AJ's første (forsøk på...) langtur denne sesongen

Her kan du boltre deg med så mye tekst og bilder du bare vil fra korte og lange turer - alene eller sammen med andre.
Link gjerne bilder fra eksterne bildedatabaser.
Låst
Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: AJ's første (forsøk på...) langtur denne sesongen

Legg inn av rolf-arne »

BjørnSover skrev: 08 jan 2023, 12:27 Hvordan defineres langtur? Er det med overnatting? Eller er det en lang dagstur? Regner med der ikke er en felles definisjon her - eller en juridisk definisjon ;-)
Skal heller ikke påberope meg definisjonsrett - men for egen del så er overnatting og eller minimum 50 mil et must ... normalt starter jo mine langturer på 200 mil og et par overnattinger - men det er det jo egentlig geografien som bestemmer... den under er jo egentlig en svipp-tur...
Squires .jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: AJ's første (forsøk på...) langtur denne sesongen

Legg inn av Bjerknez »

Vi har nok alle være definisjoner og grunner vedrørende hva man kaller en "langtur". Noen koser seg langs hovedveien og fyrer opp primusen på rasteplasser for å få følelsen av langtur mens andre definerer en langtur slik at den skal vare i flere dager.

En ting er sikkert. Sykkelvalg og kjlrekomfort har mye å si på hvor langt man ønsker å kjøre. På en Adventure sykkel når man tenker kjlrekomforten for min del låkunne jeg kjørt helt uten pauser av noe slag utenom bensinfylling.

Rocketen er også veldig god, men man sitter nok mer ergonomisk riktig på en sykkel ala GSA eller 1290SA etc.

Å nei... jeg begynner ikke å bli myk i kantene :knegg

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: AJ's første (forsøk på...) langtur denne sesongen

Legg inn av mekkern »

"Langtur" kan være flere ting-Så langt en greier å kjøre på en dag er jo en langtur-en tur unna det en kan kalle nærområdet er jo en langtur også.
En annen type langtur er jo en tur med en eller flere overnattinger på forskjellige steder.
Men dette er jo veldig forskjellig-ut i fra tid sykkel og vane.

Akkurat som vi alle er forskjellige -så er også "langtur". :D

For meg kan en langtur være en god dagstur på steder jeg ikke har vært-hvilket begynner å bli et stykke. :-k
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: AJ's første (forsøk på...) langtur denne sesongen

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 08 jan 2023, 23:05 "Langtur" kan være flere ting-Så langt en greier å kjøre på en dag er jo en langtur-en tur unna det en kan kalle nærområdet er jo en langtur også.
En annen type langtur er jo en tur med en eller flere overnattinger på forskjellige steder.
Men dette er jo veldig forskjellig-ut i fra tid sykkel og vane.

Akkurat som vi alle er forskjellige -så er også "langtur". :D

For meg kan en langtur være en god dagstur på steder jeg ikke har vært-hvilket begynner å bli et stykke. :-k
Jeg tror jeg kan nevne i fleng steder jeg tror du ikke har vært med sykkel mekkern. Men som du sier, det er veldig langt dit og utrolig kaldt. Året rundt. :lol

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: AJ's første (forsøk på...) langtur denne sesongen

Legg inn av kjellv »

Jeg tror ikke vi kan bli enige om en felles definisjon på hva som er langtur. Hver enkelt legger nok sin egen preferanse til grunn. I den ene enden av skalaen finner vi slike som rolf-arne som kjører oppunder en "Iron Butt" rett som det er, og er på langtur i mange uker i strekk. I andre enden vet jeg om en som kjører en gammel Harley med stivramme, han kan regne det som langtur om han har vært både i Eidsvåg og i Bud samme dag.. (dette tar under to timer for oss som foretrekker et litt mer avfjæret kjøretøy)
For min egen del kan nok en langtur regnes som er tur med overnatting. Minst en overnatting. Dette er en tur som er lengre enn de aller fleste turer jeg kjører, de som startes hjemme og avsluttes hjemme samme dag.
Ellers trenger ikke en langtur for meg å regnes i antall kilometer eller mil. Antall timer kvalitetstid kan være en like god målestokk, og jeg trenger heller ikke sitte på sykkelen for å regne kvalitetstimer. Da regner jeg alt som har med turen å gjøre, alt som bryter med hverdagen jeg forlater når jeg drar på tur.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: AJ's første (forsøk på...) langtur denne sesongen

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 08 jan 2023, 23:10 Jeg tror ikke vi kan bli enige om en felles definisjon på hva som er langtur. Hver enkelt legger nok sin egen preferanse til grunn. I den ene enden av skalaen finner vi slike som rolf-arne som kjører oppunder en "Iron Butt" rett som det er, og er på langtur i mange uker i strekk. I andre enden vet jeg om en som kjører en gammel Harley med stivramme, han kan regne det som langtur om han har vært både i Eidsvåg og i Bud samme dag.. (dette tar under to timer for oss som foretrekker et litt mer avfjæret kjøretøy)
For min egen del kan nok en langtur regnes som er tur med overnatting. Minst en overnatting. Dette er en tur som er lengre enn de aller fleste turer jeg kjører, de som startes hjemme og avsluttes hjemme samme dag.
Ellers trenger ikke en langtur for meg å regnes i antall kilometer eller mil. Antall timer kvalitetstid kan være en like god målestokk, og jeg trenger heller ikke sitte på sykkelen for å regne kvalitetstimer. Da regner jeg alt som har med turen å gjøre, alt som bryter med hverdagen jeg forlater når jeg drar på tur.
Der tok du egentlig ordene ut av munnen min :thumleft

Om man bare kjører 50 mil, men har mange hyggelige stopp og opplevelser på veien men bruker kanskje to dager på disse milene så blir det fort en "langtur". Skal man blåse 50 mil på 6 timer via motorvei, så blir dette en dagstur/kveldstur i mitt hode.

Så antall mil teller ikke alltid like mye. Det som teller er at man er på MC tur og trives over lenger tid uavhengig av hvor langt man kjlrer i antall mil :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ's første (forsøk på...) langtur denne sesongen

Legg inn av AJ »

Nå var det ikke akkurat meningen at denne tråden skulle bli en diskusjon om hva en langtur på MC er.
Men slik ble det, gitt... :-k .
Og nå som flere har fått sluppe til med hva de mener om dette, stenges tråden for diskusjon i denne tråden.
Så får de som mener emnet ikke er ferdigdiskutert opprette en ny.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Låst