Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg
- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg
Denne saken handler om noe vi alle vet innerst inne.
Men greit med en påminnelse nå i årets bulkemåned...:
– Sensorer er bare teknologi, understreker Ytre-Hauge.
– Plutselig piper de ikke når de skal eller reagerer feil. Kameraer blir også skitne, akkurat som resten av bilen din. Da fungerer de dårligere. Teknologien er et godt hjelpemiddel, men det kan ikke erstatte et årvåkent blikk til siden og bak.
https://bil24.no/stoler-paa-sensorer-ender-med-bulk
– Plutselig piper de ikke når de skal eller reagerer feil. Kameraer blir også skitne, akkurat som resten av bilen din. Da fungerer de dårligere. Teknologien er et godt hjelpemiddel, men det kan ikke erstatte et årvåkent blikk til siden og bak.

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
DAE
- Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
Såg et innlegg ein plass som lurte på korleis man kunne rygge før, uten kamera
- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Nok en god grunn til å holde bilen renAJ skrev: 07 des 2025, 19:05 Denne saken handler om noe vi alle vet innerst inne.
Forskjellen fra biler før i tiden og mange biler i dag er at man har veldig dårlig sikt bakover. Ikke for at det fritar en fra ansvaret, men prøv og se hva som skjer bak bilen i feks. Min bil uten å bruke kamera. Lykke til. Man ser nærmest ikke en dritt. Det tror jeg også gjelder mange andre nye biler i dag. Store atolper, små ruter og en kompakt interiør med sportstoler og store nakkestøtter etc. er med på og forhindre mye av sikten rundt hele bilen.
Dog har jeg vel aldri i noen bil jeg har eid eller kjørt opplevd at ryggekameraet eller sensorlyden har sviktet. Den piper heller for ofte enn motsatt. Men når man får snø og is på disse sensorene så piper dem jo rett som det er å det er det som kan være litt skummelt. Da regjer man til slutt med at det bare er snø på sensoren og sekundet etter kvester man et menneske...
Så godt vedlikehold og rengjøring av disse sensorene jevnlig er nok trolig et godt råd. Gå en runde rundt bilen og spray litt deicer på sensorene før du kjører.
Noen biler har jo ganske elendige ryggesensorer og kanskje til og med ikke engang et kamera. Min mor sin 4 år gamle Caddy har jo ikke ryggekamera kun sensor som piper. Derimot ser man lett bakover i den bilen.
Min bil uten ryggekamera hadde vært et mareritt. Klart man har speiler og man ser ut bakruten, men man ser ikke rett bak bilen. Det gjør man med kamera. Mitt kamera viser hele bilen ovenifra inkludert omgivelsene i 360 graders visning. Så lenge kameraet fungerer så kan man stole på det man ser. Er jo ikke slik at kameraet utelater og viser mennesker når det først fungerer. Å så lenge gode kameraer funker, så er dette langt mer sikkert enn den gamle manuelle måten.
I tillegg til kamera har noen biler i dag også radarteknologi som ser konturer og kan gjenkjenne enkelte objekter.
Her ser man forøvrig forskjellen når det kommer til feks. Teknologien Tesla bruker kontra biler ked radar sensorer:
- Bjerknez
- Kontakt:
Bare for 2-3 år siden klarte ikke Tesla og lage biler som klarte og parkere av seg selv. Biler med god software og mye annet bra, men dette fikk dem ikke til. Dette var til og med noe som funket utmerket i min gamle 2008 modell VW Touran.
- Bjerknez
- Kontakt:
Jeg merker jeg blir litt butt og flat hver gang jeg hører eller ser ordet "Ekspert" bli brukt.
Det åpnet nylig en MC butikk som kalles "MC Experten". "Ekspert" er ingen beskyttet tittel og alle kan kalle seg ekspert. "Ekspert" er i mine ører og øyne et ganske lavpannet ord. Modern sier ofte til andre at jeg er "ekspert" når det gjelder bilpleie. Jeg blir regelrett flau og sint når hun sier dette.
Det er SÅ mye man kunne kalt butikken/bedriften og MC Experten er liksom det første som dukket opp....? Nå tror alle at vi er "eksperter" liksom.
Flaut.
Det åpnet nylig en MC butikk som kalles "MC Experten". "Ekspert" er ingen beskyttet tittel og alle kan kalle seg ekspert. "Ekspert" er i mine ører og øyne et ganske lavpannet ord. Modern sier ofte til andre at jeg er "ekspert" når det gjelder bilpleie. Jeg blir regelrett flau og sint når hun sier dette.
Det er SÅ mye man kunne kalt butikken/bedriften og MC Experten er liksom det første som dukket opp....? Nå tror alle at vi er "eksperter" liksom.
Flaut.
- SveinHa
- Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
- Kontakt:
Da jeg jobbet på Hydro Karmøy på -80 tallet hadde vi en grei definisjon av "Ekspert": "Det er en som er mer enn 5 mil hjemmefra" og grunnen til denne definisjonen var det vi så av kunnskapsnivået til "eksperter" som kom tilreisende for å løse et eller annet problem...
- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Artig tekst med en god del gode poeng:
https://www.document.no/2025/12/13/bulk ... ssistanse/
Denne er også god hvor jeg kjenner meg godt igjen i, spesielt de tre-fire siste avsnittene om friheten uten kontroll. Når jeg tenker tilbake på egen barndom og ungdomstid dukker det opp minner om situasjoner og hendelser som det var helt merkelig at man kom helskinnet fra det...
https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ ... 95-2772840
https://www.document.no/2025/12/13/bulk ... ssistanse/
Denne er også god hvor jeg kjenner meg godt igjen i, spesielt de tre-fire siste avsnittene om friheten uten kontroll. Når jeg tenker tilbake på egen barndom og ungdomstid dukker det opp minner om situasjoner og hendelser som det var helt merkelig at man kom helskinnet fra det...
https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ ... 95-2772840

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
Solo-rider
- Motorsykkelen din: Ducati V4 S 2025
Kjenner meg godt igjen med dette med å hoppe på isflak.Det hendte at det ble et isbad eller 2...
Ellers så var det yndet lek /konkurranse å klatre høyest opp i trær uten at toppen brakk..
"Lånte" Dynamitt klubber og krutt fra et lokalt pukkverk.Fant ikke fenghetter . MEN hadde det masse gøy med kruttet for det.
Ellers så var det yndet lek /konkurranse å klatre høyest opp i trær uten at toppen brakk..
"Lånte" Dynamitt klubber og krutt fra et lokalt pukkverk.Fant ikke fenghetter . MEN hadde det masse gøy med kruttet for det.
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer.
Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021 .
Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S
Kjørt 12504km 2025 sesongen
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer.
Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021 .
Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S
Kjørt 12504km 2025 sesongen
- AJ
- Administrator
- Kontakt:
Fra vår oppvekst med tidvis ingen kontroll, sikkerhetsnett og vågal utforskende lek til det som sløseriombudsmannen omtaler som (gjennomkontrollert) trygghetsfetisjisme:Solo-rider skrev: 14 des 2025, 11:35 Kjenner meg godt igjen med dette med å hoppe på isflak.Det hendte at det ble et isbad eller 2...
https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ ... 95-2777350
Som forvitrer det man gjerne kaller tillitssamfunnet, i mangel av noe bedre...

-
OnlineJohnnyTh
- Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Antall barn som døde under lek var flere ganger høyere på 60, 70 og 80 tallet enn det er i dag. Tror vi skal være glad ting blir bedre.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- Bjerknez
- Kontakt:
Jeg er enig, men samtidig føler jeg barn som vokste opp 60-70-80 tallet er mer "robuste" enn bar som vokser opp i dag. Spesielt mentalt. Det finnes trolig statistikker som taler for eller i mot, men det er nå min oppfattelse vertfall. Barn som vokser opp i dag eller er unge i dag føler jeg er ganske så mentalt svake. En skikkelig sy puter under armene og krenkekultur.JohnnyTh skrev: 14 des 2025, 16:36 Antall barn som døde under lek var flere ganger høyere på 60, 70 og 80 tallet enn det er i dag. Tror vi skal være glad ting blir bedre.
Å snart er det ikke lov til og si mamma og pappa, eller gutt og jente på skolene.
Litt ironisk ment, men en viss sannhet så mener jeg at vi hadde hatt godt av en krig igjen for å få litt perspektiv. For den rosa skyen vi lever på vil definitivt ikke vare evig. Statistikken taler i mot akkurat det.
- AJ
- Administrator
- Kontakt:
Det har du sikkert sikre kilder på som du kan henvise til. Eller...JohnnyTh skrev: 14 des 2025, 16:36 Antall barn som døde under lek var flere ganger høyere på 60, 70 og 80 tallet enn det er i dag. Tror vi skal være glad ting blir bedre.
Uansett, her jeg vokste opp var vi vært veldig heldige da, siden jeg ikke kan huske et eneste barnedødsfall under lek. Og det var langt flere barn i uorganisert uteaktivitet den gang enn det det er nå.
Skrubbsår og bein- og armbrudd, joda, det skjedde. Men ingen fikk varige mén.
Vi tok sjanser, men visste nok innerst inne godt hvor grensene gikk og tok den dermed aldri helt ut, for å si det på den måten.

-
OnlineJohnnyTh
https://www.ssb.no/helse/artikler-og-pu ... -i-ulykker
https://www.fhi.no/he/fr/folkehelserapp ... og-ulykker
https://www.fhi.no/he/fr/folkehelserapp ... og-ulykker
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
OnlineJohnnyTh
De av oss som overlevde viste hvor grensene gikk og derfor tror vi at det var trygt. På nynorsk kalles det Survivorship bias.AJ skrev: 14 des 2025, 16:59Det har du sikkert sikre kilder på som du kan henvise til. Eller...JohnnyTh skrev: 14 des 2025, 16:36 Antall barn som døde under lek var flere ganger høyere på 60, 70 og 80 tallet enn det er i dag. Tror vi skal være glad ting blir bedre.?
Uansett, her jeg vokste opp var vi vært veldig heldige da, siden jeg ikke kan huske et eneste barnedødsfall under lek. Og det var langt flere barn i uorganisert uteaktivitet den gang enn det det er nå.
Vi tok sjanser, men visste nok innerst inne godt hvor grensene gikk og tok den dermed aldri helt ut, for å si det på den måten.
Jeg hadde to barndomsvenner som ikke ble tenåringer. En var bilulykke og en annen druknet. Kjenner og en som overlevde, men som mistet venstre hånd under lek med sprengstoff.
- AJ
- Administrator
- Kontakt:
Det forskes åpenbart på mye som denne saken på Nettavisen viser:
For egen del ble det feit ribbe, pølse og medisterkaker på julaften med rosenkål, surkål og tradisjonelt tilbehør på julaften.
Kveitebuk med mandelpotetpuré, fermenterte grønnsaker mm. og hvalbiff med soppsaus, mandelpotetpuré og fermentert grønt her også her 2. juledag, som en slags oppveining mot ribba på julaften.
Og i dag blir det hjemmelaget pizza.
Altså god variert sikringskost så langt i jule- og nyttårshøytiden
.
Og formen er helt på topp
!
https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ ... 95-2798447Men et dypdykk i tall, statistikk og forskning om når på året det dør flest mennesker og hvorfor, viser at tiden rundt jul og nyttår er høytid også for døden. Vi er altså inne i en litt usikker tid alle sammen, men aller mest utrygt er det for godt voksne menn, og særlig for dem med dårlig hjerte fra før.
For egen del ble det feit ribbe, pølse og medisterkaker på julaften med rosenkål, surkål og tradisjonelt tilbehør på julaften.
Kveitebuk med mandelpotetpuré, fermenterte grønnsaker mm. og hvalbiff med soppsaus, mandelpotetpuré og fermentert grønt her også her 2. juledag, som en slags oppveining mot ribba på julaften.
Og i dag blir det hjemmelaget pizza.
Altså god variert sikringskost så langt i jule- og nyttårshøytiden
Og formen er helt på topp

I 1969 ble det drept 103 barn i trafikken, og i 2019 ble ingen barn drept i trafikken. Det er ingen tvil om at det omkom flere barn under lek før i tiden enn i dag, men så kan en jo lure på om det er bedre å bli fanget inn i de skadene sosiale medier påfører oss? Vi ser jo mye trist bland barn og unge nå som ikke fantes før.AJ skrev: 14 des 2025, 16:59Det har du sikkert sikre kilder på som du kan henvise til. Eller...JohnnyTh skrev: 14 des 2025, 16:36 Antall barn som døde under lek var flere ganger høyere på 60, 70 og 80 tallet enn det er i dag. Tror vi skal være glad ting blir bedre.?
- Bjerknez
- Kontakt:
@AJ Du vet sikkert dette fra før, men man finner statistikk på dette enkelt via ssb. Der kan man også lage egne statistikker om ønskelig. Statistikker lyver aldri å det er noe enkelte journalister etc. burde bruke oftere mener jeg.
Disse statistikkene er åpne for alle og hvem som helst kan boltre seg der.
Disse statistikkene er åpne for alle og hvem som helst kan boltre seg der.
- AJ
- Administrator
- Kontakt:

- AJ
- Administrator
- Kontakt:
Kanskje er det (mikro)plast som er vår og største trussel og folkehelseproblem og ikke sukker, salt, ultra-prosessert mat osv. ...
:
https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ ... 95-2806954
https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ ... 95-2806954

- SveinHa
- Kontakt:
Regjeringen deler ut 57 nye utvinningstillatelser for olje og gass.
Sakset fra artikkelen:
Når en ser på fysikken så er det soleklart at CO2 ikke har ansvar for de påståtte temperaturøkningene (eller klimaendringene som det heter nå når temperaturen ikke stiger slik de grønne ønsker seg) og med det i bakhodet er det lett å se at hele klimapolitikken og "klimaforskningen" ikke har rot i virkeligheten i det hele tatt... Der finnes forskere og "forskere" men det er jo utelukkende "forskere" som slipper til i media... selvsagt sammen med Gretha Thunberg da... Blander en bare bittelitt politikk inn i forskningen så har en 100% politikk og 0% forskning...
Nei, se på hva politikerne GJØR, ikke hva de SIER
https://www.nrk.no/norge/deler-ut-57-ny ... 1.17714244
Sakset fra artikkelen:
Hvor i h€£v€t€ blir det av det grønne skiftet?!?!?!?!?! Nei, det eksisterer UTELUKKENDE for grønnvasking slik at enkelte skal kunne ta for seg uhemmet av samfunnets verdier.– Norge er Europas viktigste energileverandør, men om å få år vil produksjonen begynne å falle. Derfor trenger vi nye prosjekter som kan bremse fallet og gi mest mulig produksjon, sier energiminister Terje Aasland (Ap).
Fra scenen sier ministeren at han er bekymret for at noen vil avvikle næringen.
– Det er behov for forutsigbarhet. Tilgang til nye leteområder er helt avgjørende.
Når en ser på fysikken så er det soleklart at CO2 ikke har ansvar for de påståtte temperaturøkningene (eller klimaendringene som det heter nå når temperaturen ikke stiger slik de grønne ønsker seg) og med det i bakhodet er det lett å se at hele klimapolitikken og "klimaforskningen" ikke har rot i virkeligheten i det hele tatt... Der finnes forskere og "forskere" men det er jo utelukkende "forskere" som slipper til i media... selvsagt sammen med Gretha Thunberg da... Blander en bare bittelitt politikk inn i forskningen så har en 100% politikk og 0% forskning...
Nei, se på hva politikerne GJØR, ikke hva de SIER
https://www.nrk.no/norge/deler-ut-57-ny ... 1.17714244
- SveinHa
- Kontakt:
Det kommer for en dag...alltid. Løgnene kan ikke skjules for all evighet...
Vær så snill folkens: IKKE la dere injisere med ukjente kjemikalier, spesielt ikke fra den mest korrupte bransjen i verden
Vær så snill folkens: IKKE la dere injisere med ukjente kjemikalier, spesielt ikke fra den mest korrupte bransjen i verden
- AJ
- Administrator
- Kontakt:
Verd å få med seg nå som vi bare er noen uker (
) unna en ny MC-sesong:
https://www.advrider.com/crashing-motor ... rspective/
https://www.advrider.com/crashing-motor ... rspective/

- AJ
- Administrator
- Kontakt:
På høy tid at spørsmålet stilles; hvor er de utelekende barna...
:
https://www.vg.no/rampelys/i/L4nbWV/ale ... mindre-ute
https://www.vg.no/rampelys/i/L4nbWV/ale ... mindre-ute