Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
SveinHa
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Kontakt:

Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

Legg inn av SveinHa »

...og en til i samme sporet innført av ekteparet Erna og Jonas Quisling: https://open.substack.com/pub/susannehe ... let-sprakk

Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Legg inn av JohnnyTh »

SveinHa skrev: 25 jan 2026, 22:29 Klar tale og viktig å ta inn over seg: https://lovoghelse.no/2026/01/21/staten ... efolkning/
Jeg klarte ikke å lese alt. Makan til sludder og vas. :lol :lol
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Godt og grundig reflektert og ikke minst godt skrevet:

https://www.nrk.no/ytring/mareritt-fra- ... 1.17745882

Brukeravatar
FredrikE24
Motorsykkelen din: BMW K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Om folk drar til Fosen eller andre vindmølleparker i Norsk natur, så får folk se elendigheten og bør endre mening til å være i mot håper jeg. Jeg synes det er helt forferdelig hvordan det forandrer naturen for noe som produserer strøm når man ikke har plass i nettet og de fleste står på grunn av teknisk svikt. Jeg jobber selv i energibransjen, men akkurat vindkraft forstår jeg ikke at vi må ha. Det finnes alternativer til å få ned strømforbruket vårt. Ikke minst atomkraft.

Andre land har flere ulike infrastrukturer for energi. Overskudd på vindkraft gjøres om til eksempelvis termisk energi og/eller hydrogen. Hos oss har vi altfor lite slik infrastruktur.

Brukeravatar
JohnnyTh

Legg inn av JohnnyTh »

Vi har vannkraft som brukes som balansekraft. På den måten slipper vi dyre hydrogen eller termiske anlegg. Når vi har vind så sparer vi på vannet til det ikke er vind.
Atomkraft er nok fremtiden, men det tar 20-30 år å bygge et atomkraftverk. Vindkraft er raskt å sette opp og kan relativt enkelt fjernes.

At vindkraft skal gjøre folk syke, slik at belastningen på helsevesenet blir større virker ganske søkt. Her tror jeg skribenten baserer det på følelser og ikke fakta. Heldigvis så har vi fremdeles nok natur igjen i Norge til at man kan oppleve det. Men selvsagt hvis man hadde en favoritt stein eller bjørk inne på fjellet som man likte å besøke og nå står det ei vindmølle der, så er det jo leit.
Vi har vindmølle park her hvor jeg bor. De er bygget i et område som det aldri var folk i på grunn av vanskelig terreng. Nå er det folk der som bruker veiene til å gå tur hver eneste dag.

Brukeravatar
SveinHa
Kontakt:

Legg inn av SveinHa »

Sakset fra artikkelen:
«Mange av dem som er mest positive til vindkraft bor innenfor ring 3 i Oslo. Langt fra vindkraftens faktiske virkelighet.»
Der er vi ved kjernen: Hvor mange vindmøller kan en se fra toppen av Holmenkollen?

For 50+ år siden syntes jeg jo det var litt eksotisk å reise rundt i Danmark og se vindmøller over alt... men Danmark har jo ikke naturlige alternativer så det gir litt mer mening der...

Her på berget har vi kun EN ENESTE GRUNN til vindkraft og det er å presse strømprisene opp ved å produsere et strørre strømoverskudd som kan selges til strømnettet i EU. Vi har påtatt oss oppgaven å "berge" EU fra et kraftunderskudd ved å frarøve norsk industri fra sine fordeler og stjele fra folket...

Som Gro HB nesten sa det: Det er typisk Norsk å være selvgod IgrI(

Brukeravatar
JohnnyTh

Legg inn av JohnnyTh »

Prisen på en vare går sjeldent opp når det er mer av den.

Brukeravatar
SveinHa
Kontakt:

Legg inn av SveinHa »

JohnnyTh skrev: 03 feb 2026, 21:20 Prisen på en vare går sjeldent opp når det er mer av den.
Jo, når vi har litt mer men går inn i et marked med kjempeunderskudd på kraft...

Brukeravatar
JohnnyTh

Legg inn av JohnnyTh »

Prisen går i været når Europa har lite energi. Ikke sol eller vind og strømmen blir dyr. Når det blåser og solen steiker i Europa så kjøper vi billig strøm fra Europa. Vindkraften vår er ubetydelig i forhold til vannkraften, så det er ikke den som bestemmer prisen.

Brukeravatar
SveinHa
Kontakt:

Legg inn av SveinHa »

JohnnyTh skrev: 04 feb 2026, 00:01 Prisen går i været når Europa har lite energi. Ikke sol eller vind og strømmen blir dyr. Når det blåser og solen steiker i Europa så kjøper vi billig strøm fra Europa. Vindkraften vår er ubetydelig i forhold til vannkraften, så det er ikke den som bestemmer prisen.
Det er ganske beskjedne mengder strøm vi kjøper fra EU. Vi har i mange tiår hvert eneste år vært nettoeksportør av strøm. Det hele er ikke noen fornuftig logikk men når vi eksporterer strøm og importerer strømpriser så er det det som må til for å gi en viss beskjeden økonomi den største ødeleggelsen av norsk natur i historien. Som du sier så er vindkraften bare en dråpe i havet og helt uvesentlig for oss...

Husk på at vindkraften er et politisk prosjekt så det nytter ikke å blande inn fornuftig logikk... Vi SKAL ha vindkraft så politikerne må lage et eller annet system som gjør at de på et eller annet vis kan sannsynliggjøre en form for økonomi i prosjektet og import av EU-strømpriser hjelper noe (på bekostning av hele det Norske arbeidslivet).

Hjemme har jeg et stort solcelleanlegg og siden jeg ikke har vannkraft å balansere med så har jeg batterier som kan holde liv i huset et par døgn. Har regnet litt på å supplere med vindmøller men det er hinsides dårlig økonomi og tar for mye land, også i min målestokk...

Brukeravatar
JohnnyTh

Legg inn av JohnnyTh »

I 2025 importerte vi 11twh og eksporterte 34twh. Importen er ca 10% av det totale forbruket vårt. Ikke helt ubetydelig. Husk dette er billig strøm.
Jeg er for at Norge AS skal tjene penger på krafteksport når vi har overskudd. Men at norske forbrukere skal måtte betale europeiske priser er jeg imot. Vi burde hatt max pris i Norge.
Vindkraft sin største fordel er at vi sparer på vannet. Vi er veldig sårbare hvis vi får tørke. Hva skjer hvis vi har lite regn 2 år på rad.

Brukeravatar
SveinHa
Kontakt:

Legg inn av SveinHa »

JohnnyTh skrev: 04 feb 2026, 10:32...Jeg er for at Norge AS skal tjene penger på krafteksport når vi har overskudd...
Nettopp. Det er jo bare det at vi pøser det vi kan til utlandet og samtidig sparker bein under oss selv. Kraftverkene kunne levd godt om industrien og forbrukerne betalte 20 øre innenlands så kunne jo EU betalt 1 krone for alt overskuddskraft. Slik vi har ordnet oss er så idiotisk at det er bare kunnskapsløse politikere som kan få det til...

At vi får beholde strømstøtte/Norgespris er også ufattelig at EU godtar for det er jo en type sponsing som EU forbyr. Det kan ikke ta lang tid får EU oppdager at nettleiesponsing egentlig er strømsponsing... men en må vel være politiker for å IKKE se det...

Brukeravatar
Gammelbokser
Motorsykkelen din: Gammelboksere

Legg inn av Gammelbokser »

SveinHa skrev: 03 feb 2026, 23:17
JohnnyTh skrev: 03 feb 2026, 21:20 Prisen på en vare går sjeldent opp når det er mer av den.
Jo, når vi har litt mer men går inn i et marked med kjempeunderskudd på kraft...
Strøm er ikke bare en vare, det er forskjell på f.eks 'miljøvennlig' vindkraft og den fra brunkullfyrte varmekraftverk.

I tillegg har vi markedsregulering og spekulasjon, to faktorer som ofte tilsidesetter den klassiske sammenhengen mellom tilbud og etterspørsel.

Brukeravatar
SveinHa
Kontakt:

Legg inn av SveinHa »

En liten prat om den store elefanten i rommet: Hva er sammenhengen mellom overdødeligheten vi har hatt siden 2021 og Influensa-19 vaksinen?

https://steigan.no/2026/02/mediene-info ... merer-oss/

Brukeravatar
Gammelbokser

SveinHa skrev: 06 feb 2026, 09:33 . . . . Influensa-19 vaksinen?
"Influensa-19" - mente du her Covid-19 vaksinene? Influensa-A virus og SARS-2 coronavirus er to forskjellige smittestoff.

Den nevnte overdødeligheten antar jeg heller skyldes effekter av infeksjon med sistnevnte virus enn vaksiner mot det.

Generelt har ikke vaksiner fler/mer bivirkninger enn legemidler ("medisiner"), og jeg tror de fleste heller ville foretrekke f.eks. en antibiotikakur enn tuberkulose, gonorre, syfilis, pest eller infeksjon med såkalte "kjøttetende streptokokker". Eller stivkrampe, poliomyelitt, rabies, livmorhalskreft, gul feber eller TBE.

Paradoksalt nok ville verden ha trengt litt mer "overdødelighet" enn hva vi har hatt de siste årtiene. Nå over 8, og snart ti milliarder mennesker er for mye for hva denne planeten tåler. Dessverre, for noen.

Norsense
Motorsykkelen din: For tiden uten.

Legg inn av Norsense »

Gammelbokser skrev: 06 feb 2026, 11:13
Paradoksalt nok ville verden ha trengt litt mer "overdødelighet" enn hva vi har hatt de siste årtiene. Nå over 8, og snart ti milliarder mennesker er for mye for hva denne planeten tåler. Dessverre, for noen.
Denne setningen plasserer deg i celebert og aktuelt selskap. :lol

Brukeravatar
SveinHa
Kontakt:

Legg inn av SveinHa »

Gammelbokser skrev: 06 feb 2026, 11:13
SveinHa skrev: 06 feb 2026, 09:33 . . . . Influensa-19 vaksinen?
"Influensa-19" - mente du her Covid-19 vaksinene?
Nei, jeg mente "Influensa-19" men det er jo også det som kalles covid... Se på statistikken. Da covid "herjet som verst" var den vanlige influensaen tilnærmet borte og covid overtok den plassen i statistikken med tilnærmet samme antall tilfeller... Og koronavirus har alltid vært en del av influensamixen...
Koronaforkjølelse.jpg
Vi har jo i ganske mange tiår hatt en influensavaksine, hvorfor har vi fremdeles influensa?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
JohnnyTh

Legg inn av JohnnyTh »

Grunnen er vel at influensa viruset stadig muterer. Dette har nok du mer greie på enn meg. Er det så veldig stor dødelighet?
Under pandemien så hadde alle som jobbet i teamet mitt mistet folk i nær familie på grunn av covid.

Brukeravatar
SveinHa
Kontakt:

Legg inn av SveinHa »

JohnnyTh skrev: 06 feb 2026, 12:57Er det så veldig stor dødelighet?
Nå sitter jeg ikke på noen tall her og nå men i artikkelen jeg linket til så nevnes det at vi har "1x Utøya" i overdødelighet pr. uke fra massevaksineringen startet så det er nå litt... Dette høres i alle fall ikke helt feil ut for meg...

Brukeravatar
Gammelbokser

SveinHa skrev: 06 feb 2026, 12:51
Nei, jeg mente "Influensa-19" men det er jo også det som kalles covid...
Galt. "Influensa" er et folkelig navn på en luftveisinfeksjon, som kan forårsakes av en lang rekke smittestoffer; f.eks. streptokokker, stafylokokker, Chlamydia, Haemophilus, Legionella (bakterier); rhinovirus, influensavirus, parainfluensavirus, coronavirus*, respiratorisk syncytialvirus - for å nevne noen. I egentlig betydning er influensavirusinfeksjon stort sett bare forårsaket av Influensavirus A hos mennesker.
* coronavirusene som forårsaker forkjølelse er forskjellige fra de som kan gi alvorlige lungeinfeksjoner (f.eks SARS-CoV-1, SARS-CoV-2 eller MERS-CoV), hvor SARS står for severe acute respiratory syndrome - en dødelig variant langt verre enn forkjølelses-coronavirusene.
SveinHa skrev: 06 feb 2026, 12:51Se på statistikken. Da covid "herjet som verst" var den vanlige influensaen tilnærmet borte og covid overtok den plassen i statistikken med tilnærmet samme antall tilfeller...
Grunnen til dette var restriksjonene (på reising internasjonalt og lokalt, "meteren", samt bruk av håndsprit) som ble innført for å bremse spredningen av SARS-CoV-2 - slike tiltak bremser spredning av så å si alle mikrober som gir snue, forkjølense og luftveisinfeksjoner, inkludert "vanlig influensa".
SveinHa skrev: 06 feb 2026, 12:51Og koronavirus har alltid vært en del av influensamixen...
Koronaforkjølelse.jpg
Ja, men som sagt et det snakk om helt andre coronavirus som gir forkjølense enn de som gir SARS (severe acute respiratory syndrome)
Oversikt over forskjellige coronavirus kan du se her:

Kode: Velg alt

https://ictv.global/report_9th/RNApos/Nidovirales/Coronaviridae
SveinHa skrev: 06 feb 2026, 12:51Vi har jo i ganske mange tiår hatt en influensavaksine, hvorfor har vi fremdeles influensa?
Siden, som JohnnyTh forklarte; (egentlige) influensavirus muterer svært lett (og de har i tillegg et segmentert genom med 11 forskjellige biter, som lett kan stokkes om når en vert blir smittet med to forskjellige influensavirus samtidig). I tillegg kan de smitte andre dyrearter enn sin hovedvert, f.eks. fugleinfluensa og svineinfluensa (som forårsaket "Spanskesyken" under den 1st verdenskrig), noe som øker rekombinasjonsmulighetene, og dermed behovet for en årlig ny influensavaksine som er skreddersydd for å gi beskyttelse mot den varianten som er i ferd med å spre seg internasjonalt i øyeblikket.

OttoL
Motorsykkelen din: Harley Davidson Forty Eight 2014, BMW R1250RS 2020, Honda CB500X 2015

Legg inn av OttoL »

SveinHa skrev: 06 feb 2026, 09:33 En liten prat om den store elefanten i rommet: Hva er sammenhengen mellom overdødeligheten vi harP hatt siden 2021 og Influensa-19 vaksinen

WTF. Dette var jo bare vas og fjås på høyeste hylle fra Steigan igjen, to tullinger (Pål & denne Susanne) som bare sitter og synser en masse ting.
Takke meg til en tur på Mcn i fred og ro.

Brukeravatar
JohnnyTh

Legg inn av JohnnyTh »

OttoL skrev: 06 feb 2026, 14:58
SveinHa skrev: 06 feb 2026, 09:33 En liten prat om den store elefanten i rommet: Hva er sammenhengen mellom overdødeligheten vi harP hatt siden 2021 og Influensa-19 vaksinen

WTF. Dette var jo bare vas og fjås på høyeste hylle fra Steigan igjen, to tullinger (Pål & denne Susanne) som bare sitter og synser en masse ting.
Takke meg til en tur på Mcn i fred og ro.
Godt noen kan kalle en spade for en spade. Dette Steigan greiene er jo normalt bare visvas.

Brukeravatar
JohnnyTh

Legg inn av JohnnyTh »

SveinHa skrev: 06 feb 2026, 13:44
JohnnyTh skrev: 06 feb 2026, 12:57Er det så veldig stor dødelighet?
Nå sitter jeg ikke på noen tall her og nå men i artikkelen jeg linket til så nevnes det at vi har "1x Utøya" i overdødelighet pr. uke fra massevaksineringen startet så det er nå litt... Dette høres i alle fall ikke helt feil ut for meg...
Hu der Susanne Heart er sånn selvutnevnt ekspert ser det ut som. Bakgrunn som politiker oh healer innenfor alternativ behandling. Hun er den type mennesker som spres så mye fjas at en skulle ikke tro det var mulig. Når hun slår seg i sammen med fantasi eksperten Steigan så må det jo bare bli suppe. Er vel ingen som tar det der seriøst? Det nevnes 1x Utøya i dødelighet. Hvor er statistikken som beviser det? En påstand blir ikke rett bare for at man snakker høyest.

Brukeravatar
JohnnyTh

Legg inn av JohnnyTh »

Gammelbokser skrev: 06 feb 2026, 14:51
SveinHa skrev: 06 feb 2026, 12:51
Nei, jeg mente "Influensa-19" men det er jo også det som kalles covid...
Galt. "Influensa" er et folkelig navn på en luftveisinfeksjon, som kan forårsakes av en lang rekke smittestoffer; f.eks. streptokokker, stafylokokker, Chlamydia, Haemophilus, Legionella (bakterier); rhinovirus, influensavirus, parainfluensavirus, coronavirus*, respiratorisk syncytialvirus - for å nevne noen. I egentlig betydning er influensavirusinfeksjon stort sett bare forårsaket av Influensavirus A hos mennesker.
* coronavirusene som forårsaker forkjølelse er forskjellige fra de som kan gi alvorlige lungeinfeksjoner (f.eks SARS-CoV-1, SARS-CoV-2 eller MERS-CoV), hvor SARS står for severe acute respiratory syndrome - en dødelig variant langt verre enn forkjølelses-coronavirusene.
SveinHa skrev: 06 feb 2026, 12:51Se på statistikken. Da covid "herjet som verst" var den vanlige influensaen tilnærmet borte og covid overtok den plassen i statistikken med tilnærmet samme antall tilfeller...
Grunnen til dette var restriksjonene (på reising internasjonalt og lokalt, "meteren", samt bruk av håndsprit) som ble innført for å bremse spredningen av SARS-CoV-2 - slike tiltak bremser spredning av så å si alle mikrober som gir snue, forkjølense og luftveisinfeksjoner, inkludert "vanlig influensa".
SveinHa skrev: 06 feb 2026, 12:51Og koronavirus har alltid vært en del av influensamixen...
Koronaforkjølelse.jpg
Ja, men som sagt et det snakk om helt andre coronavirus som gir forkjølense enn de som gir SARS (severe acute respiratory syndrome)
Oversikt over forskjellige coronavirus kan du se her:

Kode: Velg alt

https://ictv.global/report_9th/RNApos/Nidovirales/Coronaviridae
SveinHa skrev: 06 feb 2026, 12:51Vi har jo i ganske mange tiår hatt en influensavaksine, hvorfor har vi fremdeles influensa?
Siden, som JohnnyTh forklarte; (egentlige) influensavirus muterer svært lett (og de har i tillegg et segmentert genom med 11 forskjellige biter, som lett kan stokkes om når en vert blir smittet med to forskjellige influensavirus samtidig). I tillegg kan de smitte andre dyrearter enn sin hovedvert, f.eks. fugleinfluensa og svineinfluensa (som forårsaket "Spanskesyken" under den 1st verdenskrig), noe som øker rekombinasjonsmulighetene, og dermed behovet for en årlig ny influensavaksine som er skreddersydd for å gi beskyttelse mot den varianten som er i ferd med å spre seg internasjonalt i øyeblikket.
Gøy å lese innlegg fra folk som har greie på dette. Og som kan forklare så vanlige folk forståt.

Brukeravatar
SveinHa
Kontakt:

Legg inn av SveinHa »

11.8% overdødelighet i 2022 og 5.6% i 2023 iflg FHI. Jeg har etterhvert lest MANGE forskningsartikler om covid og overdødelighet og helt konsekvent nevner INGEN ordet vaksine, det nærmeste en kommer er "andre årsaker"... Jeg har mistet 3 kompiser kort tid etter de skrøt uhemmet av hvor gode borgere de var som tok vaksinen "for fellesskapet"...

Det sitter jo dypt forankret i den norske folkesjelen at vaksiner er utelukkende et gode men historien gir et litt annet bilde... Ett enkelt eksempel:
No_need_for_vaccines_(Australia).png
Litt morsomt at Spanskesyken også nevnes. Der ligger, eller lå i alle fall, en artikkel på nett med tittelen: "Spanish flu, only the vaccinated died". Faktisk.no gikk gjennom den og slaktet det meste som stod der. Noe av slakten virket fornuftig nok men ikke alt og det beste av alt: Tittelen ble IKKE kommentert!

Er der EN ting jeg har lært i dette tiåret så er det at propaganda virker...
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar