Insta360 ONE X2 kamera for mc folk ?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5210
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Insta360 ONE X2 kamera for mc folk ?

Legg inn av dypen »

Kan dette være det optimale filmkamera for mc folket …

https://www.bekkelund.net/2022/01/10/insta360-one-x2/
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

mekkern
Innlegg: 7569
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Insta360 ONE X2 kamera for mc folk ?

Legg inn av mekkern »

Spørsmålet er hvordan det takler vibrasjoner. Er det rolling shutter blir det fort tyggiseffekt.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Insta360 ONE X2 kamera for mc folk ?

Legg inn av Bjerknez »

I mitt hode nei.

Svindyrt og ikek spesielt imponerende til prisen. Mobilen gjør samme nytten slik jeg ser det.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1037
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Insta360 ONE X2 kamera for mc folk ?

Legg inn av Domino »

Hvilken mobil har du som kan filme 360°? Eller bruker du en form for tredjepartsløsning for å få til dette?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Insta360 ONE X2 kamera for mc folk ?

Legg inn av Bjerknez »

Domino skrev: 10 jan 2022, 11:41 Hvilken mobil har du som kan filme 360°? Eller bruker du en form for tredjepartsløsning for å få til dette?
Det vet jeg ikke, men jeg synes ikke slike 360 videoer er så veldig spennende. Morsomt en stund er det kanskje men ikke noe mer. Blir litt som de Filtrene i SnapShat appen. Veldig artig i førsten, men totalt ubrukelig i lengden.

Jeg synes også 5.000 kroner er svindyrt for en slik funksjon.

Men selvsagt, er man ute etter 360 filming som en hovedgreie, så er det sikkert flott, for all del. jeg tror bare man går fort lei.

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 760
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Insta360 ONE X2 kamera for mc folk ?

Legg inn av Audi Mannen »

360 filming er faktisk morro når man ser på video i etterkant. Alt er jo filmet og med slik at man kan se alt rundt seg i etterkant og redigere det slik at man følger spesifikke objekter. Jeg har den første utgaven som heter Insta 360 One, men den blir alt for lite brukt. Men morro er det.
Det blir jo litt som din egen "google street view"
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Insta360 ONE X2 kamera for mc folk ?

Legg inn av Bjerknez »

Audi Mannen skrev: 10 jan 2022, 13:50 Jeg har den første utgaven som heter Insta 360 One, men den blir alt for lite brukt. Men morro er det.
Det blir jo litt som din egen "google street view"
Det er nettopp det inntrykket jeg har også.

Slike ting er artig en stund, men så blir man lei. Å til den prisen er det ikke verdt det i mine øyne. Men har man VELDIG lyst på så sitter det kanskje ikke like langt inne å åpne lommeboka :)

Som en gammel iherdig fotoentusiast hvor jeg har eid kamerautstyr til langt over 100.000 kroner så mener jeg at mobiltelefonen i dag er god nok til 90% av all bildebruk. Ikke for dem kravstore, men for dem som vil sitte igjen med gode nok minner.

Derimot har jeg alltid med meg godkameraet når jeg er på langtur. Min Sony RX100 tar like gode bilder rett ut av kameraet som min gamle Canon 5D med L optikk. Skal man jobbe med bildene i etterkant så er jo RAW foto med speilrefleks og L-optikk fortsatt det beste mener jeg, men en ganske marginal margin.

Men Sony RX100 er i mine øyne det beste kompaktkameraet man kan få kjøpt hvis størrelse er et kriterium. Det koster litt ja, men det er faktisk verdt prisen.

Vil du flotte deg litt, så er FujiFilm sine kameraer med fastoptikk ekstremt gode, men koster dessverre mer enn RX100 og de aller fleste som ikke er helt inne i det med foto vil ikke kjøpe et kamera uten zoom.

Når det gjelder video har jeg gitt opp. Det ble så mye styr og finne den perfekte løsningen med montering, vindstøy etc. at jeg ga opp. Hvilket kamera som er best kommer også ann på hvilken sykkel man har og hvordan man fester det etc. Optikken i seg selv er av mindre betydning. Hjelper lite om bildet er bra, når lyden er dass etc.

mekkern
Innlegg: 7569
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Insta360 ONE X2 kamera for mc folk ?

Legg inn av mekkern »

Har filmet en del men fast kameraposisjon og masse etterarbeid så datt intressen kjapt- et par kompiser har filmet med 360 gyrostabilisert men det skal være litt "ekstra" kjøring for å gidde å se på...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Insta360 ONE X2 kamera for mc folk ?

Legg inn av Bjerknez »

Dessuten tror jeg at et kamera med tanke på og gi meg alibier i trafikken er dårlig butikk. Når det gjelder å dokumentere trafikkuhell for å frigjøre seg selv fra skyld så ordner dette seg i de fleste tillfeller på en rettferdig måte, og hvis ikke så har vi et rettsapparat.

Men for underholdningens skyld samt dele gode turvideoer ser jeg potensialet, men det er langt mellom hver MC kjører som klarer og få til givende og interresante videoer som andre enn familiemedlemmer orker å se.

På Youtube ligger det en del gode videoer, men der har vi unntakene.

De aller fleste får bare ikke dette til på skikkelig vis. Jeg prøvde og fikk en god løsning på min Street Triple R da vindskjermen med hårfin margin klarte og ta i mot for mesteparten av vindstøyen til GoPro kameraet og at den versjonen jeg hadde da hadde ett vanntett hus som var litt modifisert.

Så slapp GoPro en annen løsning etter dette som ødela hele greia da man ikke fikk et vanntett hus lenger. På BMW S1000R var vindskjermen LITT for lav og der ble det vibrasjoner og støy.

Jeg har også testet hjelmbasserte kameraer (Drift HD) som funket veldig bra, men det blir nå et sable styr med mikrofoner, ting som reduserer støy, alskens kabler og fanden oldemor.

Dette tok fra meg mye av gleden og ble bare styr. Mye bedre å slenge mobilen i tankvesken og bare kjøre av gårde.

Nå har jeg vertfall i det minste funnet en god løsning på OK lyd i hjelmen. Ikke fantastisk, men bra nok. Men det kostet meg 4.000 spenn. Dog fikk jeg Intercom på kjøpet...

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Insta360 ONE X2 kamera for mc folk ?

Legg inn av Juicebox »

Jeg er ganske for nye løsninger som trigger kreativiteten vår. Slike 360 kameraer vil man få uendelige av vinkler av en shot. Man slipper å peke linsa direkte på det man skal filme for den ser faktisk "alt" rundt sine "uendelige" akser. Vil si at disse kameraene passer utmerket til mc, enten om det er til sikkerhet(forsikring), actionkamera eller andre morro.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Insta360 ONE X2 kamera for mc folk ?

Legg inn av Bjerknez »

Juicebox skrev: 11 jan 2022, 03:05 Jeg er ganske for nye løsninger som trigger kreativiteten vår. Slike 360 kameraer vil man få uendelige av vinkler av en shot. Man slipper å peke linsa direkte på det man skal filme for den ser faktisk "alt" rundt sine "uendelige" akser. Vil si at disse kameraene passer utmerket til mc, enten om det er til sikkerhet(forsikring), actionkamera eller andre morro.
Jeg er også for nye løsninger som trigger kreativiteten. Jeg vet ikke hvor kreativ man blir når man kjøper et slikt kamera egentlig. Det blir litt sånn "oj, kult" også blir det lagt på hylla etterpå. Den eneste kreativiteten et slikt kamera kan trigge blir evt. videoredigeringen. Man filmer akkurat på samme måte med et slikt 360 kamera som et vanlig kamera. Faktisk må man være mindre kreativ med et 360 kamera da det faktisk filmer alt....

Jeg synes slike vidvinkel og 360 kameraer gir et slitsomt bilde av virkeligheten. Jeg synes det er mye bedre å se feks. en Youtube video hvor noen klarer å styre kameraet rundt i steden for å bare sette det midt i rommet.

Men er målet og få dokumentert mest mulig uten spesielt med innsats så er jo et slikt 360 kamera fint. Men kreativt? Njææ... ;)

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Insta360 ONE X2 kamera for mc folk ?

Legg inn av Juicebox »

Bjerknez skrev: 11 jan 2022, 06:42 Jeg er også for nye løsninger som trigger kreativiteten. Jeg vet ikke hvor kreativ man blir når man kjøper et slikt kamera egentlig. Det blir litt sånn "oj, kult" også blir det lagt på hylla etterpå. Den eneste kreativiteten et slikt kamera kan trigge blir evt. videoredigeringen. Man filmer akkurat på samme måte med et slikt 360 kamera som et vanlig kamera. Faktisk må man være mindre kreativ med et 360 kamera da det faktisk filmer alt....

Jeg synes slike vidvinkel og 360 kameraer gir et slitsomt bilde av virkeligheten. Jeg synes det er mye bedre å se feks. en Youtube video hvor noen klarer å styre kameraet rundt i steden for å bare sette det midt i rommet.

Men er målet og få dokumentert mest mulig uten spesielt med innsats så er jo et slikt 360 kamera fint. Men kreativt? Njææ... ;)
Disse passer da tydeligvis ikke for deg 😂. Jeg syns alltid det er like spennende å lese når en skal bruke så mye tid på å bevise noe som absolutt ikke er noe for dem. Jeg ser flere bruk for disse kameraene for mc folk, 100%.

Disse kameraene er klart mest for folk som har tid og interesse til å redigere
Sist redigert av Juicebox den 11 jan 2022, 11:57, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Insta360 ONE X2 kamera for mc folk ?

Legg inn av Bjerknez »

Liker og ha gode argumenter for valgene jeg tar jeg da. Men så er vi jo også forskjellige. Det hadde også vært artig å lese andres argumenter for å bruke slike. Kanskje har jeg oversett noe :)

For meg blir disse like spennende som som en klokkeradio med innebygget lommelykt.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Insta360 ONE X2 kamera for mc folk ?

Legg inn av Juicebox »

Disse kan festes på de mest beleilige stedene der andre kameraer ikke kan og samtidig klarer å fange scener på film som man ikke klarer med andre kameraer uten modifikasjoner. Altså, disse greiene er jo et verktøy som gjør det lettere pluss mer. La oss tenke slik da, 360 kameraer har et potensiale til å erstatte mange typer kameraer, et vanlig actionkamera kan ikke det. Om ikke noen mener det så kan man ikke si at de er lettere med å ha seg å gjøre i det tidspunktet man trenger å filme eller ta bilde.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Insta360 ONE X2 kamera for mc folk ?

Legg inn av Bjerknez »

Juicebox skrev: 11 jan 2022, 12:05 Disse kan festes på de mest beleilige stedene der andre kameraer ikke kan og samtidig klarer å fange scener på film som man ikke klarer med andre kameraer uten modifikasjoner. Altså, disse greiene er jo et verktøy som gjør det lettere pluss mer. La oss tenke slik da, 360 kameraer har et potensiale til å erstatte mange typer kameraer, et vanlig actionkamera kan ikke det. Om ikke noen mener det så kan man ikke si at de er lettere med å ha seg å gjøre i det tidspunktet man trenger å filme eller ta bilde.
Problemet med mange av disse "se-rundt hele-jorden" kameraene er at bildet blir helt forvrengt. Man ser dte på alle videoer disse er tatt med. Særlig synes dette langs kantene. Men for de fleste spiller jo kvaliteten på bildet liten rolle så lenge man kan filme alt rundt seg på en gang.

En delvis morsom effekt, men det er vel det.

Man får ikke i pose og sekk her.

Andre action kameraer kan man sikkert feste på like mange steder og måter som dette kameraet?

Svar