Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av Bjerknez »

Canutus skrev: 01 sep 2022, 23:31
Bjerknez skrev: 01 sep 2022, 21:58
Canutus skrev: 01 sep 2022, 19:54
Bjerknez skrev: 31 aug 2022, 21:14 Å hvorfor flytter dem ikke eksosen lenger ned, slik at man kan utnytte plassen på siden til større sideveske? Ser jo helt fjernt ut når den ene sidekofferten er større enn den andre også.
Og det sier DU som har en sykkel som nesten utelukkende avbildes fra den ene siden :lol
Den ser bedre ut på pottesiden, men den er fortsatt ikke stygg på den andre siden. Men Triumph har vertfall klart å lage noen symetriske braketter som er utfellbare som man kan henge sideveskene på og som faktisk ser bra ut når dem ikke er i bruk også.

Sykkelen ser selvsagt ikke BEDRE ut med sideveskene påmontert, men det er heller ikke det styggeste jeg har sett. :twothumbs:

Her er et bilde fra den andre siden forøvrig :knegg

4C303628-D32F-4AA0-8B13-F0B2009732BB.jpeg
Joda, Rocket din e fet den, ingen tvil om det fra min side, klarte bare ikke dy meg, når du nevnte symmetri;-)
Har ikke prøvd GS, og tviler ikke på den er bra, men tror jeg ville foretrukket en RS, og kan ikke forstå hvorfor det ikke er flere som velger den fremfor GS.
Haha, ikke missforstå. Jeg bryr meg døyten om hva andre synes om sykkelen min. Når det er sagt, så liker jeg symetri, men det må på en måte være en slags helhet. Når jeg ser en GSA med stålkassene montert bakfra så er det akkurat som dem glemte den biten. På Rocket skal det på en måte være sånn.

Med smalere potte eller evt. endret plassering vill man kunne dratt en fordel med større sidekoffert på GS. Poenget mitt er bare at det virker som en slags designfeil eller en snarvei. GSA'en er åpenbart god på veldig mye, men perfekt er nok ingen sykler. Selvsagt bortsett fra Rocket'en :knegg

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av Bjerknez »

Når jeg tenker meg om så er jeg faktisk ikke så opptatt av symetri, men av design generelt. Altså at ting skal funke på en pen måte. Det som ikke er i symetri kan også være pent, men ikke hvis det er på bekostning av noe.

På en sykkel som GSA som tilsynelatende er bygget for offroad og til bruk i kategorien "adventure" så er dte rart at plassering av en potte er viktigere enn størrelsen på boksen. Her synes jeg kanskje dem har gjort noen feilvalg i prioriteringene.

Så ordvalget mitt lenger opp når jeg skrev "symetri" var egentlig litt feil. Jeg er ikke så opptatt av det så lenge det er en god tanke bak det.

jeg synes ikke at plassering av potta skal gå på bekostning av størrelse på den ene kofferten bak. Da mener jeg dem har gjort feil designvalg. Jeg tror det er/var enda værre på Triumph Tiger 1200.
givi-pl6408cam-outback-sideframes.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av Bjerknez »

Ducati Multistrada har skjønt dette.

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 760
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av Audi Mannen »

dypen skrev: 01 sep 2022, 16:52 Takk for sist Audi Mannen :) Ducati har klart å minimere eksosen i motsetning til nesten alle andre merker :thumleft
Likeså. Det var et særdeles hyggelig treff også denne gangen.

Alle produsenter kan jo få til dette hvis de vil. Jeg har en mistanke om at BMW også på denne problemstillingen vil holde utviklingskostnader så lave som mulig og salgspris høy nok. Det er store penger i sving og selv små marginer ekstra gir bøtter med penger på volum.
Sett fra en BMW eiers synsvinkel så er det kanskje bra at de ikke endrer så mye, tenk alle som har koffert sett som blir brukt på neste sykkel eller solgt som passer rett på. Det er en økonomisk sider der også.

Nabo'n min går mest sannsynlig i GS fella også fikk jeg høre her en dag av han. Stygg sykkel, men god å kjøre sier nå han også.
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 760
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av Audi Mannen »

Bjerknez skrev: 02 sep 2022, 06:49 Ducati Multistrada har skjønt dette.
Det har de selv om potta også er høyt oppe og det må den være da slike sykler et tiltenkt bruk også i terrenget og kjøring i vann. Selv om du får en stopp i noe høyt vann så rinner ikke potta full før du blir våt på tærne. Så potta må nok være så høy som den er.
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av Bjerknez »

Nabo'n min går mest sannsynlig i GS fella også fikk jeg høre her en dag av han. Stygg sykkel, men god å kjøre sier nå han også.
:lol :lol

Solo-rider
Innlegg: 781
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av Solo-rider »

Canutus skrev: 01 sep 2022, 23:31
Bjerknez skrev: 01 sep 2022, 21:58
Canutus skrev: 01 sep 2022, 19:54
Bjerknez skrev: 31 aug 2022, 21:14 Å hvorfor flytter dem ikke eksosen lenger ned, slik at man kan utnytte plassen på siden til større sideveske? Ser jo helt fjernt ut når den ene sidekofferten er større enn den andre også.
Og det sier DU som har en sykkel som nesten utelukkende avbildes fra den ene siden :lol
Den ser bedre ut på pottesiden, men den er fortsatt ikke stygg på den andre siden. Men Triumph har vertfall klart å lage noen symetriske braketter som er utfellbare som man kan henge sideveskene på og som faktisk ser bra ut når dem ikke er i bruk også.

Sykkelen ser selvsagt ikke BEDRE ut med sideveskene påmontert, men det er heller ikke det styggeste jeg har sett. :twothumbs:

Her er et bilde fra den andre siden forøvrig :knegg

4C303628-D32F-4AA0-8B13-F0B2009732BB.jpeg
Joda, Rocket din e fet den, ingen tvil om det fra min side, klarte bare ikke dy meg, når du nevnte symmetri;-)
Har ikke prøvd GS, og tviler ikke på den er bra, men tror jeg ville foretrukket en RS, og kan ikke forstå hvorfor det ikke er flere som velger den fremfor GS.
Det er noen få som har funnet ut at RS er et alternativ til GS. :mk
Her er er min med 2 stk 37 l "Gubbebokser" Fester og bokser fra SW Motech. Ikke så pent , men praktisk. :thumleft
Bilde
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av Ketil »

For å oppsummere tråden her så kan vi si følgende om oss GS-folk og syklene våre:
  • Vi liker å kjøre i flokk
  • Vi bruker gul vest
  • Vi har billige hjelmer
  • Vi har flomlys og elsker å blende motgående trafikk
  • GS er ingen skjønnhet
  • GS har høythengende eksos, både rart og upraktisk for bagasjeløsning
  • GSA har usymmetrisk og lite estetisk bagasjestativ
  • Vi er lettkrenka :D
Jeg har helt sikkert glemt noe her. Burde hatt med at vi er arrogante og ikke hilser på HD og japsesykler :twothumbs:

Utrolig artig å ha en mc som skaper så mye engasjement på forumet. Ja, så er den heller ikke så ille å kjøre da :lol

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37826
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av AJ »

Var oppom hotellet her på Beitostølen, som er hovedbanen for Touringtreffet hvor den første jeg møtte var kjellv.
Hyggelig å møtes her igjen!

Mange GS'er parkert utenfor hotellet ispedd en og annen variant av tohjulsmaskineriet vi benytter oss av, som Ducati, Kawasaki, Yamaha osv.
Men ingen KTM'er bortsett fra min egen...
I løpet av en alltid trivelig samtale med kjellv[/b] og de han var på tur med (NAF MC folk fra Molde) måtte jeg bare kommentere at det kanskje var best jeg dro tilbake til campingen før det det begynte å flokke seg med misunnelige GS-folk rundt 1290'en :crazy:
:knegg

På vei til Beitostølen tok jeg for øvrig en kjapp beinstrekk på helleristningsrasteplassen etter Dokka hvor det sto en lang rekke GS'er og enkelte andre ikke-BMWerske modeller.
Bilde kommer senere... ;)
Viser veldig tydelig at de med GS liker å kjøre i flokk...
Som det selvfølgelig ikke er noe galt i å gjøre :crazy: .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

lazyboy
Innlegg: 241
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2020

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av lazyboy »

Er jo ikke så lett og kjøre i flokk med ktm og duc. En er jo avhengig av at flere sykler virker til samme tid😜

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37826
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av AJ »

lazyboy skrev: 02 sep 2022, 22:22 Er jo ikke så lett og kjøre i flokk med ktm og duc. En er jo avhengig av at flere sykler virker til samme tid😜
He-he... :knegg
Ja, ja... litt morsomt var jo dette innlegget selvfølgelig.
Joda, har hatt min del av problemer med 1290'en. Det har jeg på ingen måte lagt skjul på her på forumet.
Men det er en stund siden. Alt er fikset på garantien uten spørsmål. Noen dager på verksted har det blitt. Bare å erkjenne det. Irriterende, selvfølgelig. Men veldig bra at forhandler fikser tingene.

Likevel har 1290'en min nå straks tilbakelagt 72K siden april 2018.
Når jeg forteller BMW GS 1200/1250 eiere dette hever de fleste øyenbrynene og sier noe slikt som "oj, det var mye!".

Skal bli interessant å høre i morgen her på Touringtreffet på Beitostølen hvor mange GS1200/1250 som har kjørt like langt på samme tid...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5208
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av dypen »

Har ikke lest noen tester av nye KTM 1290 Super Adventure før nå … av Chris Moss som er begeistret etter en dag på sykkel’n :thumleft De 30 - 40 minuttene jeg kjørte ble alt for lite til å sitte igjen med inntrykk og endringer fra gammel til ny.

https://www.carolenash.com/tips-guides/ ... dventure-s
One key factor, that’s hard to measure or indeed explain, but certainly very evident, is the entertainment and excitement the 1290 offers. It’s a trait that exists in every single KTM I’ve ever ridden, and really does help set the brand apart. It must have taken just five minutes, if that, to appreciate this unique feature.

Before long, I was enjoying myself so much, I already wanted the day to last as long as possible. And I say that after riding Suzuki’s incredibly impressive and emotive new Hayabusa just 24 hours earlier. Even the huge temperature drop that greeted the KTM test day couldn’t chill the warmth I so quickly developed for this superb machine.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av Bjerknez »

Ketil skrev: 02 sep 2022, 20:07 For å oppsummere tråden her så kan vi si følgende om oss GS-folk og syklene våre:
  • Vi liker å kjøre i flokk
  • Vi bruker gul vest
  • Vi har billige hjelmer
  • Vi har flomlys og elsker å blende motgående trafikk
  • GS er ingen skjønnhet
  • GS har høythengende eksos, både rart og upraktisk for bagasjeløsning
  • GSA har usymmetrisk og lite estetisk bagasjestativ
  • Vi er lettkrenka :D
Jeg har helt sikkert glemt noe her. Burde hatt med at vi er arrogante og ikke hilser på HD og japsesykler :twothumbs:

Utrolig artig å ha en mc som skaper så mye engasjement på forumet. Ja, så er den heller ikke så ille å kjøre da :lol
Der traff du spikeren på hodet. Motorsykkel og valg av dette skaper engasjement og det er gøy. Litt ørepirk og vennskaplig mobbing frem og tilbake er jo bare gøy i mitt hode. :thumleft

Når jeg står på Tyrigrava og ser en GSA svinge inn så blir det litt som å være på gatebil og se nok en senket Golf golf forbi. Man legger liksom ikke merke til dem i mengden. Når jeg går rundt og kikker på sykler så vil jeg liksom se noe som det ikke går så mange av. Den kan gjerne være stygg eller upraktisk etc, men det er artig hvis det er en sykkel som drar oppmerksomheten min der på godt og vondt.

En random japsesykkel i budsjettklassen, lavpris adventure syklere og GSA samt gamle harleyer er liksom ikke det som fenger meg så veldig. Også drar jeg litt på smilebåndet hver gang en gammel HD starter opp og selv bakken ved siden av vibrerer når den går på tomgang.

En ting er vertfall sikkert. Rocket'en dro ikke rent lite oppmerksomhet på Tyrigrava den lille stunden jeg sto der. Det som overrasker meg er at veldig mange spør om den er 6-sylindret og når jeg sier hvor mange kubikk det er så får dem helt hakeslipp. Det er en gjenganger. :knegg

ErikW
Innlegg: 695
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av ErikW »

@AJ. Nå kjenner jeg riktignok meget mange som har kjørt 60-80.000 km på sine GS/A siden 2018. Kun 1 har hatt et problem med 1 bryter til lys. Så i tillegg er det noen av disse som bruker og da mener jeg bruker GS/A røft i terreng der de fleste av oss ikke er. Kvalitet dette

lazyboy
Innlegg: 241
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2020

Re: Hva er greia med GS/A'en, egentlig?

Legg inn av lazyboy »

Det som er morro er alle negative komentarer om nettop GS/gsa, dette gjerne av folk som ikke har kjørt en meter med en :O .
For egen del bryr jeg meg nada om det er hundrevis av samme sykler på p plassen når jeg parkerer. Sagt før og gjentar : emblemet på tanken vet jeg ikke før jeg har nøkkelen i hånda. Jeg kjører overhode ikke sykkel for og bli sett, skille meg ut, eller vinne stilpoeng når jeg ankommer den lokale pølsebua i Fredrikstad, ja denne er til deg Bjerknez :vs

Jeg kjøre sykkel fordi jeg liker det og setter egenskapene i sykkelen som pri en. Viktigste er at den utfyller MINE krav/ønsker i det daglige.

Tror jeg hadde minst 50 mil på min første gsa før forelskelsen kom ( den har fortsatt ting som irriterer meg) Det og bedømme en sykkel etter 20 min test tur er det mange år siden jeg sluttet med. Jeg har ofte tatt en tjanse og noen har blitt stang inn og noen har blitt byttet ut forholdsvis raskt.
Det betyr jo ikke at den JEG bytter raskt ikke er sykkelen som du digger.

Og til Aj , hva tror du sjøl når du ser antal GS/a solgt. Tror du ktmˋn din har spesielt mange mil på baken kontra GS ?
Sist redigert av lazyboy den 03 sep 2022, 01:12, redigert 1 gang totalt.

Svar