Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av Bjerknez »

Ja, jeg tror de færreste trykker en GSA1250 ut i en meters dype elveløp. Lav eksos mer bagasje vil jeg tro er ønsket til majoriteten. Men for all del, samme for meg :)

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5240
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av dypen »

Bjerknez skrev: 31 aug 2022, 21:41
dypen skrev: 31 aug 2022, 21:37
Bjerknez skrev: 31 aug 2022, 21:14 Å hvorfor flytter dem ikke eksosen lenger ned, slik at man kan utnytte plassen på siden til større sideveske? Ser jo helt fjernt ut når den ene sidekofferten er større enn den andre også.
Det ville bli fint med eksosen fra 1100 Pan-European på en GSA … :-k
Nå er jo ikke sykkelen nydelig fra før av, så akkurat det spiller jo ingen trille :knegg
Godt poeng og fruen i huset er helt enig :lol Men noe er det som fascinerer meg!
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 31 aug 2022, 21:34
AJ skrev: 31 aug 2022, 20:54 For egen del må jeg si det virker en smule datert at sykkelen er utstyrt med eget lastestativ...
Hvorfor har ikke BMW sørget for å ha dette integrert på en mer elegant måte på sykkelen :scratch ?
Gjelder da spesielt sideveskene.
Det er vel fordi BMW bruker alukofferter fra Touratech som er merket BMW og da blir feste rack det samme. Skikkelig macho spør du meg :twothumbs: Nesten som på 1290’n min.

Bilde
Joda, jeg ser den ;) .
Likevel "gammaldags" siden flere og flere sykler, kanskje de fleste? leveres med integrerte veskefester, noe også din 1290 gjør... ;)
Men hvorfor kan ikke ettermarkedsleverandøren Touratech lage vesker som går rett på de integrerte festepunktene :scratch ?
Om ikke annet på bestilling til modeller som Touratech (og andre produsenter) med stor grad av sikkerhet vet de får bestillnger på?

Har vel sin naturlige årsak, regner jeg med, nemlig at det antakelig er en patentbeskyttelser eller lignende fra MC-merkeprodusentene, som hindrer dette...
Gjelder selvfølgelig ikke bare BMW, dette.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2636
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av Olav K »

AJ skrev: 31 aug 2022, 20:54 For egen del må jeg si det virker en smule datert at sykkelen er utstyrt med eget lastestativ...
Hvorfor har ikke BMW sørget for å ha dette integrert på en mer elegant måte på sykkelen :scratch ?
Gjelder da spesielt sideveskene.
På GS er det integrete fester for Variokassene fra BMW. Disse er av plastikk og kanskje ikke helt beregnet for "hardcore" offroadtouring.
På GSA er det ikke integrerte fester , den blir levert med bøyler for BMW alukofferter, som også bla Bumot og LoneRider har laget myke eller halvmyke sidevesker til, med hurtigfeste på.
Tror dette bunner ned til at stålbøylene er mye mer solide enn slike integrerte fester, og tåler røffere bruk.

EDIT: og hva angår "høy eksos" er nok dette mest for å beskytte den kostbare lyddemperen fra flygende stein som kastes opp under energisk gladgassing på laust underlag.
Ingen problem å drukne eksosen under elvekrysninger sålenge motoren går :prf
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av AJ »

Olav K skrev: 31 aug 2022, 23:25
På GSA er det ikke integrerte fester , den blir levert med bøyler for BMW alukofferter, som også bla Bumot og LoneRider har laget myke eller halvmyke sidevesker til, med hurtigfeste på.
Tror dette bunner ned til at stålbøylene er mye mer solide enn slike integrerte fester, og tåler røffere bruk.
Antakelig er det slik det forholder seg, ja.
Og det er selvfølgelig helt greit.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av Bjerknez »

Ingen problem å drukne eksosen under elvekrysninger sålenge motoren går :prf
Men ikke la den stå ute i regnet si :knegg

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 764
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av Audi Mannen »

Bjerknez skrev: 31 aug 2022, 21:14 Å hvorfor flytter dem ikke eksosen lenger ned, slik at man kan utnytte plassen på siden til større sideveske? Ser jo helt fjernt ut når den ene sidekofferten er større enn den andre også.
Tja... si det, Er det nødvendig da??? Ducati og SW Motech har klart det. Jeg kan ha like store eller små kasser på hver side uten at eksos kommer i veien. Men nå er vel Ducati eid av et annet tysk selskap som har et slagord hvor den nevnes at forspranget ligger i teknikken. Vil ikke kalle det et syvmils steg, men det er nå løst. Da fikk vi dagen sjikanering av BMW også i skriftlig form.

Ha en fortreffelig aften :lol
SW Motech.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5240
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av dypen »

Takk for sist Audi Mannen :) Ducati har klart å minimere eksosen i motsetning til nesten alle andre merker :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av Bjerknez »

Audi Mannen skrev: 01 sep 2022, 14:58
Bjerknez skrev: 31 aug 2022, 21:14 Å hvorfor flytter dem ikke eksosen lenger ned, slik at man kan utnytte plassen på siden til større sideveske? Ser jo helt fjernt ut når den ene sidekofferten er større enn den andre også.
Tja... si det, Er det nødvendig da??? Ducati og SW Motech har klart det. Jeg kan ha like store eller små kasser på hver side uten at eksos kommer i veien. Men nå er vel Ducati eid av et annet tysk selskap som har et slagord hvor den nevnes at forspranget ligger i teknikken. Vil ikke kalle det et syvmils steg, men det er nå løst. Da fikk vi dagen sjikanering av BMW også i skriftlig form.

Ha en fortreffelig aften :lol
SW Motech.jpg
For meg kan man montere en oppvaskkum bak på GSA'en. Ett fett åssen sykkelen ser ut, bare det er praktisk. Bra for noen, flaut for andre :knegg

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av SilverSmurfer »

Bjerknez skrev: 01 sep 2022, 17:00 For meg kan man montere en oppvaskkum bak på GSA'en. Ett fett åssen sykkelen ser ut, bare det er praktisk. Bra for noen, flaut for andre :knegg
Jobber med en kar som monterte flisegulv i varebilen sin.. :) Han ser på adventuresykkel for tiden, skal gi han et tips. :mk

Forøvrig syntes jeg du burde gjøre en liten innsats for å få prøvekjørt en GS AJ, hadde vert morro å høre hva du mente om den.

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 467
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av Canutus »

Bjerknez skrev: 31 aug 2022, 21:14 Å hvorfor flytter dem ikke eksosen lenger ned, slik at man kan utnytte plassen på siden til større sideveske? Ser jo helt fjernt ut når den ene sidekofferten er større enn den andre også.
Og det sier DU som har en sykkel som nesten utelukkende avbildes fra den ene siden :lol

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av FredrikE24 »

SilverSmurfer skrev: 01 sep 2022, 19:10
Bjerknez skrev: 01 sep 2022, 17:00 For meg kan man montere en oppvaskkum bak på GSA'en. Ett fett åssen sykkelen ser ut, bare det er praktisk. Bra for noen, flaut for andre :knegg
Jobber med en kar som monterte flisegulv i varebilen sin.. :) Han ser på adventuresykkel for tiden, skal gi han et tips. :mk

Forøvrig syntes jeg du burde gjøre en liten innsats for å få prøvekjørt en GS AJ, hadde vert morro å høre hva du mente om den.
Vi vet jo alle hva det blir til :knegg

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1289
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av Gammelsmurfen »

Canutus skrev: 01 sep 2022, 19:54
Bjerknez skrev: 31 aug 2022, 21:14 Å hvorfor flytter dem ikke eksosen lenger ned, slik at man kan utnytte plassen på siden til større sideveske? Ser jo helt fjernt ut når den ene sidekofferten er større enn den andre også.
Og det sier DU som har en sykkel som nesten utelukkende avbildes fra den ene siden :lol
Blir mye mindre dritt på potta som igen potensielt setter seg bedre fast av varmen, så jeg syns det er bedre å ha potta litt høyt.
Jeg har uansett ikke med halve huset på tur, bor på hoteller, sover godt og kommer til ferdig frokost :D

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av Bjerknez »

Canutus skrev: 01 sep 2022, 19:54
Bjerknez skrev: 31 aug 2022, 21:14 Å hvorfor flytter dem ikke eksosen lenger ned, slik at man kan utnytte plassen på siden til større sideveske? Ser jo helt fjernt ut når den ene sidekofferten er større enn den andre også.
Og det sier DU som har en sykkel som nesten utelukkende avbildes fra den ene siden :lol
Den ser bedre ut på pottesiden, men den er fortsatt ikke stygg på den andre siden. Men Triumph har vertfall klart å lage noen symetriske braketter som er utfellbare som man kan henge sideveskene på og som faktisk ser bra ut når dem ikke er i bruk også.

Sykkelen ser selvsagt ikke BEDRE ut med sideveskene påmontert, men det er heller ikke det styggeste jeg har sett. :twothumbs:

Her er et bilde fra den andre siden forøvrig :knegg
4C303628-D32F-4AA0-8B13-F0B2009732BB.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 467
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av Canutus »

Bjerknez skrev: 01 sep 2022, 21:58
Canutus skrev: 01 sep 2022, 19:54
Bjerknez skrev: 31 aug 2022, 21:14 Å hvorfor flytter dem ikke eksosen lenger ned, slik at man kan utnytte plassen på siden til større sideveske? Ser jo helt fjernt ut når den ene sidekofferten er større enn den andre også.
Og det sier DU som har en sykkel som nesten utelukkende avbildes fra den ene siden :lol
Den ser bedre ut på pottesiden, men den er fortsatt ikke stygg på den andre siden. Men Triumph har vertfall klart å lage noen symetriske braketter som er utfellbare som man kan henge sideveskene på og som faktisk ser bra ut når dem ikke er i bruk også.

Sykkelen ser selvsagt ikke BEDRE ut med sideveskene påmontert, men det er heller ikke det styggeste jeg har sett. :twothumbs:

Her er et bilde fra den andre siden forøvrig :knegg

4C303628-D32F-4AA0-8B13-F0B2009732BB.jpeg
Joda, Rocket din e fet den, ingen tvil om det fra min side, klarte bare ikke dy meg, når du nevnte symmetri;-)
Har ikke prøvd GS, og tviler ikke på den er bra, men tror jeg ville foretrukket en RS, og kan ikke forstå hvorfor det ikke er flere som velger den fremfor GS.

Svar