Abs lampe lyser plutselig. Vet at bakbrems er dårlig og skal ta den snart men abs har ikke lyst før idag.
Kan det ha sammenheng med dårlig bakbrems eller er det et helt separat system?
Å kjøre på bakhjulet kan nok være fristende for en del...kjellv skrev: 30 jul 2021, 20:10 Har du kjørt lenge nok på bakhjulet, eller smurt kjede med oppløftet bakhjul og sykkelen i første gir med motoren i gang, kan sykkelen ha registrert defekt ABS sensor på framhjulet.
Du skulle bare visst hvor mange som gjør dette.. Støtt og stadig kommer det folk innom med sykler i alle størrelser og har feilkoder på ABS. Som regel er det nettopp etter kjedesmøring dette skjer, og mange innrømmer å ha gjort det på denne måten.AJ skrev: 30 jul 2021, 20:21Å kjøre på bakhjulet kan nok være fristende for en del...kjellv skrev: 30 jul 2021, 20:10 Har du kjørt lenge nok på bakhjulet, eller smurt kjede med oppløftet bakhjul og sykkelen i første gir med motoren i gang, kan sykkelen ha registrert defekt ABS sensor på framhjulet.![]()
Men å smøre kjedet med oppløftet hjul og motoren i gang og sykkel i førstegir ser jeg simpelthen ikke poenget med.
Det trengs da vitterlig bare et noen få hjulomdreininger med håndkraft for å få smurt kjedet godt nok etter en kjøretur...
Så hvis det er slike ting som utløser en ABS feilmelding så bør vel disse tingene være noe av det enkleste man kan unngå.
For egen del ville det aldri falt meg inn å starte opp sykkelen, sette den i første gir, for så å smøre kjedet.kjellv skrev: 30 jul 2021, 20:42 Du skulle bare visst hvor mange som gjør dette.. Støtt og stadig kommer det folk innom med sykler i alle størrelser og har feilkoder på ABS. Som regel er det nettopp etter kjedesmøring dette skjer, og mange innrømmer å ha gjort det på denne måten.
OK, kan svare på dette, men flere spørsmål om kjedesmørersystemer bør legges inn her: https://mcsiden.no/viewtopic.php?f=16&t=9883xavi0n skrev: 30 jul 2021, 21:08 For å stjele tråden bittelitt, hvor fornøyd er du med automatisk kjedesmøring AJ? Blir det mye gris?
Jeg har en classic honda fra 61