5 år som ble avsluttet i januar - så etter januar 2021 er hele Frankrige med forbud mot lanespliting. Tyskland er det lov dersom trafikken står helt stille - ellers verboten.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hva er regler og praksis rundt Lane splitting ...

Legg inn av FredrikE24 »

Ingen blinklys eller rusing for min del. Det er ikke det som er avgjørende for at det skal gå smooth. Kjør smidig, vær bestemt og ta ingen sjanser.

Lanesplitter mye ila. En dag.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Hva er regler og praksis rundt Lane splitting ...

Legg inn av erik m »

Rolf-Arne skriver; "Tyskland er det lov dersom trafikken står helt stille - ellers verboten". Men det stemmer ikke, Rolf-Arne; "Hindurchschlängeln im Stau ist für Motorradfahrer verboten." Riktignok gjøres av og til, men 70 euro og en prikk i kortet om politiet ser deg. På tyske mc-forum berettes det også om bilførere som bevisst stenger, enkelte gjør det brått foran deg for å få en påkrevd oppretting av gamle bulker. Og det får de på din forsikring om du smeller inn i den, samtidig som du sjøl altså får både bot og prikk i den situasjonen, som bilføreren sjølsagt melder inn. Dette gjelder sjøl om trafikken står bom stille, altså Stau.
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/z ... hlaengeln/

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Hva er regler og praksis rundt Lane splitting ...

Legg inn av cannon »

Regler? Jeg antar at lanesplitting er forbudt, ikke som et eksplisitt forbud, men ved at det i teorien skaper farlige situasjoner med 3 kjøretøyer i bredden på 2-felts kjørebane. Kanskje det er eksplisitt beskrevet også?

Praksis? Det foregår hele tiden, og jeg tror politiet aksepterer det så lenge man gjør det med forsiktighet og i harmoni med andre kjørende. Jeg bruker aldri blink, nødblink, horn eller motor-rusing. Gjør som Fredrik skriver. Jeg har flere ganger lanesplittet forbi uniformert politibil i saktegående kø, og de har flere ganger gjort plass til meg.

Bruk av nødblink eller horn er direkte provoserende, og det er helt feil bruk av disse signalene. Like "dumt" som å kjøre konstant med fjernlys.

Sattphalat
Innlegg: 293
Registrert: 20 mai 2018, 10:19
Motorsykkelen din: -

Hva er regler og praksis rundt Lane splitting ...

Legg inn av Sattphalat »

cannon skrev:Regler? Jeg antar at lanesplitting er forbudt, ikke som et eksplisitt forbud, men ved at det i teorien skaper farlige situasjoner med 3 kjøretøyer i bredden på 2-felts kjørebane. Kanskje det er eksplisitt beskrevet også?

Praksis? Det foregår hele tiden, og jeg tror politiet aksepterer det så lenge man gjør det med forsiktighet og i harmoni med andre kjørende. Jeg bruker aldri blink, nødblink, horn eller motor-rusing. Gjør som Fredrik skriver. Jeg har flere ganger lanesplittet forbi uniformert politibil i saktegående kø, og de har flere ganger gjort plass til meg.

Bruk av nødblink eller horn er direkte provoserende, og det er helt feil bruk av disse signalene. Like "dumt" som å kjøre konstant med fjernlys.
Å anta at det er forbudt er å snu hele diskusjonen på hodet. Jeg antar at det er lovlig så lenge jeg ikke bryter noen trafikkregler.
Er alt som ikke er nevnt som lovlig forbudt?

Det er vel bare her i nisseluelandet at det å hjelpe frem trafikken som kommer i høyere hastighet bakfra blir sett på som noe rart.
Mitt felt liksom, du skal faen meg ikke forbi. Ser det ofte med biler som ligger stødig i 73 km/t i Venstre felt der det er 80 sone.
Det er vel bare her i landet at det kun er den som kjører forbi som har eneansvar for at forbikjøringen er vellykket. De fleste andre steder er regelen samspill mellom forbikjørende og den som blir forbikjørt.

Horn- hvis det var meg du refererte til så bruker jeg noen ganger lyshornet. Et kjapt blink med langlyset for å lage en refleks i speilet. Såpass bør de tåle synes jeg.
Bruker det også når jeg kjører bil :-) å noen ligger å trykker i venstrefeltet. Å kjøre forbi på høyre side er slik jeg forstår det forbudt.



Sent from my iPad using Tapatalk Pro

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hva er regler og praksis rundt Lane splitting ...

Legg inn av FredrikE24 »

Når jeg kjører bil er jeg ikke nådig med lyshornet når jeg kommer bak i 40-50km/t fortere på motorvei og de fint kan legge seg inn. På motorsykkel også. Men når det gjelder lane splitting kan man ikke komme der som en idiot med blinklys, lyshorn, bråkepotte og ture forbi folk som har stampa i kø i en time mot Vålerenga-tunnelen som en eller annen viktigper. Det er å motarbeide seg selv. Kjør når det er klart, ikke nøl og være bestemt på hva du vil og hvor du har tenkt deg. Ligg mitt på den stipla streken til enhver tid. Bli sett og lag plass rundt deg. Da går det smooth.

Jeg kjører ikke spesielt fort mellom bilene, men tar alltid igjen usikre folk med bråkepotte, turtallsperre og bar-end speil. De kommer seg ingensteds..

Brukeravatar
Erlendos
Innlegg: 24
Registrert: 23 mar 2017, 12:03
Motorsykkelen din: BMW R Nine T 2014
Sted: Tønsberg

Re: Hva er regler og praksis rundt Lane splitting ...

Legg inn av Erlendos »

Forbikjøring på høyre side er generelt forbudt, så den saken er grei.

Ved to felt i samme retning kan man "skape seg et eget felt", i og med at man tar mindre plass enn en bil.
Det blir samme konsept som i rundkjøringer. Selv om feltene ikke nødvendigvis er markert opp, så er det to minimum to felt om det er plass. Ett rett frem/til høyre og ett til venstre.

Forårsaker man en ulykke ved slik praksis, så skal det nok fryktelig mye til å overbevise dommeren om at det ikke var din feil dog.

Yamaha XJ 600 N '94 2006-2008
Honda CBR 600 F '99 2008-2012
BMW RNineT 1200 '14 2016-

Svar