Side 1 av 2

nedplombering av 900cc

Lagt inn: 31 des 2009, 00:41
av badasstom
Nå har det blitt slik at jeg har anskaffet meg en Yamaha XJ 900 83mod som jeg har tenkt å bygge om til en røff streetfighter :punch kommer bilder av prosjektet etterhvert :thumleft men sliter litt, siden jeg er 18 år og har et ferskt førerkort til tung mc "mellomtung" må jeg minke effekten til sykkelen :doh Noen som vet hvem som gjør dette ennå? :scratch

Re: nedplombering av 900cc

Lagt inn: 31 des 2009, 00:49
av AJ
Spennende prosjekt du har på gang der, badasstom :knegg
Velkommen til Forumet, forresten :thumleft

Har ikke peiling på slik nedplombering, jeg. Men kanskje andre her på Forumet har det?
Kanskje også erfarne Yamahaverksteder vet hvordan man gjør slikt :scratch

Kan hende det ikke er så lett, når alt kommer til alt... Jeg husker ikke når disse effektbegrensningene og mellomklassereglene ble innført, men det skjedde vel en god stund (mange år) etter '83. Og det kan fort betyr at det ikke var noen effektbegrensningsløsninger for den XJ'en du har...
Hva man i så fall må gjøre for å få til dette etter dagens regler kan kanskje by på litt hodebry... :-k

Re: nedplombering av 900cc

Lagt inn: 31 des 2009, 16:46
av badasstom
Jo takk :) det er begrensning på 650cc og 34hk :sk? trist å kvele motoren også :sorry

Re: nedplombering av 900cc

Lagt inn: 31 des 2009, 17:11
av Gammelgutt
83 mod. har vel ikke innsprøytning men forgasser?. Så da er vel ikke bare å stille elektronikken, må vel strupes både i innsug og eksos+ kanskje bytte dyser. Jeg vet ikke men jeg tror. :scratch

Re: nedplombering av 900cc

Lagt inn: 01 jan 2010, 13:02
av Intruder
Tror gammelgutten er inne på noe. :thumleft
Da forhandleren tok ut plomba på min Honda 50 i sin tid,brukte han ihvertfall
hammer og meisel.... :redface :ills
Fartsøkning fra 40 til 90 var et bra resultat ! :mc3 :mc1

Re: nedplombering av 900cc

Lagt inn: 01 jan 2010, 13:09
av SuperTenere
Røske bort tre av pluggledningene......;)? Neida....dette syns jeg hørtes vanskelig ut. Å få den ned fra 97 hk til 34 på lovlig vis e vel kanskje ikke helt enkelt. Men en tlf til yamaha kan kanskje hjelpe. Iallefall...lykke til and ride safe!:)

Re: nedplombering av 900cc

Lagt inn: 01 jan 2010, 20:48
av badasstom
Det er forgasser ja :knegg tenker jeg ringer litt rundt :-k i værstefall bytte motoren mot 600 cc til xj :dontknow

Re: nedplombering av 900cc

Lagt inn: 01 jan 2010, 21:25
av Rune
Kjøpte selv en 650cc Honda NTV som jeg må nedplombere...
Er ikke noen grense på kubikk som jeg har hørt.

For min del så må jeg få strupet innsuget med 2 "stoppskiver".. Forgassermotor.
Det må monteres av godkjent verksted.


Kjøpte nedplomberingssettet via Greybikes. Bare +++ fra meg. Rask og ryddig handel
http://www.greybikes.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: nedplombering av 900cc

Lagt inn: 01 jan 2010, 21:59
av AJ
Rune skrev:Kjøpte selv en 650cc Honda NTV som jeg må nedplombere...
Er ikke noen grense på kubikk som jeg har hørt.

For min del så må jeg få strupet innsuget med 2 "stoppskiver".. Forgassermotor.
Det må monteres av godkjent verksted.


Kjøpte nedplomberingssettet via Greybikes. Bare +++ fra meg. Rask og ryddig handel
http://www.greybikes.no" onclick="window.open(this.href);return false;
Nyttig info, dette!
Og velkommen til Forumet, Rune :thumleft
Med flere som har peiling blir dette også et bedre Forum :drg

Re: nedplombering av 900cc

Lagt inn: 02 jan 2010, 02:21
av badasstom
Takk for tipset :thumleft det var et slikt sett jeg lette etter :D

Re: nedplombering av 900cc

Lagt inn: 07 jan 2010, 18:38
av FJZZR
Jeg ringte det "stedelige tilsyn" og spurte om hvordan man nedregistrerer en FJ1100 til 34 hk, altså A1.

Jo takk :[-X Det måtte isåfall gjøres med et plomberings sett fra fabrikanten (altså Yamaha)

Nå kan jeg jo bare håpe på at han her ikke hadde peiling, for han påsto også at jeg måtte betale hk-avgift når jeg skulle "åpne" den igjen (når guttungen fyller 20) 91 hk blir nok noen kroner, hvis figur'n i luren har rett.

Synes det hele virket rart: Vi snakker om en 25 år gammel sykkel....

Re: nedplombering av 900cc

Lagt inn: 07 jan 2010, 20:50
av Gammelgutt
Det er vel betalt full avgift på den sykkelen, og du får neppe igjen en avgiftskrone, så de kan nok ikke kreve mer avgift.

Førerkort klasse A1 det er lettlappen, maks 125 ccm og 15 hk.
Etter 18 år så er det mellomtung sykkel det gjelder, maks 34 hk.

Re: nedplombering av 900cc

Lagt inn: 05 mar 2010, 21:24
av badasstom
Det viste seg å kun kjøpe et sett med 4 metalskiver som blir satt i forgasseråpningen av et merkeverksted... for så å få sykkelen omregistrert :jada:

Re: nedplombering av 900cc

Lagt inn: 05 mar 2010, 21:25
av AJ
badasstom skrev:Det viste seg å kun kjøpe et sett med 4 metalskiver som blir satt i forgasseråpningen av et merkeverksted... for så å få sykkelen omregistrert :jada:
Ikke verre? Bra! :thumleft

Re: nedplombering av 900cc

Lagt inn: 06 mar 2010, 19:29
av Pollti
Gammelgutt skrev:Det er vel betalt full avgift på den sykkelen, og du får neppe igjen en avgiftskrone, så de kan nok ikke kreve mer avgift.
At du ikke får ei krone igjen men det er sikkert en paragraf i loven som gjør at de kan avkreve deg avgift igjen. Da vi strupet 600en til jentungen så sa de på på Veistasjonen at det var bare å møte opp for visning og omregistrere den som fulleffekt hvis det ble aktuellt. Nå er den solgt men jeg går utifra at det må betales full reg avgift hvis strupingen fjernes.