Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg
Re: Tankevekkende tekster - artikler, kronikker osv. det er verd å få med seg
I linken din står det at overdødelighet blant eldre aldersgrupper hovedsakelig er covid relatert…
Jeg har en bekjent som fikk polio som liten. Etter et liv i rullestol så ville han nok heller hatt vaksine
Norge fikk poliovaksine i 1956. Ser ut som det har vært lite store utbrudd etter vaksinen kom.
Jeg føler meg ferdig med å diskutere vaksiner. Hvis noen fremdeles tror vaksiner er farlig så må de nesten bare få lov til det. Anbefaler å diskutere det på forum for vaksinemotstandere. De fleste andre er ganske lei av å høre om det tror jeg.
Jeg har en bekjent som fikk polio som liten. Etter et liv i rullestol så ville han nok heller hatt vaksine
Norge fikk poliovaksine i 1956. Ser ut som det har vært lite store utbrudd etter vaksinen kom.
Jeg føler meg ferdig med å diskutere vaksiner. Hvis noen fremdeles tror vaksiner er farlig så må de nesten bare få lov til det. Anbefaler å diskutere det på forum for vaksinemotstandere. De fleste andre er ganske lei av å høre om det tror jeg.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
-
Norsense
- Motorsykkelen din: For tiden uten.
Man skal være bra naiv og kunnskapsløs om man definerer alle vaksiner som samme produkt, og med samme risikoprofil.
Det er overdødelighet i Norge. Ganske dramatisk i yngre aldersgrupper. Det er ingen god grunn til at ikke FHI kan koble opp denne statistikken mot vaksinasjonstatus. Så kunne alle sett at Covid-vaksinene var det beste som har skjedd menneskeheten, eller ikke.
Det er overdødelighet i Norge. Ganske dramatisk i yngre aldersgrupper. Det er ingen god grunn til at ikke FHI kan koble opp denne statistikken mot vaksinasjonstatus. Så kunne alle sett at Covid-vaksinene var det beste som har skjedd menneskeheten, eller ikke.
- SveinHa
- Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
- Kontakt:
Samme risikoprofil er der nok ikke men jeg ble helseløs av en "påtvunget" svineinfluensavaksine. Covidvaksinen er i en liga for seg... Merk at denne paien gjelder alle vaksiner fra 1988 til 2021 og da har jo selvsagt covidvaksinen kun eksistert i mindre enn ett år mens alle (eller de fleste) andre har hatt 33 år på bygge seg opp historikk...Norsense skrev: 06 feb 2026, 17:27 Man skal være bra naiv og kunnskapsløs om man definerer alle vaksiner som samme produkt, og med samme risikoprofil.
Nei, teknisk er der ingen god grunn men jo, der er en god grunn for i det øyeblikket disse tallene dukker opp så rakner hele covidgalskapen... og da må noen stå til ansvar om de ikke klarer å skjule seg bak 20 års hemmelighold... Erna ville jo ha 60 års hemmelighold men fikk bare 20. Koronakommisjonen fikk instruksjoner om at OM de fant noe kritikkverdig så skulle ingen kunne straffes eller stilles til ansvar... Da må en jo få lov til å spørre seg: Hvorfor? De skulle jo bare gjøre det beste de kunne mot et sykdomsutbrudd... eller?!?!?Norsense skrev: 06 feb 2026, 17:27Det er ingen god grunn til at ikke FHI kan koble opp denne statistikken mot vaksinasjonstatus. Så kunne alle sett at Covid-vaksinene var det beste som har skjedd menneskeheten, eller ikke.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Gammelbokser
- Motorsykkelen din: Gammelboksere
Lenken til FHI-rapporten angir ikke årsaker til den nevnte overdødeligheten utover at den nevner at "Fortsatt skyldes mange dødsfall covid-19". Det leser jeg slik at infeksjonen var (direkte eller indirekte) årsak til dødsfallene, ikke vaksinene mot Covid-19.SveinHa skrev: 06 feb 2026, 15:48 11.8% overdødelighet i 2022 og 5.6% i 2023 iflg FHI. Jeg har etterhvert lest MANGE forskningsartikler om covid og overdødelighet og helt konsekvent nevner INGEN ordet vaksine, det nærmeste en kommer er "andre årsaker"... Jeg har mistet 3 kompiser kort tid etter de skrøt uhemmet av hvor gode borgere de var som tok vaksinen "for fellesskapet"...
Vis gjerne lenker til rapporter som viser at den refererte overdødeligheten skyldtes vaksiner.
Hva er der meningen at den illustrasjonen skal vise? Så vidt jeg kan se (utydelig skrift langs X-aksene, som angir årstall) at antall sykdomstilfeller går ned for samtlige infeksjoner; også for skarlagensfever - uten at vaksiner er brukt!. Men husk at perioden med nedgang for sistnevnte er samtidig med at antibiotika ble tilgjengelig, og penicillin er effektivt mot streptokokkene som forårsaker skarlagensfever. Antibiotika hjelper ikke mot polio, så der tilskrives bedringen vaksinene. Det ble ikke vaksinert mot tyfus, men dette viser ikke at det er unødvendig med vaksiner, men derimot bedret hygiene for å stanse smittespredningen. Hadde det vært en graf over kolera ville den vist det samme, redusert antall tilfeller uten behov for vaksiner.SveinHa skrev: 06 feb 2026, 15:48Det sitter jo dypt forankret i den norske folkesjelen at vaksiner er utelukkende et gode men historien gir et litt annet bilde... Ett enkelt eksempel:
No_need_for_vaccines_(Australia).png
Her pirret du min nysgjerrighet, siden det for 100 år siden ikke var teknisk mulig å lage noen god vaksine mot fugleinfluensaviruset som forårsaket "Spanskesyken". Så jeg googlet "Spanish flu, only the vaccinated died", og kom over en nettside* på et forum hvor det ble nevnt at et "hemmelig" vaksineeksperiment mot bakteriell hjernehinnebetennelse ble utført på amerikanske rekrutter. En slik eksperimentell vaksine hjelper ikke mot et høypatogent influensavirus, så det blir lite overraskende at vaksinekohorten døde av influensa. Egentlig ganske forutsigbart, om de militære myndighetene fortrinnsvis sendte vaksinerte soldater ut i felten i Europa.SveinHa skrev: 06 feb 2026, 15:48Litt morsomt at Spanskesyken også nevnes. Der ligger, eller lå i alle fall, en artikkel på nett med tittelen: "Spanish flu, only the vaccinated died". Faktisk.no gikk gjennom den og slaktet det meste som stod der. Noe av slakten virket fornuftig nok men ikke alt og det beste av alt: Tittelen ble IKKE kommentert!
*https://www.jamiiforums.com/threads/the ... e.1922099/
Enig der. Hvis du vil høre en reell historie om en vaksine som til slutt ble trukket tilbake pga alvorlige dødelige bivirkninger, så kan du google "Bovine Neonatal Pancytopenia" og "PregSure". 'Vaksineblemmer' forekommer, men ikke så ofte som du tror.SveinHa skrev: 06 feb 2026, 15:48Er der EN ting jeg har lært i dette tiåret så er det at propaganda virker...
Og det vesentligste konspirasjon-elementet omkring Covid-19 er hvorvidt viruset kom som en naturlig mutasjon fra flaggermus, eller om det ble 'utviklet' i viruslaboratoriet i Wuhan i Kina, samme by hvor SARS-CoV-2 først ble påvist . . . .
- Gammelbokser
Helt riktig.Norsense skrev: 06 feb 2026, 17:27 Man skal være bra naiv og kunnskapsløs om man definerer alle vaksiner som samme produkt, og med samme risikoprofil.
Det er overdødelighet i Norge. Ganske dramatisk i yngre aldersgrupper.
Og i tillegg, så er bruk av motorsykler med enda større sikkerhet assosiert med fare for alvorlige bivirkninger (skader og dødsfall), og burde derfor forbys.
- SveinHa
- Kontakt:
Det skulle jeg gjerne gjort men den finnes ikke fordi "forskere" er blinde i akkurat den retningen... Og, ja, jeg har diskutert dette med forskere...Gammelbokser skrev: 06 feb 2026, 17:58Vis gjerne lenker til rapporter som viser at den refererte overdødeligheten skyldtes vaksiner.
Det var et mer eller mindre tilfeldig bilde jeg hadde liggende men det viser det samme som de fleste slike kurver. Dødsfall for forskjellige sykdommer er falt til tilnærmet null på det tidspunktet vaksinen dukker opp og tilsvarende fall OGSÅ der vaksine ikke finnes... Ta f.eks meslinger:
De manglet veldig mye teknologi og kunnskap på den tiden men det har på ingen måte hindret en utstrakt vaksinepropaganda tilbake til tidlig 1800 tall eller deromkring...Gammelbokser skrev: 06 feb 2026, 17:58... siden det for 100 år siden ikke var teknisk mulig å lage noen god vaksine mot fugleinfluensaviruset som forårsaket "Spanskesyken".
Ahhh, det var nå godt
Jeg kommer ALDRI til å la meg injisere med kjemikalier fra den mest korrupte bransjen på planeten så får nå dere andre gjøre deres egne valg men gjør for all del valgene basert på kunnskap og ikke propaganda og politikk...
- Gammelbokser
Grafen du viser til angir reduksjonen i dødelighet, noe som skyldes bl.a. generelt bedre både ernæring og helsetilbud, som gjorde at flere overlevde infeksjonen. Bør sammenlignes med effekten av vaksinering på antall registrerte smittetilfeller: (Wikipedia) Som viser en klar effekt av vaksiner.SveinHa skrev: 06 feb 2026, 18:25Det var et mer eller mindre tilfeldig bilde jeg hadde liggende men det viser det samme som de fleste slike kurver. Dødsfall for forskjellige sykdommer er falt til tilnærmet null på det tidspunktet vaksinen dukker opp og tilsvarende fall OGSÅ der vaksine ikke finnes... Ta f.eks meslinger:
Measles-1900-19871.png
Interessant nok regnes nå en sykdom forårsaket av et av meslingevirusets nærmeste 'slekninger' (rinderpest el. kvegpest) som utryddet, takket være bruk av vaksiner.
Da tenker du kanskje på opphavet til begrepet 'vaksine'? Vacca betyr ku på latin, hvorfra man tok kukoppevirus, som man så inokulerte på mennesker, som dermed ble beskyttet mot kopper. Etterhvert ble det så vellykket at kopper (eng. 'smallpox') til slutt ble erklært utryddet i 1980 etter en global vaksinekampanje.SveinHa skrev: 06 feb 2026, 18:25De manglet veldig mye teknologi og kunnskap på den tiden men det har på ingen måte hindret en utstrakt vaksinepropaganda tilbake til tidlig 1800 tall eller deromkring...Gammelbokser skrev: 06 feb 2026, 17:58... siden det for 100 år siden ikke var teknisk mulig å lage noen god vaksine mot fugleinfluensaviruset som forårsaket "Spanskesyken".
Jeg vet tilfeldigvis litt om det emnet, og vil alltid si ja til fornuftig bruk av en god vaksine. Problemet for mange er å finne ut hva som er fornuftig bruk, og hvilke vaksiner som er bra. Skal man hente den informasjonen fra dommedagsprofeter på internett, så har man tapt allerede i utgangspunktet. Dessverre.SveinHa skrev: 06 feb 2026, 18:25Jeg kommer ALDRI til å la meg injisere med kjemikalier fra den mest korrupte bransjen på planeten så får nå dere andre gjøre deres egne valg men gjør for all del valgene basert på kunnskap og ikke propaganda og politikk...
Du gjør selvfølgelig som du vil, men jeg vil sterkt anbefale deg også til å slutte å kjøre motorsykkel - det er laaaaangt farligere enn en dose av en bra utprøvet vaksine.
- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Før Covid var jeg ikke spesielt opptatt av vaksiner og hadde ikke tatt noen vaksiner siden januar 1978 i starten av førstegangstjenesten hvor vi fikk difteri og stivkrampevaksine.SveinHa skrev: 06 feb 2026, 18:25 Jeg kommer ALDRI til å la meg injisere med kjemikalier fra den mest korrupte bransjen på planeten så får nå dere andre gjøre deres egne valg men gjør for all del valgene basert på kunnskap og ikke propaganda og politikk...
Altså ingen vaksiner på 48 år. Heller ingen årlige influensavaksiner.
Da dette Covidvaksinerkjøret økte i styrke ble jeg mer og mer sikker på at denne skulle jeg helt fint unngå. Og slik ble det. Fikk påvist Covid to ganger hvor det første tilfellet var som en mild influensa mens det andre tilfellet ga meg feber i i over 40. Og da fikk jeg streng beskjed av kona med bakgrunn fra helsevesenet om at jeg måtte ta febernedsettende. Og ja, jeg fulgte rådet og tok én Paracet.
Mye av bakgrunnen til at jeg ikke tok denne mRNA koronavaksinen var opplysninger jeg kom over om at denne kunne forverre autoimmune sykdommer/tilstander, noe jeg uheldigvis har et par av, men som jeg lever forsåvidt godt med og som er blitt noe mindre plagsomme etter endring av kostholdet.
I tillegg lot jeg meg ikke overbevise av "overselgingen" av disse vaksinenes nærmest geniforklarte effekt. Som jo viste seg å ikke være så god og effektiv som "selgerne" med nærmest lovprisende religiøs retorikk lovte de skulle være.
Og ja, det viste seg jo etter hvert at disse vaksinene slett ikke var så gode og effektive som "selgerne"overivrige fortalte oss...
Kommer jeg til å tråkke en rusten spiker gjennom foten vil jeg nok ganske sikkert ta en stivkrampesprøyte.
Men vaksine mot Covid og influensa? Kommer nok ikke til å skje.
Vaksine basert på fjorårets influensa mot årets virus, som høyst sannsynlig vil være en annen variant enn fjorårets blir litt som et vilkårlig skudd i mørke, noe de som velger å ta vaksine, bør tenke litt over, etter min mening.

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- SveinHa
- Kontakt:
Ja, og det er jo det viktigste. De fleste infeksjoner er jo relativt ufarlige selv om f.eks. meslinger KAN gi livsvarige plager. Kjenner en håndfull folk som ble dausjuk i 13-15 års alderen av meslinger selv om de var vaksinerte som barn. Hvorfor det?
Synes denne er et godt poeng: Alle vaksiner girer ned immunforsvaret i større eller mindre grad, midlertidig sies det, for at vaksinen skulle kunne virke men hvorfor ser vi en solid oppblomstring av diverse udefinerte sykdommer (sykdommene kan være definerte nok men årsaker og kurer finnes ikke) som autisme, migrene, hyperaktivitet, allergier, høyfeber+++ etterhvert som vaksinering øker?
Jeg er ikke helt overbevist om akkurat det da...Gammelbokser skrev: 06 feb 2026, 19:48 Du gjør selvfølgelig som du vil, men jeg vil sterkt anbefale deg også til å slutte å kjøre motorsykkel - det er laaaaangt farligere enn en dose av en bra utprøvet vaksine.![]()
Vi begynner vel å nærme oss et punkt der vi kan være enige om at vi er uenige... eller?
Hvis du har sykdommer som gjør at du ikke bør vaksinere deg så gjør man selvsagt ikke det. Det er jo derfor vi andre vaksinerer oss, for å beskytte de som er i risikogruppen. De fleste av oss overlever covid, men ikke alle.
Jeg hadde 32 mann som jobbet for meg I Singapore. Alle hadde familiemedlemmer som døde av covid i bølge nummer to. Lett å sitte i Norge å ikke vaksinere seg. Her vet vi at vi har tilgang på helsehjelp uansett hva som skjer. I India hadde de null helsehjelp og døde av ting som ikke hadde vært et problem 8 Norge. Veldig sterkt å høre hva som skjedde hjemme hos de.
Min onkel hadde meslinger som tenåring og han slapp å få barn etter det.
Jeg hadde 32 mann som jobbet for meg I Singapore. Alle hadde familiemedlemmer som døde av covid i bølge nummer to. Lett å sitte i Norge å ikke vaksinere seg. Her vet vi at vi har tilgang på helsehjelp uansett hva som skjer. I India hadde de null helsehjelp og døde av ting som ikke hadde vært et problem 8 Norge. Veldig sterkt å høre hva som skjedde hjemme hos de.
Min onkel hadde meslinger som tenåring og han slapp å få barn etter det.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Da er konklusjonen at hvis det finnes en vaksine som dreper lysten til å kjøre MC, så er det er det den mest livsforlengende vaksinen vi kan ta? 
- Gammelbokser
Kan ikke svare på det ut i fra informasjonen du ga. Men ble de kanskje vaksinert mot andre ting enn meslinger som barn?SveinHa skrev: 06 feb 2026, 20:20Ja, og det er jo det viktigste. De fleste infeksjoner er jo relativt ufarlige selv om f.eks. meslinger KAN gi livsvarige plager. Kjenner en håndfull folk som ble dausjuk i 13-15 års alderen av meslinger selv om de var vaksinerte som barn. Hvorfor det?
Logisk svikt siden personen kaller vaksiner for sykdommer.
Nei - vaksiner består av eller genererer (med RNA som oppskrift) virale proteiner som ved å stimulere immunforsvaret gir immunitet/beskyttelse. Siden dette krever et ikke 'overbelastet' immunapparat må man være frisk når man blir vaksinert. Om den bare gis uten at det sjekkes at mottakeren er frisk og rask er det feil bruk av vaksinen.SveinHa skrev: 06 feb 2026, 20:20Alle vaksiner girer ned immunforsvaret i større eller mindre grad, midlertidig sies det, for at vaksinen skulle kunne virke . . .
Co-relation isn't causation, som det heter på nynorsk. Det er ingen bevist sammenheng mellom bruk av vaksiner og "autisme, migrene, hyperaktivitet, allergier, høyfeber+++" - i tidsperioden vaksiner har blitt brukt har mennesker også blitt utsatt for mange andre nye faktorer, fysiske og kjemiske. En annen ting er at allergier lenge har vært mistenkt å skyldes at vi lever i et for rent nærmiljø, f.eks. uten eksponering for ikke-sykdomsfremkallende mikrober i jord og skitt omkring oss. En tredje ting er at vaksinemotstandere bare snakker om "vaksiner" som ett begrep; det finnes mange ulike typer, levende/svekkede, inaktiverte, med og uten immunforsterkende stoffer som bevisst tilsettes for å bedre immunresponsen, mer eller mindre utilsiktede følgestoffer i vaksinen (proteiner fra egg eller cellekulturer i tilfeller en virusvaksine har blitt dyrket i slike, eller stoffer brukt til å drepe infektive virus el bakterier - merthiolat er et av dem - kvikksølvholdig). Så noen vaksiner er ut i fra sammensetningen mer tilbøyelig til å gi utilsiktede effekter enn andre, noe som ikke må tolkes som at alle er giftige.SveinHa skrev: 06 feb 2026, 20:20 . . ,. men hvorfor ser vi en solid oppblomstring av diverse udefinerte sykdommer (sykdommene kan være definerte nok men årsaker og kurer finnes ikke) som autisme, migrene, hyperaktivitet, allergier, høyfeber+++ etterhvert som vaksinering øker?
Riktig det, med den forskjell at jeg aldri vil spre skremselpropaganda om vaksiner.SveinHa skrev: 06 feb 2026, 20:20Vi begynner vel å nærme oss et punkt der vi kan være enige om at vi er uenige... eller?
- Gammelbokser
Helt korrekt; om ikke noen kommer og påpeker at bivirkningene av den vaksinen er verre enn ulykkesrisikoenVoksen skrev: 06 feb 2026, 22:07 Da er konklusjonen at hvis det finnes en vaksine som dreper lysten til å kjøre MC, så er det er det den mest livsforlengende vaksinen vi kan ta?![]()
-
Libsenth
- Motorsykkelen din: Honda Shadow VT1100 fra 1988
Jeg blir litt paff når jeg går inn her på MC-siden og leser om vaksinefornektelse og at Corona skrives som "influensa-19" med dertilhørende utklipp fra grafer fra gudene vet hvor, og for noen uker siden at banken er reneste STASI. Er dette konspirasjonsiden eller mcsiden?
Det gir rett ut avsmak fra å delta her på forumet som har mye god informasjon og et bra miljø om og rundt motorsykler. Jeg kan se for meg mange som kanskje svipper innom lar det være med den svippturen siden slike tema er det som diskuteres oftest.
Syns dette er skikkelig, skikkelig, ordentlig kjipt.
Det gir rett ut avsmak fra å delta her på forumet som har mye god informasjon og et bra miljø om og rundt motorsykler. Jeg kan se for meg mange som kanskje svipper innom lar det være med den svippturen siden slike tema er det som diskuteres oftest.
- Gammelbokser
Jeg skylder å kommentere hvorfor det utsagnet ikke er noe godt poeng;
"En infeksjon er noe som kommer og går ila et par uker"
Rabies er en infeksjon, og selv om den forsvinner etter en tid er det fordi pasienten døde (om hen ikke ble vaksinert i tide)
-
"En sykdom er noe som kommer og forblir"
I legenes diagnosesystem er beinbrudd klassifisert som sykdom, men med bra behandling av en som er spesialist i akuttmedisin og/eller knokkelkirurgi så fikser legen det på noen uker.
Ja, - du fikk med deg at legen som ble sitert med det flåsete utsagnet angir å være spesialist i både akuttmedisin og knokkelkirurgi - ?
- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Nåja...Gammelbokser skrev: 06 feb 2026, 23:26 I legenes diagnosesystem er beinbrudd klassifisert som sykdom, men med bra behandling av en som er spesialist i akuttmedisin og/eller knokkelkirurgi så fikser legen det på noen uker.
Tviler på at leger generelt diagnostiserer et beinbrudd som sykdom annet enn i de relativt få tilfellene hvor beinbrudd mest sannsynlig har sin årsak i osteropose og da i de fleste tilfeller hos eldre mennesker... Og at det også i de aller fleste av disse tilfellene skyldes en ytre påvirkning og ikke av infeksjon/smitte/autoimmunitet osv.
Er man f.eks. uforsiktig med et eller annet redskap og påfører seg en skade som gjør at man trenger legehjelp så er det nettopp hva det er det er, en skade og ikke sykdom.
Slik er det naturligvis også med de fleste bein- og armbrudd...
At man av legen sykemeldes etter et bein- eller armbrudd grunnet uhell eller uforsiktighet betyr jo ikke at man er rammet av en sykdom.

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- AJ
- Administrator
- Kontakt:
Meningsmangfold er spennende, interessant og ikke minst utfordrende for mange, helt klartLibsenth skrev: 06 feb 2026, 23:21 Jeg blir litt paff når jeg går inn her på MC-siden og leser om vaksinefornektelse og at Corona skrives som "influensa-19" med dertilhørende utklipp fra grafer fra gudene vet hvor, og for noen uker siden at banken er reneste STASI. Er dette konspirasjonsiden eller mcsiden?
Så selv om MCsiden.no først og fremst handler mest om vår felles MC-interesse er ytringsrommet her på forumet større enn som så om andre ting også så langt man ikke trår over grensen til trakassering, hatytringer, åpenbare usannheter osv. Er man ikke komfortabel med det og at enkelte har andre meninger enn det en selv har så er kanskje ikke MCsiden.no rette stedet for enkelte.
Et velment godt råd er å ignorere tråder med temaer man ikke er interessert eller uenig i.

- Gammelbokser
Ser absolutt poenget ditt med en underliggende sykdomstilstand som disponerer for beinbrudd, men det er ikke slik medisinerns ICD-kodesystem er lagt opp. Grunnen til at jeg valgte fraktur som eksempel på en sykdomstilstand som kan helbredes fullt ut og permanent, er at det var innenfor spesialitetsområdet til legen som kom med eksemplet.AJ skrev: 07 feb 2026, 00:32Nåja...Gammelbokser skrev: 06 feb 2026, 23:26 I legenes diagnosesystem er beinbrudd klassifisert som sykdom, men med bra behandling av en som er spesialist i akuttmedisin og/eller knokkelkirurgi så fikser legen det på noen uker.![]()
Tviler på at leger generelt diagnostiserer et beinbrudd som sykdom annet enn i de relativt få tilfellene hvor beinbrudd mest sannsynlig har sin årsak i osteropose og da i de fleste tilfeller hos eldre mennesker...
Hvis vi i denne sammenhengen setter det filosofiske spørsmålet om 'hva er en sykdom' til side, kan jeg supplere med andre eksempler på sykdommer som kan helbredes fullt ut; f.eks skjørbuk (som regel full restitusjon etter få uker med C-vitamintilskudd) eller isolerte hudkreftsvulster (tidlig fjerning kirurgisk er helbredende).
Jeg har lyst til å trekke en parallell til motorsykler. For dem kan sykdomsbegrepet komme av designfeil; f.eks. manglende beskyttelse av innsiden av bensintanken -> korrosjon -> rustpartikler i forgasser el innsprøytingsdyser som gir motorfusking el. -stopp; dårlig tilpasning av motorhushalvdeler på sykler fra et visst land som førte til kronisk olje-inkontinens; uhensiktsmessig styrevinkel -> overstyringstendenser -> risiko for kræsj. Disse kan håndtere ved å leve med dem, ved å behandle symptomene, eller ved å angripe årsaken. Heldigvis slipper vi å krangle om evt vaksiner for motorsykler virker eller ikke, evt har utålelige bivirkninger
Vel - nå har jeg sagt mitt om vaksiner og deres nytte på dette forumet.
- SveinHa
- Kontakt:
På tide å tenke på en etterfølger etter oljen? Thorium-reaktorer i kjømda...
https://steigan.no/2026/02/norge-og-kin ... m-eventyr/
https://steigan.no/2026/02/norge-og-kin ... m-eventyr/
- AJ
- Administrator
- Kontakt:
Nyhetsåret 2026 har så langt i år sprengt omtrent alle rammer for hva de fleste av oss hadde sett for oss på forhånd, vil jeg tro?
Epsteinfilene hvor "alle" tok for gitt at helt andre personer enn de som ramlet ut av skapet, ville bli blottstilt og avslørt...
Og ikke minst korrupsjonssaken mot Stein Lier-Hansen, som tidligere bla. har vært statssekretær for AP, for å nevne et par verserende nyhetssaker i tillegg til mangt og mye mer.
Her en kommentar om Lier-Hansen saken og samrøret med Fellesforbundet:
https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ ... 95-2916932
Og man kan ikke unngå å bite seg merke i at begge sakene, Epstein og Lier-Hansen saken har en ikke akkurat usynlig fellesnevner, nemlig.... Arbeiderpartiet...
Epsteinfilene hvor "alle" tok for gitt at helt andre personer enn de som ramlet ut av skapet, ville bli blottstilt og avslørt...
Og ikke minst korrupsjonssaken mot Stein Lier-Hansen, som tidligere bla. har vært statssekretær for AP, for å nevne et par verserende nyhetssaker i tillegg til mangt og mye mer.
Her en kommentar om Lier-Hansen saken og samrøret med Fellesforbundet:
https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ ... 95-2916932
Og man kan ikke unngå å bite seg merke i at begge sakene, Epstein og Lier-Hansen saken har en ikke akkurat usynlig fellesnevner, nemlig.... Arbeiderpartiet...

- SveinHa
- Kontakt:
Strømpriser. Hvorfor får folket subsidier, aka Norgespris/strømstøtte, men ikke industrien? Staten er på ingen måte "snill" med folket men derimot gjør det de MÅ for å binde seg mer til EU uten å få trykket opp EU-medlemskortet som nå bortimot 3/4 av folket er mot...
https://steigan.no/2026/03/hvorfor-vil- ... orgespris/
https://steigan.no/2026/03/hvorfor-vil- ... orgespris/
- SveinHa
- Kontakt:
Vedr. galopperende drivstoffpriser så er det verdt lese denne. Tiltakene som regjeringen diskuterer nå er svært så kortsiktige, monner lite og er aller mest viktige som populistiske tiltak.
- AJ
- Administrator
- Kontakt:
Jeg er slett ikke enig i alt Skjalg Fjellheim evner å lire av seg i tide og utide, men denne gangen gir jeg tommel opp
for denne kommentaren hvor han jekker ned en ikke helt virkelighetsnær Oslo"ekspert" på økonomi som slår til igjen...
:
https://www.nordnorskdebatt.no/det-har- ... 124-421813
https://www.nordnorskdebatt.no/det-har- ... 124-421813

- AJ
- Administrator
- Kontakt:
Egentlig vanskelig å tro at denne høyst aktuelle og poengterte kommentarartikkelen fra sosialisten Anders Magnus, bl.a. tidligere Afrikakorrespondent for NRK, opphever alle konspiteorier og faktisk slår fast at norsk bistand i det store og hele gjør ting verre:
https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ ... 95-2959428
Vel anvendte penger for å gjøre verden til et bedre sted der altså...
https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ ... 95-2959428
Vel anvendte penger for å gjøre verden til et bedre sted der altså...

- AJ
- Administrator
- Kontakt:
Frittalende dame, det skal være sikkert...
Artig lesning.
Og kanskje ikke så rent lite tankevekkende også...
:
https://www.nettavisen.no/kjendis/sanna ... 95-2953681
Hadde et par-tre forelesninger med henne da jeg studerte pedagogikk på Høgskolen for lenge, lenge siden, i voksen alder.
Artig lesning.
Og kanskje ikke så rent lite tankevekkende også...
https://www.nettavisen.no/kjendis/sanna ... 95-2953681
Hadde et par-tre forelesninger med henne da jeg studerte pedagogikk på Høgskolen for lenge, lenge siden, i voksen alder.