VFR800 VTEC ventilsjekk

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
ima18h
Innlegg: 12
Registrert: 03 mai 2020, 23:46
Motorsykkelen din: vroomsen

VFR800 VTEC ventilsjekk

Legg inn av ima18h »

Storservice koster 12000. Det er en stor pris i forhold til prisen på sykkelen.

Jeg lurer på om noen har gjort dette selv før?
Sist redigert av ima18h den 12 feb 2022, 15:50, redigert 3 ganger totalt.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: VFR800 VTEC ventilsjekk. noen som kan ta det?

Legg inn av FredrikE24 »

Hvor flink er du med standard håndverktøy selv? Det er litt jobb på VFR800 slik motoren står.. Er en grunn til at sjekken koster en hel del penger. Her må man belage seg på å bruke litt tid..

ima18h
Innlegg: 12
Registrert: 03 mai 2020, 23:46
Motorsykkelen din: vroomsen

Re: VFR800 VTEC ventilsjekk. noen som kan ta det?

Legg inn av ima18h »

FredrikE24 skrev: 11 feb 2022, 21:59 Hvor flink er du med standard håndverktøy selv? Det er litt jobb på VFR800 slik motoren står.. Er en grunn til at sjekken koster en hel del penger. Her må man belage seg på å bruke litt tid..
Jeg har ikke plass / garasje.
Det er bare kjedelig at en slik service koster lett 1/4 av sykkelens verdi. Jeg har lest at mange driter i det og kjører til motoren dør, siden de tåler ganske mye. Noen får tak i ny motor billigere enn flere slike servicer.
Sist redigert av ima18h den 12 feb 2022, 17:46, redigert 1 gang totalt.

mekkern
Innlegg: 7542
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: VFR800 VTEC ventilsjekk. noen som kan ta det?

Legg inn av mekkern »

ima18h skrev: 12 feb 2022, 03:30
FredrikE24 skrev: 11 feb 2022, 21:59 Hvor flink er du med standard håndverktøy selv? Det er litt jobb på VFR800 slik motoren står.. Er en grunn til at sjekken koster en hel del penger. Her må man belage seg på å bruke litt tid..
Jeg er ikke flink nok til å gjøre dette selv. Har ikke mye verktøy heller.
Det er bare kjedelig at en slik service koster lett 1/4 av sykkelens verdi. Jeg har lest at mange driter i det og kjører til motoren dør, siden de tåler ganske mye. Noen får tak i ny motor billigere enn flere slike servicer.
og så skal du betale noen for å bytte/sette inn en motor som er behov av service.....jadda...

Hvis det er et problem med at service er så stor del av verdi så kjøp dyrere sykkel-- :lol

2 ting en må vurdere-nyere sykler krever som regel med kroner i service og eldre sykler er det få verksteder som ønsker å ta service på¨..
da kommer en som regel til et punkt som en må velge ut i fra egne muligheter og lommebok.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: VFR800 VTEC ventilsjekk. noen som kan ta det?

Legg inn av dypen »

Ventiljustering på motor må du forstå hva som skjer og kunne utføre jobben, når jobben er utført skal du sitte igjen med opplevelsen av å være fornøyd og ikke minst være sikker på at jobben er riktig utført. Eksempel «Time registeret» er en selvfølge du tar på strak arm. Med andre ord dette har du gjort før, hvis ikke glem det.

Nå blir jeg litt oppgitt! Hvorfor skal du droppe service fordi sykkel’n er gammel, viktigere en noen gang. Service pris har ingen ting med motorsykkelens bruktpris å gjøre, den koster det samme om du har ny eller gammel forutsatt det samme inngår i service. Fra bil verden: «Har du ikke økonomi til å kjøpe bilen ny bør du heller ikke kjøpe den brukt når garanti tiden er over, uforutsette utgifter, reparasjoner og service koster skjorta.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: VFR800 VTEC ventilsjekk. noen som kan ta det?

Legg inn av FredrikE24 »

Er jo bare å hoppe over det om du ikke vil ta deg råd til det, men du kan risikere å brenne en ventil.
Så mister du kanskje en sylinder og må bytte motor. Så skal du betale dyre dommer i å få skiftet motor.
Alternativt bare avskriver du den og kjøper ny motorsykkel, men så kan man spørre seg om det er økonomisk lønnsomt?

Dette er jo litt med å eie noe, et kjøretøy i dette tilfellet, det må vedlikeholdes og gamle sykler kanskje mer enn andre.
Jeg har kjørt over ventilsjekkintervallet selv og har sjekket i ettertid, noen ganger har det vært unødvendig å sjekke, andre ganger har klaringene vært HELT ute.
Skal man eie noe gammelt, så er det best å kunne gjøre jobben sjøl, og med nyere sykler så må man ta de kostnadene som følger med. Nypris, verditap og pålagte servicer for opprettholdelse av garanti koster mer, men det er i det minste forutsigbart.

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1301
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: VFR800 VTEC ventilsjekk. noen som kan ta det?

Legg inn av biker7 »

Hvor bor du a ? Merkeverksteder i byer og større plasser er jo ofte en god del dyrere enn små verksteder "utpå bygda".
Så prøve å finne noe slikt kan være lønnsomt hvis mulig... :)
Men veit at Honda ofte kan være "tung-skrudde" og dyre på ventilsjekk/-justering, så dette er noe man kanskje må ta med litt i betrakningen ved kjøp av en slik sykkel.. :roll
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: VFR800 VTEC ventilsjekk. noen som kan ta det?

Legg inn av FredrikE24 »

Etter å ha skrudd mye BMW, så er det overveldende saker, men etter å ha skrudd på Honda VT1000R ved en anledning(tok ut toppdekslene, og det var noe ordentlig dritt, så takker jeg meg til BMW ja..

ima18h
Innlegg: 12
Registrert: 03 mai 2020, 23:46
Motorsykkelen din: vroomsen

Re: VFR800 VTEC ventilsjekk. noen som kan ta det?

Legg inn av ima18h »

biker7 skrev: 12 feb 2022, 13:32 Hvor bor du a ? Merkeverksteder i byer og større plasser er jo ofte en god del dyrere enn små verksteder "utpå bygda".
Så prøve å finne noe slikt kan være lønnsomt hvis mulig... :)
Men veit at Honda ofte kan være "tung-skrudde" og dyre på ventilsjekk/-justering, så dette er noe man kanskje må ta med litt i betrakningen ved kjøp av en slik sykkel.. :roll
Jeg bor på byen.
Jeg tenker at en tur til polen med en kompis er det beste. Da får man fikset alt billig også kan man ha det litt kjekt også.

ima18h
Innlegg: 12
Registrert: 03 mai 2020, 23:46
Motorsykkelen din: vroomsen

Re: VFR800 VTEC ventilsjekk. noen som kan ta det?

Legg inn av ima18h »

dypen skrev: 12 feb 2022, 08:56 Ventiljustering på motor må du forstå hva som skjer og kunne utføre jobben, når jobben er utført skal du sitte igjen med opplevelsen av å være fornøyd og ikke minst være sikker på at jobben er riktig utført. Eksempel «Time registeret» er en selvfølge du tar på strak arm. Med andre ord dette har du gjort før, hvis ikke glem det.

Nå blir jeg litt oppgitt! Hvorfor skal du droppe service fordi sykkel’n er gammel, viktigere en noen gang. Service pris har ingen ting med motorsykkelens bruktpris å gjøre, den koster det samme om du har ny eller gammel forutsatt det samme inngår i service. Fra bil verden: «Har du ikke økonomi til å kjøpe bilen ny bør du heller ikke kjøpe den brukt når garanti tiden er over, uforutsette utgifter, reparasjoner og service koster skjorta.
Jeg forstår hva du sier, men man må gjøre en vurdering av risiko mot pris. Hvis man hopper over 2-3 intervaller så kan man bare kaste og kjøpe ny sykkel.
Flere har kjørt 100k+ km uten å noen gang sjekke ventiler på disse syklene, uten problem.

Selvfølgelig, har man tenkt å ha sykkelen veldig lenge, så bør en ta den ventil sjekken en gang iblant.

ima18h
Innlegg: 12
Registrert: 03 mai 2020, 23:46
Motorsykkelen din: vroomsen

Re: VFR800 VTEC ventilsjekk. noen som kan ta det?

Legg inn av ima18h »

FredrikE24 skrev: 12 feb 2022, 12:47 Er jo bare å hoppe over det om du ikke vil ta deg råd til det, men du kan risikere å brenne en ventil.
Så mister du kanskje en sylinder og må bytte motor. Så skal du betale dyre dommer i å få skiftet motor.
Alternativt bare avskriver du den og kjøper ny motorsykkel, men så kan man spørre seg om det er økonomisk lønnsomt?

Dette er jo litt med å eie noe, et kjøretøy i dette tilfellet, det må vedlikeholdes og gamle sykler kanskje mer enn andre.
Jeg har kjørt over ventilsjekkintervallet selv og har sjekket i ettertid, noen ganger har det vært unødvendig å sjekke, andre ganger har klaringene vært HELT ute.
Skal man eie noe gammelt, så er det best å kunne gjøre jobben sjøl, og med nyere sykler så må man ta de kostnadene som følger med. Nypris, verditap og pålagte servicer for opprettholdelse av garanti koster mer, men det er i det minste forutsigbart.
Jeg hadde nok tatt det selv, hvis jeg hadde god plass, garasje og slikt.

Eier har ikke tatt sjekken på sin tid. Jeg har ikke kjøpt denne enda.
Så vi får se hvilken planer det blir da. Det bør jo bli gjort før den blir kjørt noe særlig.
Sist redigert av ima18h den 14 feb 2022, 02:31, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1301
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: VFR800 VTEC ventilsjekk. noen som kan ta det?

Legg inn av biker7 »

ima18h skrev: 12 feb 2022, 15:13 Eier har hoppet over 1 intervall og det nærmer seg intervall 2 nå. Jeg har ikke kjøpt denne enda, skal gå å se på den imorgen.
Så vi får se hvilken planer det blir da. Det bør jo bli gjort før den blir kjørt noe særlig.
Hvis du evt. skal kjøpe denne sykkelen og nåværende eier ikke har tatt service/ventilsjekk på veldig lenge, så bør jo absolutt dette gjenspeile seg i et godt avslag i prisen ihvertfall :[-X Så i mine øyne bør da ihvertfall pris på sykkel ned minst 6-8 tusen sammenlignet med tilsvarende sykler med nylig utført "ventil-service" :)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: VFR800 VTEC ventilsjekk

Legg inn av haakeik »

Hvorfor ikke gå for en med ferdig utført ventilsjekk.
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=236783138

ima18h
Innlegg: 12
Registrert: 03 mai 2020, 23:46
Motorsykkelen din: vroomsen

Re: VFR800 VTEC ventilsjekk

Legg inn av ima18h »

haakeik skrev: 12 feb 2022, 22:56 Hvorfor ikke gå for en med ferdig utført ventilsjekk.
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=236783138
Ja, det er et greit alternativ. Bare at den jeg ser på har side bags også.

RagnarU
Innlegg: 1
Registrert: 26 sep 2022, 16:14
Motorsykkelen din: VFR800 Vtec

Re: VFR800 VTEC ventilsjekk

Legg inn av RagnarU »

Min VFR 2007 mod hadde ventilsjekk i Mars 2022, 24K km service..honda verksted. Forrige eier betalte sjekk, jeg kjøpte sykkelen et par uker etter. Ventilene var innen spec. (om jeg skal stole på firmaet..)
Jeg spurte en mekaniker i etterkant (ikke honda) hvorvidt jeg burde ta neste på 48K.. På den ene siden er det jo ingen som har hørt om brente ventiler på en VFR.. på den andre siden er det slik at ventiler ofte bankes mest inn i toppen i begynnelsen.. med andre ord: om man skal spare penger så bør man om ikke annet ta første og muligens andre sjekk..og kanskje drite i resten om det ikke pågår store endringer.. Personlig kommer jeg aldri til å ta en ny test etter 48K om neste test også bare viser små endringer..

Svar