Bremsevæske

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Svar
Oliver05
Innlegg: 20
Registrert: 24 feb 2022, 00:53
Motorsykkelen din: Yamaha mt 125 2018

Bremsevæske

Legg inn av Oliver05 »

Hei, er det noen forskjell på forskjellige dot4 væske produsenter eller er det bare å kjøpe en å bruke den

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Bremsevæske

Legg inn av kjellv »

De fleste her inne som har vært i forumet noen år ligger laaangt unna diskusjoner om oljer. Jeg også :-)å
Men vil bare nevne at på din Yamaha MT-125 kan du bruke enten DOT 4 eller DOT 5.1. For all del IKKE DOT 5!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bremsevæske

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 12 apr 2022, 22:15 De fleste her inne som har vært i forumet noen år ligger laaangt unna diskusjoner om oljer. Jeg også :-)å
Men vil bare nevne at på din Yamaha MT-125 kan du bruke enten DOT 4 eller DOT 5.1. For all del IKKE DOT 5!
For opplysningens skyld så gjelder dette også kjedesmøring, "innkjøring" av nye dekk, kjøp av brukt hjelm, hvor mye kubikk trenger jeg og ellers det meste som spesielt nye brukere og eller ferske MC førere lurer på. ;)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bremsevæske

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 13 apr 2022, 07:12
kjellv skrev: 12 apr 2022, 22:15 De fleste her inne som har vært i forumet noen år ligger laaangt unna diskusjoner om oljer. Jeg også :-)å
Men vil bare nevne at på din Yamaha MT-125 kan du bruke enten DOT 4 eller DOT 5.1. For all del IKKE DOT 5!
For opplysningens skyld så gjelder dette også kjedesmøring, "innkjøring" av nye dekk, kjøp av brukt hjelm, hvor mye kubikk trenger jeg og ellers det meste som spesielt nye brukere og eller ferske MC førere lurer på. ;)
Nå skrøner og tøyser du fælt, Bjerknez :crazy: .
Selvfølgelig må både erfarne motorsyklister og nykommere spørre og grave av hjertens lyst om alt som har med MC å gjøre og gjerne opprette nye tråder med spørsmål om det de lurer på og erfaringer de har.
Som denne "innkjøringstråden" av nye dekk-tråden kan stå som et eksempel på. Så må man selvfølgelig også regne med å bli motsagt, både når det gjelder meninger og erfaringer den enkelte har.
Og vi tar det for gitt at meningsutvekslingene foregår på en voksen og ordentlig måte. Gjerne ispedd humor og morsomheter, men ikke ufinheter :[-X . Heldigvis er det akkurat slik det foregår i all hovedsak her på MCsiden.no.

Som vi har nevnt ganske mange ganger tidligere her på MCsiden.no: ingen spørsmål eller problemstillinger fra både erfarne og nybakte motorsyklister er for dumme eller utidige, for å bruke et slikt ord.
Etter hva jeg har hørt flere har nevnt i forskjellige sammenhenger er at man fort får ufine svar og og gjerne også ditto karakteristikker på mange større MC-sider på Facebook... Det håper og tror vi brukerne her på MCsiden.no skal slippe.
Nevner også at det kan være lurt å søke litt først siden mye er tatt opp fra før.
Og kanskje ligger svaret i den stadig økende databasen til forumet, som jo har holdt på siden 2004

Og når det gjelder diskusjonstråder om olje så er dette et rimelig kjent fenomen på omtrent alt av MC-forum verden over, at slike diskusjoner lett tar av.
Derfor er det ikke så rart at mange av oss som har noen år på baken som motorsyklister ikke lenger slenger oss med i slike tråder.
Men for all del, de som vil ta del i slike "kvalitets"diskusjoner må gjerne gjøre det.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bremsevæske

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 13 apr 2022, 14:31
Bjerknez skrev: 13 apr 2022, 07:12
kjellv skrev: 12 apr 2022, 22:15 De fleste her inne som har vært i forumet noen år ligger laaangt unna diskusjoner om oljer. Jeg også :-)å
Men vil bare nevne at på din Yamaha MT-125 kan du bruke enten DOT 4 eller DOT 5.1. For all del IKKE DOT 5!
For opplysningens skyld så gjelder dette også kjedesmøring, "innkjøring" av nye dekk, kjøp av brukt hjelm, hvor mye kubikk trenger jeg og ellers det meste som spesielt nye brukere og eller ferske MC førere lurer på. ;)
Nå skrøner og tøyser du fælt, Bjerknez :crazy: .
Selvfølgelig må både erfarne motorsyklister og nykommere spørre og grave etter av hjertens lyst om alt som har med MC å gjøre og gjerne opprette nye tråder med spørsmål om det de lurer på og erfaringer de har.
Som denne "innkjøringstråden" av nye dekk-tråden kan stå som et eksempel på. Så må man selvfølgelig også regne med å bli motsagt, både når det gjelder meninger og erfaringer den enkelte har.
Og vi tar det for gitt at meningsutvekslingene foregår på en voksen og ordentlig måte. Gjerne ispedd humor og morsomheter, men ikke ufinheter :[-X . Heldigvis er det akkurat slik det foregår i all hovedsak her på MCsiden.no.

Som vi har nevnt ganske mange ganger tidligere her på MCsiden.no: ingen spørsmål eller problemstillinger fra både erfarne og nybakte motorsyklister er for dumme eller utidige, for å bruke et slikt ord.
Etter hva jeg har hørt flere har nevnt i forskjellige sammenhenger er at man fort får ufine svar og og gjerne også ditto karakteristikker på mange større MC-sider på Facebook... Det håper og tror vi brukerne her på MCsiden.no skal slippe.
Nevner også at det kan være lurt å søke litt først siden mye er tatt opp fra før.
Og kanskje ligger svaret i den stadig økende databasen til forumet, som jo har holdt på siden 2004

Og når det gjelder diskusjonstråder om olje så er dette et rimelig kjent fenomen på omtrent alt av MC-forum verden over, at slike diskusjoner lett tar av.
Derfor er det ikke så rart at mange av oss som har noen år på baken som motorsyklister ikke lenger slenger oss med i slike tråder.
Men for all del, de som vil ta del i slike "kvalitets"diskusjoner må gjerne gjøre det.
Jeg tøyser og skrøner??? Nei nå må du gi deg :crazy: :lol

Når det gjelder innkjøring av dekk tråden så er jeg ferdig med den. Føler heller ikke jeg ble motsagt. De fleste var enig med meg eller forsto hva jeg mente thumleft

Online
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bremsevæske

Legg inn av FredrikE24 »

Kjøp en hvilkensomhelst bremsevæske av DOT4. Gjerne Biltema.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Bremsevæske

Legg inn av pingvin »

FredrikE24 skrev: 13 apr 2022, 14:43 Kjøp en hvilkensomhelst bremsevæske av DOT4. Gjerne Biltema.
+1

Viktigere enn type, er å skifte bremsevæske inne i mellom, her tror jeg det syndes en del. Inklusive hos undertegnede, ble hektisk da mistet bremsene inn i sving på grus i bratt nedoverbakke...dagen etterpå var det ny bremsevæske på 690en :knegg

Bruker forøvrig DENNE fra BT, gjør jobben med å lufte adskillig enklere :thumleft

EDIT: Lurt å bruke gummihansker da sterke greier og unngå å få på lakk eller egentlig noe som helst så langt lar seg gjøre, etser seg inn i det meste. Plenty filler å legge over ting og tang lurt.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bremsevæske

Legg inn av Bjerknez »

Jeg ser kjellv skriver lenger opp at man for all del ikke må bruke "DOT 5" bremseveske. Hvorfor ikke det? Kan nok være en del som gjerne vil vite svaret på det her :)

Online
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bremsevæske

Legg inn av FredrikE24 »

DOT5 er ikke hygroskopisk til forskjell fra DOT3, 4 og 5.1. DOT5 er silikonbasert som gjør den ukompatibel med det bremsesystemet er bygget opp av i dette tilfellet. Man må fylle det produsenten anviser.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bremsevæske

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 13 apr 2022, 19:01 DOT5 er ikke hygroskopisk til forskjell fra DOT3, 4 og 5.1. DOT5 er silikonbasert som gjør den ukompatibel med det bremsesystemet er bygget opp av i dette tilfellet. Man må fylle det produsenten anviser.
Kjekt å vite :thumleft

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Bremsevæske

Legg inn av Kjellrf »

Vil du ha bremsevæske med best mulig spesifikasjoner, kjøper du DOT 5.1. Den har 30° høyere kokepunkt enn DOT 4, begge er lagd på glykolbasis og blandbare/kan brukes om hverandre.
DOT5 er på silikon basis og er ikke blandbar med glykolbaserte bremsevæsker. I første omgang tatt fram for militære kjøretøy som ofte står lagret over lengre tid.
Mener at Harley Davidson også bruker DOT5.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Svar