Hva trenger jeg av kjøreklær og utstyr?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Proffnoob
Innlegg: 17
Registrert: 13 mai 2021, 01:54
Motorsykkelen din: Ingen ennå

Hva trenger jeg av kjøreklær og utstyr?

Legg inn av Proffnoob »

Hei

Hva anbefales av utstyr til en MC-fører? Det er tung MC. Minstekravet er vel bare hjelm, men man bør vel også ha beskyttende klær. Jeg tenker ikke å kjøpe alt som finnes der ute, det er sikkert veldig mye og veldig dyrt. Men hva bør man minst ha for litt lengre turer, f.eks Trondheim - Oslo? Kjeledress av skinn? Jakke og bukse av skinn? Robuste støvler, holder militærstøvler? Så nettopp at det er noe som heter ryggskinne, det har jeg ikke hørt om før.
Hansker og hjelm er enklere men jeg tar gjerne tips også her. Jeg har en helhjelm fra ca 1989, som ikke har vært brukt siden rundt 1994. Jeg husker at valget var mellom glassfiber og PVC, kan det stemme? Jeg valgte ikke glassfiber.

Ser ikke ut til at vanlige sportsbutikker har dette. Ser ingen sportskjeder dukke opp når jeg googler "kjøredress motorsykkel". Eneste kjente navn er Biltema og de ser ikke ut til å ha mye.
Øverst av søkeresultatene er mc-utstyr.no - er dette en bra butikk? Er uansett litt skeptisk til å kjøpe klær online. Litt vanskelig med prøverom liksom.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Hva trenger jeg av kjøreklær og utstyr?

Legg inn av rolf-arne »

Skulle gjerne vist litt mer om din erfaring - ikke minst alder..før man begir seg ut på å gi råd. Men tips er basert på 60-70 tusen km på de siste 3 år...og ikke minst møte med asfalten i 70-90 km /t for 5 uker siden.

Først - der er ingen sportsforretninger som kan tilby det du trenger

Det er trygt å handle på nett, men litt vanskelig i begynnelsen, før man vet hvor a man vil ha.

Går du for de rimeligst løsninger vil du negå en del feil underveis, som koster litt .er en om du gjør det rett 1. gangen.

Etter hvert punkt kommer det sum på hva mitt utstyr koster/kostet, som eksempel på hva jeg mener komfort og trygghet er verd.

Hjelm - den alder du snakker om så hjelmen utdatert , både med tanke på materiale - men også med tanke på hva man i dag vet om å beskytte hodet. 8000

Stikk innom en MC forhandler og prøv hjelm...det er din hodeform som må bestemme , ikke hva jeg synes er bra.

Fornuftige støvler , midt opp på leggen eller mer, marsjstøvler kan være gode nok, men jeg vil tro du og dine føtter får det bedre i kjørestøvler. Også her prøv hos forhandler. 1600

Klær...jeg har bare tekstil, ikke noe er av skinn...siste jakken var en meget bra jakke med innebygget airbag og ryggskinne. Helite er navnet , den gjorde det slik at jeg slapp med 4 uker på sykehus og ikke måneder. 8000
Bukse tekstil med flere skal (samme som for jakke) 3500

Hansker , der er det i hovedsak skinn, sommer, vinter og regn ...jeg har 4 par med på tur... har vel brukt 2000 ++ i hansker.

Med en slik garderobe kjører jeg 10 timer pluss også i øsende regnvær. Noen timer uten regn så er det meste tørt...





Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Proffnoob
Innlegg: 17
Registrert: 13 mai 2021, 01:54
Motorsykkelen din: Ingen ennå

Re: Hva trenger jeg av kjøreklær og utstyr?

Legg inn av Proffnoob »

rolf-arne skrev: 20 jun 2022, 17:18 Skulle gjerne vist litt mer om din erfaring - ikke minst alder..før man begir seg ut på å gi råd. Men tips er basert på 60-70 tusen km på de siste 3 år...og ikke minst møte med asfalten i 70-90 km /t for 5 uker siden.
I 50-årene. Har noe erfaring men den er veldig gammel. Kjørte moped og lettsykkel i tenårene. Jeg husker jeg mest brukte helhjelm når det var kaldt eller skulle kjøre langt. Når det var varmere stod solbriller for sikkerheten. Litt cross i privat regi.
Må jeg ha mer beskyttelse enn en 20-åring fordi jeg er mer skrøpelig, eller mindre beskyttelse fordi jeg er mindre verdifull? :crazy:

Etter hvert punkt kommer det sum på hva mitt utstyr koster/kostet, som eksempel på hva jeg mener komfort og trygghet er verd.

Hjelm - den alder du snakker om så hjelmen utdatert , både med tanke på materiale - men også med tanke på hva man i dag vet om å beskytte hodet. 8000
Oisann. Hvis det er hva en gjennomsnittlig hjelm koster i dag, har prisene steget x8 siden jeg kjøpte min sist på 80-tallet.

Klær...jeg har bare tekstil, ikke noe er av skinn...siste jakken var en meget bra jakke med innebygget airbag og ryggskinne. Helite er navnet , den gjorde det slik at jeg slapp med 4 uker på sykehus og ikke måneder. 8000
Bukse tekstil med flere skal (samme som for jakke) 3500
Hvordan utløses airbag i klær? Har man en snor rundt håndleddet som er festet i en utløser? Jeg er glad for å høre at du sparte deg måneder på sykehus. Tror ikke jeg vil gå for airbag selv, det virker litt.... sært. Får håpe jeg slipper å angre!
Sjekket nettsiden til Helite, den gir ikke et spesielt profft inntrykk. Ikke https, bl.a.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Hva trenger jeg av kjøreklær og utstyr?

Legg inn av SilverSmurfer »

Rolf-Arne har allerede gitt deg et ganske så godt svar. Men for å legge til litt her og der:

Butikker:

* XLMoto, billig butikk som jeg har god erfaring med, sender fra utlandet, er det feil størrelse har du 2 gratis størrelsesbytter.
* AGMShop, også gode på pris, godt utvalg, Norsk butikk.

Det finnes mange andre men for min del har dette vert de mest relevante, de har stort sett hatt de beste prisene på utstyr fra kjente fabrikanter.

Beskyttelse:

MC-Klær er delt inn i beskyttelsesgrader IHT CE EN 17092, som deles inn i B, A, AA, AAA. For å vite hvor bra utstyret faktisk er, se etter dette, og jeg vil også si at du ikke bør kjøpe noe som helst MC-utsyr uten CE merke. Hvis produsenten ikke tør å si hvordan utstyret ble vurdert så er det ikke ekte MC-utstyr i det hele tatt.

* B - Sklibeskyttelse (feks kevlar) uten albue/skulder/knebeskyttelse. Passer til å kjøre rundt i en by, i normale hastigheter. I denne kategorien finner du feks MC-Jeans som ser ut som vanlige jeans samtidig som de gir litt beskyttelse.
* A - Samme som B, definert som "Urban Riding" gear men med albue/skulder/knebeskyttelse. Passer til å kjøre rundt i en by, i normale hastigheter. Her finner du feks Revit Airwave 3 (https://www.revitsport.com/en/motorcycl ... ve-3-black) som jeg selv kjører rundt i, veldig komfortabelt, litt beskyttelse, deilig om sommeren.
* AA - Touring gear, det meste av Gore-Tex utstyr ligger på dette nivået. Dette er skikkelig MC-utstyr med bedre knebeskyttere og sklibeskyttelse. Dette er utstyret for de som skal kjøre langt, god værbeskyttelse, god førerbeskyttelse. Norge på langs eller verden-rundt utstyret finner du stort sett i denne klassen.
* AAA - Den høyeste CE klassifiseringen for MC utstyr. Dette er stort sett racing/sportsutstyr, gjerne i skinn og med integrerte sklipads. Skal du kjøre som en tulling med sportssykkel så er dette uten tvil det som anbefales. Eksempel: Revit Apex - https://www.revitsport.com/en/motorcycl ... hite-black

Du har også egne klassifiseringer for beskyttelsen i seg selv, feks kne og albuebeskyttere. Men kort fortalt har du her Level 1 og Level 2, der Level 2 er det som gir reell beskyttelse, og Level 1 bitte litt beskyttelse som du knapt merker at du har på deg. Jeg kjører selv i level 1 inntil videre.


Så litt om været, MC utstyr kan deles inn i 4 kategorier med tanke på været:

* Sommerutstyr, deilig of luftig, du kjenner luften går rett i gjennom og kjører deg ned. Null regnbeskyttelse. (Kan kjøpes relativt billig)
* Vanntett men ikke pustende, gjerne varmt og godt, kan kjøpes til en fornuftig pris, men er ikke i nærheten av like komfortabelt som en Gore-Tex. (Kan kjøpes relativt billig)
* Gore-Tex, er Gore-Tex, vanntett og pustende, selvfølgelig det meste behagelige på lange turer men koster også en del penger.
* Skinn, høyest beskyttelse, lavest komfort. Har ingen personlig erfaring med å kjøre i skinn og kommer nok heller aldri til å ha det.

Om hansker så kan du vel skrive en hel stil men kjøp fra et respektabelt merke, feks Five eller Alpinestars og MED sliders, sliders er viktig slik at du sklir fremover i stedet for å knekke fingre, armer og håndledd hvis du går på trynet.

Hjelmer:

Alt som selges her er vel godkjent med tanke på CE standarder, så finn gjerne en du liker og spør om det er en god hjelm. Selv er jeg veldig glad i HJC hjelmer rett og slett fordi at de gir svært god valuta for pengene, og at de alltid kommer med duggbeskyttelse og solskjerm.

En ting som allikevel er verdt å nevne er at mange svært dyre hjelmer har dårlig beskyttelse, mens mange av de veldig billige hjelmene scorer svært godt. Feks kan en hjelm fra Shoei til 8000 score 2 eller 3 av 5 på SHARP sin rating mens en hjelm til 1000 fra HJC kan score 4/5 av 5. Hjelmer blir stort sett dyrere i takt med kjørekomfort, ikke nødvendigvis sikkerhet.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hva trenger jeg av kjøreklær og utstyr?

Legg inn av AJ »

Syns rolf-arne tar i vel hardt her :eh .
Man får fint tak i en kvalitetshjelm til halve prisen, dvs. 4000,- kr.
Begge mine Premier hjelmer, en helhjelm i klarlakkert karbon og en åpningshjelm i flere farger/mønstet kostet hver under 4000,-.

Men det er klart, du kan få kjøpt hjelmer i Norge til langt høyere pris enn 8 lapper også.
Men er en slik hjelm mye bedre enn en til en tredjedel av prisen.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Hva trenger jeg av kjøreklær og utstyr?

Legg inn av SilverSmurfer »

AJ skrev: 20 jun 2022, 18:31 Men det er klart, du kan få kjøpt hjelmer i Norge til langt høyere pris enn 8 lapper også.
Men er en slik hjelm mye bedre enn en til en tredjedel av prisen.
Den sikreste hjelmen jeg har eid kostet meg vel 1200 kroner og var en HJC FG-ST. Absolutt billigste hjelmen, også utvilsomt den sikreste, den var også helt greit komfortabel og kom med solvisir og vedlagt duggbeskyttelse. Fikk 5 av 5 stjerner av SHARP.

De andre 3 jeg har kostet 2 og 4 ganger mer, Schubert hjelmen jeg har som passasjerhjelm scorer 3 av 5 på sikkerhet, HJC i90 Scorer 3 av 5, RPHA 90S er jeg ikke sikker på hvordan scorer fordi den ikke er testet av SHARP, men jeg vil gjette 3/5 eller 4/5 fordi den er litt bedre enn i90.

Prisen beskyttet ikke hodet. Men den øker luftigheten, senker støynivået, kjøper bedre puter og reduserer vekten slik at det blir mer hyggelig å kjøre. :)

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Hva trenger jeg av kjøreklær og utstyr?

Legg inn av rolf-arne »

Når det gjelder beløp så er det hva mitt utstyr i dag koster, ikke referanse for hva man bør bruke.
Min hjelm en Schuberth c4pro er dyr og om det var sikkerhet ko.fort så ville dette kostet 4000, maks , det som koster er at alt stasj følger med, integrert i tercom, solvisir, pinlock..

Og sånn er det for det meste av utstyr..

Når det gjelder Helite , så om hjemmesiden ikke er bra , så er jakken super kvalitet. En søm revnet delvis i albuen der asfalten tok tak.

Jakken fungerer som en redningsvest med snor fast i sykkel...forlater du sykkelen så er vesten blåst opp på 1/30 sekund....hos meg er alt mekanisk så ingen batteri eller annen elektronikk som kan feile.

Om jeg ikke hadde planlagt å tilbringe 2-3 mnd på sykkel hadde neppe airbag stått først på lista.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Hva trenger jeg av kjøreklær og utstyr?

Legg inn av Geiroe »

Du trenger en hjelm av brukbar kvalitet, du blir fort lei av tung hjelm, og dårlig kvalitet/løsninger. Tekstildress er å anbefale, selv har jeg Jofama, billigdressen til Halvarson. Ryggskinne er vel nesten påkrevd. Jeg har Scott soft CRII, lett å ta på, sitter med magebelt(nyrebelte). MC støvler har stål i tuppen, noe sønn min var glad for da han skled bortover asfalten, etter at et rådyr traff forhjulet, og slo sykkelen rett i bakken. Han hadde Halvarson tekstildress, Shohei hjem, og som jeg tok han med til Speed MC og kjøpte Scott soft ryggskinne, og MCstøvler. Støvlene er ikke lenger vanntette men kan brukes. Han var like fin etterpå. Jeg selv møtte asfalten i olabukse, og joggesko i mine unge dager. Det var ikke like gøy.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva trenger jeg av kjøreklær og utstyr?

Legg inn av Bjerknez »

Proffnoob skrev: 20 jun 2022, 18:13
rolf-arne skrev: 20 jun 2022, 17:18 Skulle gjerne vist litt mer om din erfaring - ikke minst alder..før man begir seg ut på å gi råd. Men tips er basert på 60-70 tusen km på de siste 3 år...og ikke minst møte med asfalten i 70-90 km /t for 5 uker siden.
I 50-årene. Har noe erfaring men den er veldig gammel. Kjørte moped og lettsykkel i tenårene. Jeg husker jeg mest brukte helhjelm når det var kaldt eller skulle kjøre langt. Når det var varmere stod solbriller for sikkerheten. Litt cross i privat regi.
Må jeg ha mer beskyttelse enn en 20-åring fordi jeg er mer skrøpelig, eller mindre beskyttelse fordi jeg er mindre verdifull? :crazy:

Etter hvert punkt kommer det sum på hva mitt utstyr koster/kostet, som eksempel på hva jeg mener komfort og trygghet er verd.

Hjelm - den alder du snakker om så hjelmen utdatert , både med tanke på materiale - men også med tanke på hva man i dag vet om å beskytte hodet. 8000
Oisann. Hvis det er hva en gjennomsnittlig hjelm koster i dag, har prisene steget x8 siden jeg kjøpte min sist på 80-tallet.

Klær...jeg har bare tekstil, ikke noe er av skinn...siste jakken var en meget bra jakke med innebygget airbag og ryggskinne. Helite er navnet , den gjorde det slik at jeg slapp med 4 uker på sykehus og ikke måneder. 8000
Bukse tekstil med flere skal (samme som for jakke) 3500
Hvordan utløses airbag i klær? Har man en snor rundt håndleddet som er festet i en utløser? Jeg er glad for å høre at du sparte deg måneder på sykehus. Tror ikke jeg vil gå for airbag selv, det virker litt.... sært. Får håpe jeg slipper å angre!
Sjekket nettsiden til Helite, den gir ikke et spesielt profft inntrykk. Ikke https, bl.a.
Jeg ga 5.200 for min Schuberth C4 Pro. Føler ikke akkurat at jeg kjipet ut.... :roll

Proffnoob
Innlegg: 17
Registrert: 13 mai 2021, 01:54
Motorsykkelen din: Ingen ennå

Re: Hva trenger jeg av kjøreklær og utstyr?

Legg inn av Proffnoob »

Takk for mange gode tips. :)
Tror jeg faller ned på klasse AA touring gear. Enten gore-tex eller skinn. Hører gore-tex inn under "tekstil"?

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Hva trenger jeg av kjøreklær og utstyr?

Legg inn av SilverSmurfer »

Ja, Gore-Tex er tekstil.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hva trenger jeg av kjøreklær og utstyr?

Legg inn av FredrikE24 »

Dra i en butikk, sett en prisklasse for hjelm og prisklasse for resten og begynn å shoppe.

God kvalitet sparer man penger på, på langt sikt. Skal du kjøre på daglig basis kjøper du noe i øvre prisklasse, det har man igjen for.

Proffnoob
Innlegg: 17
Registrert: 13 mai 2021, 01:54
Motorsykkelen din: Ingen ennå

Re: Hva trenger jeg av kjøreklær og utstyr?

Legg inn av Proffnoob »

Hvordan påvirker en ryggskinne bevegeligheten? Ser for meg en kraftig metallskinne tredd inn i jakken...

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Hva trenger jeg av kjøreklær og utstyr?

Legg inn av SilverSmurfer »

Proffnoob skrev: 21 jun 2022, 07:40 Hvordan påvirker en ryggskinne bevegeligheten? Ser for meg en kraftig metallskinne tredd inn i jakken...
Ikke i det hele tatt. Men kan fort bli svett på ryggen av det

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hva trenger jeg av kjøreklær og utstyr?

Legg inn av AJ »

SilverSmurfer skrev: 21 jun 2022, 07:50
Proffnoob skrev: 21 jun 2022, 07:40 Hvordan påvirker en ryggskinne bevegeligheten? Ser for meg en kraftig metallskinne tredd inn i jakken...
Ikke i det hele tatt. Men kan fort bli svett på ryggen av det
Jeg kjenner knapt at jeg har på meg egen ryggskinne etter at jeg skaffet meg en av den myke fleksible D30 typen.
Kommer også til å gå til innkjøp av en D30 variant til ryggskinelomma i kjørejakka.

Mer om D30:
https://www.d3o.com/
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar