Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av SilverSmurfer »

I dag kjørte den mest kjørte ettermiddagsturen min, Årdal, Tindevegen, Luster, Sogndal, Fodnes og så tilbake til Årdal. Flott tur, hvor jeg møter den ene motorsyklisten etter den andre.

Et par HD sykler, en Suzuki GSX, en MT-7 og noen andre som jeg ikke klarte å identifisere. Og så omtrent 30 1200/1250 GS/GSA sykler.

De kjører alene, i duo, i grupper på 2, 3 or 4. De kommer bak meg i samme retning, eller i motsatt rening. Hva faen er greia? Det virker som godt over halvparten av alle sykler jeg møter for tiden er en GS.

Men jeg ser ikke en eneste en av de andre store Adventure syklene, ikke noe KTM 1290, ikke noe Africa Twin, Triump, Yamaha eller Triumph.

Hva er greia? Jeg skjønner at den er god, men jeg møter så ufattelig mange av dem. Hvorfor er det så enormt mange som kjører GS? Er det en kult? Eller er sykkelen så god?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva faen er greia med GS'en?

Legg inn av Bjerknez »

:popcrn

Brukeravatar
Tore L
Innlegg: 770
Registrert: 08 jul 2014, 12:25
Motorsykkelen din: 07 BMW K1200 GT -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Sted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)

Re: Hva faen er greia med GS'en?

Legg inn av Tore L »

Det er jo solgt utrolig mange GS/A i forhold til KTM og de andre du nevner, har selv hatt GS og det er en veldig bra sykkel. Muligens den beste sykkelen jeg har eid.
Men det er jo også mange som ikke liker akkurat GS, og jeg skal ikke uttale meg om utsende for der er ( og har ) vi forskjellig preferanser på hva som er bra - fint - stygt ol.
Men at det er en bra sykkel, som er glitrende til sitt bruk er det ikke tvil om.
Men de som ønsker litt mere fart i frasparket, velger nok heller KTM 1290 - Ducati Multistrada V4S.
Skulle egentlig vært litt morro og sett noen salgstall av de enkelte adv merkene, men det er det sikkert noen her inne som kan finne fram :)
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hva faen er greia med GS'en?

Legg inn av AJ »

Var en tur på Gran et par mil unna her jeg bor nå i ettermiddag. Kjørte Duke'en og møtte ingen GS/A'er. Derimot møtte jeg en ny KTM 1290 SA S. Som hilste blidt :vs .

Men selvfølgelig, møter mange GS/A og H-D her i distriktet.

Så... ja, hva er greia med GS'en...
For egen del vet jeg egentlig ikke. Har aldri blitt spesielt fascinert av denne modellen og kommer nok heller aldri til å kjøpe en.

GS/A er litt som en annen tyske suksess gjennom mange år, VW Golf - utviklet og forbedret over lang tid og noe "alle" skal ha i løpet av livet. Dette er noe tyskerne spesielt er veldig gode på, lage modeller som veldig mange vil ha og som de forbedrer på en forsiktig måte hver gang de gjør slike endringer og forbedringer av modellen. Trygt og godt. Men... kanskje litt kjedelig noe ganger?

Ellers har jo modellen kardang som veldig mange setter pris på.

Selv synes jeg det er mest interessant for egen del å velge noe nytt og alternativt, noe jeg gjorde da jeg tok sjansen på Moto Guzzi Stelvi V8 1200 og den første og uprøvde KTM 1290 SA. Så langt 120K på to 1290'er siden april 2015.

Men for all, jeg har ingen problemer med å forstå GS/A suksessen. Den er åpenbart et resultat av tysk grundighet og ikke minst modellstandhaftighet, godt utbygd forhandlernett og gode garantioppfølginger. Men også bl.a. norske motorsyklisters tendens til å gå (kjøre...) i flokk... :crazy: .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 297
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
Motorsykkelen din: KTM 950SM
Sted: Malvik

Re: Hva faen er greia med GS'en?

Legg inn av Ronning »

Heldig du som har de veiene der som ettermiddagstur-mulighet. Da tåler man vel noen BMWer rundt omkring 😅

Brukeravatar
utc
Innlegg: 341
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: Hva faen er greia med GS'en?

Legg inn av utc »

Til manges overraskelse har salgstallene til BMW mc fallt med 33,4% årets første måneder ifht året før.
Selv er jeg en av de som har gått fra GSA og før det GS til Honda Africa Twin. Det er ingen tvil om at GS/GSA er flotte sykler men de er meningsløst uhåndterlige der jeg liker å kjøre. GS/GSA er en drøm å kjøre på asfalt. Det er en grei langtursmaskin med en riktig god oppreist kjørestilling. Men jeg fikk aldri den store motorsykkelgleden av noen av de to fra Berlin. Til det skulle det en japse. Jeg tenker ikke på utseende, kun eierkomfort. GS/GSA er som en campingbil. Den tar deg nesten dit du vil på en sedat og trygg måte men kjøregleden uteblir....vel det ble den iallefall for meg. Jeg er mye tryggere på Hondaen. Det var en rekke ting som ikke imponerte meg med berlinerene; byggekvaliteten. Det var stadig ting som falt fra hverandre, det var like ofte elektronikk som sviktet og girkassa må vel være fra juratiden. Jeg prøvekjørte en Triumph Tiger 900 og med "quickshiften" på GSA i friskt minne må jeg si at smootere QS som på Tiger 900 finnes neppe. Den fikk kassa på GSAn til å minne meg om dobbeltklutsjing på en gammel Fiat 500.
En sommer på vei fra Hammerfest og hjem til det sørøstlige østland hadde jeg morro av å telle antallet GSA/GS. REsultatet av statistikken var 88,6% av GS/GSA. Ikke overraskende akkurat når vi tar tidligere års salgstall med i betraktningen.

Joda, jeg forstår at mange velger GS/GSA. Men som sagt, den store kjøregleden uteblir. Nå, etter 5.000 kilometer i variert terreng og på varierte veier tenker jeg; "hvorfor pokker kjøpte jeg ikke en Africa Twin tidligere?
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 759
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Hva faen er greia med GS'en?

Legg inn av Audi Mannen »

Bjerknez skrev: 09 jun 2022, 19:44:popcrn
+1

Send Cola flaska videre Bjerknez........ :D
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hva faen er greia med GS'en?

Legg inn av AJ »

Litt kraftig språkbruk i trådtittelen, kanskje... :-k ?
Hva med "Hva er greia med GS/A'en, egentlig?"
Tror vi går for den.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av dypen »

Har lenge hatt sansen for GS(A), vurdert å kjøpe men 1290’n er konge så det får vente til jeg blir gammel :crazy:
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av FredrikE24 »

Det er en veldig bra sykkel, noe mer å si er det vel egentlig ikke? Skulle jeg hatt en Adventure sykkel, så hadde det vært førstevalget..

Er stort sett kun på Onsdager jeg treffer på andre sykler enn BMW R1200/R1250GS med noen få unntak i Oslo. På Onsdager er det treff på Tyrigrava. Da er mangfoldet ute.. Ellers er det mye R1200/R1250GS. R1200/R1250GS Adventure er mer sjelden. De gamle R1100GS og R1150GS er det også svært langt mellom nå..

ErikW
Innlegg: 684
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av ErikW »

Hatt 2 stk GS. Kongesykkel og kjøreglede deluxe for meg. Er det ikke herlig at vi er forskjellige a :vs
Prøvde Afrika Twin for 2 uker siden og det var ikke noe for meg rett og slett.

GS’n er nå solgt og ny BMW 900XR er innkjøpt. Ærlig sagt, så gir den meg mer fun factor og jeg er superhappy.

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av Olav K »

Har kjørt alt av de store adv.syklene, bortsett fra den nye Multi V4, og siste utgaven av Tiger 1200

Og for meg er det GSA herfra til evigheten.
Ikke fordi jeg er BMW fanboi på noe vis. Jeg liker egentlig Triumph best...

Men GSA er for meg en fantastisk kjøremaskin, enten det er fin asfalt, dårlig asfalt eller elendig asfalt. Eller grusveier av alle slag. Det er nydelig å kjøre på alt av veier med denne sykkelen

Å kalle den en "bobil" uten kjøreglede, må enten bunne ned i trolling, uvitenhet eller misunnelse :crazy:

Hadde Tiger 1200 2016 modell i tre sesonger, men etter to turer til Portugal med Touratech Adventure (nå Ride Nordic) der vi kjørte GS/GSA på 95% grusveier av alle slags kvaliteter, var det bare å bytte inn Tigern i GSA 1250. prayer
Og jeg er ikke den eneste, vi er vel 4 stk nå, i Triumphmiljøet i Bergensområdet som har bytta til GS/A etter slike turer med Touratech.

Jeg har aldri hatt slik kjøreglede noengang, som jeg har nå. Ligger våken om natta og gleder meg til turen jeg skal på, nå i helga, det er nesten plagsomt.
Ting/egenskaper jeg setter stor pris på er balansen/lavt tyngdepunkt, kardang, del-integralbremsene, paraleverdempinga og ikke MINST det gromsterke, silkemjuke bunndraget. Sykkelen er rask på en beskjeden måte, om jeg kan si det slik.
Til og med guttungen min på 25, er i garasjen/mancaven og henter tyskern når jeg er i nordsjøen på jobb. (han vet ikke jeg har kamera der :knegg )

Om det er en "kult" vet jeg ikke, jeg trives godt aleine på tur. Men registrerer at det er mange som kjører ilag på tur med GS.
Men det kan ha en sammenheng med at BMW klubbene rundt om er ganske aktive på turkjøring.

Og en ekstra bonus som GS/A eier/fører er slike tråder som dette. :prf
men når det er sagt, synes jeg Africa Twin Adventure Sports er en veldig fin sykkel.
20190821_095122(1).jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av Bjerknez »

En slik tråd som dette blir for vanskelig og ikke svare på. Men til. TS så kan jeg si som følger...

Jeg er helt enig. Jeg må også si at GS/GSA er en av de få syklene jeg ikke har prøvekjørt. Faktisk ikke prøvesittet en gang. Jeg tenker at det er en grunn til det. Så lar jeg det ligge der :knegg

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Hva faen er greia med GS'en?

Legg inn av SilverSmurfer »

AJ skrev: 09 jun 2022, 20:31 Men for all, jeg har ingen problemer med å forstå GS/A suksessen. Den er åpenbart et resultat av tysk grundighet og ikke minst modellstandhaftighet, godt utbygd forhandlernett og gode garantioppfølginger. Men også bl.a. norske motorsyklisters tendens til å gå (kjøre...) i flokk... :crazy: .
Jeg har heller ikke noe problem med å forstå GS sin suksess, men det jeg sliter med å forstå er hvorfor man nesten aldri ser GS førere som kjører med noe annet enn GS førere. Du ser nesten aldri en gjeng med 4 GS førere og en sistemann som kjører på feks en Africa Twin eller KTM 1290 blandet inn.

I stedet så er det nesten alltid rene GS 1200/1250/GSA grupper som kjører sammen.

Og det blir så rart for meg, er det slik at hele kompisgjenger bestemmer seg for å kjøpe GS i sammen? Eller møtes folk hos forhandlerene for så å reise på tur sammen? Eller er det en eller annen form for 1% MC-klubb hvor GS førere blir kastet ut og får en solid runde med juling hvis de våger å ta seg en tur sammen med noen som kjører et annet merke?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva faen er greia med GS'en?

Legg inn av Bjerknez »

SilverSmurfer skrev: 10 jun 2022, 05:19
AJ skrev: 09 jun 2022, 20:31 Men for all, jeg har ingen problemer med å forstå GS/A suksessen. Den er åpenbart et resultat av tysk grundighet og ikke minst modellstandhaftighet, godt utbygd forhandlernett og gode garantioppfølginger. Men også bl.a. norske motorsyklisters tendens til å gå (kjøre...) i flokk... :crazy: .
Jeg har heller ikke noe problem med å forstå GS sin suksess, men det jeg sliter med å forstå er hvorfor man nesten aldri ser GS førere som kjører med noe annet enn GS førere. Du ser nesten aldri en gjeng med 4 GS førere og en sistemann som kjører på feks en Africa Twin eller KTM 1290 blandet inn.

I stedet så er det nesten alltid rene GS 1200/1250/GSA grupper som kjører sammen.

Og det blir så rart for meg, er det slik at hele kompisgjenger bestemmer seg for å kjøpe GS i sammen? Eller møtes folk hos forhandlerene for så å reise på tur sammen? Eller er det en eller annen form for 1% MC-klubb hvor GS førere blir kastet ut og får en solid runde med juling hvis de våger å ta seg en tur sammen med noen som kjører et annet merke?
Som du sier. GS/GSA er slett ikke dårlige sykler. Dem har bygget seg opp et godt rykte i adventure miljøet. Jeg tror det er fort gjort hvis man er en kompisgjeng som har de samme interessene å kjøpe samme sykkel, samt konfigurere disse individuelt samt dele erfaringer og løsninger. Det blir en sosial greie.

Men jeg tror selve markedsføringen til BMW av denne sykkelen over tid har klart og skape et fellesskap og en interesse rundt denne sykkelen som gjør den så populær som den er.

Det skal litt til for andre og vippe denne av tronen og grunnen tror jeg har med troverdighet å gjøre. Troverdighet skapes av gode omtaler over tid og massiv markedsføring samt et godt forhandlernettverk og god service. Jeg tror BMW har stålkontroll der.

Jeg fikk høre av en mekaniker på Leeres motor i Fredrikstad at det å ta Service på en BMW er helt annerledes enn andre sykler (jeg vet ikke om dette er sant, men det var det han sa). For å ta service så må dem koble til en "BMW server" som verifiserer at alle kontrollpunkt blir sjekket og det er en del sensorer som verifiserer et og annet også.

Jeg vet som sagt ikke om dette er sant, eller om det var påskryt av en BMW fanboy, men dette viser vertfall at BMW vil vite mest mulig om hva som skjer med syklene. Da kan man danne seg statistikker samt følge med på hva som bør endres og ikke.

Hele problemet med GS/GSA for min del er at den er så innmari vanlig og det er jo nesten umulig å tilpasse en GSA som skiller seg ut. Man finner dem over alt og personlig ser dem jo ut som skikkelig gubbesykler med svære metallbokser bak. Men at det er gode sykler er jeg ikke i tvil om. Dem er bare så kjedelige.

Svar