Yamaha TZR 50

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Solo-rider
Innlegg: 777
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Yamaha TZR 50

Legg inn av Solo-rider »

Vel vel ikke lett -mc dette .Men en moped..... :sk? http://www.mc-nett.no/asp/motorcycles/show.asp?id=70162
Men har problem på hjemmebanen og få min sønn som nettopp har fylt 16 år til å bli interessert i motorisert fremkomstmiddel..
Han vil ikke ha scooter.Orker ikke og har ikke råd til lett mc.
Syntes Yamaha TZR 50 ser tøff ut og kan kaaaaanskje tenke seg en sånn...

Det jeg finner ut på nett er at veldig mange er eller har vært trimma. Ikke aktuelt her med trim på moped.( Selv om jeg selv hadde det i mine unge år)

Så til spørsmålet . Har noen erfaring med Yamaha TZR 50 ? Er veiv etc modent for skifte på etter å ha blitt kjørt rundt 10000km med trim ?
Annet som en bør være oppmerksom på ved kjøp av en TZR 50 ? Orginalt oppsett med sylinder , forgasser , potte , kjede +drev må den ha.
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Yamaha TZR 50

Legg inn av mekkern »

tjaaaa... kommer jo an på kjøringen OG hvordan den har vært trimmet... ubalanse med større stempel og slike ting.. :-k

ellers er det jo ikke de store utgiftene å fixe en slik motor kontra større sykler..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Solo-rider
Innlegg: 777
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Re: Yamaha TZR 50

Legg inn av Solo-rider »

Ja det er klart at det kommer an på graden av trim. Dette er vel en 2 taktsmotor og ser at det finnes forholdsvis greit med deler til disse å få kjøpt. Men siden interessen til poden er laber . Så blir det jeg som kommer å stå i garasjen og skru...
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Yamaha TZR 50

Legg inn av dypen »

Hvordan er denne plombert … regner med den kan settes tilbake som den ble solgt ny i Norge?
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Yamaha TZR 50

Legg inn av dypen »

Fant ut av det :)


- Det er turtallssperra i CDI boksen
- Sitter plomba i svanehalsen på originalpotta.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Solo-rider
Innlegg: 777
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Re: Yamaha TZR 50

Legg inn av Solo-rider »

Takk for tips om plombering.Hvordan den er plombert viste jeg ikke. Original CDI med turtallssperre fant jeg også ut av etter å søkt litt på nett.
+ Det jeg skrev i første innlegg om: Orginalt oppsett med sylinder , forgasser , potte , kjede + drev.
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Yamaha TZR 50

Legg inn av dypen »

Solo-rider skrev: 21 feb 2022, 18:53 Takk for tips om plombering.Hvordan den er plombert viste jeg ikke. Original CDI med turtallssperre fant jeg også ut av etter å søkt litt på nett.
+ Det jeg skrev i første innlegg om: Orginalt oppsett med sylinder , forgasser , potte , kjede + drev.
Ser ut som det er lett å fjerne turtallssperren sammen med plombering i eksos, pluss bytte dyser i gasser, drev kjede som du nevner. Sikkert noe veldig mange gjør og kanskje med «big bore kit» også.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Yamaha TZR 50

Legg inn av FredrikE24 »

Hvor plomberingene sitter avhenger helt av årsmodellen. 2007 og nyere har Moric-tenning og turtallsperre og en liten plombe i svanehalsen. Den bare kapper du med baufil. Så tar du ut tenningsboksen og borrer et 6mm hull tvers igjennom boksen. Midt i «O»en i MORIC-logoen. Fyll igjen med silikon eller annet.
Sett inn 115-dyse om du beholder original-eksos.

Før 2007 har de Leonelli-tenning. Bare å ta plomba i eksosen og dyse opp.
Andre sykler med AM6 utenom TZR har Ducati-tenning. Ingen plomber i tenninga der. Etter 2007 kom de fleste med Power-up tenning eller hva det het. Vanskeligere å fjerne enn på TZR med Moric.

Kjøre plombert? La være å kjøre moped sier jeg bare..

Motoren er en Minarelli AM6. Uplombert varer de leeeenge.. Har selv kjørt min moped med samme motor med DR49 trimsylinder og 24mm gasser rundt 5-6000km og typ 12 000km uplombert på original veiv. Kjørt full gass hele tiden fra jeg var 16 til jeg ble 18-19. Kjørte også på en del hytteturer med 11-12000rpm nesten 30 mil hver vei et par ganger..
Det motorene ikke tåler er det kvasse sylindre kombinert med godt drag på høyt turtall.. Da går original-veiva ganske fort.
Går du for en mild trimsylinder er det smart å skifte til Malossi clutchfjærer. Ellers slurer det fort..

Nå skal ikke jeg fortelle hva din sønn/du skal gjøre, men har han ikke interesse så er det lite vits i å bruke tid på å kjøpe moped og alt dette her? Kjører det sikkert i stykker etterhvert også blir det stående. Så er det du som må skru og holde det i orden.

Da jeg var 16 tok jeg lappen på dagen, mopeden sto klar og plomba hadde jeg tatt ut og drev var bytta for høyere toppfart.. Men så var jeg over middels interessert også, og jeg hadde støtte fra mine foreldre hele veien når det kom til trimming etc. Man lærer masse av slikt..!

Jeg gikk i barnehagen da jeg fikk min første moped. Den har man på hytta enda, en TSX.. Mopeden jeg kjøpte da jeg var 16 har jeg også.
Er vel litt sent å dyrke motorinteresse fra man er 16? Eller tar jeg helt feil?

Du må hvertfall kjøpe en som er dønn original utseendemessig. Da er de ofte ikke ihjelskrudd.

Solo-rider
Innlegg: 777
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Re: Yamaha TZR 50

Legg inn av Solo-rider »

TAKK FredrikE24 for ditt svar og tips. :thumleft :thumleft
Jeg selv gikk på barneskolen da jeg begynte kjøre moped + en gammelt Tempo Taifun i skauen ( Hadde "funnet" dem bak et uthus.... )
Ble mye skruing på dem for å få dem til å gå.

Enig at det er litt sent å begynne motorinteresse fra en er 16 år .Men bedre sent enn aldri.

Interessen min for skruing er dalene nå etter å ha skrudd på skipsmotorer i over 40 år.
Liker å kjøre fremfor å skru.
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Yamaha TZR 50

Legg inn av FredrikE24 »

Bra! Minarelli AM6 er hvertfall en veldig vanlig motor. Som nevnt varer de dritlenge. Stempelbytte med stempelfjærer er nok smart etter 15-20 000km. Sylinder i støpejern, kan derfor bores.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Yamaha TZR 50

Legg inn av Bjerknez »

Jeg kjørte vel moped og litt crossere fra jeg var rundt 12 år gammel. Interessen av å kjøre var stor, men kan ikke huske jeg trengte å skru noe særlig på de mopedene jeg hadde. Byttet aldri dekk, og olje blandet man i bensinen. Det hendte jeg måtte bytte plugg en gang i blandt, men ellers så var det lite skruing.

men så klart, mopedene jeg hadde den gangen var gamle. Den første jeg hadde fikk jeg av bestemora mi og det var en eldgammel 1968 Puck Maxi (med pedaler!!!) Men denne knakk ramma på etter at jeg kjørte i skogen med den. Så kjøpte jeg meg en 1979 Honda MB-5 og denne hadde jeg fra jeg var 16 til jeg var 18 år og tok bil lappen.

Klart den var sliten og man måtte kjenne den for å klare å kjøre den. Fothvileren på den ene siden besto av en påsveiset rørstump, frambremsen måtte vris i en spesiell posisisjon for å virke grunnet slakk wire, choken måtte jeg ha halveis ute hele tiden ellers gikk den ikke å det fikset jeg med strips og litt teip. Salen var dte revnet hull i og frontkåpen sprakk etter en velt så den røsket jeg av.

Kjedet ble aldri smurt og dekkene ble aldri skiftet og den ene bakdemperen lakk som en sil.

men mopeden fikk meg fra A til Å i nesten to år før jeg solgte den for 500 kroner. jeg kjøpte den for 2.000. Pucken solgte jeg for 1500 til en samler som skulel sveise rammen da denne var helt fint ellers. Så jeg har egentlig ikke tapt noe penger på min moped tid. Hvis man ser bort fra noen sett med plugger.

Problemet i dag tror jeg er at det er så mye elektronikk og plomberinger og annet fjas. Jeg glemte forresten og nevne at jeg også hadde en Tempo 50cc i for ett par år siden for morroskyld. Denne var dte helelr aldri noe galt med. Kjøpte den for 7.000 og solgte den for 14.000.

Kjøpte den av en kompis som er tempo geek og motor og alt var overhalt og alt var orginalt på sykkelen. Dette var visst en litt spesiell modell fikk jeg vite som kun kom dette året. Så teknisk var den i tipp topp stand og det var ikke noe som ikke funket.

Men å bruke denne på jobb fant jeg ut ikke var tingen for meg, for jeg hadde helt glemt hvordan det var å kjøre moped i trafikken. Jeg har aldri vært så nærvøs i trafikken som da jeg kjørte moped i voksen alder. Enten må disse farkostene forbys, eller så må det gå ann å vertfall få dem opp i 60km/t så man kan holde følge med normal trafikk i byer.

En annen bakdel var at det luktet bensin og olje av deg hele dagen på jobb etter å ha kjørt en slik. Ikke spesielt positivt når man skal i møter etc. i løpet av dagen. :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Yamaha TZR 50

Legg inn av FredrikE24 »

Skal det være i orden er det best at folk som ikke kan skru eller kan holde ting nogenlunde i orden har holdt seg langt unna.

For en del år siden henta jeg en TZR for en kompis faktisk.. Dette var vel i 2014, da han skulle bruke den til å pendle til jobb med.
Den var kliss original og helt uten en skramme. Hadde gått noe slikt som 4000km. Mener han betalte 10 000kr for den.
Det tok et kvarter fra vi var hjemme til den sykkelen var i biter for å fjerne plombene. Man kan si hva man vil, men å kjøre originalmoped i vanlig trafikk går bare ikke.

Nå skal det sies at TZR nyere enn 2006/2007 med turtallsperre originalt går langt bedre enn de tidligere plomberte variantene. Her var plomba i eksosen så liten at en vanlig blyant såvidt går gjennom restriksjonen i eksosen.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Yamaha TZR 50

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 22 feb 2022, 08:48
Man kan si hva man vil, men å kjøre originalmoped i vanlig trafikk går bare ikke.
Det holder jeg med deg i. Moped er et ganske ubrukelig og ikke minst utrygt fremkomstmiddel. Det er selverfart i voksen alder. Dem går rett og slett for sagte og du skaper en propp med morragretne biltraffikanter bak deg. Ikke en god kombinasjon…

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Yamaha TZR 50

Legg inn av rolf-arne »

FredrikE24 skrev: 21 feb 2022, 19:45 Er vel litt sent å dyrke motorinteresse fra man er 16? Eller tar jeg helt feil?
Jada du tar helt feil , eller kanskje ikke alikavel --

Sjøl har jeg vel hatt motor interessen siden man trådde sine barnesko på speedwaybanen på Geitryggen , i slutten av 60 tallet - men etter å ha juksa litt med traktor og Scooter i 10-12 års alder så ble det meste lagt bort - til bilen kom inn i livet.

Med bil har jeg vel gjort det meste av skruing - men motorsykkel den kom inn i livet mitt for alvor når jeg passerte 58 - så det går ann å våkne litt seint også... la hver enkelt ta det i sitt tempo...

Hadde jeg ikke hadd den "kroppen" jeg har så hadde det kanskje ikke blitt MC-liv på meg i det hele tatt ...

Så til Fredrik - det er ikke for seint før det er ingenting, men som jeg erfarer når man har funnet en slik glede i MC - så får man det så sabla travelt - og da blir vinter noe hersk.... og det fra en som likte vintern så mye tidligere....

Nesten aldri for seint.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Yamaha TZR 50

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg er enig Rolf-Arne at det aldri er for sent. Men å motivere en ungdom kan til tider være vanskelig om det er null interesse.

Jeg har en tvillingbror. Vi kjøpte kliss lik moped, samtidig i 2007. Hadde tilgang til samme moped fra 4-års alder, lik oppvekst osv. Han kjørte mopeden sin 45 mil på 3 år. Da hadde jeg kjørt min noe over 1500 mil. Jeg har min moped enda, han solgte sin.

Når det fjernes plomber og drev om, feks 13-48 eller 14-52 dreving så er hastigheter på 80-90 på flata innen rekkevidde..

Svar