Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

Legg inn av niko »

erik m skrev: 07 des 2021, 22:38 Auda. På grunn av min bursdagsfeiring fikk jeg ikke sett den. Kan noen oppsummere kort hvem som tjener på nedstenging? Gjaldt dokumentaren bare Storbritannia, eller var det også aktuelt for Norge, med konkrete personer eller bedrifter?
Tipper du finner den på nrk.no. Går mer på hvem som tjener på pandemien, med fokus på at det ikke nødvendigvis er legemiddelindustrien men like gjerne antivaxerne. Se den. Og gratulerer med dagen :vs

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

Legg inn av niko »

niko skrev: 07 des 2021, 22:47
erik m skrev: 07 des 2021, 22:38 Auda. På grunn av min bursdagsfeiring fikk jeg ikke sett den. Kan noen oppsummere kort hvem som tjener på nedstenging? Gjaldt dokumentaren bare Storbritannia, eller var det også aktuelt for Norge, med konkrete personer eller bedrifter?
Tipper du finner den på nrk.no. Går mer på hvem som tjener på pandemien, med fokus på at det ikke nødvendigvis er legemiddelindustrien men like gjerne antivaxerne. Se den. Og gratulerer med dagen :vs
Sjekka. Den ligger på nrk.no under dokumentar. Heter Vaksinekonspirasjonen.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37877
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

Legg inn av AJ »

NRK2: Vaksinasjonskonspirasjonen:

https://tv.nrk.no/program/KOID23009721
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22912
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

Legg inn av Bjerknez »

Jeg så litt av videoen og alt blir egentlig bare en stor smørje vedrørende for/mot vaksine etc. At vaksinemotstandere og organisasjoner rundt disse tjener gode penger er det dog liten tvil om. Men det betyr jo ikke at dem nødvendigvis tar feil i alt dem gjør, for man må jo ha penger og midler for å nå igjennom på høyste hold.

På verdens basis vil jeg kanskje tro at en lenger tid med restriksjoner vil forme oss mennesker på måter som vi kanskje ikke vil innrømme selv. Den får oss kanskje litt ned på "jorden". Gjør oss mer fornøyde når pandemien er over og lager et slags stempel som forteller oss innerst inne at ingen er udødelige og at styresmaktene kan ødelegge ganske for mye for oss hvis dem vil.

Dette blir i så tillfelle slik jeg ser det en form for hjernevasking som globalt sett og på sikt vil skape mer ro etter en pandemi.

Pfizer er også Norges største legelmiddelfirma i følge Wikipedia og jeg tror nok det er noen kroner som sirkulerer der vil jeg tro?

Uansett vanskelig å mene noe rundt dette. Uansett covid eller ei, så vil noen tjene penger. Så kanskje det ligger noe dypere enn å kun følge pengestrømmen?

Var det kanskje en ny verdenskrig på gang som vi ikke viste noe om som kokte bort i kålen da dette viruset dukket opp? I så fall må vel det være en grei avledning kanskje?

Eller sitter vi bare her midt i vinteren med PMS og dikter opp tullball?

Vanskelig å si...

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

Legg inn av cannon »

Denne kronikken av Trond R Hole i dagens Aftenposten anbefales. Belyser fakta rundt hva som ligger til grunn for strømprisene her på berget. Samtidig får Spetalen greit svar på tiltale.

[
20211208_084230.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

Legg inn av niko »

cannon skrev: 08 des 2021, 08:46 Denne kronikken av Trond R Hole i dagens Aftenposten anbefales. Belyser fakta rundt hva som ligger til grunn for strømprisene her på berget. Samtidig får Spetalen greit svar på tiltale.

[20211208_084230.jpg
Ingen betalingsmur: https://www.aftenposten.no/meninger/kro ... rraadt-oss

Norsense
Innlegg: 83
Registrert: 12 des 2019, 08:51
Motorsykkelen din: For tiden uten.
Sted: Arendal

Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

Legg inn av Norsense »

Trond R. Hole underskriver som statsviter, men er først og fremst høyre-mann. Det lønner seg nok å være kritisk til hvor man henter "sannheter" fra enten det er den ene eller andre siden. At denne kronikken belyser fakta, er dessverre ikke sant. Det er vel så mye en politisk ytring fra en som representerer de som har innført systemet vi har nå.

Når det gjelder fyllingsgraden som nevnes, så er det jo slik at kablene har gjort det mulig å eksportere for "full maskin" hele sommer/høst-sesongen slik at vi går inn i sesongen uten tilsig med mye lavere nivåer. I skrivende stund eksporterer Norge 4795MW.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1053
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

Legg inn av Domino »

erik m skrev: 07 des 2021, 22:38 Auda. På grunn av min bursdagsfeiring fikk jeg ikke sett den. Kan noen oppsummere kort hvem som tjener på nedstenging? Gjaldt dokumentaren bare Storbritannia, eller var det også aktuelt for Norge, med konkrete personer eller bedrifter?
Her kan du se den: https://tv.nrk.no/program/KOID23009721
Sist redigert av Domino den 08 des 2021, 21:30, redigert 1 gang totalt.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

Legg inn av cannon »

Norsense skrev: 08 des 2021, 12:03 Trond R. Hole underskriver som statsviter, men er først og fremst høyre-mann. Det lønner seg nok å være kritisk til hvor man henter "sannheter" fra enten det er den ene eller andre siden. At denne kronikken belyser fakta, er dessverre ikke sant. Det er vel så mye en politisk ytring fra en som representerer de som har innført systemet vi har nå.

Når det gjelder fyllingsgraden som nevnes, så er det jo slik at kablene har gjort det mulig å eksportere for "full maskin" hele sommer/høst-sesongen slik at vi går inn i sesongen uten tilsig med mye lavere nivåer. I skrivende stund eksporterer Norge 4795MW.
Han underskriver ingenting, men han er Statsviter av yrke. Kronikken på trykk i dagens AP avsluttes med at han har skrevet dette på egne vegne, og at dette er et utdrag fra et FB-innlegg. Han har tidligere hatt verv i Høyre. Er han "først og frems høyre-mann"? Hvor tar du det fra?

Kronikken er dessuten ganske så balansert i mine øyne, uten den voldsomme slagsiden som mange andre utttalelser bærer preg av. Jeg ser da bort fra det godt formulerte "sparket" til Spetalen.

Er 4800MW mye? Vanskelig å forholde seg til sånne tall, uten at de står i relasjon til andre tall.

Norsense
Innlegg: 83
Registrert: 12 des 2019, 08:51
Motorsykkelen din: For tiden uten.
Sted: Arendal

Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

Legg inn av Norsense »

https://no.wikipedia.org/wiki/Trond_Reidar_Hole

Man kan selvfølgelig velge å se dette som en helt uhildet kronikk. Vi er vel alle mer eller mindre skyldige i bekreftelsesbias, men å definere dette som noe "som belyser fakta" er å dra det langt etter min mening.

Angrepet på Spetalen er interessant. Man kan si mye rart om Spetalen, og jeg må nok innrømme at han ikke er noen personlig favoritt, men i denne saken fikk han beviselig rett. Derav kommer kanskje det ganske voldsomme behovet for angrep på mannen og litt mindre ballen.

4800MWh tilsvarer årsforbruket til 300 norske husstander. Altså ila. ett døgn eksporteres det strøm tilsvarende årsforbruket til 7200 norske husstander. Dette er ett helt vanlig tall for eksport etter at den siste kabelen ble åpnet.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

Legg inn av cannon »

Norsense skrev: 08 des 2021, 14:37 https://no.wikipedia.org/wiki/Trond_Reidar_Hole

Man kan selvfølgelig velge å se dette som en helt uhildet kronikk. Vi er vel alle mer eller mindre skyldige i bekreftelsesbias, men å definere dette som noe "som belyser fakta" er å dra det langt etter min mening.

Angrepet på Spetalen er interessant. Man kan si mye rart om Spetalen, og jeg må nok innrømme at han ikke er noen personlig favoritt, men i denne saken fikk han beviselig rett. Derav kommer kanskje det ganske voldsomme behovet for angrep på mannen og litt mindre ballen.

4800MWh tilsvarer årsforbruket til 300 norske husstander. Altså ila. ett døgn eksporteres det strøm tilsvarende årsforbruket til 7200 norske husstander. Dette er ett helt vanlig tall for eksport etter at den siste kabelen ble åpnet.
Ikke akkurat en utpreget Høyre-manns-profil dette. Fin blanding av tradisjonelle røde og blå verdier, og sånn sett et godt utgangspunkt for en statsviters meninger og synspunkter :-)

Jeg skriver at han "belyser fakta", og jeg deler kronikken selv om hans meninger ikke nødvendigvis er helt sammenfallende med mine. Han skriver om både nasjonale myndigheters, kraftindustriens og internasjonale organisasjoners påvirkning på strømpriser i Norge. Altså ingen ensidig påstand om at det kun er ACER eller politikere eller næringen som bestemmer prisene. Jeg mener bestemt at han har rett, og at noen av de ensidige, bastante og udokumenterte påstandene lengre opp i denne tråden er feil.

Jeg tar for gitt at udokumenterte og ensidige påstander i slike diskusjoner blir underbygget med fakta og referanser når påstandene blir motsagt og betvilt.

Jeg tar også for gitt at alle voksne mennesker har en grad av kildekritisk sans til det som leses, selv uten at man behøver å påminnes om det ;-)

Sånn umiddelbart virker ikke omfanget av eksport å være særlig høyt. Dette representerer jo bare en liten småby i norsk målestokk. Hvilken betydning det kan ha for prisnivå har jeg ingen anelse om.

Norsense
Innlegg: 83
Registrert: 12 des 2019, 08:51
Motorsykkelen din: For tiden uten.
Sted: Arendal

Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

Legg inn av Norsense »

cannon skrev: 08 des 2021, 15:08
Ikke akkurat en utpreget Høyre-manns-profil dette. Fin blanding av tradisjonelle røde og blå verdier, og sånn sett et godt utgangspunkt for en statsviters meninger og synspunkter :-)
Etter mannens 21 år med diverse Høyre-verv er altså både jeg og Wikipedia uenig med deg.
Jeg tar for gitt at udokumenterte og ensidige påstander i slike diskusjoner blir underbygget med fakta og referanser når påstandene blir motsagt og betvilt.

Jeg tar også for gitt at alle voksne mennesker har en grad av kildekritisk sans til det som leses, selv uten at man behøver å påminnes om det ;-)
:thumleft

Redigert:
Sånn umiddelbart virker ikke omfanget av eksport å være særlig høyt. Dette representerer jo bare en liten småby i norsk målestokk. Hvilken betydning det kan ha for prisnivå har jeg ingen anelse om.
Tja, alt kommer vel ann på øyet som ser. Ila. 365 dager blir det eksport tilsvarende forbruket til 2,6 millioner husstander. Altså om dette blir årlig gjennomsnitt eksporterer Norge mer energi enn privathusholdningene bruker.
Sist redigert av Norsense den 08 des 2021, 16:48, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

Legg inn av erik m »

Støtter det med dokumentasjon, sjøl om det betyr at innlegg og tråder blir lengre. Angående min påstand om ar ACER er overordna nasjonale myndigheter og domstoler i energispørsmål sakser jeg fra Regjeringen, EØS-notat | 06.07.2020:
"ACER er en viktig premissleverandør i det europeiske samarbeidet om videre utvikling av de europeiske kraftmarkedene. Det er derfor sentralt at den norske reguleringsmyndigheten kan delta i ACER. I EØS-tilpasningene til forordning 713/2009 har den norske reguleringsmyndigheten rett til å delta fullt ut i arbeidet til ACER, herunder forberedende organer, arbeidsgrupper, komiteer, styre og reguleringsråd, men har ikke stemmerett. I tilfellene hvor ACER kan fatte bindende vedtak i EU med hjemmel i forordning 713/2009 gjelder det en egen mekanisme som gir EFTAs overvåkingsorgan rett til å treffe vedtak overfor den norske Reguleringsmyndigheten for energi (RME)."

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

Legg inn av erik m »

Fagbevegelsens holdning til ACER ved de to største forbunda:https://frifagbevegelse.no/forside/fell ... 7410c13d14
SP om ACER (som er identisk med SV og Rødt sine holdninger): https://www.dagbladet.no/meninger/norge ... r/73592876

Sjøl har jeg jo sagt veldig tydelig hva jeg mener om ACER, at den gir EU kontroll over norske strømpriser og når den fjerde pakka vedtas, også over mengden av strøm vi får lov å beholde. Så jeg skal ikke gjenta det, men ta Cannon på ordet og i disse to innlegga formidle hva regjeringen, fagbevegelsen og tre partier på venstresida påstår. Den absolutte sannhet sitter nok ingen på, men som AJ skriver; dette er forumet for tankevekkende tekster. Enjoy!

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg

Legg inn av cannon »

Norsense skrev: 08 des 2021, 15:33
cannon skrev: 08 des 2021, 15:08
Ikke akkurat en utpreget Høyre-manns-profil dette. Fin blanding av tradisjonelle røde og blå verdier, og sånn sett et godt utgangspunkt for en statsviters meninger og synspunkter :-)
Etter mannens 21 år med diverse Høyre-verv er altså både jeg og Wikipedia uenig med deg.
Jeg tar for gitt at udokumenterte og ensidige påstander i slike diskusjoner blir underbygget med fakta og referanser når påstandene blir motsagt og betvilt.

Jeg tar også for gitt at alle voksne mennesker har en grad av kildekritisk sans til det som leses, selv uten at man behøver å påminnes om det ;-)
:thumleft
Din tolkning om at han skriver mer som Høyre-mann enn som Statsviter får stå for din regning. Jeg synes det er et svært dårlig argument for å tilbakevise eller stille i tvil en ellers god og balansert kronikk.
Wikipedia tolker på ingen måte hans holdninger, og de uttrykker ingen som helst uenighet med meg. Wikipedia sine "meninger" kan med fordel holdes utenfor her.

Svar