Aursjøvegen og Grimsdalen i Slutt av Juni

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
ErikW
Innlegg: 684
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Aursjøvegen og Grimsdalen i Slutt av Juni

Legg inn av ErikW »

Hei folkens
Noen som vet hvordan det er i disse områdene/traktene nå med hensyn til snø og vei standard. Har det smeltet og tørket opp tro til dato ca. 22 Juni og utover. Det er jo fortsatt såpass ustabile temperaturer, men det retter seg vil fremover
Tenkte ligge i telt en plass over fjellet. Mulig fiske litt og ligge et par netter.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Aursjøvegen og Grimsdalen i Slutt av Juni

Legg inn av Bjerknez »

ErikW skrev: 31 mai 2022, 10:44 Hei folkens
Noen som vet hvordan det er i disse områdene/traktene nå med hensyn til snø og vei standard. Har det smeltet og tørket opp tro til dato ca. 22 Juni og utover. Det er jo fortsatt såpass ustabile temperaturer, men det retter seg vil fremover
Tenkte ligge i telt en plass over fjellet. Mulig fiske litt og ligge et par netter.
Aursjøvegen har jeg kjørt mange ganger i første av juli og en gang med MC. Normalt sett tror jeg det er greit å kjøre der i slutten av juni. Men det kan være en del sleipt føre grunnet snøsmelting etc.

Det fikk jeg erfare når jeg kjørte inn i en tunell oppå der (i gangfart) hvor bakhjulet mistet grepet og la meg i bakken.

Litt tilfeldig og ikke et uhell som gjør at jeg fraråder å kjøre dit.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Aursjøvegen og Grimsdalen i Slutt av Juni

Legg inn av kjellv »

Aursjøveien har ikke lov å åpne for trafikk før 1 Juni. Uansett snøforhold. Dette pga villrein og kalving. Men normalt åpner den rundt 1. juni hvert år. I år er det sagt at det har vært en voldsom snøvinter, og det har vært mye ras. Det er en del reparasjoner og vedlikehold som må til før veien åpnes for trafikk, men dette er de i gang med og det blir sagt at det sannsynligvis ikke blir noe særlig forsinket i år likevel.
Grimsdalen kjenner jeg ikke til hvordan det er i år, men jeg vet at i Folldal (østenden av veien) var det nesten bart allerede i påsken. Det kan ha vært mer snø på vestsiden mot Dombås, det er i allefall mye snø lengre vest. Men jeg er ganske sikker på at midt i juni er det bart og fint over der også.

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 759
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Aursjøvegen og Grimsdalen i Slutt av Juni

Legg inn av Audi Mannen »

Litt komisk at du spurte om dette når jeg ser en artikkel som kom ut i går kveld kl. 21.25. https://www.tk.no/veiapning-blir-to-uke ... 51-1154815
Så jeg hadde ikke spikra turen over der helt enda så tett innpå en mulig åpning, men kanskje den er skikkelig kjørbar til NAF landstreff første helga i Juli, noe å ta hensyn til Kjellv?. Siden det er en + artikkel så legger jeg ved litt tekst og bilde:

Ikke alle nordmørsveiene er klare for trafikk. Aursjøvegen mellom Eikesdal og Sunndalsøra åpner ikke før 15. juni.

For abonnenter
– Det er for mye snø, sier Terje Erstad i Aursjøvegen AS.

Veien over fjellet fra Litldalen i Sunndal til Eikesdalen i Molde åpnes vanligvis 1. juni og stenges ved høstens første snøfall. I år må åpningen utsettes. All snøen må ryddes vekk før bilene kan slippes til, og i år er det ekstra mye av den.

– De verste skavlene er på seks-sju meter. Så det er litt å ta av, sier Erstad.

Brøytingen har pågått i perioder siden andre uka i mai. Det er sunndalsfirmaet Bredesen graving og transport som har jobben, en jobb de har hatt i mange år.

Vær- og snøforhold har gjort at det har vært en ukes opphold i arbeidet, men mandag denne uken var brøytemannskapene i gang igjen. Da startet de fra Hallarvatnet øverst i Litldalen.

– Nå er det frest vei fram til Osbudammen, opplyser Erstad mandag kveld.
– Turistene ringer hele tiden. De er ivrige. I dag møtte jeg en tysker som hadde kjørt opp Litldalen. Han hadde heldigvis vett til å snu, sier Erstad.

I fjor kjørte rundt 18.000 biler mellom Litldalen i Sunndal og Eikesdalen i Molde. Totalt er veien rundt fem mil lang, godt over tre av disse må brøytes.

Veien eies av Aursjøvegen AS, og det koster 100 kroner å benytte seg av den med personbil eller motorsykkel. Nytt av året er en ny løsning for betaling som gjør at man blir kvitt den fysiske bommen. Skiltgjenkjenning fra PassPay skal gjøre bruken av veien lettere for både turister og selskapet som eier den.

– Man kan registrere seg på PassPay slik at man blir belastet direkte. Hvis ikke, så kommer det en faktura i posten. Det er en løsning som fungerer godt både for utlendinger og nordmenn, sier Erstad.

På eget ansvar
På Aursjøvegens hjemmeside ramses det opp flere punkter som nok kan få noen enhver til å legge ut på turen med hjertet i alle fall litt oppe i halsen.

• Veien anbefales ikke kjørt med stor buss eller bil med campingvogn.

• Veien er tidvis smal og mangler delvis rekkverk.

• Veien går tidvis i meget bratt terreng og har mange uover­siktlige punkter.

• Møtende trafikk kan komme overraskende.

• Det kan oppstå stedvis rasfare.

Man kjører strekningen på eget ansvar, men Terje Erstad opplyser at det ikke er noe å si på tilstanden til veien.

– Vi har skrapet veien, og den er helt super.

Aursjøvegen ble opprinnelig bygd som anleggsvei i 1947-50. Langs veien er det mange merkede turstier, utsiktspunkt og rasteplasser. Aursjøhytta ved Aursjødemningen eies av Kristiansund og Nordmøre Turistforening og er betjent fra juni og ut september. Hytta har også en egen selvbetjent del som er åpen hele året.
Aursjøvegen 2022.jpg
Aursjøvege 2022 mai.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Aursjøvegen og Grimsdalen i Slutt av Juni

Legg inn av kjellv »


Audi Mannen skrev: Så jeg hadde ikke spikra turen over der helt enda så tett innpå en mulig åpning, men kanskje den er skikkelig kjørbar til NAF landstreff første helga i Juli, noe å ta hensyn til Kjellv?.
Vi har hatt kontakt med Aursjøveien AS en tid og er godt orientert. Det jeg skriver er etter opplysninger derfra, og fellesturer i forbindelse med Landstreffet skal ikke være i fare.
Men det er voldsomt med snø på de bildene. Det er mye vann som skal ned i magasinene til Aura og Grytten kraftverk og selges til 5 øre kwt..


Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 759
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Aursjøvegen og Grimsdalen i Slutt av Juni

Legg inn av Audi Mannen »

Den strømmen skal jeg sørge for å få brukt litt av, selger ikke en watt sørover :-)
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Aursjøvegen og Grimsdalen i Slutt av Juni

Legg inn av AJ »

Audi Mannen skrev: 01 jun 2022, 08:34 Den strømmen skal jeg sørge for å få brukt litt av, selger ikke en watt sørover :-)
:O
:knegg
Ja, sånn uttaler en ekte nord-møring seg :D .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 759
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Aursjøvegen og Grimsdalen i Slutt av Juni

Legg inn av Audi Mannen »

AJ skrev: 01 jun 2022, 09:33
Audi Mannen skrev: 01 jun 2022, 08:34 Den strømmen skal jeg sørge for å få brukt litt av, selger ikke en watt sørover :-)
:O
:knegg
Ja, sånn uttaler en ekte nord-møring seg :D .
Tja..... men siden vi lever med den dritten som kommer i både løs og fast form hele året så skal vi jo ha noen goder av det også. Vi har jo knapt sett sola så langt i år og vinterskoene står fremdeler klare i gangen.
Men les i media hvor mye den norske stat lurer nordmenn. De svenske selskapene kjøper billig strøm i nord norge og selger dyrt inn til norge igjen sørpå. Mafia virksomhet fra første til siste hele gjengen som styrer overalt snart.
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Aursjøvegen og Grimsdalen i Slutt av Juni

Legg inn av AJ »

Audi Mannen skrev: 01 jun 2022, 09:57 Mafia virksomhet fra første til siste hele gjengen som styrer overalt snart.
Helt enig.
Merkelig hvordan vi har stelt det til for oss sjøl her i landet.. :-k
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ErikW
Innlegg: 684
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: Aursjøvegen og Grimsdalen i Slutt av Juni

Legg inn av ErikW »

Audi Mannen skrev: 01 jun 2022, 08:34 Den strømmen skal jeg sørge for å få brukt litt av, selger ikke en watt sørover :-)
Takk for info om Aursjøvegen. kanskje jeg skal legge turen til første helgen i Juli og besøke NAF treffet. er jo NA MC medlem da. @Kjellv har vel kanskje noe info om dette.

Så var det strømmen da :thumleft Vi er noen her sørpå som tok noen lure telefoner og fikk for få uker siden bundet strømmen for flere år til småpenger....... i etterkant ved en feiltagelse fikk i høre, men signert er signert. :lol

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Aursjøvegen og Grimsdalen i Slutt av Juni

Legg inn av kjellv »

ErikW skrev: 01 jun 2022, 10:49
Takk for info om Aursjøvegen. kanskje jeg skal legge turen til første helgen i Juli og besøke NAF treffet. er jo NA MC medlem da. @Kjellv har vel kanskje noe info om dette.
Slett ikke en dum tanke dette Erik :thumleft
Påmeldingssiden er fortsatt åpen, selv om påmeldingsfristen er utgått. Vi har holdt igjen noen rom på hotellet for egen risiko etter at reservasjonsfristen vi hadde avtalt gikk ut. Jeg er ikke helt oppdatert for øyeblikket og er ikke sikker på om det er rom igjen. Men det er fullt mulig å melde seg på uten å booke rom også, heller ordne seg overnatting på annen måte. Siste tall jeg hørte var 108 eksterne påmeldte, i tillegg til lokale som deltar uten overnatting.
Det er 93 av de påmeldte som har krysset av for fellestur.. Det skal bli en utfordring :-k I tillegg vil mellom 10 og 15 lokale bli med på turen. Om virkeligheten blir slik klokka 10 den 2. juni, skal vi altså kjøre ca 110 motorsykler tvers gjennom Molde by og til Eikesdal i samlet flokk. Vi er i dialog med politiet om dette, og håper vi skal få det til. Gjør vi det så blir det nok en snakkis i MC miljøet en stund, dette blir det lagt merke til.
Her er påmeldingssiden om du er interessert https://atlanticmice.eventsair.com/naf- ... NoBg0tDx-k

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Aursjøvegen og Grimsdalen i Slutt av Juni

Legg inn av Bjerknez »

ErikW skrev: 01 jun 2022, 10:49
Audi Mannen skrev: 01 jun 2022, 08:34 Den strømmen skal jeg sørge for å få brukt litt av, selger ikke en watt sørover :-)
Takk for info om Aursjøvegen. kanskje jeg skal legge turen til første helgen i Juli og besøke NAF treffet. er jo NA MC medlem da. @Kjellv har vel kanskje noe info om dette.

Så var det strømmen da :thumleft Vi er noen her sørpå som tok noen lure telefoner og fikk for få uker siden bundet strømmen for flere år til småpenger....... i etterkant ved en feiltagelse fikk i høre, men signert er signert. :lol
Til info så skal jeg og Cutless overnatte på Kviltorp Camping i Molde fra 7-9.juli. Så hvis du er i traktene så stikk gjerne innom og si hei :)

Brukeravatar
utc
Innlegg: 341
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: Aursjøvegen og Grimsdalen i Slutt av Juni

Legg inn av utc »

Audi Mannen skrev: 01 jun 2022, 09:57
Vi har jo knapt sett sola så langt i år
Ikke vi heller :O
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

Svar