Undersøkte litt mer og fikk tips om MotorHansen men de kunne ikke gjøre noe (om skjønt det riktig så bruker de Rapid Bike som er alternativ til Power Commander men ikke tilgjengelig for Scrambler 1200)
Litt tilbake til Klev, er egentlig litt mer posistivt enn husket det når leser om igjen det de har svart:
"Vi kan dessverre ikke mappe ecu på disse modellene. Eneste mulighet her er å sette på en powercommander 5 og mappe den på dynoen. Det er også tenningsjustering på den så det ligger til rette for å få like bra mapping. Eneste er at man ikke får vekk fuel cut med dette så den kan fortsatt være litt jumpy mellom av/på gass eller veldig lavt gasspådrag. Powercommanderen koster 5320,- og inkludert montering/mapping på dyno så kommer det totalt på 11320,- (inkludert powercommanderen). "
Er et par åpenbare fordeler:
- Når kjøres i benk (Klev) så blir mapping optimalisert for MIN sykkel, DNK sin mapping er generisk og basert på erfaring (avhengig av hva man har montert på sykkel av potter, luftfilter etc.) så skal i prinsippet ikke bli like bra om ikke veldig heldig
- Om noe problem så kan man bare koble fra power commanderen. En ulempe med å mappe ECUen er vel at kan overskrives f.eks. under oppdatering når på service?
- Slipper hassel og risiko med å ta ut ECU og sende til USA og tilbake. Liker ikke helt tanken på å sende ECUen så dette er litt tungtveiende.
Scrambleren uansett ikke spesielt jumpy så ikke noe stort problem tror jeg, når man har hatt KTM 990 er ingenting jumpy etterpå uansett
11.000,- er jo noen kroner men halvparten av Moto-Tech og DNK er fort 6.000 NOK det også. Og om også spanderer på ny potter tipper det fort 20.000 NOK, får se om kan rettferdiggjøre det. Mulig Klev skal ha litt mer også og PC6 kommet etter hva kan se uten at helt vet hva det gjør med pris og funksjon.
Litt tilbake til dette om bør tune eller ikke. For meg er det nokså enkelt, er man happy, la det være, er man ikke helt happy har jeg veldig god erfaring med tuning fra tidligere. For KTM 990 vil jeg nesten si at must, for 890 Duke så fungerte det glimrende med alt originalt så lot det være.
Nye potter har forresten flere fordeler, liker for så vidt utseende på de originale pottene men Zard er et løft. Tror også litt mer "raspete" lyd, originale er veldig stille. kanskje litt redusert temperatur også, erfart det tidligere? Og veier halvparten så sparer 3.5kg høyt plasser vekt. Må uansett bestemme meg FØR evt tuning så mappes med riktige potter. Kanskje også hiver inn et lithium batteri, batteriet ligger også høyt så 6-7kg redusert vekt høyt oppe er ingen ulempe men nok mest aktuelt om likevel må ha nytt batteri. Da er det egentlig no-brainer for meg, noen kroner ekstra men har bare positiv erfaring med lithium batteri.
Norgesturer og Triumph Scrambler 1200 XE
Re: Norgesturer og Triumph Scrambler 1200 XE
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- Bjerknez
- Innlegg: 24158
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Norgesturer og Triumph Scrambler 1200 XE
Jeg har ikke tunet noe som helst siden jeg tunet en VW Touran jeg hadde for en del år siden. Man merket jo forskjellen, men det bar mye styr. Merket VW dette så ble man avskrevet fra all garanti på bilen. Noe jeg også fikk beskjed om. VW tråler tydeligvis forum rundt om...
Å tune en motorsykkel som i utgangspunktet har krefter i bøtter og spann blir mer en hobby enn nytte slik jeg ser det. Hvis man må tune for å evt. fikse problemer så har man valgt feil sykkel mener jeg.
Jeg tror nok jeg ville plassert disse pengene på feriekontoen i steden. eller satt de på sparekontoen ved neste oppgradering av sykkel som faktisk har krefter nok i forhold til forventning og eller ikke har problemer med nykk og napp.
Det er vertfall litt slik jeg tenker.
Men jeg skjønner at man fort kan bli besatt av dette og synes det er gøy og optimalisere etc. Det er helt innafor det, men det er vel ikke verdt det slik jeg ser det fra et mer jordnært standpunkt.... :)
Å tune en motorsykkel som i utgangspunktet har krefter i bøtter og spann blir mer en hobby enn nytte slik jeg ser det. Hvis man må tune for å evt. fikse problemer så har man valgt feil sykkel mener jeg.
Jeg tror nok jeg ville plassert disse pengene på feriekontoen i steden. eller satt de på sparekontoen ved neste oppgradering av sykkel som faktisk har krefter nok i forhold til forventning og eller ikke har problemer med nykk og napp.
Det er vertfall litt slik jeg tenker.
Men jeg skjønner at man fort kan bli besatt av dette og synes det er gøy og optimalisere etc. Det er helt innafor det, men det er vel ikke verdt det slik jeg ser det fra et mer jordnært standpunkt.... :)
-
- Innlegg: 7855
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Norgesturer og Triumph Scrambler 1200 XE
Alle hobbyer koster penger- det vet vel du også.
Mapping er ikke bare for effekt men også kjørefølelsen.
Litt som partneren- helt topp men litt justering hadde satt prikken over i’en.
Mapping er ikke bare for effekt men også kjørefølelsen.
Litt som partneren- helt topp men litt justering hadde satt prikken over i’en.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Norgesturer og Triumph Scrambler 1200 XE
Problemet er at ikke har krefter i bøtter og spann Når det sagt så kan det i mange tilfeller være vel så viktig å få sykkelen mer kjørbar, typisk at ikke rykker (KTM 990) og drar renere fra bunn etc. Mye av "problemet" er at fabrikatene må forholde seg til en del myndigheteskrav ifht utslipp, spesielt slår vel dette ofte ut på at syklene går for magert. Men i mitt tilfelle ønsker jeg primært litt mer effekt.
At man gjør modfiseringer på en sykkel betyr ikke nødvedigvis at feil sykkel, men at man tilpasser den i områder man prioritere, dette kan være ergonomi, bagasjeløsninger, utseendet, dempere...eller tuning. Hadde de solgt en Scrambler 1200 XR med Speed Twin 1200 motor, hadde jeg sikkert (kanskje) vært fornøyd.
Så ingen besettelse, har virkelig gått inn for å være fornøyd med sykkelen som den er men etter nøye overveielse kommet til at savner litt effekt, ikke like ivrig på MC som var så viktig for meg at underholdende å kjøre sykkelen for at ikke interessen skal dø helt ut
+1
Men klart penger en del av vurderingen, hadde det vært gratis hadde det ikke vært noe å tenke på.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- Bjerknez
- Innlegg: 24158
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Norgesturer og Triumph Scrambler 1200 XE
@pingvin:pingvin skrev: ↑08 aug 2024, 12:32Problemet er at ikke har krefter i bøtter og spann Når det sagt så kan det i mange tilfeller være vel så viktig å få sykkelen mer kjørbar, typisk at ikke rykker (KTM 990) og drar renere fra bunn etc. Mye av "problemet" er at fabrikatene må forholde seg til en del myndigheteskrav ifht utslipp, spesielt slår vel dette ofte ut på at syklene går for magert. Men i mitt tilfelle ønsker jeg primært litt mer effekt.
At man gjør modfiseringer på en sykkel betyr ikke nødvedigvis at feil sykkel, men at man tilpasser den i områder man prioritere, dette kan være ergonomi, bagasjeløsninger, utseendet, dempere...eller tuning. Hadde de solgt en Scrambler 1200 XR med Speed Twin 1200 motor, hadde jeg sikkert (kanskje) vært fornøyd.
Så ingen besettelse, har virkelig gått inn for å være fornøyd med sykkelen som den er men etter nøye overveielse kommet til at savner litt effekt, ikke like ivrig på MC som var så viktig for meg at underholdende å kjøre sykkelen for at ikke interessen skal dø helt ut
+1
Men klart penger en del av vurderingen, hadde det vært gratis hadde det ikke vært noe å tenke på.
Du siterte bare den teksten hvor jeg nevnte effekt. Jeg skrev også at jeg forstår hvorfor noen ønsker en slik oppdatering :)
@mekkern: Ja, som nevnt over... det forstår jeg :)
Re: Norgesturer og Triumph Scrambler 1200 XE
En del forskjellige vindskjermer tilgjengelige for Scrambleren men mye "vanlige" klare glass, ikke noe mer Rally retro greier. Men finnes til retro GS, riktig størrelse for lykt ifht det har og innfesting skal det vel gå an å få til med noe brakett-ræl, synes ser ganske bra ut...
Finnes til og med extension om det skulle være nødvendig
...og grill
Finnes til og med extension om det skulle være nødvendig
...og grill
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
Re: Norgesturer og Triumph Scrambler 1200 XE
Da har jeg bestilt ny header uten katalysator fra Zard til 6600,- hos AMD, kan få mye billigere på Ali Express og alt i mellom, men Zard er eneste så vidt oversikt over (Verex sluttet å levere), som ikke har sveis midt på bendet i fremkant, dette er stygt og skriker ettermarked om skulle bli stoppet. Og Zard har generelt godt ord på seg ifht kvalitet når gjelder passform, korrosjon og funksjon.
Så beholder jeg originalpotta, de som valgt denne løsningen sier at lyden blir litt grøvre og marginalt mer dB men fremdeles moderat støy, igjen noe jeg ømnsker for å unngå problemer med øvrigheta (spesielt nedover i Europa).
Og mapping fra DNK, får hjelp av en i Norge som har samme sykkel og har både hardware, software og erfaring med tuning. Så bare et par tusen for mapping så kommer under 10.000,- totalt. Og kanskje et sportsfilter, tror ikke veldig mye å si men på den annen side, billig investering.
Fra dette:
Til dette:
Så beholder jeg originalpotta, de som valgt denne løsningen sier at lyden blir litt grøvre og marginalt mer dB men fremdeles moderat støy, igjen noe jeg ømnsker for å unngå problemer med øvrigheta (spesielt nedover i Europa).
Og mapping fra DNK, får hjelp av en i Norge som har samme sykkel og har både hardware, software og erfaring med tuning. Så bare et par tusen for mapping så kommer under 10.000,- totalt. Og kanskje et sportsfilter, tror ikke veldig mye å si men på den annen side, billig investering.
Fra dette:
Til dette:
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days