Internett / TV leverandør ...

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Internett / TV leverandør ...

Legg inn av dypen »

Hvilke leverandør har dere der og til hvilken måneds pris ... Fornøyd eller ikke ... Hvilke kapasitet bør velges ... Hva er best i ditt område ...
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

popeye
Innlegg: 45
Registrert: 03 mar 2017, 10:16
Motorsykkelen din: BMW K 1600 Grand America - 2021

Re: Internett / TV leverandør ...

Legg inn av popeye »

For oss som bor i grisgrendte strøk er det sjelden flere å velge mellom. En kan vel heller anse seg som heldig som får tilgang på høvelig nett...

For mitt vedkommende fikk jeg for noen år siden mulighet til å få fiber fra NTE/Altibox. Dette ble utbygd etter den såkalte bygdefibermodellen hvor både utbygger/kommune/fylkeskommune og jeg som sluttkunde er inne på finansieringssida. Slikt må til når utbygging ikke er kommersielt regningsvarende. Mine ekstra kostnader ble kr. 3.400,- samt noe egeninnsats på legging/graving av fiberrør på egen tomt.

Månedsprisen er 1.299,- for 500/500 nett og standard TV-pakke. Nettet er dønn stabilt, både på hastighet og oppetid, kan ikke huske å ha opplevd nedetid bortsett fra når det har vært varslet vedlikehold.

For mitt vedkommende, særlig etter at ungdommen flyttet ut, ser jeg ikke behovet for 500/500, men det er det som ligger i standardpakken.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Internett / TV leverandør ...

Legg inn av FredrikE24 »

Altibox, mener jeg betaler 399,- for 200/200 linje + TV basis. Det er grisebillig egentlig, og den avtalen var nok ikke meningen å dra i land, men sitter som styreleder i et bittelite sameie og etter mye mailing frem og tilbake så ble nok summene litt feil, men også dokumentasjon på en slags avtaleforhandling. Så den ble nå slik tilslutt.. Jeg betalte tidligere 299,- for 50/50-linje + en eller annen sum via fellesutgiftene for TV-basis. 50/50 holder plenty sålenge man har orden på det trådløse nettverket sitt. Er ofte her skoen trykker for de ikke-kyndige. Så ringer man heller og klager til leverandøren.

Altibox har visse teletekniske fortrinn sett opp mot andre tilbydere. Det har med oppbygning av deres nett å gjøre.
Jeg kjørte feilretting for Altibox i flere år for rundt 10 år siden, så kjenner en del til systemene deres.

Av kanskje 4/10 tilfeller var feilrettingsoppdraget:"Kunde får ikke bestilt hastighet". Med egen PC koblet til kundens hjemmesentral fikk man ALLTID full fart. Var som regel kundens PC som var sirup eller trøbbel med internt nettverk. Med fiber er det som regel full fart eller ingenting.
Og det er skjøre greier, så ikke skru fiberboksen av veggen uten å vite eksakt hva du gjør. Som regel ser ikke kundene fiberen en gang før man har knekt den :crazy:

TV-problemer var som regel 75% feil på kundens interne nett, 25% TV-dekoderfeil, da Motorola 1910(Standard) og 1960(PVR). Med de nye Android-baserte dekoderne så er min oppfatning at dette er dønn stabilt og aldri noe feil.

Alle tjenester ute, var som regel 10% hjemmesentralfeil, 20% fiberbrudd i gata og 70% fiberbrudd selvforskyldt av kunden.

kaLARSnikov
Innlegg: 172
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '04 DL650 V-Strom
Sted: Østfold

Re: Internett / TV leverandør ...

Legg inn av kaLARSnikov »

Telenor fiber 350/350 til rett under 900,-/mnd. Dønn stabilt. Kanskje litt dyrere enn konkurrentene, men er meg bekjent de eneste som leverer på linja her. Ingen TV-pakke da vi har ymse streamingtjenester som dekker alle behov, har uansett lite glede av å se på reklame med programpauser. 350Mbps er mer enn god nok, selv med gaming som min desidert største hobby sett i total tidsforbruk per år.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Internett / TV leverandør ...

Legg inn av Bjerknez »

Vi har Get. Eller Telia som det heter i dag, inkludert fiber med 500/500 hastighet. Betaler 1199,- pr. mnd.

Vi er ganske fornøyde. Sjelden nedetid og de gangene det har vært det har grunnen vært dårlig vær ett par ganger og dårlig kontakt i koblingsboksen på innsiden av veggen. Sistnevnte ble fikset uten kostnad.

Om dette er dyrt eller ikke vet jeg ikke noe om, men alt fungerer som det skal vertfall.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Internett / TV leverandør ...

Legg inn av dypen »

Her var det veldig mye og bra informasjon som jeg tar med i valget av internett. Usikker på om jeg har bruk for TV pakke, ser jo nesten aldri på TV og med ny smart TV blir det forhåpentlig en ny verden der du kan se det meste uten reklame …
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Internett / TV leverandør ...

Legg inn av Gammelsmurfen »

Jeg har fiber fra Altibox (Viken fiber), det er helt sinnsykt stabilt. Er aldri nede eller trøbbel med verken TV eller bredbånd.
Hadde i en overgang TV fra Canal digital via coax og kun internett fra Altibox. Men fant ut at jeg kunne gå fra 40/40 til 500/500 ved å gå for begge fra Altibox uten å betale noe mer enn å ha det splittet grunnet samlerabatt.
På hytta har jeg Viasat via sånn wok-panne, men nå etter at de fusjonerte med Canal digital og heter Allente ble alt bare dritt.
Helt for jævlig kundeservice og de flytter signalene vekk fra Astra satelitten til den Thor-dritten Telenor har eierskap i.
Med Astra satelitten kunne wok-panna vært nedsnødd men virket like bra, med Thor sattelitten kan det knapt være gråvær....
Mye smalere beam og ræva vs Astra som tålte et Ørnerede på panna :-)

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Internett / TV leverandør ...

Legg inn av cannon »

Gammelsmurfen skrev: 08 sep 2021, 23:55 Jeg har fiber fra Altibox (Viken fiber), det er helt sinnsykt stabilt. Er aldri nede eller trøbbel med verken TV eller bredbånd.
Hadde i en overgang TV fra Canal digital via coax og kun internett fra Altibox. Men fant ut at jeg kunne gå fra 40/40 til 500/500 ved å gå for begge fra Altibox uten å betale noe mer enn å ha det splittet grunnet samlerabatt.
På hytta har jeg Viasat via sånn wok-panne, men nå etter at de fusjonerte med Canal digital og heter Allente ble alt bare dritt.
Helt for jævlig kundeservice og de flytter signalene vekk fra Astra satelitten til den Thor-dritten Telenor har eierskap i.
Med Astra satelitten kunne wok-panna vært nedsnødd men virket like bra, med Thor sattelitten kan det knapt være gråvær....
Mye smalere beam og ræva vs Astra som tålte et Ørnerede på panna :-)
Er Thor den som CD har brukt hele tiden? Eller må jeg med CD-panne på hytta også skifte satellitt? CD har vært dønn stabilt i 10 år, med snø og is, men ingen ørnereder.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Internett / TV leverandør ...

Legg inn av Gammelsmurfen »

Det stemmer, så du som er tidligere CD-kunde trenger ikke å gjøre noe som helst.
Jeg antok dette kom til å skje, og man skjønner jo hvorfor.
Er det åpent og fint mot 1 grad vest, så er det ikke noe problem, men den har en smal beam (signalfelt) og ikke veldig sterkt signal.
Derfor er Thor veldig kresen på nøyaktig innstilling av panna, Astra er lett å finne og tilgivende fordi den har en bred beam.
Pga. en fjelltopp i retningen til Thor på hytta, så får jeg den ikke inn heller, så nå blir det ip-tv og chromecast til tv´n på hytta.

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Internett / TV leverandør ...

Legg inn av pekle »

Get/Telia 500/300 til 269/mnd. Linja funker bra. Boksene er noe ræl. Har det hovedsaklig fordi det er billig via sameiet. Kan få fiber fra andre tilbydere, men da blir det til vanlig markedspris, og ut fra prisene nevnt over her er det nok ikke verdt å bytte.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Internett / TV leverandør ...

Legg inn av SilverSmurfer »

Årdalsnett, pleide å være noe skit men etter at fiberen kom på plass har det vert stabilt bra. 100/100 til 579 i måneden. Må si jeg syntes forholdet mellom hastighet og pris kunne ha vert litt bedre. Men det er godt nok til at jeg er fornøyd.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Internett / TV leverandør ...

Legg inn av Relax »

Telia tilby 500 ned/ 20 opp + TV pakka inkl HBO , Viaplay pluss andre, til kr 739
Har Altidbox i dag, 500/500...uten HBO og Viaplay, ca kr 1150

Jeg laster nesten aldri mye opp, så jeg tror ikke 20 opp skal bli noe problem(?) Selgeren påstår også at diverse "Skyer" og annet er sperret for høye hastigheter(?) så man får sjeldent brukt 500 opp uansett (?)

Hans poeng er at nesten ingen "vanlige" er i nærheten av å bruke 500 opp , så Altibox har lagd denne pakka kun for å selge et dyrere pakke for å få inntekter til å dekke invisteringene sine.
På telefon med Altibox i går sa selgeren at Altibox ikke tilbyr pakker med lavere opp/ned hastighet.
"Do the right thing"

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 494
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Internett / TV leverandør ...

Legg inn av MGR1 »

Har hatt Get i 6-7 år nå. Var stabilt i starten, men har blitt verre de siste årene. Spesielt på kvelden er det tregt. Jeg ser stort sett bare på YouTube, og der lagger det skikkelig utover kvelden. Dekoderen og routeren har begge røket to ganger. WiFi'en på routeren er svak og ustabil. Mobilen min sier nå at WiFi'en ikke lenger er 'sikker', så routeren burde nok ha blitt byttet. Gammel protokoll elns. Den siste routeren er en stor klump. Sikkert noe gammelt drit de kvittet seg med. En irriterende ting er at jeg ikke har fått admin-passord til den, kun gjestebruker. Det betyr at jeg ikke har full tilgang til å gjøre endringer i oppsettet, selv om jeg måtte betale for routeren med egne penger den gang når fiberen ble installert og den teknisk sett er min.

Get har også en irriterende tendens til å øke prisen uten å si fra. På regningen har jeg opplevd flere ganger at de har oppgradert hastigheten (og dermed prisen) uten at jeg har bedt om det. De har også en irriterende tendens til å oppgradere routeren i sommerferien. Den får da ofte ny ip-adresse. Har skjedd i hvert fall 3-4 ganger. Jeg har webkamera og alarm, og når dette slutter å fungere når man er på ferie i syden er det stress.

Det var en fyr fra Altibox på døra her i sommer og informerte om at de skal bygge ut i området. Jeg valgte å takke ja til tilbudet. Venter i spenning.

kaLARSnikov
Innlegg: 172
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '04 DL650 V-Strom
Sted: Østfold

Re: Internett / TV leverandør ...

Legg inn av kaLARSnikov »

Relax skrev: 10 sep 2021, 07:38 Telia tilby 500 ned/ 20 opp + TV pakka inkl HBO , Viaplay pluss andre, til kr 739
Har Altidbox i dag, 500/500...uten HBO og Viaplay, ca kr 1150

Jeg laster nesten aldri mye opp, så jeg tror ikke 20 opp skal bli noe problem(?) Selgeren påstår også at diverse "Skyer" og annet er sperret for høye hastigheter(?) så man får sjeldent brukt 500 opp uansett (?)

Hans poeng er at nesten ingen "vanlige" er i nærheten av å bruke 500 opp , så Altibox har lagd denne pakka kun for å selge et dyrere pakke for å få inntekter til å dekke invisteringene sine.
På telefon med Altibox i går sa selgeren at Altibox ikke tilbyr pakker med lavere opp/ned hastighet.
Heh, Telia har samme pakka selv. Det er litt greia med fiber, at hastighet ned og opp er den samme. Ser på Telia sine hjemmesider at de tilbyr 500/500 på fiber, mens på "hybridfiber" tilbyr de 500/20 (dette er en annen teknologi enn vanlig fiber og har derfor ikke symmetriske hastigheter). Pussig nok tar de samme pris for begge variantene, så jeg vet ikke hvem som prøver å selge dyrere pakker for å få inn inntekter her...

Når alt det er sagt så stemmer det nok at de aller fleste ikke har behov for skyhøye opplastingshastigheter, med mindre du lagrer masse i skytjenester, laster opp videoer til Youtube o.l., eller driver med livestreaming. Har for øvrig ikke vært borti at veldig mye av opplastingstjenester er veldig begrenset på opplastingshastigheter.

Men det er vel en kjensgjerning at selgere kommer med mye sprøyt. Har hatt noen år i kundeservicebransjen tidligere (både TV, bredbånd, og mobiltelefoni) og noen av de verste samtalene var de hvor man måtte forklare nye kunder at halvparten av det selger (gjerne innleid telemarketing-byrå) hadde sagt var ren fantasi.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Internett / TV leverandør ...

Legg inn av Relax »

Hvis Altibox tar kr 1150 og Telia kr 739 ?..og forskjellen er kanskje bare " 480" opp som få bruker!?


Og, ja, selgere er selgere , derfor kjekt med innspill her fra kyndige!
"Do the right thing"

Svar