Klim Dakar i Norge

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Grankongla
Innlegg: 37
Registrert: 15 jun 2019, 20:32
Motorsykkelen din: '21 RE Himalayan

Re: Klim Dakar i Norge

Legg inn av Grankongla »

Bjerknez skrev: 06 jun 2022, 09:43Jeg tenkte nok på Klim Badlands Pro. Dakar serien ser jeg er ganske rimelig ja.

Min dress fra Sharkspeed til 2.500 kroner er både vanntett og vindtett. Den er ekstremt varm med innerforet på og akkurat passe på sommeren med innerforet tatt bort. Den har jeg hatt i 4 år nå og enda funker den som bare det.

Jeg skal ikke påstå at denne har bedre specs enn Klim Badlands Pro dressen. Langt i fra, men jeg mener man får mer for prisen. :)
Badlands er ganske krise ja og kommer i en enda dyrere AAA-variant også, men igjen så er det ikke Klim som er overpriset egentlig. Det er alle de store merkene og spesielt om du skal ha goretex. Jeg har samme erfaring som deg, en billig dress fra Bullfighter har vært helt konge for meg.

Nå er jo utfordringen at jeg skal ha mer dualsport/adv-utstyr og da snevres utvalget inn kraftig siden jeg ikke skal ha noe vanntett, men det må være godt nok for både offroad og vei.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Klim Dakar i Norge

Legg inn av Bjerknez »

Grankongla skrev: 06 jun 2022, 10:21
Bjerknez skrev: 06 jun 2022, 09:43Jeg tenkte nok på Klim Badlands Pro. Dakar serien ser jeg er ganske rimelig ja.

Min dress fra Sharkspeed til 2.500 kroner er både vanntett og vindtett. Den er ekstremt varm med innerforet på og akkurat passe på sommeren med innerforet tatt bort. Den har jeg hatt i 4 år nå og enda funker den som bare det.

Jeg skal ikke påstå at denne har bedre specs enn Klim Badlands Pro dressen. Langt i fra, men jeg mener man får mer for prisen. :)
Badlands er ganske krise ja og kommer i en enda dyrere AAA-variant også, men igjen så er det ikke Klim som er overpriset egentlig. Det er alle de store merkene og spesielt om du skal ha goretex. Jeg har samme erfaring som deg, en billig dress fra Bullfighter har vært helt konge for meg.

Nå er jo utfordringen at jeg skal ha mer dualsport/adv-utstyr og da snevres utvalget inn kraftig siden jeg ikke skal ha noe vanntett, men det må være godt nok for både offroad og vei.
Jeg kjørte i monzun regn fra Trondheim til Molde for noen år siden. 5 timer totalt i uavbrutt regnvær. Dressen var fuktig noen steder på ermen, men ellers var jeg knusk tørr.

Klim dressen jeg hadde var heller ikke 100% tett (Klim Lattitude) tett nok, men den ble fuktig igjennom når man kjlrte i heavy regn lver tid den også.

Så til prisen er dressen jeg linker til over helt gull til mitt bruk. Skulle den omsider ryke, så er ikke 2.500ish for en ny dress noe krise.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Klim Dakar i Norge

Legg inn av FredrikE24 »

Billigdress holder ofte det, men det er pokker så deilig å ha utstyret i orden om det er 32 varmegrader og strålende sol eller 0 grader og sludd. For min del er forskjellen bare noen glidelåser..

For all del, kjør billigdress om du synes det funker for deg. Jeg synes det er som å ha på seg en varm plastpose.

Alt til sitt bruk såklart.
Men å kalle Klim overpriset er feil etter min mening. Gjelder også Rukka.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Klim Dakar i Norge

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 06 jun 2022, 18:50 Billigdress holder ofte det, men det er pokker så deilig å ha utstyret i orden om det er 32 varmegrader og strålende sol eller 0 grader og sludd. For min del er forskjellen bare noen glidelåser..

For all del, kjør billigdress om du synes det funker for deg. Jeg synes det er som å ha på seg en varm plastpose.

Alt til sitt bruk såklart.
Men å kalle Klim overpriset er feil etter min mening. Gjelder også Rukka.
Jeg sier ikke at Klim er dårlig eller dårligere enn min dress. Mest sannsynlig er den mye bedre, spesielt med tanke på områdene du nevner vedrørende lufting. Merk at jeg har spesielt snakker om Klim Badlands til nærmere 20k. Dressen er sikkert veldig bra, men det betyr ikke at den i mine øyne bør være verdt 20k. Den Klim dressen jeg hadde (Klim Lattitude) kostet 12.000 kroner. Jeg synes vertfall ikke den var verdt de pengene, selv om den slett ikke skuffet meg. :)

Men jeg har rent bort i svette i en Klim dress og jeg har gjort det samme i billidress. Dog er min næværende billigdress mye varmere enn Klim dressen jeg hadde da denne har avtagbart innerfor.

Så jeg sitter med litt delte meninger her...

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Klim Dakar i Norge

Legg inn av AJ »

FredrikE24 skrev: 06 jun 2022, 18:50
For all del, kjør billigdress om du synes det funker for deg. Jeg synes det er som å ha på seg en varm plastpose.
Jeg husker de første årene etter at jeg tok opp igjen MC-kjøringen høsten 2006, at jeg ble ganske fascinert av design og ikke minst prisene på det som den gang het Extremeseller, senere kjent som Sharkspeed.
Kjøpte en del derfra og har beholdt en perforert skinnjakke, som jeg bruker på de aller varmeste sommerdagene.
De første kjørebuksene jeg kjøpte derfra var en kombinert skinn og tekstilløsning og hadde do passform. Men du verden hvor varme de ble på de virkelig varme sommerdagene! Rett og slett ganske så klamme :-)å .
Siden disse var billige kjøpte jeg to-tre stykker over noe tid. Men det siste paret viste seg å være av ganske annen kvalitet enn de første ved at sømmer raknet etter kort tid og det samme skjedde faktisk med fôret på rette flater på plagget. Dvs. ikke der det var sømmer eller glidelåser.
Aldri opplevd dette på Held kjøreklærne som jeg gikk over til, om man kan si det slik, etter at jeg fant ut at de Sharkspeed klærne jeg kjøpte ikke holdt mål. Gjaldt også visstnok en ganske avansert Alive kjørejakke og ditto bukse. Bra design og passform, men ikke god nok kvalitet.
Derimot funket lufteåpningene veldig bra på disse plaggene.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Klim Dakar i Norge

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har tre kjlredresser fra Sharkspeed. En skinndress (bukse og jakke) som jeg har hatt siden 2014 og fortsatt bruker når det er vamt ute da disse er perforerte. Ingenting galt med denne dressen etter 8 års bruk. Men den er perforert og dermed ikke vanntett. Så har jeg en denim dress som jeg har hatt i 6mår fra Sharkspeed. Denne er også like hel og befinner seg midt i mellom de tre dressene jeg har. Så har jeg den jeg snakker om i denne tråden. Den har jeg hatt i ca. 4 år og også den har det aldri vært noe galt med. Skinndressen er nok den jeg har hatt lengst og brukt mest. Denim dressen har jeg ikke brukt like mye, men dressen jeg snakker om her er en sikker vinner blandt alle dressene mine og den mest idiotsikre.

Tar jeg ut innerforet og poner alle luftekanaler så er ikke denne noe varmere enn Klim dressen jeg hadde. På kalde dager med innerfor er den varmere enn Klim dressen. Bakdelen er at den kan bli,littmklam hvis den blir utsatt for mye regn over tid. Ikke noe krise, men der følte jeg Klim var bedre. Men ikke så mye bedre at jeg ville bladd opp 8.000 kroner ekstra.

MC støvlene mine av merke TCX har jeg hatt i 8 år og dem ser fortsatt nesten nye ut etter en god skopuss. Helt vanntette og super glidelås samt borrelås løsning samt fin og bred passform.

Hanskene jeg har hatt siden jeg fikk MC lappen for 8 år siden har alle vært premium hansker i 2.000 kr. + klassen med Goretex og hele sulamitten. Nå har jeg Rukka hansker og disse virkermå være hakket bedre enn de andre jeg hadde. Men ingen av dem er helt vanntette, alle blir klamme og dem varer neppe mer enn maks to sesonger. De fleste hanskene jeg har hatt har gått i opplønsing før to sesonger er gått. Det ene paret revnet etter 3 måneders bruk. Dette var Alpinestars hansker til 2.600 kroner.

Så min oppfatning er at det slett ikke er noe som tilsier at dyrt alltid er best. Man vet aldri før man har prøvd det. Rukka hanskene jeg har nå begynner så smått og i oppløsning, men dem holder ut sesongen får jeg håpe. Innerforet klumper seg litt og den begynner ig løsne littmimen av sømmene. Å dem har jeg jammen ikke brukt veldig mye heller. Det bli tre sesonger, men i 2017 mistet jeg jo lappen, så egentlig bare to sesonger. Og til sammen maks 20.000km.

Så derfor mener jeg at det er mye fanboy prat der ute. Jegbhar et par slalomhansker som jeg brukte når jeg var liten. Disse badet i vann og snø daglig og dem har modern i skuffen inne hos seg ennå. Dem er like hele. Kostet sikkert ikke all verden den gangen dem ble kjøpt i Sverige for mangfoldige år siden.

Uten sammenligning forøvrig, men jeg har erfart at man rett og slett ikke vet hva man før før man har testet det over tid.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Klim Dakar i Norge

Legg inn av Bjerknez »

Så etter mine erfaringer så holder en billigdress fra Sharkspeed. Men jeg tviholder på TCX støvler. Hjelm sparer jeg ikke på. Der er Schuberth C4 pro arvtakeren etter C3 Pro gull. Hansker er jeg mer tvilsom på. Mine neste hansker blir definitivt ikke noe veldig dyrt. Dem holder rett og slett ikke mål.

Da kjøper jeg heller tre par billighansker og ta tar med meg ekstra på tur. :)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Klim Dakar i Norge

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 06 jun 2022, 19:37
Uten sammenligning forøvrig, men jeg har erfart at man rett og slett ikke vet hva man før før man har testet det over tid.
Det handler nok mest om erfaring i forhold til antall kjørte kilometere.
Og noen kjører atskillig lengre enn andre i samme tidsrom, som f.eks. en MC-sesong. Eller fem sesonger, for den saks skyld.

Så erfaring med kjøreutstyr vil ganske sikkert være forskjellig fra en som eksempelvis kjører 10K i løpet av tre sesonger enn enn som kjører 10K i løpet av en halv sesong.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Klim Dakar i Norge

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 06 jun 2022, 19:48
Bjerknez skrev: 06 jun 2022, 19:37
Uten sammenligning forøvrig, men jeg har erfart at man rett og slett ikke vet hva man før før man har testet det over tid.
Det handler nok mest om erfaring i forhold til antall kjørte kilometere.
Og noen kjører atskillig lengre enn andre i samme tidsrom, som f.eks. en MC-sesong. Eller fem sesonger, for den saks skyld.

Så erfaring med kjøreutstyr vil ganske sikkert være forskjellig fra en som eksempelvis kjører 10K i løpet av tre sesonger enn enn som kjører 10K i løpet av en halv sesong.
Ja, det er nok sant. Men blir man fuktig etter 20 mil med regn, så kreves det ikke så lange etapper for å danne seg et bilde. Jeg kjlrte vel i snitt 20k pr. År de første årene. De siste tre årene har jeg kjlrt mye mindre, men det forandrer ikke mine opplevelser.

Når hanskene feks. Går i oppløsning etter mine to sesonger på la oss si 20k kilometer, så hadde dem trolig bare holdt en sesong hvis jeg kjørte lenger. Noe som kanskje gir meg svar på hvorfor Rukka hanskene har vart lenger.... ?

Svar