Iris sin logg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
iris
Innlegg: 148
Registrert: 13 mai 2022, 20:54
Motorsykkelen din: Duke 125 2015

Iris sin logg

Legg inn av iris »

Kan få lage denne nå, så får jeg legge inn det som kommer opp fra kjøreopplæringen min, samt kjøp av sykkel

Med snakk på kjøreopplæring - besto A1 teoriprøve 38/40 i går :twothumbs: Det var på Hafslund, og derfor fikk jeg deretter besøke AGM for å kjøpe kjøreutstyr som jeg manglet. Fikk feil størrelse fra lageret når jeg faktisk kjøpte klærne enn det jeg prøvde, og merket det ikke til jeg kom hjem :O Skal dra tilbake på tirsdag for å fikse dette. Det blir MC teori på mandag (etter A1 teoriprøven :roll), og førstehjelp på tirsdag; så får jeg starte med trinn 2 øvelsekjøring.
Sist redigert av iris den 25 jun 2022, 18:18, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Iris sin blogg

Legg inn av AJ »

Se her, ja!
Dette tror jeg helt sikkert blir en fin bikerlogg å følge her på MCsiden.no :twothumbs: !
Ønsker deg lykke til videre på veien til å bli offentlig godkjent motorsyklist :D .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Iris sin logg

Legg inn av SilverSmurfer »

Gratulerer med teorien :)

Når tenker du å kjøre opp da? Blir det intensivopplæring nå?

iris
Innlegg: 148
Registrert: 13 mai 2022, 20:54
Motorsykkelen din: Duke 125 2015

Re: Iris sin logg

Legg inn av iris »

Vet ikke om intensivopplæring; om lærere på trafikkskolen har tid, har jeg helt tom timeplan ift. sommerferie, så jeg vil nok bli ferdig så raskt som mulig. Skal spørre om dette på kurset på mandag. Besteforeldrene mine kommer hit i morgen, og vi skal da se på kjøp av sykkel. Antar at jeg skal ha sykkel til privat øvelsekjøring innen ca. 2 uker.

Så forresten på litt billigere sykler, og fant mange GSX-S125 som passer oss budsjettsvis. CB125R er litt for dyrt, så jeg har også sett på eldre MT-125 (men igjen, problemer med toppboks; ser ut som yamaha lager montering for det?), og Duke pre-2017 (fant ut at hvis vi registrerer sykkelen på faren min, så er forsikring like dyrt for egentlig alle valgene, selv når man putter in at jeg skal være fører). Har sett at Duker, spesielt de litt eldre, har stadig elektriske problemer, men kunne ikke finne mer info på dette? Men, ut av det jeg har sett nå, da, så blir det sikkert GSX-S125.

Tritonia
Innlegg: 22
Registrert: 18 mar 2022, 19:57
Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650 2005

Re: Iris sin logg

Legg inn av Tritonia »

Gratulerer så mye med teorien :twothumbs:

Holder selv på med kjøretimer for klasse A nå, og heldige meg har en 17-åring i hus som eier en GSX-S 125. (2019-mod) Denne har jeg lånt masse for å øve i kjøregård med, og det er en helt fantastisk morsom sykkel å kjøre. Kvikk og lettkjørt. Veldig fin sittestilling også.

Og masse lykke til med opplæring og oppkjøring :D
We can't all be princesses, someone has to clap when I go by

iris
Innlegg: 148
Registrert: 13 mai 2022, 20:54
Motorsykkelen din: Duke 125 2015

Re: Iris sin logg

Legg inn av iris »

Faren min har satt seg på at jeg må prøvekjøre sykler, for å skjønne at den jeg velger virkelig er riktig for meg, før jeg skal kjøpe egen sykkel. Så... det blir vel i august/september? Han spanderer i hvert fall ekstra kjøretimer, om jeg kommer til å trenge de.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Iris sin logg

Legg inn av SilverSmurfer »

iris skrev: 02 jul 2022, 17:06 Faren min har satt seg på at jeg må prøvekjøre sykler, for å skjønne at den jeg velger virkelig er riktig for meg, før jeg skal kjøpe egen sykkel. Så... det blir vel i august/september? Han spanderer i hvert fall ekstra kjøretimer, om jeg kommer til å trenge de.
Det høres jo ut som en god løsning, i August og September blir det uansett mange sykler som er satt ned i pris så du kan fort få et bedre kjøp.

iris
Innlegg: 148
Registrert: 13 mai 2022, 20:54
Motorsykkelen din: Duke 125 2015

Re: Iris sin logg

Legg inn av iris »

SilverSmurfer skrev: 02 jul 2022, 17:20 Det høres jo ut som en god løsning, i August og September blir det uansett mange sykler som er satt ned i pris så du kan fort få et bedre kjøp.
Jepp! Hvis han spanderer ekstra kjøretimer som jeg kunne ha sluppet med privat øvelsekjøring i trafikk, så har jeg ikke noe problem med det. Er det virkelig slik at de blir satt ned på den tiden? Er det fordi "sesongen" snart blir over?

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Iris sin logg

Legg inn av SilverSmurfer »

På den tiden vil mange bli kvitt årets sykler for å slippe å ha dem over vinteren. Det gjelder forhandlere, som kvitter seg med demosykler. Og vanlige folk som ikke har tenkt til å kjøre samme sykkel neste sesong. Det gjelder også i stor grad utgående modeller.

Det blir jo det motsatte av våren da alle vil ha sykkel og det kommer mye nytt

iris
Innlegg: 148
Registrert: 13 mai 2022, 20:54
Motorsykkelen din: Duke 125 2015

Re: Iris sin logg

Legg inn av iris »

Det ser ut som det skal gå relativt greit ift. opplæring. Trafikkskolen (Metro Grorud) har nok tid for meg, og jeg har nå hatt 2 kjøretimer, med 4 booket neste uke. Fikk dra en liten tur på den andre timen, opp i veiene over Grorud. Læreren sier at det går greit, og at jeg plukket opp det basiske av kjøreteknikk relativt raskt (eneste jeg har problemer med nå er jevnere shifting). Skal også begynne med kjøregårdsøvelsene neste uke. :twothumbs:

KurtAA
Innlegg: 90
Registrert: 17 sep 2020, 14:07
Motorsykkelen din: Yamaha XSR 900 - 2020

Re: Iris sin logg

Legg inn av KurtAA »

Da kommer det nok til å gå fort fremover :D

Kjøregård er moro, når du får kontroll på clutch, turtall og god bruk av bakbremsen så er mye av krabbeteknikken inne.
Resten er god kontroll på nedbremsing og unnamanøver, det var og noe som var moro å lære :)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Iris sin logg

Legg inn av kjellv »

iris skrev: 16 jul 2022, 19:24 Det ser ut som det skal gå relativt greit ift. opplæring. Trafikkskolen (Metro Grorud) har nok tid for meg, og jeg har nå hatt 2 kjøretimer, med 4 booket neste uke. Fikk dra en liten tur på den andre timen, opp i veiene over Grorud. Læreren sier at det går greit, og at jeg plukket opp det basiske av kjøreteknikk relativt raskt (eneste jeg har problemer med nå er jevnere shifting). Skal også begynne med kjøregårdsøvelsene neste uke. :twothumbs:
Fint at det har gått så greit med teori og kjøretimer. Men har du fått `tildelt oppkjøringstime? Det er ofte akkurat der det stopper opp for mange. Mangel på sensorer og oppkjøringstimer har satt førerkortet på vent for alt for mange de siste årene. Mange som har vært ferdig med opplæringen tidlig på sommeren, men må vente med oppkjøring til neste år.

iris
Innlegg: 148
Registrert: 13 mai 2022, 20:54
Motorsykkelen din: Duke 125 2015

Re: Iris sin logg

Legg inn av iris »

kjellv skrev: 16 jul 2022, 19:54
Fint at det har gått så greit med teori og kjøretimer. Men har du fått `tildelt oppkjøringstime? Det er ofte akkurat der det stopper opp for mange. Mangel på sensorer og oppkjøringstimer har satt førerkortet på vent for alt for mange de siste årene. Mange som har vært ferdig med opplæringen tidlig på sommeren, men må vente med oppkjøring til neste år.
Ja. Oppkjøring den 28. sept. Mørkekjøring blir den 26, så jeg rekker akkurat å få førerkort med full gyldighet.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Iris sin logg

Legg inn av kjellv »

iris skrev: 16 jul 2022, 20:13
kjellv skrev: 16 jul 2022, 19:54
Fint at det har gått så greit med teori og kjøretimer. Men har du fått `tildelt oppkjøringstime? Det er ofte akkurat der det stopper opp for mange. Mangel på sensorer og oppkjøringstimer har satt førerkortet på vent for alt for mange de siste årene. Mange som har vært ferdig med opplæringen tidlig på sommeren, men må vente med oppkjøring til neste år.
Ja. Oppkjøring den 28. sept. Mørkekjøring blir den 26, så jeg rekker akkurat å få førerkort med full gyldighet.
Herlig :thumleft Lykke til, og kjekt at du oppdaterer her :prf

iris
Innlegg: 148
Registrert: 13 mai 2022, 20:54
Motorsykkelen din: Duke 125 2015

Re: Iris sin logg

Legg inn av iris »

Ferdig med trinn 2, hadde trinn 3 kjøretime i går. All obligatorisk opplæring er satt opp, med sikkerhetskurs på veg den 18. aug, og oppkjøring 29. august. Mange timer på vegvesens nettside ble åpnet opp, så jeg pekte på det, og kjørelærer flyttet den. Egentlig rart hvor mange timer kom opp! Masse tid på Risløkka i august og september. Blir enklere å teste og kjøpe sykkel i september enn oktober, i hvert fall.

Bestefar ville gjerne se hva det er vi egentlig driver med, så jeg satte på en gopro på hjelmen. Hadde ikke ordentlig montering først, og kameraet pekte også altfor langt ned. Fikk den i dag, så det burde være mye greiere for de neste kjøretimene. Får ha en liten unlisted arkiv med kjøreopplæring på youtube.

Huh. Sjekket oppkjøring igjen, og det er ingen timer igjen på Risløkka, selv om det var rundt 20 forskjellige tider tilgjengelig til oppkjøring da vi byttet tid. Flaks!

Svar