Det er juli og det betyr rolige dager på kontoret da folk har ferie. Kombinert med at det er bortimot er år siden sist så er det dags å skrible litt her igjen.
Nytt fra i fjor er først og fremst at to sykler er solgt unna og jeg sitter igjen med kun V-strom. Det å være en en-sykkel-kar har sine fordeler - både i forhold til logistikk og økonomi - og V-strom er såpass allsidig at jeg kan ikke påstå at jeg savner å ha flere. Kronasjene fra salget er til dels spyttet tilbake i den ene sykkelen man sitter igjen med. Større fot til sidestøtta slik at man enklere kan parkere på ymse underlag og en gaffelstabilisator ("fork brace"), begge fra
AdventureTech. Meg bekjent er dette en fyr fra det velkjente
Stromtrooper-forumet som fører en del ekstrautstyr spesielt for V-Strom av alle modeller samt et par andre sykler. Her er det videresalg av kjente merkevarer, men først og fremst salg av egenproduserte deler.
Spesielt gaffelstabilisatoren var et kjempekjøp. At sykkelen virker bedre plantet i svinger er muligens en placebo og/eller bare naturlig forbedring nå som jeg har fått av det verste av vinterrusten, men det er hevet over enhver tvil at sykkelen nå er fullstendig stabil i sterk sidevind hvor den tidligere hadde en sterk tendens til å bli kastet heller voldsomt frem og tilbake.
Jeg har også kjøpt og montert et slipon-anlegg fra Dominator i Polen. Lyden i en original V-strom er ikke den mest spennende, mens nå hender det ofte at jeg skrur ned musikken kraftig kun for å nyte lyden fra sykkelen. Jeg gikk for denne da den er ganske rimelig og er e-merket med godkjenningspapirer, så da skal det ikke by på noen problemer om man mot formodning skulle snuble inn ien teknisk kontroll. Den er heller ikke mye høyere enn originalanlegget og har en heftig DB-killer som er sveiset fast slik at man ikke skal falle for fristelsen... I følge SVV så skal dette bare være å kjøre med, ikke noe behov for å få dette godkjent i vognkort så lenge potta er e-merket og man har med seg godkjenningspapiret. Det var i alle fall svaret jeg fikk fra teknisk avdeling, skriftlig, nå i forrige måned.
Installasjonen var litt spennende da originaleksosen må kappes og det beste verktøyet jeg klarte å oppdrive i farten (man er da utålmodig, må vite) var
denne "helmanuelle" rørkutteren fra Biltema. Jeg skulle gjerne hatt en av de litt dyrere variantene med mulighet for å låse håndtakene og stramme til underveis med en strammeskrue, men med litt avlastingshjelp av strategisk plasserte strips og litt tid (nærmere bestemt ca. 45 svette minutter) så løsnet det gamle droget av en potte.
Ny toppboks er på vei fra Xlmoto som kjørte en betydelig rabatt på Givi Trekker Outback 58 liter. Den gamle toppboksen er rimelig sliten og jeg kjenner stadig på følelsen av at jeg gjerne skulle hatt litt mer plass.
Sist, men absolutt ikke minst i handlelista var et stativ fra
BikerTidy:
20230612_175420A.jpg
Vi flyttet skapet mot inngangsdøra (utenfor bildet på venstre side) og da passet dette perfekt ved siden av døra til garasjen. Med litt kreativ flytting og kapping av listene nederst på veggen så ble det seende ganske fint ut. Ulempen er at herligheten kostet noe mer enn det smakte, til dels for at undertegnede satt fast på tidlig 2000-tallet når det gjelder å regne om valutakurser i hodet... Noe som jeg tenkte skulle koste ca. 4000,- endte på litt over 5000,- ferdig levert på døra fra England. Jeg kan nok takke den ekstraordinært svake krona for noe av det. På den lyse siden så fungerer det mye bedre enn å kaste alt utstyret oppå skapet slik jeg gjorde tidligere, og det er nok ikke mange her i landet som har akkurat denne løsningen. Når det er sagt så finnes det garantert mange lignende løsninger - enten fiks ferdig eller som man kan mekke til på egenhånd - som koster en brøkdel av dette... Kanskje en idé til en egen tråd om det ikke allerede fins en et eller annet sted?
Neste på handlelista er nok nye dekk. Settet jeg har på med Metzeler Tourance Next er kjempegode og ikke minst drøye. Etter 10-12 tusen kilometer så ser dekket foran fortsatt nesten nytt ut i mine øyne, mens dekket bak kanskje begynner å få en antydning til slitasje på midten selv om det fortsatt er enormt mye mønster igjen. Det overrasker faktisk ikke at enkelte brukere på utenlandske fora hevder å ha skviset rundt 30 000 kilometer ut av disse. Når det er sagt så har jeg lyst til å begi meg ut på mer grus og da holder ikke disse mål i lengden med mindre man syns det er innafor å kun putre rundt på de to første gira.
Foreløpig har jeg siktet meg inn på Dunlop Trailmax Mission som jeg ser hatt får mye god kritikk. Dette er ikke de beste dekkene for ren gruskjøring, men jeg kommer i alle tilfeller til å fortsatt ha mange mil på ren asfalt, så grove knastedekk er uaktuelt. Trailmax Mission skal visstnok være kjempefine på grus og samtidig kjempefine på asfalt (og i regn), i tillegg skal de holde relativt lenge slik at man forhåpentligvis ikke trenger så alt for mange dekkskift i løpet av en sesong.
Men det er mye morsommere om man har et godt sammenligningsgrunnlag, så med litt "hjelp" fra en kompis som nylig skaffet seg en 2017 Africa Twin skodd med Mitas 07 så har jeg allerede nå begynt å utforske litt grus her og der. Det går ikke så fort og jeg prøver så langt det går å holde meg til de mest hardpakkede grusveiene, men gøy er det selv med asfalt-dekk og du verden så mye fint det er å se når man begir seg forbi der asfalten slutter.
Vi runder av tekstveggen med et stemingsbilde fra helgen. Her på fylkesvei 322 langs Øysjøen rett etter grensen til Innlandet fylke, hvor veien også går fra asfalt til grus. Fylkesvei 235 - som veien heter frem til fylkesgrensa - var også en fin og stemningsfull vei. Plasseringen er også slik at denne lille omveien fint kan kombineres med alt fra harryhandling på Charlottenberg til bajasturer gjennom Setskog-svingene. Eller kanskje begge deler... Hit skal vi i alle fall igjen, og når bedre egnede dekk en gang kommer på plass så er det nok også et par andre avstikkere i området som kan være interessante.
20230708_183316B.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.